A kép forrása itt található |
Igehirdetés Ézs 49,1-6 alapján
Jó néhány héttel ezelőtt a filmekből ahétköznapi nyelvbe került kifejezésekről beszéltünk. Ma is innen indulunk, de
csak a képet hozzuk el belőle. Egészen más vizeken fogunk evezni. A mai film a
Mission: Impossibe, vagyis Lehetetlen küldetés.
Bevallom, ezeket a filmeket nem ismerem.
Egyszer egy részletet láttam valamelyikből. De nekünk most amúgyis csak az
alaptörténetre van szükségünk. Akik nálam is kevésbé ismerik, azoknak mondom,
hogy 1996-tól jön ki időnként egy-egy része ezeknek a mozifilmeknek, amik
egymáshoz kapcsolódnak. Olyasmik, mint a James Bond filmek, csak itt nem egy
emberről, hanem egy csapatról van szó. (Amúgy az eredeti sorozat 1966-os.) Az
alaptörténet az, hogy kapnak egy feladatot, ahol nagy főgonoszokat kell
kiiktatni. Amúgy lehetetlen lenne a küldetés – innen a film címe –, de a
válogatott csapat, ezernyi veszély nyomán mégis csak teljesíti a küldetést.
Mi most a film címére apellálva elhozzuk
ebből a képet és azokra a bizonyos más vizekre evezünk. Ez a kérdés lesz ma a
központi gondolatunk: Biztos, hogy lehetetlen a küldetés?
A más vizeken hajózás időutazást is
jelent. Több ezer évet utazunk vissza, és egy egészen más műfajba csöppenünk
(loccsanunk).
A Biblia, pontosabban az Ószövetség korába érkezünk, a műfaj
pedig az ún. ebed-Jahve énekek világa. A Jahve sokak számára ismerős lehet már:
Istent jelenti héberül. Az „ebed” szó pedig szolgát. Vagyis az ebed-Jahve énekek
Isten szolgájáról szólnak. Mi, keresztyének, Jézusban látjuk ezek betöltését,
ám fontos tudni, hogy nem minden történt meg még ezekből. Egy része már
megadatott nekünk, de bőven van még bennük ígéret a számunkra.
Ma igénk a négy ézsaiási ebed-Jahve ének
közül a második. Annyira mélységesen mély a mondanivalója, hogy csak esetlen
összefoglalását tudom adni. A szépséget az igében kell keresni… Az Úr Szolgája
beszél benne végig. Elmondja a világnak, hogy már édesanyja méhében elhívta őt
az Úr szolgálatára. Ő azonban mégis azt tapasztalja, hogy kudarcot vallott.
Lehetetlen a küldetése. Isten erre meglepő módon reagál: a megbízatás először
még csak a saját népre vonatkozott. Miután ebben kudarcot vallott a szolga, ő
már az egész világ szabadítójának küldi el őt. A kudarcra nem büntetéssel vagy
megvonással válaszol, hanem teljesen kitágítja a megbízatás kereteit. Mintha a
kudarca által még alkalmasabb lenne a lehetetlennek tűnő küldetésre…
A küldetés a világ megmentése, hogyha a
filmek világából fogalmazzuk meg. Isten szókincsével élve pedig az, hogy
eljusson a szabadítása mindenhová, vagyis mindenkihez. (Ebből is látszik, ami
az előbb szóba került, hogy az ebed-Jahve énekek minden része még nincs
betöltve.) Elég lehetetlen a küldetés? Amíg világ a világ, ezredéveken
keresztül a föld minden pontjára jusson el az evangélium, az isteni örömhír a
szabadításról. A dzsungelekben élő őslakosokig, az eszkimó közösségekig, az
ausztrál bennszülöttekig, de még a modern nyugati emberig is, aki bár hallja,
de mégsem tudja, hogy karnyújtásnyira van tőle a szabadítás.
Mintha a lehetetlenre még nagyobb
lehetetlennel válaszolna Isten. „Kudarcot vallott a szolgám Izráel népe között?
Akkor az egész világra küldöm el őt!” Istent ismerve pedig ez nem büntetés,
hanem valami egészen pozitív töltetű döntés.
Mi lehet e mögött a kudarcra adott meglepő
reakció mögött? A szöveg mély vizsgálatából kiderül, hogy a hűség. Hűség Isten
részéről, és hűség a szolga részéről. Isten hűsége mind az egész világ, mind
pedig a szolga felé szól. Attól, hogy nem sikerült neki Izráel szabadítása, ő
még nem vonja meg tőle szeretetét. A szolga felől pedig hűség Istenhez. Attól,
hogy kudarcot vallott, még nem fordul el Istentől. Inkább neki önti ki a bánatát,
és vele beszéli végig azt.
Itt pedig nagy titok van elrejtve. A
kudarcra többnyire befordulással és testi-lelki bezárkózással szoktunk
reagálni. „Hagyjanak békén! Pláne az, aki ilyen lehetetlen küldetéssel bízott
meg! Eleve kudarcra voltam ítélve!” Az ebed-Jahve, az Úr szolgája azonban e
helyett hűséges marad Istenhez. Neki tárja fel csalódottságát és keserűségét.
Hű marad Istenéhez. Ő pedig erre a
hűségre válaszol azzal, hogy az egész világra szóló szolgálattal bízza meg.
Erre ugyanis nem a képességek, hanem a hűség tesz alkalmassá! Hogy miért?
Azért, mert emberi szemmel nézve, és az emberi képességekkel mérve tényleg
lehetetlen a küldetés. De nem is az emberi képességeknek kell elhozniuk a világ
szabadítását! Mindössze a hűség kell, ami akkor is Istennel marad, amikor
minden összedőlt körülötte. Mert aki megmarad, az tud továbbra is beszélni és
Isten szócsöve lenni.
Ezredévek óta léteznek az ebed-Jahve
énekek. Sok mindent értünk belőlük, és sok mindent homály fed még. A homály
egyik része az, hogy hol egy személyt, hol egy közösséget jelölnek meg az Úr szolgájaként.
Jézuson és a missziói parancson keresztül pedig valóban azt látjuk, hogy
mindannyian részei vagyunk ennek a küldetésnek: eljuttatni az evangéliumot a
világ minden sarkára, még a nyugati világban élő, Istenről halló, de tőle
eltávolodott emberek szívéig is. Lehetetlen küldetés.
De így szólt mára a központi gondolatunk:
Biztos, hogy lehetetlen a küldetés? Nem, nem biztos. Mert csak az emberi
szemnek, és az emberi képességnek lehetetlen. Ezért a kérdés úgy szól, hogy akik
Jézushoz tartozunk, és az ő különböző módon elhívott szolgái vagyunk, vajon
hogyan válaszolunk az állandó kudarcainkra? Hiszen nem tudtuk, nem tudjuk
megtéríteni a világot. Ettől még hűségesek maradunk az Elhívóhoz? Ahogyan az
ebed-Jahve, az Úr szolgája előtt, úgy előttünk is hatalmas és tágas tér nyílik
meg, hogyha hűséggel válaszolunk a kudarcra. Isten iránti hűséggel. Ámen.
Nagyon jó lett a filmes példával "átitatott" példa a próbálkozásról, a kudarcról, a hűségről, egy kvázi második esélyről, amit az Úr ad nekünk, ha hűségesek maradunk hozzá! :)
VálaszTörlésElképesztő, hogy milyen ereje, hatalma van Neki; hogy milyen távlatokban (akár több emberöltőben is) gondolkodik és hajtja végre a tervét.
És hogy ad egy második esélyt! Egy másodikat!
Hány meg hány olyan szituáció van nálunk, embereknél, amikor rögtön az első hibánál megköszönik a munkáját, és "kérik a következőt".
Ő viszont ad egy újat, egy nagyobb feladatra. De ehhez az kell, hogy hűségesek maradjunk!
Igyekszem minden alkalommal azért is imádkozni, hogy az Úr engem is tartson meg hűségben.
És nem azért, mert adott esetben mindig egy második esélyt akarok, ha valami kudarc ér.
Hanem mert volt már az életemben olyan időszak, amikor nem voltam hozzá hűséges.
Ő visszafogadott, de a következmények sajnos máig hatnak... :S
Én is mélységesen beleremegtem, amikor leesett, hogy ezzel a globális küldetéssel válaszol Isten a kudarcra. Aztán meg abba, hogy tulajdonképpen a hűség benne a kérdés számára. Itt viszont nem valami bekötött szemű, "csakazértiskimondott" szavakról van szó, hanem átdolgozott, eredményként megszületett hűségről. Hiszen az ebed-Jahve is kimondja először, hogy "semmiért, hiába pazaroltam erőmet".
TörlésÉs számomra szolgálni is egészen más így, hogy nem a teljesítmény, hanem a hűség lesz számon kérve... :)
Jómagam is igyekszem így megélni a hitemet (és persze az életemet), hogy tudom: az Őhozzá való hűség a meghatározó.
TörlésÉs őszintén szólva ez az érzés számomra felszabadító!
S nem azért, mert egy "tehetek szinte bármit, elég lesz hozzá hűségesnek maradom" attitűd dolgozik bennem, hanem mert tudom: ha el is bukok egy feladatban, ha nem is megfelelő a teljesítmény, de ha hűséges maradok hozzá utána is (meg aztán újra és újra), akkor annak meglesz az eredménye! :)
Áldott élet - ez jut eszembe róla. :)
TörlésJó kifejezés! És milyen igaz :)
Törlés