A kép forrása itt található |
Igehirdetés 1Sám 7,3-6 alapján
Az
igen egyenlő a nemmel. Nem, nem őrültem meg, hogy ilyeneket mondok, pusztán egy
speciális helyzetről fogunk ma beszélni. Vannak persze népek, akik az igenre tagadólag
rázzák a fejüket, és a nemre bólogatnak, de mi nem róluk beszélünk, hanem
arról, hogy ha igent mondunk valamire, akkor számos dologra nemet mondunk. Azzal
például, hogy most itt vagyunk a templompadokban, és igent mondtunk a mai
istentiszteletre, egyidejűleg nem az ebédet főzzük otthon, nem a szőlőt
kapáljuk, vagy nem a foci vb eddigi legjobb pillanatait nézegetjük vissza. Ezt
jelenti az „igen = nem”. Ehhez a központi gondolathoz fogunk majd visszatérni,
de előbb megnézzük azt, hogy miből is formálódott ez ki.
Sámuel
próféta könyvéből hallottuk a mai alapigénket. A kis Sámuel, aki annak idején a
templomban aludt, mára komoly felnőtt és próféta lett. Bár még csak két
könyvének az elején járunk ebben a történetben, van egy nagy ugrás az időben. Az
előző, hatodik fejezet, és a mostani között 20 év telt el. Ennek az ugrásnak az
oka egy tárgy, méghozzá Izráel akkori népének legszentebb tárgya, a szövetség
ládája.
Ezt
a ládát még az Egyiptomból való szabadulás után, a 40 éves sivatagi vándorlás
alatt kérte Isten, hogy készítsék el, méghozzá pontosan úgy, ahogyan ő elmondta
Mózesnek. Innentől végig magukkal vitték, és kiemelt szerepet kapott
mindennapjaikban. Ezt azonban ne egy ládikónak képzeljék el, hanem egy olyan
hatalmas és nehéz tárgynak, amit a két pár tartórúddal négy ember volt csak
képes felemelni!
Igénk
elején ezt hallottuk Sámuel szájából, a néphez szólva:
„Ha tiszta szívből
akartok megtérni az Úrhoz…”. Vagyis nagyon szerettek volna Istennel lenni (az
olvassuk, hogy sóhajtoztak utána), de nem tudták, hogyan kell. A probléma
ugyanis a szövetség ládája volt. Ez előtt a bizonyos 20 év előtt hiába vitték
magukkal a ládát egy csatába, mégis elveszítették azt. Ráadásul a láda fogságba
esett… Pedig ők azt hitték, hogy ha a láda ott lesz velük, akkor minden
sikerülni fog! Csakhogy nekik nem egy tárgy, nem a láda volt az istenük, hanem
a világ egyetlen Istene: az Isten,
nagybetűvel!
Ha
mögé nézünk a történetnek, akkor kiderül, hogy ez alatt a 20 év alatt – mióta nincs
velük a láda –, Sámuel folyamatosan járta az országot, és arról beszélt az
embereknek, hogy nem hagyta el őket Isten. Inkább arról volt szó, hogy ők egy
tárgytól vártak segítséget, és nem Istentől. Egy tárgynak tudtak hinni, és arra
időt szánni, de Istenben nem tudtak hinni, és rá szánni időt.
Sámuel
20 évnyi prédikálása pedig végül kifejti hatását. Megértik, hogy nem a minél
több tárgyban, vagyis a kézzel készített, kitalált istenekben van a segítség,
hanem az egyetlen Istennél. Ráébrednek arra, hogy ha mindenféle „istenségnek
látszó, csalfa, vak reményt” összegyűjtenek, akkor hosszú távon csak
nyomorultabbul fogják érezni magukat, mint korábban. Ekkor kidobták a tárgyakat,
vagyis a kisbetűs, idegen isteneket. Egyesítették a szétdarabolt szívüket, és
inkább egyetlen irányba állították: az igazi, nagybetűs Isten felé. Sámuel pedig
összehívta az egész népet – az ország összes lakosát (!) – Micpába, ahol
ünnepélyesen is elindultak a változás irányába.
Jót
akart a nép azzal, hogy annak idején magával hurcolta a ládát. És éppen ezért,
a saját logikájuk szerint, jogos volt a csalódottságuk, amikor vesztettek abban
a csatában, és a láda még fogságba is esett. Úgyhogy mivel a tárgy nem segített
nekik, inkább több tárgyban is bíztak, válogatás nélkül. Úgy gondolták, hogy ha
mindenre igent mondanak, akkor valamelyik majd csak megoldja azt, hogy
sóhajtozásuk meghallgatásra találjon.
Ó,
hányszor esünk mi is a mindenre igent mondás csapdájába! Manapság sokan azt
tartják erénynek, ha soha, semmire sem mondanak nemet. Aztán majd csak
ellavíroznak valahogy, hogyha például egy időpontra esnek az események, vagy
nincs kedvük mindenhez… És sokan megszólják azt, aki nemet mer mondani
valamire, mondván: „Ez egy jó dolog, igent kellene mondanod rá!” Csakhogy ebből
a szempontból nem az a kérdés, hogy valami jó-e, hanem az, hogy nem lehet
egyszerre elvállalni, vagy megtenni mindent. Tehát ha igent mondunk arra, hogy
elvállalunk valamit, akkor az szükségszerűen hozza azt, hogy más dolgokat nem
tudunk elvállalni. Így válik az igen egyenlővé a nemmel. És megfordítva: a
sokszor kimondott nem ad igazán lehetőséget arra, hogy kellő súllyal lehessen
igent mondani valamire vagy valakire.
Ismerjük
jól a mondást, hogy aki sokat markol, keveset fog. Csak alkalmazni nem nagyon
tudjuk… Istennel kapcsolatban is igaz ez. Én még nem találkoztam olyan
emberrel, akiben ne lett volna ott a vágy a szerető, segítő, támogató Isten
iránt. Olyan emberekkel azonban sokszor találkozom, akik csalódottak, hogy
bíztak benne, és ő mégsem segített. És olyanokkal is sokszor találkozom, akik
inkább elfojtják magukban a vágyat felé, csak ne kelljen tovább csalódniuk.
A
Sámuel próféta korában élő zsidóknak a szövetség ládája körüli kultuszba tört
bele a foguk, jó 20 évre. Nekünk, európai embereknek pedig az elmúlt bő 100
évbe tört bele a fogunk. Onnan kezdődött ez, amikor elindult az első
világháború, az első világégés. Nem lehetett felfogni és feldolgozni. Aztán úgy
20 évvel később még nagyobb világégés jött, és szembe kellett nézni olyan a borzalmakkal,
amivel senki sem akart. Ekkor ugyan az történt, mint Sámuel korában: a nép
többsége – sok országban az államvezetés bíztatására – elfordította a fejét, és
ezernyi más, kisbetűs isteneként tisztelt vezért és eszmét imádott, csak
biztosra menjen: „Valaki segítsen végre!” Ahogy pedig keletre is megérkezhetett
nyugat fejlettsége, a tárgyak imádata is megérkezett…
Csakhogy
azzal, hogy mindenre igent mondunk, és szétosztjuk, szerteszét morzsáljuk a
szívünket, szükségszerűen nemet mondunk vele az élet egyetlen igazi forrására:
Jézusra. Hiába akarunk ott lenni ugyebár mindenhol, és futunk egyik helyről a
másikra, hogy mindenhol ott legyünk egy kicsit. Így csak a kifulladás és a
morzsák jutnak. De aki megfontoltan mer egyetlen mellett dönteni, az teljesen
jelen tud lenni.
Jézus
is adhat nekünk morzsákat, amik néha-néha táplálják a lelkünket, és enyhítik
sóhajtozásunkat. Csak a morzsáktól ne várjuk az egész hatását! Ha csak egy apró
morzsája az övé a szívünknek, és ezernyi más morzsánk ezernyi tárgyé és
kisbetűs istené, akkor azok hatását is magunkra aggatjuk. Ennek pedig bábeli
zűrzavar lesz a vége.
