2016. augusztus 29., hétfő

A gyógyulás mértéke

Igehirdetés Nagyalásonyban és Dabronyban, a Szentháromság ünnepe utáni 14. vasárnapon, augusztus 28-án.

Alapige:
Lk 17,11-19
Amikor Jézus úton volt Jeruzsálem felé, Samária és Galilea között haladt át. Amint beért egy faluba, szembejött vele tíz leprás férfi, akik távol megálltak, és kiáltozva kérték: Jézus, Mester, könyörülj rajtunk! Amikor meglátta őket, így szólt hozzájuk: Menjetek el, és mutassátok meg magatokat a papoknak! És amíg odaértek, megtisztultak. Egyikük pedig, amikor látta, hogy meggyógyult, visszatért, és fennhangon dicsőítette Istent. Arcra borult Jézus lábánál, és hálát adott neki. Ez pedig samáriai volt. Megszólalt Jézus, és ezt kérdezte: Vajon nem tízen tisztultak-e meg? Hol van a többi kilenc? Nem akadt más, aki visszatért volna, hogy dicsőítse Istent, csak ez az idegen? És ezt mondta az Úr: Kelj fel és menj el, a hited megtartott téged.


A kép forrása itt található
Ma a gyógyulás mértékéről fogunk gondolkodni a tíz leprás története kapcsán. Gyógyulás alatt nem csak a testi, biológiai gyógyulást fogjuk érteni, hanem a lelkünk gyógyulását is, amikor az élettörténetünkben eltört testi-lelki valónk elkezd új életre támadni. A történet nyomán három szál fog kibontakozni számunkra, mint a gyógyulás három szintje.
Jézus úton van. A gyakori igeolvasók és –hallgatók számára nem meglepetés, hogy az evangélium derekán ez az út már Jeruzsálemet jelenti. Oda tart, hogy feláldozza magát, mindannyiunk gyógyulásáért. Úton van. Közben sokakkal találkozik, és sokan kérik gyógyítását. Most tíz leprás férfi érkezik. Pontosabban csak távol megállnak, és kiáltoznak neki: „Jézus, Mester, könyörülj rajtunk!” De miért távol állnak meg? Miért nem borulnak a lába elé?
Azért, mert leprások. Számunkra ez már a régmúlt betegsége, a harmadik világ jelenleg is tartó nyomora, és a nyelvünk által őrzött formula: „úgy kezelnek, mintha leprás lennék”. Magyarul bélpoklosságnak is nevezzük ezt a betegséget, aminek legelterjedtebb formájában a bőr elszíneződik és érzéketlenné válik. Részleges idegrendszeri bénuláshoz vezet, ami szövetelhalást, majd később a végtagok és az arc megcsonkulásához vezet.
1982 óta gyógyszerek kombinációjával már gyógyítható, ez azonban egyfelől költséges, másfelől 2-10 évet vesz igénybe. Európában mára sikerült megfékezni. Az utolsó ún. lepratelep Romániában, Dobrudzsában található a Duna-delta vidékén. A 2007-es adat szerint 23 beteg volt ott akkor. A harmadik világ számos részén azonban most is tombol. Kutatók szerint azonban a kiváltó baktériumra a mai népesség 95%-a immunis.
De térjünk vissza Jézushoz, és az őt megszólító tíz leprás férfihoz! Mivel fertőző betegségről van szó, a társadalom peremén éltek. Valóban a peremén. Ki nem vonulhattak belőle, mivel folyamatosan egyre csonkább és egyre kevesebb végtagjuk lett, még annyit sem tudtak dolgozni, hogy önmagukat ellássák. Ezért a lakott vidékek peremén éltek, és koldultak. Persze tisztes távolból. Jézust is ezért szólítják meg kiáltva.
De kik ők? Mit tudunk róluk? Ebből bontakozik ki ugyanis a gyógyulás mértéknek első szála. Az első lehetőség. Tudjuk róluk, hogy úgy verődetek össze. Egy-egy környéken csak egy helyen éltek kolóniában. Ez azt jelenti, hogy több településről érkeztek, és egészen különböző életkorúak és társadalmi, anyagi helyzetben lévők voltak. Ha valaki leprás lett, nem számított, milyen pozíciót töltött be, vagy hogy mennyi pénze van. Szerettei és egész környezete miatt el kellett hagynia lakhelyét, mivel megfertőzte volna őket.
Jelen esetben tudjuk azt is, hogy csak férfiak voltak a tíz beteg között. A történet második felében pedig kiderül, hogy az egyikük samáriai volt. Az adott korban és országban ez sokat mondó volt. Samária tartománya ugyanis megvetett volt. Aki csak tehette, nem kereskedett velük, nem tartott kapcsolatot, és kikerülte még földrajzilag is. A leprásoknál azonban más a helyzet. A samáriai is leprás. A zsidók is leprások. Sőt! Ők is kitaszítottak lettek, mint a samáriai nép.
