A kép forrása itt található |
Igehirdetés Lk 6,36-42 alapján
Van, aki nem vesz használtat. Mindenből
újat vásárol. Van, aki meg törekszik arra, hogy használt dolgokat vásároljon.
Van, aki soha nem olvassa el a termékhez csomagolt használati útmutatót, és
van, aki előbb mindig végigbogarássza. Napjában számtalanszor mondunk
ilyeneket: „Nekem használt.” „Én még nem használtam ilyet.” „Hogyan kell
használni?” „Kihasználtak.” „Felhasználtak valamire.” „Haszontalan vagyok.” És
folytathatnánk tovább a sort.
Ma a használt keresztyénségről fogunk
gondolkodni.
Sok mindenre felhasználták már Jézusnak
ezeket a szavait, amiket az előbb hallottunk. (És persze az összes többit is.)
„Ne ítéljetek, és nem ítéltettek. Ne kárhoztassatok, és nem lesz kárhoztatásotok.
Bocsássatok meg, és nektek is megbocsáttatik. Adjatok, és adatik nektek.”
Vannak, akik használtak vele, és valóban Jézus láthatatlan, de érezhető keze
nyomát hagyták a világban. Akár Teréz anyák, akár Assissi Szent Ferencek, akár
Sztéhló Gáborok, akár névtelen kisemberek voltak. És vannak, akik a maguk
kénye-kedve szerint használták. Például egy a véleményét, vagy fájdalmát
kimondó gyakorló keresztyénnek odadobták, hogy „Hát ne ítélj!” vagy „Nem igaz,
hogy nem tudsz megbocsátani! Milyen keresztyén vagy te?” Ezzel pedig egyfelől
többszörösen szíven találták a keresztyén embert, másfelől a saját céljaik
szerint használták fel, illetve használták ki Jézus szavait. Magukat védték
vele, és sarokba szorították a másikat.
Használt keresztyénség. Hányszor
használták és használják ki ma is a keresztyénséget! Hol bűnbaknak kell, hol
meg egy széles vállnak, ami utat tör a tömegben. Használják politikai, társadalmi,
művészeti és megannyi célra. És hányszor önmaga használta ki pozícióját – akár
az egyház, akár egyes emberei –, és Krisztus zászlajának égisze alatt az önös
céljaiért harcolt. Ezt sem tagadhatjuk le, ma sem.
Használt keresztyénség. Sokan tényleg
merik használni! A legjobb, legnemesebb értelemben. Nem a polcon porosodik számukra.
Nem dísztárgy, nem a szekrény mélyén lapuló kacat, vagy ósdinak tűnő régiség,
aminek a múzeumban van a helye. Vannak, akik folyamatosan igyekeznek félrehúzni
minden zavaró tényezőt, amit a keresztyénség ki- és felhasználása okoz. A
lényegre koncentrálnak, és a lényeget használják.
De mi a lényeg?
Tegnap jöttem meg egy tíznapos
lelkigyakorlatról Dobogókőről. Itt teljes szilenciumban vagyunk. Nem beszélünk.
Sőt, nem olvasunk, nem hallgatunk zenét, nem használunk sem telefont, sem
tabletet, tévét vagy bármi mást. Kizárólag figyelünk. Befelé, a saját lényünk
felé, ahol az igazi Istennel és az igazi önmagunkkal találkozunk. És
kifelé, ahol a természeten keresztül tovább mélyítjük ezeket a találkozásokat.
Ott tartottunk az előbb, hogy akik merik
használni a keresztyénséget – a maga nemes, tiszta értelmében –, azok a lényeget
használják. És feltettük a kérdést, hogy mi a lényeg? Tegnap, amikor – immáron
hangosan kimondott szavakkal – a záró kört tartottuk Dobogókőn, gyönyörűen
megjelent ez. A belső megtapasztalásainkat próbáltuk szavakba önteni. Mindenki
önmagáról beszélt. Mindenki azt tükrözte vissza, hogy mélységesen és
elképzelhetetlen módon megtapasztalta Isten szeretetét.
Ez a lényeg. A személyes istenkapcsolat.
Ezt pedig nagyon fontos hangsúlyozni. Mi, gyakorló keresztyének folyamatosan ki
vagyunk téve annak, hogy másokra vonatkoztatjuk. Másoknak hogy kellene élniük,
másokra mi vonatkozik ebből, miért vagyunk ilyen kevesen, stb. Ez azért
veszélyes, mert amikor – természetes folyamatként – gyengül a hitünk, megmarad
ez a külső forma, de tartalom nélkül. Ezt viszont többnyire nem vesszük észre.
A másokról való gondolkodás révén kiválóan meg tudunk maradni a keresztyén
keretek között. Aztán eljön az idő, amikor már nem is látjuk semminek sem az
értelmét. Inkább odébbállunk a keresztyén közegtől. Vagy nem, hanem megmaradunk
csak a külső formák gyakorlóiként. De ekkor nagyon tudnak idegesíteni bennünket
a tartalmat is hordozó keresztyének. Azok, akik tényleg átélik a hitüket. Nekik
van, nekünk nincs.
Használt keresztyénség. Elképzelhetetlenül
sokan használták jól az elmúlt 2000
évben. És igenis, napjainkban is lehet találni ilyen embereket. Élő és
egészséges hitű krisztuskövetőket. Mindegyik történelmi egyházból. A használt
keresztyénség ez esetben azt jelenti, hogy nagyok sokféle jó forrást találhatunk, ha kitartóan keresünk. Ha fontos nekünk az
élő, személyes kapcsolat Istennel, akkor hatalmas reménység és bíztatás lehet nekünk
a használt keresztyénség. Sok történelmi lábnyomot találhatunk, ami segít
ebben, és sok ma élő ember lábnyomát is felfedezhetjük a mindennapjainkban.
Éppen ezért szó sincs arról, hogy
elhasználódott volna a keresztyénség! Bár akik olyan közegben élnek, ahol
túlnyomó lelki többségben azok
vannak, akik éppen nem látják a kiutat, megértem, ha elhasznált
keresztyénségről beszélnek. De ez csak szubjektív valóság! Valójában egyáltalán
nem használódott, nem kopott és nem üresedett ki a keresztyénség! Hiszen akkor
Isten üresedett volna ki! Akkor Jézus kereszthalála és feltámadása semmisült
volna meg! Akkor az evangélium maga tűnt volna el! Ezek közül pedig mindegyik
elképzelhetetlen Isten részéről.
Kitartónak kell lennünk, ha élő hitet
szeretnénk. Azt szokták ugyanis mondani, hogy mindent meg lehet magyarázni a
Bibliából, és annak az ellenkezőjét is. Mindenki arra használja, amire akarja.
Azt bizonyít be belőle, amit akar. Hogy miért? Egyszerű a válasz. Ha kiragadjuk
a teljes összefüggésből a mondatokat, akkor önmagukban bármit megtehetünk
velük. És éppen ezért, bármit elhitethetnek velünk a Szentírás nyomán.
Használt keresztyénség. Ennek a gondolatnak
megannyi, egészen különböző árnyalatát gondoltuk végig. Pozitív és negatív
értelemben is. Isten mindenképpen használatra szánja. Építő használatra. Hidat
építeni közte és köztünk. Felüdülést és felfrissítést adni. Beleírni a
szívünkbe, az elménkbe és a zsigereinkbe, hogy végtelenül szeret bennünket.
Hogy Jézus átvállalja tőlünk mindazt, ami terhel bennünket. Amíg pedig erre
eljutunk – minden kérdésben külön, egyen-egyenkénti folyamatban –, addig segít
cipelni a terheket.
Ha élő, személyes kapcsolatra sóvárgunk
Istennel, keressük azok lábnyomát, akik akár előttünk, akár közöttünk járnak,
és lábuk nyomán élő víz fakad! Mert a keresztyénség egyáltalán nem használódott
el. Mindig élő. És az is marad. A kérdés az, hogy bennem élő-e? Ámen.
Ámen! Én remélem, hogy nemcsak bennem, hanem sokakban is élő!
VálaszTörlésEgyébként 10/10-es a prédikáció! Tényleg! Tökéletes; egy egységes kört ír le; sokmindent érint, tökéletesen felépített, átlátható, rendszerezett, 1000%-os igazságtartalma van - perfekt! :)
Hirtelen azt sem tudom, mit tudnék kommentelni hozzá, mert... egyszerűen minden benne van. Pont.
Valamit azért mégis próbálok! :)
1) Világéletemben nem szerettem, amikor a politikus történészt játszott, és azt sem, amikor a(z elvileg) hívő keresztyének egymás felett ítélkeztek - a fentebb említett módokon.
2) Azt sem szerettem soha, amikor sokan a kereszténységre hivatkozva követtek el szörnyű dolgokat.
3) A lelkigyakorlatokat sok helyen kötelezővé tenném (már ahol persze meglehetne ezt oldani).
4) Annak pedig mindig is örültem, hogy mindig voltak olyanok, akik a kereszténységet "jól használták."
5) Egyszer még áltsulis koromban olvastam egy cikket arról, hogy "ha a Bibliában minden harmadik betűt összeolvassuk, akkor nevek, évszámok, (jóval később, a szövegek keletkezése után is) megtörtént eseményeket fedezünk fel." (Ez még az ezredforduló környékén volt, a nagy világvége-hangulat küszöbén.) Elmeséltem ezt a hittantanáromnak is, aki elmosolyodott, és annyit mondott: a Bibliából bármit ki lehet olvasni.
És milyen igaza volt! ;)
De az Úrnak hála voltak olyanok, akik a "megfelelő dolgokat olvasták ki belőle" - és úgy is cselekedtek!
A most vasárnapra készülő igehirdetés pedig - eddig úgy néz ki - éppen ezt a gondolatmenetet fogja folytatni. :)
TörlésÁmen! Már nagyon várom azt is! :)
Törlés