Ahogy
minden évben, idén is ezen a vasárnapon van a keresztség vasárnapja. Gyülekezetünkben
ráadásul tényleg keresztelői ünnepen lehetünk ma együtt. Meséltem is a
szülőknek, hogy az ősidőkben úgy kereszteltek, hogy egy élő vízbe (tengerbe,
folyóba, tóba) belement kb. derékig az, aki keresztelt, és az a felnőtt, akit
megkereszteltek. Nos, ekkor a keresztelkedni vágyót a másik lenyomta a víz alá,
és a még kellemes(ebben) elviselhetőnél tovább tartotta őt a víz alatt… Azt
fejezték ki ezzel, és azt az élményt várták meg a víz alatt lévőnél, amíg átéli
azt, hogy nem tőle függ az élete. És azt, hogy igazából vége van itt mindennek,
ami eddig volt, és valami egészen új kezdődik: újjászületés.
Így
kereszteljük bele ma ezt a kisgyermeket Jézus szeretetébe, és így kereszteltek
bele minket is annak idején. (Önök közül, és gyermekeik, unokáik közül sokakat
éppen Sághy András bácsi, akire megrendülten emlékezünk ezekben a napokban.) Ismét
újrakezdenénk az, amit a keresztségben kaptak? Egyetlen helyre helyeznénk a
szívünket Istenhez, a morzsák helyett? Semmi akadálya! De nem kell újra
megkeresztelkednünk. Nem is lehet. Abból csak egy van. Viszont lélekben
visszatérhetünk mindannyian a keresztségünkhöz, és kereshetjük azt, amit a
Sámuellel tartó nép megtalált. Mi azonban Jézussal tartunk. Ámen.
De jó volt ismét Judittól igehirdetést olvasni! Tökéletes lett! :-)
VálaszTörlésSok dolog jutott eszembe, megpróbálom őket pontokba szedni, hátha követhető lesz... ;-)
1) Az első bekezdéssel maximálisan egyetértek. Sőt, éppen tegnap este gondolkodtam azon, hogy pont 20 éve volt az első olyan foci vb, amit teljes egészében végig tudtam követni, utána pedig nem itthoni, hanem külföldi csapatok lettek a kedvenceim (és azok is a mai napig!) - milyen fura visszagondolni, hogy a gyerekember elkezdi nézni a profikat (először csak kedvtelésből), és végül ott is ragad, és hogy sokszor mennyire nem tudatosan mondott nemet a magyar "fodballra"... De még rengeteg más példát is fel lehet hozni!
2) "Egy tárgynak tudtak hinni, és arra időt szánni, de Istenben nem tudtak hinni, és rá szánni időt." Micsoda remek mondat! És sokszor azt veszem észre, hogy a mai keresztényeknél is megvan ez - méghozzá olyan "tárgyakat", amik a kereszténységhez kötődnek. Ítélkezni nem akarok, hiszen magamat is figyelmeztetnem kellett sokszor, hogy ne csússzak el ebbe az irányba, de... Akkor is fura volt látni, hogy a sok kegytárgyunk között elvész a lényeg. Mire gondolok? Templomok, díszes oltárterítők, XXL-méretű Biblia,körmenetek, sok-sok ünnepség a Reformáció 500 jegyében... Tudom, hogy senki nem akar rosszat, és hogy mindannyian a szerető Istent keressük, de nekem sokszor akkor is olyan, mintha "a sok bába között elveszne a gyerek", az emberek közül sokan nincsenek ott fejben a templomban, nincsenek is "igazi" kapcsolatban az Úrral, és felül sem vizsgálják a Vele való kapcsolatukat...
3) "Jézus is adhat nekünk morzsákat..." Ez a bekezdés is milyen igaz!
4) Ma van a keresztség vasárnapja - köszönöm szépen, ezt nem tudtam. :-)
5) Az Úr áldja meg a most keresztelt kisgyermeket és családját is! :-)
Örülök, hogy ismét adott valamit az igehirdetés!
TörlésBennem is sok mindent megmozgatott, úgyhogy a képzeletbeli ollómat bőszen csattogtatni kellett, hogy ne legyen túl hosszú, és követhető legyen... :)
Tökéletes lett! :-)
Törlés(Bár őszintén szólva elképzeltem, milyen lehetett az eredeti verzió... ;-))
Eredeti verzió csak fejben volt. :)
Törlés(Fáziskésésem azért van mostanában, mert egy ideje a rendszer nem küld értesítést az itteni kommentekről. Bejelentettem, de nincs rá válasz.)
Kár - de az írott így is perfekt! :-)
TörlésHát ha válasz nem is lesz, de az is bőven elég lenne, ha megjavulna a "system"...