Ez a gyógyulás első lehetősége, rétege. André Gide francia író így írja: „a betegség olyan kulcs, amely számos ajtót kinyit előttünk”. Úgy is mondhatnánk, hogy sok mindent elvesz tőlünk, de sok lehetőséget is ad. Például időt a rohanó életünkből, hogy végre feldolgozzunk valamit, ami a lelkünkre nehezedik. Vagy az elzárkózásunkból sorsközösséget olyanokkal, akik ugyan úgy betegek, mint mi. (Tudjuk, mennyi mély beszélgetés születik a kórházban vagy a rendelőben ülve.) És folytathatnánk tovább a sort, hogy mennyi lehetőséget kapunk ilyenkor.
Ez tehát az első szál a gyógyulásban, amikor betegek leszünk egy valamiben, és ezzel számos lehetőség nyílik meg előttünk, hogy más, eddig hordozott lelki teherből gyógyulhassunk. A második szál a konkrét gyógyulás a konkrét betegségben. A tíz leprás férfinek a leprából. Jézus meggyógyítja őket. Bár nem úgy, ahogy ők gondolták. Ezt olvassuk: „Amikor meglátta őket, így szólt hozzájuk: Menjetek el, és mutassátok meg magatokat a papoknak! És amíg odaértek, megtisztultak.” Utóbbi azért fontos, mert csak a papok mondhatták ki egy fertőző betegről, hogy meggyógyult, és így visszamehet a társadalomba. Azonban amikor Jézus ezt mondja nekik, akkor ők még leprások. Semmi sem történt velük. Jézus szavaiban azonban ígéret van: mire odaértek, meggyógyultok. És így lett.
Sok mindenről lehetne beszélni ennek a nyomán. Mi azonban most maradunk a központi gondolatnál, a gyógyulás mértékénél. Ez a tíz férfi már két szálán végigment a gyógyulásnak. Egyfelől meggyógyulhatott sok saját, korábbi, lelki sebük a betegség ideje alatt. Másfelől meggyógyultak az akkor még gyógyíthatatlan betegségből, a leprából.
De mi az utolsó, harmadik szál? Hogyan lehet még jobban gyógyulni? Nézzük a történetet! A tízből az egyetlen samáriai visszament Jézushoz. A többi kilenc zsidó ezt nem tette meg. Ők elkezdték élni az életüket. A samáriai azonban megtette azt, amit korábban a fertőzésveszély miatt nem: odamehetett Jézushoz, arcra borult lábánál, majd dicsőítette Istent a gyógyulásáért. Jézus pedig ezt mondta neki: „Kelj fel és menj el, a hited megtartott téged.”
Több van ebben a mondatban, mint gondolnánk. Ez saját áldás az ő számára. Gyógyulásának harmadik szála. Még tovább léphet ugyanis a gyógyulás mértékében! Nemcsak a beteg-kolóniában gyógyultak eddigi lelki sebei, nemcsak a konkrét betegségéből gyógyult meg, hanem áldást is kapott, aminek nyomán sok-sok gyógyulás fakad még életében.
Ennyit kért Jézustól: „Könyörül rajtam!” De maga sem tudta, mi minden rejlik a krisztusi könyörületben. Talán gyógyulást várt, talán csak fájdalmainak enyhítését. És mit kapott? Először konkrét gyógyulást, utána pedig – úgy is mondhatnánk, hogy – globális gyógyulást. Egész életére vonatkozóan. Nem csak egészséges lett, nem csak aktív részese lehetett a társadalomnak, de kapott egy láthatatlan köldökzsinórt Jézussal: a hitet. Segítséget a visszailleszkedésben, a régi-új kihívásokban és jövőt. Jézus könyörülete nemcsak a jelen nyomorára vonatkozott, hanem egész életére.
Amikor lelkünk legmélyéből Jézus könyörületéért kiáltunk, valószínűleg mi sem fogjuk fel, hogy ő sokkal többet tud adni, mint amennyit mi kérünk. A mindenki által elérhető két szál (a betegségben a múlt sebeinek gyógyulása és a konkrét betegség gyógyulása) mellett a harmadik szállal teljességgé olvasztja egybe kegyelmét. Legyen szó akár lepráról, rákról, szívbetegségről, depresszióról vagy gyászról.
A gyógyulás mértékének harmadik szála azoknak adódik azonban, akik odamennek Jézushoz. Sőt! Nekik akkor is adódik, hogyha valami miatt az alapbetegségükből nem gyógyulnak meg.
Szeretett testvéreim Jézusban! Sok testi-lelki betegségünk van. Sok nyomorunk. De ez azt jelenti, hogy sok lehetőségünk is, a gyógyulás három jézusi szálával. Rajtunk áll, hogy kiáltunk-e szívünk legmélyéről az egyedüli Megváltóhoz: „Jézus, könyörülj rajtam!” Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése