A kép forrása itt található |
Igehirdetés Jn 20,19-29 alapján
Húsvéttal egy újabb lelki zarándokutat kezdtünk el. Pünkösd
felé tartunk, ami a legbeszédesebb nevű ünnepünk. „Ötven” a jelentése. Vagyis
húsvéttól ötven nap telik el pünkösdig. Először negyven nap Jézus
mennybemeneteléig, utána pedig további tíz nap, amikor a tanítványok megkapják
a Szentlélek ajándékát, és megszületik az egyház.
Most, az első hét nap után, valóban olyan történetünk
van, ami a feltámadott Jézussal való találkozások közül való. Csodálatosan
gazdag történet. Olyannyira, hogy ma különösen is választanunk kell a szálak
közül. Ahogyan szoktuk, csak egy témát járunk körül, és azt bontjuk ki. Otthon
pedig lehet tovább ízlelgetni a többit…
Jézusnak két megjelenéséről szól az igénk. Az első még
húsvét vasárnapjának estéjén történik, amikor a Júdás és Tamás nélküli tíz
tanítvány találkozhat vele. A második nyolc nap múlva történik, amikor Tamás is
ott van.
Az első részben a tanítványok kiküldésén van a hangsúly.
Azokhoz küldi őket, akik elől nagypéntek óta bezárkóztak. A második részben még
mindig a zárt ajtók dacára jelenik meg Jézus, és Tamás hitetlenségből
megszülető hitén van a hangsúly. Mi ebből emeljük ki a központi gondolatunkat,
ami így hangzik: megérintett sebek.
Tamás valamiért nincs ott, amikor megjelenik Jézus.
Ennek
valószínűleg így kellett lennie, hiszen Jézus minden bizonnyal pontosan tudja,
hogy ki van ott és ki nincs. A második rész hangsúlyossága miatt könnyen
átsiklunk a felett, hogy Jézus az első alkalommal maga mutatja meg a sebeit a
tanítványoknak. Ők nem érintik meg, de ezzel ad nekik is bizonyosságot. Amikor
Tamás visszaérkezik, és elmesélnek neki mindent, ő még tovább megy. Nem csak
látni, de érinteni is akar. Minden érzékszervével meg akar győződni arról, hogy
nem kitalált mese Jézus feltámadása. Bár Jézus nincsen itt, mégis pontosan tudja,
mit mond Tamás, ez kiderül a leírásból. Amikor nyolc nap múlva megjelenik, így
kezdi, hozzá fordulva: „Nyújtsd ide az ujjadat, és nézd meg a kezeimet, nyújtsd
ide a kezedet, és tedd az oldalamra.” Tamás pedig hitetlenből hívő lesz.
Döbbenetes mélység – és egy külön téma – rejtőzik abban, hogy Tamás egyetlen
szó választ sem kap Jézustól, hanem az érintés és az érzékszerveivel való megtapasztalás
válasszá válik számára.
Megérintett sebek. Az egyik oldalon Jézus öt sebe.
Kettő a csuklóján, kettő a lábfején. Ezeket a szegek nyomai. Egy pedig az
oldalán, amit a dárda okozott. Gyógyult sebek. Behegedt sebhelyek. Jézus
dönthetne úgy Istenként, hogy eltünteti azokat feltámadott, emberi testéről. A
filmekben mindig ezt látjuk. Még a nyoma is eltűnik a sérülésnek. De Jézus – ahogyan
belehalni is belehalt a sebekbe –, feltámadása után is megtartja őket. Ezen
keresztül ad bizonyosságot.
Megérintett sebek. Az egyik oldalon Jézus öt, begyógyult
sebe. A másik oldalon a mi sebeink. Lelkünk sebei. Sokszor úgy gondoljuk, hogy
nincsenek is. Nagy jó, egy-kettő. Vagy hogy voltak, de már csak sebhelyek ezek.
Közben meg olyanok vagyunk, mint amikor egy fizikailag is látható sebet
szerzünk és valaki megérinti azt. Rögtön elkapjuk a másik keze ügyéből, vagy
legalábbis felszisszenünk. Amint valaki, valamilyen úton-módon megérinti a
takargatott lelki sebeinket, ugyan így kapjuk el a lelkünket onnan, és
szisszenünk fel. A gond csak az, hogy mivel az életünk során számos ilyen lelki
sebet szerzünk, már sehova se merjük nagyon odatartani a lelkünket, mert mindenhol
fáj. Inkább elhúzódunk mindenféle olyan helyzetből, ahol a lelkünket akarják
érinteni.
