Alapige:
Lk 7,11-17
Ezután Jézus elment egy
Nain nevű városba, és vele mentek tanítványai nagy sokasággal együtt. Amikor
közeledett a város kapujához, íme, halottat hoztak kifelé, egy özvegyasszony
egyetlen fiát, és a városból nagy sokaság követte. Amikor az Úr meglátta az asszonyt,
megszánta, és így szólt hozzá: Ne sírj! Azután odalépett, és megérintette a koporsót.
Akik vitték, megálltak, ő pedig így szólt: Ifjú, neked mondom, kelj fel! Erre
felült a halott, és elkezdett beszélni; Jézus pedig átadta az anyjának. Félelem
fogta el mindnyájukat, dicsőítették az Istent, és ezt mondták: Nagy próféta támadt
közöttünk, és meglátogatta Isten az ő népét. Ez a hír elterjedt róla egész
Júdeában és az egész környéken.
A kép forrása itt található |
Ma Jézus egyik feltámasztás-története az alapigénk. Ennek
a nyomán arról a mozzanatról gondolkodunk, amikor megérintődik a fájdalmunk: olyan
pontja az életünknek, ahol nagyon mély fájdalom van a lelkünkben.
Végiggondoljuk a történet alapján, hogy ez miért történik, és azt, hogy hogyan
reagálunk rá. Nézzük először a történetet!
Lukács evangéliumának még viszonylag az elején vagyunk.
Jézus Galilea térségében van. Éppen Nain városába érkezik. Fontos a város
megnevezése. Ezen a vidéken történt ugyanis korábban, hogy Illés feltámasztotta
Isten erejével a sareptai özvegy fiát (1Kir 17), valamint hogy Elizeus –
szintén Isten erejével – feltámasztotta a súnémi asszony fiát (2Kir 4).
Jézus a városhoz közeledik tanítványaival, és nagy sokasággal.
A városkapunál azonban egy halottat hoznak kifelé. Egy özvegyasszony egyetlen
fiát. Abban a korban a nők nem tudták eltartani magukat. Nem tudtak olyan
munkát végezni, hogy ezt megtegyék. Vagy a gyerekeik viselték gondjukat, férjük
halála után, vagy ha szerencséjük volt, mások kegyelemkenyeréből tudtak
tengődni. Ez az asszony tehát az egyetlen gyermekének halálával
egzisztenciálisan is kilátástalan helyzetbe került. Nincstelen lett.
A kapuban azonban szembetalálkozik a két menet.
A koporsót
vivő tömeg: a halál menete. A Jézussal érkezőké pedig az élet menete. Egyik
irányból érkezik az élet menete, a másikból a halál menete. Mi lesz ebből?
Maradhat-e a halál, ha jön vele szemben az élet? Vagy maradhat-e az élet, ha
jön vele szemben a halál? Fognak-e élni mindketten? Vagy meghalnak-e mindketten?
Vagy elmennek egymás mellett…?
Még nem értek egy vonalba, amikor Jézus meglátta és
megszánta az asszonyt, és ezt mondta neki: „Ne sírj!” „Azután odalépett, és
megérintette a koporsót.” Nem ment el mellette. Az élet megérintette a halált
és a szenvedést.
A történetből kiderül, hogy ekkor még haladt a gyászmenet.
Jézus érintésére azonban megálltak. Jézus így szólt: „Ifjú, neked mondom, kelj
fel! Erre felült a halott, és elkezdett beszélni; Jézus pedig átadta az
anyjának.”
A velük lévő két tömeg pedig félelemmel vegyes dicsőítéssel
beszélt arról, hogy újabb próféta látogatta meg a környéket – utalva az Elizeus
és az Illés által véghezvitt feltámasztásokra.
Összetalálkozott tehát az élet és a halál menete, és
az élet érintésére a halál megfutamodott. Ismét találkozunk a néhány hónappal
korábban megállapított logikával, hogy Istennél nem az életet követi a halál,
hanem a halált követi az élet. Nem mindegy…
A történet kulcsmomentuma az, hogy Jézus megérinti a
koporsót. Az asszony fájdalmát. De mit csinálunk mi akkor, amikor valaki
megérinti a testünket ott, ahol fáj? Reflexből elkapjuk a kezétől. Ha orvosnál
vagyunk, akkor ilyenkor szokta az adott testrészt lefogni az asszisztens, hogy
ez nehogy megtörténhessen. E mögött is az a logika van, hogy meg kell érinteni
például a sebet ahhoz, hogy meggyógyulhasson majd. Illetve hogy minél
gyorsabban, és minél szebben hegedhessen be. (Erről szólt január 1-én az
igehirdetés, az év igéje alapján.)
Számos esetben megérintődnek a lelki sebeink is. Van,
amikor tudunk róla. Nyíltan rákérdeznek, vagy véletlenül teszik. Egy elcsípett beszélgetés
a buszon, vagy egy filmjelenet. Vagy az igehirdetés gondolatai időről-időre. De
van az úgy is, amikor nem tudunk arról, hogy megérintődött, csak azt érezzük,
hogy nagyon nyomorultul vagyunk.
