A kép forrása itt található |
Reggeli áhítat a Kossuth iskola gimnazistáinak Mt 21,1-11 alapján, 2019. március 25-én.
A múlt heti
bevezető után elkezdjük végiggondolni a nagyheti eseményeket. Mivel mi
nagycsütörtöktől iskolai szüneten leszünk, az addig hátralévő hétfői áhítatokon
gondoljuk végig a nagyheti eseményeket. Mindegyik kiemelkedő napot egy-egy valaki
nézőpontjából szemléljük. Ma virágvasárnapot gondoljuk végig, majd a jövő héten
nagycsütörtököt, utána pedig nagypénteket és húsvét vasárnapot, más-más valaki
nézőpontjából.
Először néhány információ következzen!
Virágvasárnap a húsvét előtti vasárnapot jelenti. A böjti időszak hatodik
vasárnapját. A magyar név nem árul el nekünk olyan sok információt, mint azok a
nyelvek, amik a latin „palmarum” nevet viszik tovább, ami pálmavasárnapot
jelent. A pálmaágak szerepét az előbb az igehirdetési igében hallottátok, és
újra előkerül még. Ezt a napot most Isten nézőpontjából gondoljuk végig.
Jézus hosszú ideje Jeruzsálem, a
főváros felé tart tanítványaival. Oda akarnak érni a zsidó húsvét előtt. Virágvasárnap
látják meg végre
a horizont alján a várost jelző, egyelőre még apró foltot. Amint
elérnek Betfagéhoz, az Olajfák hegyéhez, Jézus elküldi két tanítványát, hogy hozzanak
oda neki egy konkrét helyről egy szamarat a kiscsikójával együtt. A tanítványok
engedelmeskednek, de semmit sem értenek.
Isten azonban igen. Hát elkezdődött
végre! Többezer év után eljött az idő! A mostani nap a nyitánya a világ
legfontosabb eseményének! A nép az emberek trónjára ülő, leendő királyt látja
Jézusban. Ezért vagdosnak pálmaágakat a fákról, lengetik őket, vagy dobják az
útra. Ezért terítik felsőruhájukat is a Jézust hordozó szamár lába elé, mintha
vörös szőnyeget gördítenének az eljövendő király elé. Isten azonban tudja, hogy
ez a történet teljesen máshogy fest.
Jézusból nem a földön lesz király. Ő
az Isten Fia, aki maga is Isten. Éppen ezért mindennel tisztában van, hogy mi
és miért fog történni. Ráadásul önként vállalja. Isten így látja őt ott ülni a
szamár hátán. A saját egyszülött Fiát, akit bár hatalmas tömeg köszönt
hozsannával és ujjongással, ő mégis meghalni megy a városba.
Isten pontosan tudja azt is, hogy az
emberek nem fogják megérteni azt, ami ezekben a napokban történik. Ő viszont így
is vállalja, mivel tudja, hogy emberlétünkből fakad az, hogy csak a rövidtávot
látjuk. Anélkül hogy ismernénk az okok teljes látképét, nyilatkozunk arról,
hogy valami helyes-e vagy sem. Bár Isten pontosan tudja ezt, nem riad vissza attól,
hogy akkor is megtegye, amit meg kell tenni, hogyha a mindenkori ember nem ért
egyet vele.
Többezer éve készült erre a nyitányra.
Már amikor Ádám és Éva szakított a jó és rossz tudásának fájáról, elmondta az
evangélium prototípusát, az ún. proto-evangéliumot: az ember a kígyó-kísértő
fejét tapossa, a kígyó meg a sarkát mardossa. Virágvasárnap a nyitánya annak,
hogy a nagyheti események elhozzák azt, amikor a keresztre felszegezett Jézus
szétzúzza a sarkába harapó kígyó, vagyis a kísértő fejét. El kell jönnie hát
Jézus halálának ahhoz, hogy győzelmet arasson az embereket tönkre tevő gonosz
felett.
Az Atyaisten és a Fiúisten kettejük
stabil közösségében éli át az ellentétektől pulzáló napot. Boldogan kiabáló és
koronázni készülő tömeg az érzelmek egyik oldalán. A másikon a Jézus elfogását
és kivégzését megtervező zsidó vezetők. Az érzelmek egyik oldalán a tizenegy
tanítvány a maga kitörő örömével. Az ellentétes oldalon pedig Júdás, aki a
szívében már eldöntötte, hogy feladja és elárulja Jézust. Kívülről a dicsőség
menete, ahogy Jézus az ujjongó tömeg sorfala között, a szamár hátán
Jeruzsálembe érkezik. Belülről, Jézus és Isten lelkében azonban a halál menete,
ami közben mégis az igazi élet menetévé válik.
Most visszahozlak Benneteket Isten
nézőpontjából a sajátotokba. A virágvasárnapi, jeruzsálemi útról a saját
életetekbe. Változatlanul azt mondom Nektek, hogy nem baj, ha nem értitek. Nem
is értenetek kell, inkább megélni. Engedni azt, hogy hasson Rátok az, amit az
Atyaisten és Jézus, a Fiúisten tett értetek. Könnyebb lenne persze csak egyszerű,
szép, jó és boldog dolgokkal foglalkozni, semmint a nagyhét fájdalomból születő
boldogsággal foglalkozni. Ahogyan azonban a Tüzed
Uram énekben szerepel, Jézus az örök örömünk. Mivel nem felszínes öröm,
ezért egészen máshogyan születik meg bennünk. Sokkal mélyebbről fakad. Pál Feri
atya szavaival zárjuk az igehirdetést, aki nálam sokkal szebben fogalmazta ezt
meg: „az élet természete okán nehéz és drámai. Nem is lehet megkönnyíteni. Aki
meg akarja könnyíteni, az legfeljebb tartalmatlanná, felszínessé,
semmitmondóvá, súlytalanná teszi.”
Ezek pedig a saját záró szavaim: ezzel
a szembenézéssel és feldolgozással érkezik meg Isten ajándéka, az örökké tartó
öröm. Ámen.
Jaaaaj, olyan jó volt ezt is olvasni! :) Emlékeztetni kell magamat arra, hogy olvassam még el legalább egyszer a Nagyhét kezdetéig! :)
VálaszTörlésÉs jön a folytatása hétfőnkén! :)
TörlésLIKE! :-)
Törlés