A pszichológia éppen emiatt érzékeny az
érzéketlenségre. Amikor valaki „fa-arcal” azt mondja, hogy őt gyerek- vagy
felnőttkorában erőszak érte. Amikor valaki a világ legtermészetesebb módján
mondja azt, hogy tragikus körülmények között veszített el valakit. Nem hozok
további példákat, de tovább tudjuk gondolni. A közfelfogás megrökönyödik,
felháborodik vagy az ellenkezőjeként, természetesnek tartja, hogy valaki érzéketlennek
tűnik a saját tragédiájával kapcsolatban. Ha azonban a pszichológiát tanult
szakember tapasztalja ezt, rögtön érti, hogy a fájó lélekrészt védi az illető.
Elegendően messzire húzta vissza a lelkét a csigaházba ahhoz, hogy ne vérezzen
állandóan a sebe.
A mai emberek közül nagyon sokan nem tudnak gyógyulni.
Nincs ebben semmi szégyen. És semmi elmarasztalás. Inkább olyasmi, ami a minket
körülvevő világból ered. Mindennek gyorsan, fájdalom- és küzdésmentesen kell
történnie. Egy gombnyomás, és készen van az izzasztó munka. Egy doboz pirula,
és elmúlt a fájdalom. Egy röpke műtét, ami néhány nap alatt gyógyul, és el is
illant minden probléma.
Aki gyógyulni akar, annak sokkal inkább a vérzősebével az orvoshoz érkező ember képe segíthet. Az orvos megfogja és megvizsgálja
a sebet. Még a törött testrészt is. Utána lekezeli, és bekötözi. Mindegyik fáj.
Ha pedig nagyon mély és nagy a seb, akkor újra és újra meg kell ismételni
mindent. A vizsgálatot, a seb kezelését és a kötözést is.
Tamás a jézusi gyógyítás ősmintáját kapta. Megfoghatta
Jézus sebeit. Megtapasztalhatta, hogy milyen őt felfedezni. De ezzel egy időben
Jézus is megérintette az ő sebét. Hitetlenségének sebét. Beszélt neki arról,
amivel nem akart szembesülni. Így lehetett viszont hitetlenből hívő. Így
gyógyulhatott meg.
A pszichológia azt is mondja, hogy amikor a lelkünkben
fájdalmat érzünk, akkor ott érdemes megállni. Ott van valami, ami gúzsba köt
minket. Ott van valami, amivel lehet foglalkozni. Amit lehet gyógyítani. A
kérdés az, hogy tudunk és akarunk-e segítséget találni magunknak ahhoz, hogy ne
kapjuk el állandóan a fájó lélekrészünket onnan, és „elöl”, napirenden tudjuk
tartani azt? Azok az igazán erős emberek, akik képesek ezt megtenni. Ők töltik
be Pál apostol szavait: „Amikor gyenge vagyok, akkor vagyok erős.”
Ez a jézusi ősminta. Jézus megérinti a sebeinket, mert
csak így tudja gyógyítani azokat. Közben pedig mi is megérinthetjük az ő
sebeit. Bizonyosságot, biztonságot és személyének megtapasztalását kapjuk.
Szeretett testvéreim! Jézus nem maradt a sírban.
Miután legyőzte a halált, feltámadt. Minket is erre hív. Az elhalóban lévő lélekrészeinket
szeretné újra elevenné és egészségessé tenni. Ehhez viszont megérint bennünket
ott, ahol fáj. Nem szeretetlenségből, hanem forró szeretetből. Megállhatunk
vele a fájdalmunknál. Onnan fog fakadni az élet. Ámen.
A "hitetlen Tamás" és a "hiszem ha látom" kifejezéseket már korábban is ismertem, de - bevallom őszintén - valahogy ma, az Útmutató segítségével történt bibliaolvasás után kapcsolódott össze a dolog... (jobb későn, mint soha)
VálaszTörlésNagyon sok minden szóba került, de én most leginkább azt emelném ki, hogy Jézus mindkét "sebfelületét" megmutatta tanítványainak. A testit azért is, mert ugye "hiszem ha látom", de a lelkit is - legalábbis abban a tekintetben, hogy megmutatja: nem haragszik rájuk (ránk...).
Pedig ha valakinek, neki lett volna rá oka "Szentbeszédet" tartani, de inkább egészen "váratlanokat húz".
Bár ha jobban belegondolok: ez talán csak az emberi logika alapján tűnik váratlannak. És ha valahol, hát legkésőbb itt kiderült: Jézus egy pillanatra sem a "bort iszik, vizet prédikál"-t alapján "működött"!
Megfogott amit ír Jézus mindkét "sebfelületéről". Ezt ízlelgetem majd. Köszönöm!
TörlésRemélem, hogy ez nem jelent rosszat...! :)
TörlésEz épp hogy nagyon jót jelent! :)
TörlésAkkor jó! :)
TörlésÉn köszönöm a kedves szavakat! :)