A kép forrása itt található |
Igehirdetés Lk 5,1-11 alapján
Ha Péter apostol a mi világunkban élne,
vajon hiteles keresztyén lenne-e? Nem. Bátran merem állítani, hogy az általános hitelesség-felfogás szerint
nem számítana hitelesnek. Sőt! Ha Jézus a mi világunkban élne, és napjainkban
vinné végbe földi küldetését, ő sem számítana hitelesnek. Hogy miért? Kiderül
majd az együttgondolkodás folyamán. Ma a hiteles keresztyénség áll a középpontban.
Nézzük először a történetet! Jézust nagy
tömeg követi a Genezáreti-tó partjára. Először a partról tanítja őket, majd amikor
befut két hajó, az egyik tulajdonosát, Simont, megkéri arra, hogy az övéből
beszélhessen tovább. Nekünk furcsa lehet, hogy a sokaság a parton áll, Jézus
pedig a hajóból beszél hozzájuk. Az ok azonban az, hogy amíg nem volt mikrofon
a világon, addig a természeti törvények adta lehetőségeket használták hangosítás
céljára. A víz volt ugyanis a hangosító közeg Jézus és a sokaság között. (Ezért
olyan nagy egyébként a mi számunkra is a strandokon a zsivaly, és ezért szokták
azt mondani, hogy ne a vízben beszéljük meg a titkainkat…)
A történetből kiderül, hogy Jézus nem
pusztán hangtechnikusként gondol Simonra, hanem gyakorlatilag hozzá és érte
jött. Ezzel el is kezdődik a hitelesség fejezete. Az ugyebár még rendben van,
hogy az éjszakai halászatról megérkezők visszafelé indulnak, mert kell a
hangosítás. De amikor Jézus azt mondja Simon Péternek a tanítás után, hogy
evezzen még beljebb, és halásszanak újra, ott látszólag hiteltelenné teszi. Ő,
a halászatban laikus, azt mondja a szakembernek, hogy halásszon csak újra! Pedig
egész éjjel kint voltak, és nem fogtak semmit. Most pedig mindenki azt látja,
hogy egy laikus szavára újra megpróbálja. Nem veszíti-e el a szakmai
hitelességét?
Megtörténik a csoda:
szakadoznak a hálók a
halaktól. Amikor elsüllyedés nélkül sikerül visszaérniük a partra, Péter
leborul Jézus lába elé, és ezt mondja: „Menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok,
Uram!” Hát hol van itt a hitelesség? A leborulás Jézus lába elé, az még hiteles
lehet a mi szemünkben is. De miért kezd el Péter a bűneiről beszélni? Sőt!
Miért küldené el magától Jézust, amikor épp hogy csak rátalált a krisztuskövető
életre? Vajon nem lett ezzel hiteltelen keresztyén?
No és Péter további élete? Megkísértette
Jézust! Odáig fajult a helyzet, hogy ezt mondta neki a Mester: „Távozz tőlem,
sátán!” Aztán amikor hatalmas hitélményként a vízen járt, egyszer csak
süllyedni kezdett. Kiderült, hogy azért, mert nem Jézusra figyelt, hanem az
ellenszélre. Eléggé hiteltelenné teheti ez is a hitét… Amikor a Jézustól kapott
hatalommal gyógyítani küldi őket, akkor Péter sem tud gyógyítani. Micsoda
hiteltelenség… Az utolsó éjszakán meghazudtolja Jézust, amikor azt mondja, hogy
ő bizony hűséges lesz. Néhány órával később kétszer is elalszik, amikor Jézus
virrasztásra szólítja fel őket. Szintén néhány óra múlva pedig – miközben az
elfogott Jézust kihallgatják – háromszor tagadja meg őt. És akkor még nem is
beszéltünk arról, hogy a Mester minden korábbi szavának dacára ő is
elfelejtkezik arról, hogy Jézus előre megmondta a halálát és a feltámadását.
Keserves gyászba esik, és nem jön rá arra, hogy minden úgy lett, ahogyan előre
hallotta.
Ha Péter ma élne, akkor az általános
felfogás szerint hiteltelen keresztyén lenne. Sőt! Maga Jézus is az lenne!
(Bármilyen abszurd is ez…) Ő, az isteni szeretet és a megbocsátás hírnöke,
ostorral és üvöltözve űzte ki az árusokat a jeruzsálemi templomból. Kutyának
nevezte és elküldte a hozzá forduló külföldi asszonyt. Azt mondta egy férfinak,
hogy ne temesse el az apját. Gyógyított és tanítványaival kalászt tépett
szombaton, amikor mindegyiket tilos volt ilyeneket tenni. Elküldte anyját, amikor
az hozzá ment. És sorolhatnánk tovább.
Napjainkban gyakran megesik, hogy amikor
valaki igazán hiteles, akkor válik
hiteltelenné mások szemében. A kétféle hitelesség összeütközése kelti a
feszültséget. A régi, klasszikus értelemben vett hitelesség van az egyik
oldalon, amikor helyesen értelmezzük valakinek a hiteles viselkedését. És a mai
értelemben vett, torzult hitelesség van a másik oldalon.
Olyan világban élünk, amikor az az
elvárás, hogy tökéletes legyen minden. Az utóbbi hónapokban lehetett hallani,
hogy egy család olyan iskolai fényképet kapott az elsős kisgyerekéről, ahol
tökéletesek voltak a fogai. Pedig ugyebár az elsős kor pont az, amikor
potyognak a tejfogak. Amikor a szülők megkeresték a fotóst, azt a választ
kapták, hogy hát nem volt szép így a gyerek mosolya, és ne erre emlékezzenek.
Tökéletesítik a fényképeket – a
kisgyerektől a modellekig –, mert a valódi nem elég szép. Tökéletesíteni kell a
testeket a plasztikával, a csodaszerekkel és a sanyargatással, mert a valódi
nem elég szép. Sőt, kiábrándító. Tökéletesnek kell lennie a párkapcsolatnak, a
családi idillnek, az anyagi helyzetnek, a facebook posztoknak, és a
kirakatoknak. Utóbbiak alatt most főleg az átvitt értelmet értjük. Olyan
világot élünk ugyanis, ahol az a fontos, hogy mi látszik. Mi van a kirakatban.
A látszatra pedig gyakorlatilag bármennyi pénzt, időt és energiát áldozunk. Utólag
pedig ráébredünk arra, hogy a legnagyobb értékeinket is odaadtuk észrevétlenül:
családunkat, szeretteinket, nyugalmunkat, egészségünket.
Napjainkban az számít hitelesnek hát, ha
valaki tökéletes. Tökéletesen reagál. Tökéletesen viselkedik. Tökéletesen
illeszkedik a helyzethez. Ezt valószínűleg nem nagyon találjuk meg majd sehol
sem leírva, és nem nagyon fogja elismerni senki sem. Nem véletlenül. Mert olyan
álca lett ez, amit nem szeretnénk elvenni a szemünk és arcunk elől.
De evezzünk vissza Péterhez és a központi
gondolatunkhoz, a hiteles keresztyénséghez, és fésüljük össze az eddigiekkel!
Napjainkban az számít hiteles keresztyénnek, aki tökéletes. Tökéletesen reagál
minden pillanatban, tökéletes válaszokat ad, tökéletesen el tud fogadni
mindenkit, tökéletesen tud viselkedni a krízisekben és így tovább. Ha pedig
valaki nem tökéletes keresztyénként viselkedik, azt mondjuk rá, hogy hiteltelen
keresztyénné vált a szemünkben. Enyhébb esetben csak tőle fordulunk el,
súlyosabb esetben a gyülekezettől és a keresztyénségtől is. De nézzük meg, hogy
az igazi, klasszikus értelemben, honnan fakad Péter hitelessége! Mert hogy
tökéletes nem volt, az biztos…
Őszinte volt Jézushoz. Őszintén elmondta
neki a benne feltörő érzéseket, gondolatokat, reményeket és félelmeket is. Így
őszinte lett saját magához is. Ahogyan egyre jobban és jobban megismerte
Jézust, a Krisztust, egyre jobban megismerte önmagát is. Mi pedig éppen attól a
gondolattól indultunk, hogy a világ szemében akkor válik valaki hiteltelenné,
amikor valójában nagyon is hitelesen viselkedik. Így van ez Péternél is. Amikor
a Jézushoz fűződő hite és szeretete révén végre hiteles keresztyén lett, a
világ – különösen mai szemében – pont hogy hiteltelenné vált. Mert nem
tökéletesen reagált.
A hiteles keresztyénség tehát a Jézushoz
való őszinteségből, illetve a hozzá fűződő hitből és szeretetből fakad. Nem az
a kérdés, hogy a világ szemében hiteles keresztyének vagyunk-e! Mindig lesznek
olyanok, akik szemében nem leszünk azok. Az a kérdés, hogy Jézushoz hűségesek
vagyunk-e. Itt pedig ugyebár nem a
tökéletességre, hanem az őszinteségre és a vele való szeretetkapcsolatra
gondolunk. Ez pedig kiemelten fontos különbség!
Múlt héten ott hagytuk abba, hogy
keressünk olyan keresztyén embereket – a múltból és a ma élők közül is –,
akiknek a lába nyomán Jézus élő vize fakad. Úgy is mondhatnánk, hogy hiteles
keresztyéneket. Ha tökéleteseket keresnénk, nem is találnánk. Csak csalódásokat.
Jézus viszont éppen „Pétereket” hívott el. Egyszerű és a világ szemében
hiteltelennek tűnő embereket. Az igazi hitelesség tőle fakad, nem emberektől.
Ámen.
Az alábbi mondat jutott először eszembe: Isten általában nem az alkalmasokat választja ki, hanem a kiválasztottakat teszi alkalmassá.
VálaszTörlésHa abból indulok ki, amiket Judit fent leírt, akkor valóban:
1) A tökéletesség a lényeg. Minden más csak álca. Látszat. Beletesszük a (bocsánat az erős megfogalmazásért) nem éppen szép illatú és kinézetű végterméket az üvegbe, ráírjuk, hogy "szilvalekvár", és már megy is a polcra - és lesz is, aki megveszi!
2) Számomra egyébként nemcsak az a hiteles keresztyén, aki Jézushoz (és tanításaihoz) őszinte, hanem az is, aki felvállalja azt is, ha hibázott.
És én azt gondolom, hogy a kettő akár egymásból is jöhet/jön.
S jómagam is inkább törekszem őszinteségre, hitelességre, mint tökéletességre. És nem azért, mert utóbbit kvázi lehetetlen elérni, hanem mert Jézus nekem sokkal fontosabb. :)
Nagyon jó ez a mondata, hogy "Isten általában nem az alkalmasokat választja ki, hanem a kiválasztottakat teszi alkalmassá." Köszönöm!
TörlésEz nem a sajátom ám, hanem "loptam" valahonnan (asszem a neten keringett képek formájában is még kb. a nyár elején, innen az ötlet CTRL+C, CTRL+V-re). ;)
TörlésAttól még nagyon jó! :)
TörlésIgen, szerintem is az! :)
Törlés