Az első kérdés, amit megvizsgálunk, így hangzik: Miért
történik ez? Hiszen mennyivel jobb lenne, ha senki és semmi nem érintené meg a
lelkünkben azt, ami fájdalmas a számunkra!
Ha azonban Jézus nem érintette volna meg az asszony
fájdalmát, akkor nem lett volna gyógyulás. Vagy, ahogy az orvosnál megjegyeztük
az előbb: a fájdalmas részt meg kell érinteni ahhoz, hogy gyógyuljon. Legyen
szó sebről, törésről vagy bármi másról.
Érzés szintjén azonban menekülünk. Hagyjanak bennünket
békén! Nem elég, hogy fáj? Még emlékeztetnek is rá állandóan – direkt, vagy
indirekt dolgokkal?
Azzal azonban, hogy Jézus megérinti a mi fájdalmunkat
is, a gyógyulást és a nagybetűs Életet kínálja fel nekünk. Nem akar kitolni
velünk és nem akar szívatni minket. Hanem ha fájdalmas az a haláleset, válás,
betegség, csalódás, megalázottság, kudarc vagy bármi más a mi számunkra, akkor
természetes, hogy fájdalmas lesz az érintése is. De lehetőséget csak akkor
kapunk a gyógyulására, ha Jézus megérintheti. Ő pedig megteszi. Hiszem és
vallom ugyanis, hogy mindenféle helyzetet ő teremt erre. Bárkit és bármit
használ is eszközül. A megannyi fájdalmas érintődés pedig megannyi lehetőség
arra, hogy gyógyulhassunk. Igen, lehetőség. Nem szívatás.
Ez tehát a válasz az első kérdésünkre, hogy miért történik
életünk fájdalmainak a megérintődése. Már csak a másik kérdésünk van hátra,
miszerint hogyan reagálunk erre?
Kétféle válasz van erre. Az igazság pedig a kettő váltakozásában
van. Az egyik reakciónk az, hogy menekülünk. Valahogyan megérintődött a
fájdalmam. Automatikusan elhúzom magamat előle. Csak gondolkodni ne kelljen!
Jöhet a munkaterápia, a soha meg nem állás, mert akkor gondolkodnom kellene.
Jöhet az állandó tévénézés, vagy számítógépezés, filmnézés, csak nehogy
gondolkodnom kelljen. És így tovább. Tehát reflexből menekülés következik:
menekülés a fájdalom elől.
A másik reakciónk az, amikor megállunk a fájdalom
mellett, és nem futunk el előle. Így tett a történetben a koporsót vivők kis
csoportja. Megálltak. És várták, mi történik. Ha nem menekülünk el az érintődés
elől, akkor mi is várjuk, mi történik. Ha már tudjuk, hogy enélkül nincsen
gyógyulás, akkor tudatosan sokkal inkább benne merünk már maradni, mint
korábban. Ha már tudjuk, hogy létezik
gyógyulás, akkor aktívan figyeljük is a megérintődéseket, hogy Jézus
elkezdhessen dolgozni, gyógyítani, életet hozni elő az elhalt lélekrészünkből.
Sőt! Ha valami nagyon fáj a lelkünkben, akkor már tudjuk, hogy jó nyomon
vagyunk.
Az igazság a kettő reakciónk örökös váltakozása. Ha
még nem figyelünk oda tudatosan arra, hogy az érintés a gyógyítás feltétele,
akkor a legtöbb esetben reflexből menekülünk, de néha akkor is megállunk, és
várjuk, mi történik. Hogyha azonban már felkészültünk arra, hogy benne maradunk
a fájdalmas érintődésekben, akkor is lesz még olyan, hogy menekülhetnékünk támad.
Ekkor nincsen semmi baj. Mindig lesz ez így. De sokkal többször merünk már
akkor is a tudatosan ottmaradó helyzet mellett dönteni.
Jézus közben gyógyít. Ráteszi a kezét a lelkünkben
arra a helyre, ahol megsérültünk. Akár nagyon régen történt, akár csak a
napokban. Ő az élet menetét vezeti. És találkozni jön újra és újra a halál és a
szenvedés menetével. Azért érinti meg a fájdalmat, hogy az isteni akarat
szerint az élet győzzön a halálon. Mert van gyógyulás! Lehet máshogy élni az
életet! Van feltámadás a lelkünkben már ebben az életben is! Még mi is élhetünk
új, gyógyult életet, bármennyi idősek is vagyunk, és bármit éltünk is át!
Szeretett testvéreim! Jézus most nagyon nyíltan megérintette
a mi saját életünk fájdalmát, fájdalmait. Kegyelmének jele ez. Most, miután
tudatosult bennünk ennek a háttere, erőt ad nekünk ahhoz is, hogy minél inkább
merjük hagyni, ahogyan megérinti a fájdalmunkat. A gyógyításért teszi. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése