A kép forrása itt található |
Igehirdetés Lk 11,14-23 alapján
Ma ismét nehéz igehirdetési alapigénk van. Múlt héten
a kánaáni asszony története dolgoztatott meg minket, ma pedig egy
ördögűzős-Belzebubos elbeszélés. Jobban szeretjük az olyan igéket, amiknek már
a hangulata magával ragadó. Amik az érzéseinken keresztül a lelkünkre hatnak. A
mai történetünk ehelyett a gondolkodás felől közelít. Ezért szó szerint
együttgondolkodásra hívok mindenkit! Miután az alaptörténetet megértettük, a
következő központi gondolatot fogjuk körbejárni: Mire figyelek beszélgetés
közben?
Lukács elbeszélése szerint Jézus eddigre körülbelül működése
felénél jár. Sokat hallottak már róla, sokan kíváncsiak rá és sokan kérik a
gyógyítását. Most egy ördögöt űz ki egy emberből, aki néma volt emiatt. Számos
gyógyítás-történettel ellentétben itt nem magán a gyógyításon van a hangsúly,
hanem az ebből születő beszélgetésen. A gyógyítást két rövid mondattal elintézi
Lukács, míg hosszú körmondatok szólnak a beszélgetésről.
Látva a gyógyulást, pontosabban hallva az addig néma
ember hangját, Lukács háromféle reakciót jegyez fel. A többség álmélkodott, az
egyik kisebbség mennyei jelet várt, a másik kisebbség pedig azt mondta – minden
bizonnyal hangosan –, hogy Jézus Belzebub segítségével tud ördögöt űzni. Belzebub,
eredetileg Baál-Zebub, egy pogány bálványisten volt. Később a zsidóság népi
világában már az ördögök fejedelmével azonosították. (Érdekesség számunkra,
hogy Baál-Zebub azt jelenti szó szerint, hogy „a legyek ura”. Vagyis Golding
azonos című regénye ezért szól arról, amiről.)
Tehát Jézusról egyesek azt gondolták, hogy az ördöggel
cimborált, és az ő csatlósaként hallgatnak rá a gonosz lelkek. Innentől azonban
csavarunk a nézőpontunkon. Emiatt megállítjuk ezt a gondolati szálat, és a
központi gondolatunk mentén megyünk tovább: Mire figyelek beszélgetés közben?
Ismerős az a helyzet, amikor mondani akarunk valakinek
egy bizonyos dolgot a beszélgetésben,
és amíg ő ecseteli a maga mondanivalóját,
mi csak arra figyelünk, amit mi fogunk majd mondani neki? Beszélhet ő
akármiről, bár mi látszólag türelmesen megvárjuk, mégsem figyelünk rá. Csak a
magunk gondolatára koncentrálunk. Mintha minden érzékszervünk védekezne. Süketek
párbeszéde ebből akkor lesz, amikor a másik szintén csak a maga mondanivalóját
hallja meg. Bár látszólag párbeszédet folytatnak, mégis két külön hajóban eveznek.
Van aztán ennek olyan verziója is, amikor pusztán rá
akarjuk valakire zúdítani a véleményünket, de cseppet sem érdekel minket, mit
is mond ő. Arra már immunisak vagyunk. (Jó példa, amikor valaki megtudja
rólunk, hogy gyakorló keresztyének vagyunk, és adott esetben minden
egyházkritikáját a nyakunkba zúdítja. A mi gondolatainkra azonban egyáltalán
nem kíváncsi.) De van olyan is, hogy amíg a másik beszél, addig kihasználhatjuk
az időt. Összegyűjtjük előre a bevásárló listát, a teendőinket, végiggondolunk
valamit, ami korábban történt, és így tovább. Lett légyen közben igehirdetés,
tanóra, értekezlet, telefonálás vagy magánbeszélgetés.
Ott van a történetünkben Jézus, aki éppen kiűzte a némává
tevő gonosz lelket. Ott van az eddig néma ember, aki minden bizonnyal
megszólalt, és betegsége óta először meghallotta a maga hangját. Ott van a
sokaság többsége, akik álmélkodnak. Ne áltassuk magunkat, ez nem feltétlenül
jelenti azt, hogy hittek benne! Egyszerűen le volt taglózva az elméjük a
történtektől, és hápogtak döbbenetükben. Ott vannak a mennyei jelet várók. És
végül ott van a sokaságból néhány fő, akik azt állították, hogy ilyen csak
azért lehetséges, mert ez a Jézus az ördögök fejedelmének a csatlósa. Köztük,
illetve a fülük hallatára, elindul egy beszélgetés. Pontosabban az első
kérdezz-felelek után Jézus monológja. Nagyon fontosat fog mondani. De vajon ki
mire figyel?
Az egykor süket ember talán egyszerűen csak a hangokra,
amik a hallásra már alkalmas szervezetén keresztül visszhangot vernek az
elméjében. De talán oda tudott figyelni az éles vádra, ami Jézust érte.
A vádlók a legnagyobb valószínűséggel azt keresték,
hogy hogyan árulja el magát Jézus, és ezzel hogyan támasztja alá az ő
bölcsességüket. Valószínűleg cseppet sem a ténylegesen elhangzó tartalomra
figyeltek, csak azt keresték benne, ami nekik fontos volt. Amikor pedig később
meséltek róla, minden bizonnyal a maguk gondolatai alapján idézték fel Jézus
válaszát. És ők tényleg úgy is emlékeztek rá…
A mennyei jelet várók csak azt várták, hogy tegyen
valami csodálatos dolgot. De mivel ez nem történt meg, minden bizonnyal a
szavakra süketek voltak.
Az álmélkodók a legérdekesebb csapat. Nagy valószínűséggel
az ő figyelmük sem tudott nagyon Jézus mondanivalójára fókuszálni. Aki
passzívan álmélkodik, az passzivitásában nem tud napirendre térni a dolog
felett. Vagyis a figyelmét az vonja el, hogy képtelen beilleszteni az általa
ismert rendszerbe a történteket. Ismerjük ezt jól, amikor valami megdöbbentő
történik, és mi egyszerűen nem tudjuk, hogy utána mi történt. Feltételezhetjük,
hogy ők is így lehettek ezzel.
Legalábbis a többségük. Mert hogy valaki figyelt.
Valaki lejegyezte, hogy Jézus miért nem hagyta most is szó nélkül a gyógyítást,
mint a legtöbb esetben. Valaki nem a körülötte és benne történő folyamatokra
fókuszált, hanem Jézusra.
Ezek a szavakból formált mondatai viszont látszólag
nem kapcsolódnak egymáshoz. Mintha valahonnan összeollóztak volna mondatokat
arról, hogy ha az ördögöt ördög űzné ki, megszűnne létezni. Arról, hogy ha az
erős ember fegyverrel védi a vagyonát, a még erősebb így is elveheti tőle. És
arról, hogy aki nincs vele, az ellene van. (Másfél fejezettel előbb pedig a
fordítottját mondja: aki nincs ellene, az vele van…)
És most jön a dobpergés! Hogyha figyelünk, most tudhatjuk
meg, hogy mi volt a valódi üzenet Jézustól! Most tudhatjuk meg, hogy mit nem
hallottak meg azok, akik logikailag elakadtak valahol. Aki oda tudott figyelni
Jézus szavaira, annak ebből a látszólag összefüggéstelen mondathalmazból ez szólalt
meg: váratlanul elérkezett az Isten országa.
Mintha azt mondaná nekik Jézus, hogy keresitek a mennyei
jeleket, kutatjátok az Írásokat, buzgólkodtok a rossz kigyomlálásában, éberen
őrködtök a tiszta vallásgyakorlás mellett, de a lényeget nem veszitek észre: ha
én Isten ujjával kiűzöm az ördögöket, az azt jelenti, hogy éppen most, teljesen
váratlanul és kiszámíthatatlanul elérkezett az Isten országa. Majd gondolatról
gondolatra folytatja tovább ennek az alátámasztását. Mintha azt mondaná nekik,
hogy „bár itt vagytok, és megtapasztaltok mindent, mégsem veszitek észre a
lényeget”.
Szeretett testvéreim! Vajon mi mire figyelünk,
miközben beszélgetünk a házastársunkkal, gyerekünkkel, barátunkkal, munkatársunkkal,
egy újonnan megismert emberrel, vagy bárki mással? Mennyire tudunk a
ténylegesen a jelenben történő dolgokra fókuszálni? És mennyire ragad minket
magával a saját elménk? És persze mennyire mondjuk utólag azt valakinek, hogy
„Dehogy mondtad!”, pedig csak mi nem figyeltünk?
Böjtben pedig azt a kérdést is felteszi ma nekünk
Jézus, hogy vajon mennyire figyelünk az ő üzenetére? Mennyire figyelünk oda az
igékbe és mindenfélébe elrejtett üzenetére? Úgy is mondhatnánk, hogy mennyire
vagyunk éberek? Sőt! Mennyire figyelünk oda a jelenre, és mennyiszer ugrunk
gondolatunkban inkább a múltra vagy a jövőre.
Lassan böjt feléhez érünk. Úgy tűnik, van még mit ízlelgetnünk
a hátralévő időben. Persze csak akkor, ha nem pusztán átsuhanni akarunk a
nagyheti és húsvéti napokon, hanem megélni azokat, és meghallani a bennük
elrejtett üzenetet. Mert elérkezett az Isten országa közénk. Akkor lehetünk
polgárai, ha minden porcikánkkal, lelkünk minden rezdülésével újra és újra elevenen
halljuk és éljük üzenetét. Ámen.
Jellemző sajnos az emberekre, amit a mai igében is olvashatunk: ha valami csodát látnak, de valamiért az irritálja őket (főleg akkor, ha urambocsá' - szerintük - nem az ő érdekükben történik), akkor az illető nem lehet más, mint csak és kizárólag Belzebub szövetségese, esetleg ő maga egyenesen az ördög. Bár az is igaz, hogy sokszor a szemünk előtt lévő dolgokkal sem tudunk mit kezdeni, nemhogy a csodákkal...
VálaszTörlésHála az égnek, Lukács odafigyelt a lényegre, és leírta azt - és ebből is lehet erőt meríteni a böjt közepén (is)! :)
És igen, sokszor én magam is vagyok így a beszélgetések alatt, amiket Lelkésznő fent taglalt.
Nem akarom negatívan zárni a kommentet, de muszáj leírnom: a múltkor a melóhelyemen pontosan az történt meg velem, ami fent is szóba került ("egyházkritika"). Csak fogtam a fejem...
Úgy érzem jó sok minden történik Önnel, és sok minden foglalkoztatja. Ez azt gondolom, hogy nagyon áldott helyzet. :)
TörlésNem panaszkodhatok: valóban pörgős most az életem (pedig nem volt ez mindig így), és igen, sok minden foglalkoztat - és valóban, ez egy kegyelmi állapot! :)
TörlésDe a mottóm mindig is az volt, hogy:
1) Erős vár a mi Istenünk!
2) Csak egészség legyen! :)
Ámen!
TörlésKöszönöm szépen! :)
Törlés