A kép forrása itt található |
Igehirdetés 1Jn 3,13-18 alapján
Mára olyan igét jelöltek ki nekünk, amivel
önszántunkból nem biztos, hogy foglalkoznánk. A gyűlölet lesz ugyanis mindvégig
előtérben. Mindannyian találkozunk vele, de nem szívesen beszélünk róla, mert
érezzük, hogy milyen hatalmas ereje van. Vannak, akik tagadják, hogy jelen
lenne az életükben. Mások pedig nem akarnak nélküle élni, mert ez élteti őket.
János evangélista azonban nem önmagában tárgyalja, hanem a szeretettel állítja
egymás mellé. A központi gondolatunk így hangzik ma: átjárás a szeretet és a
gyűlölet között.
János olyan komoly és mély gondolatmenetet
visz, amit nem könnyű követni. Emiatt végig egy gyakorlati példát használunk gondolatainak
és üzenetének lefordításához: az otthon takarításának képét.
Az otthonunk akkor is koszolódik, amikor
semmit nem csináltunk benne. Ha nem vagyunk otthon hetekig, végül koszos lakásra
érünk haza. A por belep mindent. Azzal, hogy létezik a lakásunk, eleve ki van
téve a kosznak. János is ezt mondja a gyűlöletről. Azzal, hogy létezünk, ki
vagyunk téve ennek a pusztító érzésnek. Még az sem véd meg bennünket tőle, ha
gyakorló keresztyének vagyunk. A bennünk élő gyűlölet érzésére pedig talán a
létező legerősebb kifejezést mondja:
„aki gyűlöli a testvérét, az
embergyilkos”. Jó lenne tagadni ezt, de ha mögé nézünk, fontos dolgot mutat meg
nekünk.
A gyilkos szó a „Ne ölj!” parancsolatához
vezet vissza minket. Erről pedig – a Szentírás nyomán – azt mondja Luther a
Kiskátéban, hogy az nem csak a biológiai élet kioltását jelenti. Ha gúnyosan
kinevetek például valakit, akkor megölök benne egy érzést. Ha lejáratom mások
előtt, akkor megölöm a hitelességét. És így tovább. Lelkileg, érzelmileg
sokféle módon tudunk gyilkolni.
„Aki gyűlöli a testvérét, az embergyilkos.”
A gyűlölettel ugyanis belegyalogolunk a másik életébe. Mint amikor valaki a tisztán
tartott háznál nem tartja meg a küszöb által rajzolt határt, és tocsogóan
sárosan, trágyásan becsörtet a másik otthonába. Bár ki is megy utána onnan, de
otthagyja a mocskot. Az otthon tulajdonosa semmit nem tett, de attól még
mocskos és büdös a ház.
Ezért embergyilkos a gyűlölet. A belőlünk
áradó gyűlölettel belecsörtetünk mások életébe, és otthagyjuk annak a mocskát.
Ezzel megölünk benne valamit.
Vannak, akik azt mondják, hogy ők nem
gyűlölnek senkit. Sőt! Soha nem gyűlöltek senkit. Megértem ezeket a mondatokat.
Azt is, hogy miből fakadnak. De a legnagyobb szeretettel döntöm le ennek a
mítoszát. Annyit jelent ugyanis ez az otthon képére lefordítva, hogy illatosított
szőnyeget terítettek mindenhova a mocsok fölé, és állandóan légfrissítőt
használnak a lakás minden pontját. A behordott mocsok azonban ettől még ott marad
akkor is, ha tagadják. És akkor is, ha mindent megtesznek, hogy az ennek dacára
is takaros legyen.
Ez a kép azonban végtelenül lelkigondozói
is. Feltárja ugyanis azt, hogy eredendően nem belőlünk fakad a gyűlölet, hanem
valakitől kaptuk. Azonban kijózanító is. Azzal, hogy ott él már bennünk, mi is
becsörtetünk vele mások otthonába, mások életébe. Mi is adjuk tovább. Mit lehet
hát tenni vele?
Feltakarítani azt a mocskot is, amit más
hozott be az életünkbe. Lemosni mindent, amit megfogott, és felvakarni onnan,
ahol járt. Kitárni az ablakokat, beengedni a friss levegőt, és megkeresni azt a
szert, amivel nem csak elfedni, hanem eltüntetni is lehet a levegőből.
Egyértelmű mindez a ház képéből. De hogyan néz ki a lelkünkben?
A válaszhoz fontos tisztáznunk először a
szeretet szót. A görögben ugyanis számtalan szó létezik rá. Itt az agapé szerepel, ami Isten szeretetét
jelenti. Az agapé-szeretet az, ahogyan Isten szeret bennünket. Az ő szeretete
révén azonban mi is képesek vagyunk így szeretni. Amikor most a szeretetről
lesz szó, ne a mi alapvető, emberi szeretetünkre gondoljunk, hanem erre az
isteni szeretetre!
A gyűlölettel a kitakarításhoz szembenézni
kell és feldolgozni azt. Erre pedig nekünk nincs eszköztárunk. Ahogyan azonbana múlt héten végiggondoltuk, használhatjuk hozzá Isten eszköztárát. Az ő
erejével is végezhetjük a takarítást. Fordítsuk meg ehhez az előző képet!
Megérkezik valaki az otthonunkba. A
bejárat előtt lehúzza a koszt a cipője talpáról. Megáll az ajtón belül
elhelyezett lábtörlőn, kilép a cipőjéből, és kiteszi a küszöbön túlra, hogy
nehogy összekoszoljon vele valamit. Rögtön kezet mosni indul, mert sokféle
dolgot megfogott útközben, és nem akar semmit sem megfogni így. Amikor befejezi
az étkezést, nem fogadja el a tiltakozásunkat, és segít elpakolni, elmosogatni,
eltörölgetni. (Nélküle nem is csinálnánk meg, csak otthagynánk.) Bárhova megy,
bármit csinál, érződik rajta, hogy tiszteletben tartja az otthonunkat és az
erőnket. Egy idő után – mivel egyáltalán nem nyomul –, felbátorodunk, és érdeklődni
kezdünk, hogy neki hogyan sikerül így hozzáállni a dolgokhoz? És hogyan van ereje
rendben tartani az otthonát, sőt, még a miénkben is közreműködni? Erre ő
elkezdi megcsillantani a mögötte álló világot.
János azt mondja, hogy ne szóval
szeressünk, hanem munkával és valósággal. Illetve azt, hogy ne nézzük csak úgy
el embertársaink szükségét, hanem lehetőségeinkhez mérten segítsünk nekik. Ha
nem tesszük ezt meg, akkor bennünk sem marad meg Isten szeretete.
Az előző kép nyomán úgy fordíthatjuk le
ezt a gondolatot, hogy egyfelől megengedjük másoknak, hogy közreműködjenek a mi
otthonunk tisztaságában, másfelől mi magunk is közreműködünk másokéban, hogyha
eljutottunk már arra a pontra.
Valakik behozták az életünkbe a
gyűlöletet. Becsörtettek hozzánk. Egyedül nem tudjuk kitakarítani onnan. Mások
agapé-szeretetével azonban igen. Mert ők elénk tudják élni Isten szeretetét,
amiből táplálkozhatunk. Mi pedig másoknak segíthetünk. Nem a torkukon lenyomva
azt, hanem szintén eléjük élve. Felcsillantva azt, hogy lehet másként. Meg
lehet küzdeni vele. És amennyire tőlünk telik, mutatjuk neki az utat.
János azt mondja, hogy a bennünk élő
gyűlöletnek is vonzása van, és a bennünk élő szeretetnek is. Mindegyikkel
hatunk másokra. A gyűlölet gyűlöletet szül. Az isteni szeretet pedig isteni
szeretetet szül. Az elsőről gondoskodnunk kell, a másodikat gondoznunk.
Gondoskodni kell a gyűlöletről, mivel ha nem takarítjuk ki magunkból
szembenézéssel és feldolgozással, akkor egyre többeket és többeket fertőzünk
meg. És gondoznunk kell a bennünk élő isteni szeretetet, vagy keresnünk, hogyha
még nem él bennünk. Ennek ugyanis – a gyűlölettel szemben – éppen az a célja,
hogy minél többeknek továbbadhassuk.
Átjárás a szeretet és a gyűlölet között.
Erről gondolkodtunk ma együtt. Nincs olyan, hogy valaki csak a szeretetben van.
Ha valaki belegyalogol a lelkünkbe, nekünk is meg kell küzdenünk a gyűlölettel.
Ha pedig ebben vagyunk, tudnunk kell, hogy van átjárás – először vagy újra –
Isten agapé-szeretete felé! Nem kell a gyűlölet gyilkos indulatában leélnünk az
életünket. Az evangélium felszabadítása ugyanis erre is vonatkozik. Lemoshatja
rólunk az ebből fakadó mocskot. Benne élve ebben a felszabadulásban pedig már
mi is segíthetünk másoknak, hogy betöltsük így is a szeretetet, ahogyan János
írja. Ámen.
Zseniális a példa az otthonról, a takarításról, a mocsokról. :)
VálaszTörlésGyűlölet... mennyi de mennyi formában létezik... mennyi de mennyi módon képes ártani... mennyi de mennyi helyen képes bántani, kárt tenni, sérülést okozni, tönkretenni. :(
Óriási ereje van sajnos a gyűlöletnek, és sajnos ragadós is... De hál'istennek mindezek ereje sem tart örökké. Noha vannak sajnos akár életre szóló hatásai is, de az ereje akkor sem tart örökké.
De ahogyan Judit is írta, az Úr eszköztára a mi rendelkezésünkre áll, de így is iszonyatos küzdelem sokszor még csak kordában tartani is.
DE!!!!
Ha hiszünk az Úr jóságában, a tőle kapott feltétel nélküli szeretetben... akkor sikerülni fog! :)
Talán ez az igehirdetés is segít néhányaknak, hogy helyén tudják kezelni a gyűlöletet.
TörlésÁmen! Ámen! Ámen! :)
Törlés