(Igehirdetés a miskolci Kossuth iskola reggeli áhítatán 2022. május 16-án.)
Alapige: Préd 3,3a.8b
Megvan az ideje az ölésnek, és megvan az ideje a gyógyításnak. Megvan az ideje a háborúnak, és megvan az ideje a békének.
A kevesebb
néha több. Mondjuk joggal. Akkor is, amikor a kisgyerek abban az életkorban
van, hogy csak kérdez és kérdez és kérdez. Ilyenkor nagy a kísértés, hogy a
felnőtt úgy csináljon, mintha mindenre tudná a választ. Pedig a kevesebb ekkor
is több lenne. A gyerekek ugyanis már egészen kicsi korban is tudják, mikor
hazudnak nekik. Sokkal hitelesebb tehát azt mondani, hogy nem, nem tudom
mindenre a választ. Sőt! Az a legjobb, ha már kicsi korban azt hallja, hogy még
a felnőtteknek sincsen mindenre válaszuk. Ezzel tanítjuk meg ugyanis azt, hogy
el lehet hordozni a feszültséget. Ki lehet bírni. Azáltal pedig, hogy a „nem
tudom” válasz őszinte, hitelessé válik. Teremtő feszültség jön létre. Ott marad
ugyanis a „nem tudom” válaszból a feszültség, de a hitelességével teremtő
feszültséggé válik. Nincs válaszom, de attól az mégis tovább vihet. Tovább
segít. No, nem rögtön szokott segíteni, de minél tovább tart, annál mélyebbre
megy, és annál nagyobb lehet az áldása.
Ma a teremtő
feszültség a központi mondanivalónk. A „nem tudom” őszinteségét hoztam én is
elétek. Ahogyan a Bibliából hallottátok az előbb az alapigét, a Prédikátor
könyvében ez áll: „Megvan az ideje az ölésnek, és megvan az ideje a
gyógyításnak. […] Megvan az ideje a háborúnak, és megvan az ideje a békének.”
(Préd 3,3a.8b) Ennek a résznek a bevezetése pedig így hangzik: „Mindennek
megszabott ideje van, megvan az ideje minden dolognak az ég alatt.” (Préd 3,1)
Ezek szerint még az ölésnek és a háborúnak is…
Nincsenek ma
válaszaim a számotokra. Nem foglak Benneteket beetetni hamis válaszokkal. Úgyis
éreznétek, hogy nem állnák meg ezek a szavaim a helyüket. Viszont így is ezt az
alapigét hoztam ide Nektek a mai napon, mivel azt gondolom, hogy valóban
valamilyen általunk ismeretlen módon teremtő, áldó feszültségé válhat számunkra
mindez.
Nézzük akkor
a kérdéseket! Hogyan lehet meg az ölés ideje, amikor a tízparancsolatban az
áll, hogy „Ne ölj!”? Egy ember halála is borzalmas. De a „Ne ölj!” mellett
hogyan fér meg ugyan abban a könyvben, sőt ugyan abban a fejezetben az, hogy
megvan az ideje a háborúnak is, amiben pedig nagyon-nagyon-nagyon sok ember hal
meg? Ráadásul a mi korunkban a modern fegyverkezés miatt már sokkal több civil
halhat meg, mint katona.
Annyi
információt tudok mondani Nektek, hogy Luther Mártonunk mindig hangsúlyozta,
hogy a Szentírás önmagát magyarázza. Ez azt is jelenti, hogy nem szabad semmit
sem csak úgy kiragadni a Bibliából, hanem a szövegkörnyezetében, sőt a teljes
Biblia tükrében kell értelmezni. Tehát nem szabad önmagában csak a „Ne ölj!”
parancsát nézni, hanem hozzá kell tenni azt is, hogy „megvan az ideje a
háborúnak, és megvan az ideje a békének”. Bármit is jelentsen ez.
Azzal még
talán tudunk valamelyest mit kezdeni, hogy meglehet az ideje az ölésnek.
Például amikor egy kommandós egyetlen lövéssel vagy megöli a terroristát, vagy
életben hagyja. Utóbbi esetben hogyha életben hagyja a „Ne ölj!” parancs miatt,
akkor nem akadályozta meg sokak halálát. Úgy is mondhatjuk, hogy ha ebben a
helyzetben nem ölné meg a kommandós a terroristát, akkor szinte engedélyt adna
arra, hogy a terrorista öljön meg tömegeket. Mózes 4. könyve (35. fejezet) és
5. könyve (19. fejezet) is beszél arról, hogy gyilkosság és gyilkosság között
lehet különbség. Más nyereségvágyból ölni, más védekezésből ölni és megint más
véletlenül gyilkolni.
Az
ószövetségben nagyon sok háború van. Sokszor a Biblia népe, a zsidók védték meg
magukat a támadásokkal szemben. Más esetekben azonban azt olvassuk, hogy Isten
kérte a háború indítását. Ezzel aztán már végképp nem tudunk mit kezdeni. Vagy
ha még tudunk is, hogyan ültetjük át ezt a mi korunkba? Elvégre Hitler is
foghatta volna erre a háborút…
Én Isten
szolgája vagyok csak, és nem tudom erre a választ. Olyannyira nem, hogy bennem
már az orosz-ukrán háború kezdete óta ott van ez a feszültség. Még nem jutottam
vele eredményre, ám valóban érzem azt, hogy ez teremtő feszültség. Egyszer majd
Isten meg fogja nyitni. Addig sem titkolom el azonban ezt az igét előletek,
hogy megvan a Biblia szerint az ideje az ölésnek és a gyógyításnak is, valamint
a háborúnak és a békének is.
Viszont most
is a teljes Biblia összefüggésében mutatom meg ezt Nektek befejezésül. Ne
felejtsétek a múlt heti igénket, amiben Jézus ezt mondja: „Fogtok hallani
háborúkról, és hallotok háborús híreket. Vigyázzatok, ne rémüljetek meg.” (Mt
24,6a) Ahogyan akkor mondtuk, ne engedjük, hogy a félelem vezessen minket
marionett bábúként! Helyette engedjük meg inkább a teremtő feszültséget, ami
mögött a kereszt feszül. Jézus keresztje. Ő egészen nyíltan megengedte, hogy
megöljék. Az ő meggyilkolása hozta el nekünk annak a lehetőségét, hogy ne
roppanjunk bele a saját életünkbe. Ez is feszültség, hogy más haláltusája és
halála révén lehet nekem életem.
Imádkozom
azért, hogy ez teremtő feszültséggé váljon a számunkra. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése