2017. április 2., vasárnap

A vágyódás betöltése

A kép forrása itt található

Igehirdetés Jn 6,1-15 alapján


Már egészen közel járunk Jeruzsálemhez. Hetek óta zarándokolunk a böjti úton. Ma olyan emberek mellé szegődünk, akik maguk is Jézus nyomába eredtek. Az ő történetükön keresztül gondolkodunk ma az evangéliumról. A fókuszunkban ez a gondolat lesz: A vágyódás betöltése.
Idén a húsvétra készülő vasárnapokon csupa evangéliumi történetet ízlelgetünk, most éppen Jánostól. Ahogyan a legtöbben tudják, rendszerint ő az, aki különbözik az ún. szinoptikus evangélistáktól, Mátétól, Márktól és Lukácstól. Nem önkényeskedésből teszi ezt, és nem is a történtek elferdítése miatt. A zsidó, több ezer éves történetírás ugyanis másról szól, mint amit mi értünk történelem alatt. Mi a tények pontos feltárását és leírását várjuk, ők pedig a mondanivaló szempontjából írnak. Ez azt jelenti, hogy nem a pontosságon van a hangsúly, hanem azért rögzítenek egy eseményt, hogy tudatosítsanak vele valamit.
Ma ez a tudatos jánosi gondolat fog végigvezetni bennünket az igehirdetésen. A szinoptikusok ugyanis a kenyércsodára, az ötezer ember megvendégelésére helyezik a hangsúlyt. Ők ezt az emberi elme számára elképzelhetetlen megsokasítást helyezik középpontba. János viszont a Jézusra való vágyódásra, és ennek betöltésére. Ezt a vágyódást és meglepő betöltését fogjuk végiggondolni.
A szinoptikusok úgy mesélik a történetet, hogy
amikor Jézus és a sokaság már együtt vannak, estefelé merül fel a kérdés, hogy hogyan lehet ennyi embert jóllakatni. Annyira belénk ivódott az ő szemszögük, hogy talán észre sem vesszük, hogy Jánosnál szó sincs együtt töltött időről. Jézus nem tanította őket, nem beszélt hozzájuk és még csak nem is volt velük előtte. Ehelyett azt olvassuk, hogy egyszer elment a Galileai-tenger túlsó partjára a tanítványaival. Nem tudjuk, hogy ez a szűkebb, 12 fős, vagy egy tágabb kör volt-e. Mindenesetre úgy képzeljük most el az eseményeket, hogy ott van Jézus csak tanítványokkal! Aztán egyszer csak – valószínűleg messziről – észreveszik, hogy egy tömeg közelít. A tömegről annyit tudunk, hogy 5000 férfi volt benne. No meg egy gyerek, akinél később a kenyér és a hal lesz. De hát ez ugyebár nem 5001 fő volt, hanem 5000 férfi, plusz a nők és a gyerekek. Nem semmi látvány és érzés lehetett…

Itt nem történik meg az, amit mi megszoktunk. Jézus nem tanítja őket. Nem gyógyítja őket. Mi viszont azért feltételezzük ezt, mert az derül ki a történetből, hogy korábban ezeket látva, hallva és megtapasztalva kíváncsiak Jézusra. Tudják, hogy hogyan tanít. Ezért hozzá jönnek. Tudják, hogy képes meggyógyítani mindenféle betegséget. Ezért hozzá jönnek. Tudják, hogy Istentől jött, ezért hozzá jönnek. Egy vágyódás van bennük. Egy sóvárgás, hogy együtt legyenek vele.
Ott jártunk, hogy Jézus és a tanítványok látják, ahogy érkezik a hömpölygő tömeg. Jézusnak ez az első reakciója (János szerint): „Honnan vegyünk kenyeret, hogy ezek ehessenek?” Ütős kérdés. Hiszen nem tanítani vagy gyógyítani kezdi őket. Nem a leültetésükön gondolkodik, sem nem a mondanivalóján, vagy azon, hogy hagyják már békén, mert ő azért jött ide, hogy nyugalomban legyen.
János viszont így folytatja: „Ezt pedig azért kérdezte tőle, mert ő már tudta, mit fog tenni.” A „tőle” Fülöpöt jelenti. Jézus már tudja, hogy válaszolni fog a vágyódásukra. Ők messiási valójára kíváncsiak, ő pedig megadja ezt nekik. De egészen furcsa módon. Kenyérkérdést csinál egy látszólag indokolatlan helyzetből. Elvégre ha az emberek nagy útra indultak, maguknak kellett ételről gondoskodniuk. Sőt! Még oda sem értek. Még fel sem merült, hogy éhesek.
András – valószínűleg a helyzet abszurditása miatt – azt mondja, hogy egy gyereknél van öt kenyér és két hal. Jézus erre azt mondja, rendben. Ültessétek le őket! Majd kezébe vette a kenyeret, hálát adott, megtörte, és az embereknek adta. Micsoda áthallás! Mintha az úrvacsora szerzési igéit hallanánk. Sőt! Jánosnál egyáltalán nem szerepelnek az utolsó vacsoránál ezek a szavak. Csak a többi evangélistánál. János tehát egyenesen az úrvacsora alapításának szavait helyezi erre a pontra. Jézus önmagát adja.
 Itt pedig ismét eltérés van a szinoptikusoktól. Azt írja ugyanis János, hogy maga Jézus volt az, aki a kenyere és a halat kiosztotta. A többiek pedig a tanítványoknak adják ugyan ezt a feladatot. János viszont ugyebár azt állítja fókuszba, hogy Jézus a legelemibb módon tölti be az emberek vágyódását. Ezért ő maga szolgál. Olyan megrendítő mélységet hordoz ez a szolgálata – több mint 5000 embernek enni adni –, mint amikor később letérdel tanítványai elé és megmossa a lábukat. Ő, a Mester, mindenki szolgájává lesz. Sőt! A lábmosás története megint csak nagycsütörtök estéjéhez tartozik! A nagyheti események része.
De van itt még áthallás! János ugyanis azt írja, hogy nagy fű volt azon a vidéken, ahol voltak. János nem szokott csak úgy írogatni sem a természeti szépségekről, sem a nap- vagy évszakokról. Ha mégis ír, akkor azt szintén teológiai megfontolásból teszi. (Például amikor Júdás kimegy nagycsütörtök este a páskavacsoráról, akkor azt írja, hogy „és éjszaka volt”. Vagyis a legsűrűbb sötétség és mélység, hogy elárulja Jézust.) Itt a nagy fű azt jelenti, hogy tavasz van. Zsidó szóval a páska, keresztyén szóval a húsvéti időszak. Micsoda mondanivaló ez is! Húsvétkor tölti be legnagyobb éhségünket, sóvárgásunkat! Méghozzá úgy, hogy önmaga testét töri meg, és adja körbe a kegyelemre sóvárgóknak. Önmaga vérét önti ki, és adja oda azokért, akik szabadulni akarnak az ezerféle megkötözöttségből.
Az öt árpakenyér és a két hal maradékából (!) tizenkét kosárnyi darabot és morzsát szednek össze. Ebben az egyetlen mondatban ismét hatalmas mélység van. Egyfelől eszünkbe juthat a néhány héttel ezelőtti alapigénk, a kánaáni asszony könyörgése. Ő csak egyetlen lehulló morzsát kért Jézus asztaláról. Hát tessék! A morzsa több, mint amiből készült! Aztán eszünkbe juthat a szegény Lázár története, aki a gazdag asztaláról a morzsával is beérte volna, de nem kapott azt sem. Végül Ábrahám keblére jutotta a mennybe.
És hát a tizenkét kosár… Vajon véletlen? Vagy tényleg pont ennyi volt? Jánost ismerve, itt ismét valami tudatos információ húzódik meg. Tizenkettő. Tizenkét törzs az Ószövetségben, Jákób gyermekei. Tizenkét tanítvány az Újszövetségben. Immáron nem csak a zsidóság, hanem az egész világ „törzseinek” képviselői. Vagyis a maradék annyi, amivel az egész zsidóság, és az egész világ jóllakhat. Krisztus maga.
Az emberek Jézus miatt jönnek. Erre enni kapnak. Aztán esznek. Erre Jézust kapják. És hogy miért ez a dupla csavar? Azért, mert így tudott a legteljesebben adni.
A vágyódás betöltése. Erről gondolkodtunk ma. De vajon kinek a vágyódása ez? Csak a miénk lenne? A mi sóvárgásunk őfelé? Nem. A vágyódás Jézus vágyódása is mifelénk. Ennek betöltéséről szól húsvét. Mert győzött mindazon, aminek hatalma lehet elválasztani minket tőle. Arra vágyódik, hogy végre önmagát adhassa nekünk. Hogy betölthesse életünket. Ő az élet Kenyere. Ő vágyódik arra, hogy teljesebbet és jobbat adhasson nekünk, mint amit mi el tudunk képzelni. Vajon mi vágyódunk őfelé? Ámen.

7 megjegyzés:

  1. Ilyenkor virágvasárnap előtt egy héttel már izgulok egy kicsit, és megmondom őszintén, nagyon tetszik, ahogyan Lelkésznő felvezeti a böjti igehirdetéseket (egyfajta visszaszámlálás, ahogyan a német mondja: Der Countdown laeuft... :)).

    Esküszöm, éppen nemrég gondoltam arra, hogy a fenti igeszakaszban már ott van a majdani utolsó vacsora "alapszövege" (és remélem, hogy megjegyzem végre valahára, hogy ki nem tartozik a szinoptikusok közé...!).

    Bízom benne, hogy mi magunk is vágyódunk Jézus felé - aki eddig is tette, az ezután még jobban, aki pedig esetleg mégsem, az most elkezdi!

    (Muszáj még leírnom: nagyon cukik a cicák. :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogy ki nem szinoptikus? Hát az utolsó a sorban: Máté, Márk, Lukács ÉS János. :)
      János evangéliuma éppen ezért sokkal időigényesebb elmélyülésre nyílik csak meg. Akkor viszont nagyon...

      Én évről évre jobban várom és vágyom húsvétot. Én is izgulok már ilyenkor. Számomra sokkal nagyobb és jelentősebb ünnep, mint karácsony.

      Törlés
    2. Ezért is írtam: remélem, hogy végre megtanulom... :)

      Őszintén szólva: ahogyan öregszem, én is pont így vagyok a húsvéttal. Emlékszem, gyerekkoromban a karácsony volt az "über alles" (szerettem persze a húsvétot is, de a Jézuska akkor még előrébb volt a sorban mint a Nyuszika), de mára már erősen megfordulni látszik a helyzet.

      (Régen előfordult, hogy nemcsak hittanon, hanem egymás között is sokat beszéltünk erről. Arra a kérdésre, hogy "neked karácsony vagy a húsvét a fontosabb?", sokan kitérő, vagy éppen csak komoly gondolkodás után született véleményt osztottak meg velünk. Végül odáig jutottunk, hogy eldöntöttük: nem feszegetjük a témát, már csak azért sem, mert /a magunk minimális teológiai ismeretével úgy vagyunk vele, hogy/ "ha nincs születés, akkor nincs feltámadás sem, ha pedig utóbbi hiányzik, akkor az első ha nem is a semmiért volt, de inkább csak 'lógott a levegőben'".

      Törlés
    3. Bennem most valami olyasmi körvonalazódik, hogy karácsonykor eleve jön a hangulat az ádventi időszakból, illetve abból, hogy akkor hosszan leáll az élet, karácsonytól újévig. Mindenki eszerint él, így a hangulat "jön magától". Húsvétkor viszont nincsenek meg ezek a külsőségek. Ami van, az pedig nagyon változó, és egy-két napos. Vagyis a most kezdődő időszak azoknak fontos, és azoknak nyílik meg, akik a mélységét és magasságát átélik.

      De ha ezt a gondolatmenetet viszem, akkor fordítva is igaz lehet. Húsvét nekünk "könnyebben elérhető", mivel nem tapad hozzá annyi külső esemény. A karácsonyi időszakban sokkal jobban meg kell küzdenünk ezekkel.

      Persze való igaz, hogy közben nincs egyik ünnep a másik nélkül. Ezért is szeretem egyre jobban az egyházi évet. Elindul ádventtel, a Jézus születésére való várakozással. Aztán a születéstől ível a halálból való feltámadás, majd az egyház születése és élete (Szentháromság utáni ünnepek) felé. Majd az örök életre való várakozással zárul(na), és fordul át újra az első ádventbe.

      Törlés
    4. Kedves Lelkésznő,

      megmondom őszintén: olyan, mintha a fejemben turkálna, de tényleg! :)

      Tökéletesen egyet kell értenem minden egyes, fent leírt szóval. A karácsonynál "eleve adott/jön" szinte minden magától, húsvétnál picit valóban más a helyzet.
      Mondjuk ebben talán az is közrejátszik, hogy amíg karácsony és advent az év legvégén van (amikor az ember már fáradt, és automatikusan lelassít), addig húsvét év elején/"bőven közben" van (amikor már fent vagyunk a téli álomból, és lassacskán elkezdünk felpörögni)...

      És igen, jómagam is egyre jobban szeretem az egyházi évet. ;)

      Törlés
    5. Becs szó, nincsenek gondolatolvasó képességeim! :)
      Csak pszichológiai tudásom, de az erre nem vonatkozik...

      Most választottam ki egyébként a vasárnapi énekeket, és nagyon megérintett a 209. énekünk. Gyönyörű készülés az előttünk álló útra:
      http://enekeskonyv.lutheran.hu/enek209.htm

      Törlés
    6. Elhiszem! ;)

      Tényleg nagyon szép ének. (Bevallom őszintén, eddig nem ismertem...)

      Törlés