A kép forrása itt található |
Igehirdetés Ézs 6,1-13 alapján
Ézsaiás próféta egy nagyon intim,
bensőséges eseménybe engedett be bennünket: elhívásának történetébe. Bár a többség
elhívása lelki síkon történik, az övé látomásban adatott meg. Gyönyörű képeket
hordoz a jelenet, még gyönyörűbb mondanivalóval. Nekünk azonban ismét
választanunk kell közülük, hiszen aki sokat markol, keveset fog. Mi ezért csak
egy szálat fogunk meg, hogy azt a lehető legjobban végiggondolhassuk. A központi
gondolatunk ma csak egyetlen szó: teljesség.
Igénk indulása ismét lehetne amolyan
szófordulat, mint pünkösdvasárnap. Ahogyan akkor is mélységesen sok mindent hordozott
az alig észrevehető kezdőmondat, ez ma is így van. Így kezdi Ézsaiás: „Uzzijjá
király halála évében láttam az Urat, amint egy trónon ült.” Ézsaiás
szembeállítja az emberek királyát Istennel. Uzzijjá 52 évig uralkodott. Bár
virágzó királysága volt, Istent megvetette. Halála napjáig szenvedett ennek
következményeitől, de mégsem tért meg. Az ő királyságának utolsó évében viszont
Ézsaiásnak megjelent Isten, az egyetlen igazi király. A teljesség Ura. A
tökéletes, a szent, a mindent betöltő. Az, aki a ember-király
felfuvalkodottságát elvetette, de a bűneit megvalló Ézsaiást, az egyszerű
embert felemelte. Látomást adott neki. Megmutatta számára dicsőségét, és
szolgálattal bízta meg.
Ezt látja Ézsaiás:
Isten egy trónon ül a
templomban. Akkora palást van rajta, ami önmagában beteríti az épületet. Vagyis
az ő szentsége tölti be a helyet. Szeráfok állnak mellette. A szeráfok szó csak
itt szerepel a Szentírásban. Angyalokat jelent, akikről azt tudjuk meg, hogy
hat szárnyuk van. Biblikus nyelven ezt úgy fogalmazzuk meg, hogy három pár
szárnyuk. A hármas szám ugyanis rendszerint szimbolikus a Szentírásban. A
teljességet jelenti. Az egyik pár szárnyukkal elfedik az arcukat. A másik
párral repülnek, a harmadikkal pedig a lábukat takarják el.
Isten a jelenet elején nem cselekszik
semmit sem. A szeráfok azonban igen. Egyesével, egymásnak harsognak egy
mondatot. Az egyik elkezdi, aztán átveszi egy másik, majd mindenki egyesével
ezt teszi. Akkora ereje van ennek, hogy a küszöbök eresztékei beleremegnek, és
füsttel telik meg a templom. Ez a mondat, amit harsognak, ugyan az, ami ma a
köszöntő igénk volt az istentisztelet elején: „Szent, szent, szent a Seregek
Ura, dicsősége betölti az egész földet!” Háromszor szent az Isten.
Ézsaiás ott áll ebben a testi és lelki,
valamint hallható, látható és érezhető dübörgésben. Teljesen kitölti a lényét a
megtapasztalás. Ekkor ráébred, hogy tisztátalan ajkú ő maga, és tisztátalan
ajkú nép között él. A tisztátalan ajkú a bűnt jelenti, azonban itt fontos az
előbbi megnevezés. Az egyik szeráf ugyanis erre fogóval parazsat vesz le az
oltárról, Ézsaiás tisztátalan szájához érinti, és ezt mondja: „Íme, ez
megérintette ajkadat, bűnöd el van véve, vétked meg van bocsátva.”
Miután Ézsaiás már tiszta, vagyis
bűntelen, Isten is megszólal: „Kit küldjek el, ki lesz a követünk?” Nem költői
a kérdés. Nem áll ott más, csak Ézsaiás. Ezzel a mondattal megkapja az elhívását.
Isten azonban tiszteletben tartja az ő válaszát. Nem akarata ellenére küldi el,
hanem várja a beleegyezését. Ő pedig kimondja az azóta oly sokat ismételt
mondatot: „Itt vagyok, engem küldj!” Ezután rémisztő dolgokat tud meg népéről,
és annak jövőjéről. Ebbe azonban mi most nem megyünk bele. Megmaradunk a
témánknál. A látszólag reménytelen helyzetet azonban Isten feloldja a végén.
Kiderül, hogy lesz majd a pusztulásban is egy hajtás, ami szent maggá válik. Van
folytatás. Van remény. Isten megígérte.
Ünneplő gyülekezet! Szentháromság ünnepe
van ma. A teljesség ünnepe. Rögtön a teremtéstől kezdve kapcsolatban vagyunk az
Atyaistennel. A történelmi karácsony ünnepén, a betlehemi csillag alatt,
belépett a Fiúisten is a történelmünkbe. Pünkösd ünnepén pedig az Atya és a Fiú
elküldte hozzánk a saját szent Lelkét, hogy mindig, mindannyiunk életében jelen
lehessenek. Ők, hárman. Isten teljessége. Ezt ünnepeljük ma.
Teljesség. A biblikus szimbólum szerint a
hármas szám. Szeráfok három pár szárnnyal. Háromszor szent az Isten a dübörgő
szavuk szerint. A palást teljesen betölti a templomot. Az izzó parázzsal
teljesen el van véve Ézsaiás bűne. A megmaradó új hajtásból, a szent magból
pedig beteljesíti Isten a megváltást. Jézus óta nem csak a választott népen,
hanem rajtunk is.
Pünkösd ünnepén az apostolokról szólt az
igehirdetés. Végiggondoltuk, hogy a tizenkettő óta is néha adatik egy-egy
apostol. Ugyan így van a látomásokkal is. Keveseknek adatik. De ettől még
napjainkban is létezik. Olyan szférák azonban ezek, amikbe nem lehet csak úgy
beengedni másokat. Nem lehet elmesélni ezeket. A látomások ereje, az a bizonyos
dübörgő és zengő energia azonban hat a kiválasztottakon keresztül. Időnként pedig
az is megtörténik, ami Ézsaiással: Isten felhatalmazást ad, hogy el kell
mondani egy ilyet másoknak is. Vagy meghagyni az utókornak egy élet végén.
Az elmúlt 2000 évben, mióta az emberi
történelemben teljesen találkozhatunk Istennel (az Atya, a Fiú és a Lélek személyében),
tudjuk, hogy Isten Szentháromságként is megjelenik a látomásokban. Három
alakban, de egy Istenként, egyetlen mondanivalóval. Teljességet ad.
Teljesség. Valahol a bennünk élő őstudat
miatt tudjuk, hogy mit jelent ez a szó. Mégsem értjük. Csak a hiánya űz minket.
Nekünk sosincs teljesség. Ott ülünk a családdal az asztalnál, és azt mondjuk,
hogy teljes a létszám. De ebben a pillanatban belesajdul a szívünk, hogy ki
hiányzik innen mégis. Ott ünneplünk valahol a szeretteinkkel, és ragyog az
arcunk. Tökéletes pillanat. De mégis beleszúr a szívünkbe számos tüske: bűnök,
titkok, beteljesületlen remények, és szintén csak hiányzó személyek. Vagy boldogok
vagyunk az új házunkban. Van szép családunk, van autónk, van munkánk, barátaink
és némi szabadidőnk. Teljes lehetne a magyar kivitelű amerikai álom. De ebben a
pillanatban valami űz bennünket tovább. Mert a teljességre törekszünk. Így
mindig mást, mindig többet akarunk még. Évek múltán pedig ráébredünk arra, hogy
ez a vágyunk azt is elvette tőlünk, amink addig megvolt.
Ézsaiás szembeállította Uzzijjá tökéletlen
királyságát Isten tökéletes királyságával. Isten szembeállította Uzzijjá meg
nem térését Ézsaiás bűnvallásával. Minket pedig Isten teljessége szembeállít
saját hiányainkkal. Néma torokkal üvölt bennünk a teljesség vágya. Ahogyan a
szeráfok dicsőítésébe beleremegett a templom, most a saját lelkünk remeg bele a
kiáltó űrbe.
Isten azonban mindig lehetőséget és élő
reményt rejt el ezekben az elementáris érzésekben. Ahogyan egy hajtásról szent
magot ígért, nekünk is új kezdetet ígér. Még ebben a testben. Még ebben az
emberi életben. Megismerhetjük a Szentlelken keresztül a teljességet. A saját
dolgainkkal kapcsolatban soha nem ízlelhetjük ezt meg, Istennel kapcsolatban
azonban igen. A kegyelem eszközével – mint az Ézsaiás ajkához érintett
parázzsal – le tudja oldani rólunk mindazt, aminek a súlyától összeroppanunk.
Szeretett testvéreim! Vágyva vágyunk a
teljességre. A tökéletességre. Jó az, hogy keressük, és dolgozunk érte. Azonban
rossz helyen keressük. Az egyetlen teljesség, aminek megkaphatjuk az élményét,
az az Istennel való találkozás. Neki pedig a sóvárgás az eszköze erre. Aki
sóvárog, annak a hiányát be tudja tölteni, mert nyitott őrá.
Nem baj, hogy nem értjük a Szentháromság
tanítását. Ez nem is értelem dolga. Sokkal inkább a megtapasztalásé. A találkozásban
van elrejtve. Áldott sóvárgást kívánok a teljességnek erre a megtapasztalására!
Nagyon sok dolog lett érintve ebben a(z ezúttal is) remek prédikációban, én most csak párat emelek ki:
VálaszTörlés1) Olyan élethűen írja le Ézsaiás a történteket, hogy szinte éreztem a tüzet én is.
2) Lelkésznő viszont remekül ismertette a kapcsolódó dolgokat, még a legapróbb részleteket is, ezáltal eddig homályosabb részeket is megértettem! :)
3) Egyszer-egyszer mintha a Jelenések könyve is eszembe jutott az igeszakasz olvasása közben.
4) Milyen kvázi 'szerencsések' vagyunk, hogy mi megússzuk ennyivel a bűnbocsánatot! Persze nyilván fáj(na) a tűz, de az Úr "az alázatoson megkönyörült."
5) Mennyire, de mennyire igaz, amit a "teljesség" kapcsán a családról, az új házról! 10000000%-ban igaz!
6) De az is helytálló, hogyha beengedjük az Urat életünkbe, szívünkbe, akkor nagyon jó esélye van annak, hogy azzal együtt a teljesség is beköltözzön hozzánk!
Szívből kívánom, hogy az egyházi év második (mintegy kvázi "ünneptelen") szakaszában is minél többen élhessék át ezt!
Igen, ott van benne a Jelenések könyve és Dániel látomásai is. Izgalmas világ...
TörlésA tűz szerintem itt egyáltalán nem éget. Inkább a tisztító jellege érvényesül. A szeráf szó egyébként az "égni" szóból ered. Ez is érdekes összefüggés...
Dániel, igen! Milyen igaz! :)
VálaszTörlésIgen, valóban érdekes összefüggések ezek, köszönöm szépen az infót! :)
Valóban, én is inkább a tisztító jellegét "éreztem ki" a leírtakból - de egy pillanatra a "klásszikus égetés" is azért eszembe ötlött... ;)