A kép forrása itt található |
(Az első rész itt, a második pedig itt olvasható.)
Kudarc. Beégés.
Elutasítás. Pofára esés. Felsülés. Bukás. Krach. Sikertelenség. Balsiker.
Blama. Bukás. Csőd. Nevetségessé válás. Megszégyenülés. Vereség. A sort pedig
folytathatnánk a végtelenségig. Hogyha azonban érzelmileg akarjuk leírni, akkor
pedig legjobban a megsemmisülés szó illik rá. Két okból is. Egyfelől inkább
válnánk láthatatlanná, és nyílna meg alattunk a föld, csak ne kelljen valami
nagy blamában benne maradnunk. Másfelől az emberek többségére olyan elementáris
erővel hat a kudarc, hogy úgy érzik, hogy tényleg megsemmisíti egész valójukat
az, amiben elbuktak.
A mai központi
gondolatunk így hangzik: siker = nagyon sok kudarc. Igen, jól hallották
(olvasták)! A siker nagyon sok kudarccal egyenlő. Sikeren pedig itt nem a
befutott nagymenőket érjük, hanem a maguk területén valamiben sikeres
embereket. És mindannyian számos területen lehetünk és vagyunk sikeresek.
Jézus és Péter vízen
járásának történetét folytatjuk ma. A szalóki búcsúzásomon az első részét
néztük meg, amikor is az 5000 ember megvendégelése után Jézus egyedül akart egy
fél napot maradni, és tanítványainak is meg akarta adni ezt az időt. Amikor
pedig úgy gondolta, hogy ideje csatlakozni a többiekhez, egyszerűen odasétált a
víz tetején. Múlt héten, a dabronyi és nyárádi búcsúzáskor pedig a történet
közepét néztük meg, amikor Péter nem csak nézni szerette volna a víztükör
tetején közlekedő Jézust, hanem saját maga is biztonságban haladt a tetején.
Ma, az alásonyi és vidi
búcsúzáskor a történet befejező részét vesszük górcső alá. Péter nem sokáig
élvezhette a vízen járást. Amint nem Jézusra, hanem az erős szélre figyelt,
süllyedni kezdett. Szerencsére tudta azonban, hogy hogyan érdemes viselkedni
veszély esetén: Jézushoz kiáltott: „Uram, ments meg!” A Mester pedig azonnal
kinyújtotta kezét Péter felé, megragadta őt, és ezt mondta neki: „Kicsinyhitű,
miért kételkedtél?”
Aztán nyomban kiderült,
hogy az erős szél (ami jó ideje fújt már) csak eszköz volt: amikor ugyanis a
víz színéről beléptek a csónakba, elállt a szél süvítése. A tanítványok pedig
leborultak Jézus előtt, és ezt mondták: „Valóban Isten Fia vagy!”
A fentiekből Jézus
kérdése szokott a legjobban kitűnni, amikor a vízben süllyedő Pétertől –
megmentése közben – ezt kérdezi: „Kicsinyhitű, miért kételkedtél?” Feddésnek
szoktuk érteni. De mennyire logikus az, hogy a néhány másodperce a víz tetején
álló Péternek azonnal kilómétereket kell tudnia megtenni, mint Jézusnak? Hogyha
pedig a vízen járás Péter hitét szimbolizálja, akkor mennyire logikus az, hogy
azonnal sziklaszilárd, erős hitének kellett lennie? Nemde Jézus mondja majd
később azt neki az utolsó vacsoránál, hogy mielőtt megszólal a kakas, háromszor
tagadja meg őt? Hát ha valaki, akkor Jézus ismerte Péter hitét! Tudta, hogy
hosszú út áll még előtte, és úgy lesz a majd megszülető egyház sziklája, hogy a
hite mindig is ingadozni fog. Mégis
alkalmasnak találta őt!
A Szentírás szavai fent
maradtak, a hangsúlyozása azonban nem. Mi van akkor, hogyha nem a megszokott,
feddő módon hangsúlyozzuk Jézus Péterhez intézett kérdését, hogy „Kicsinyhitű,
miért kételkedtél?” Helyette szeretetteljes érdeklődéssel is hangsúlyozhatjuk,
hogy „Kicsinyhitű, miért kételkedtél?” „Mi a gond? Mi az, ami még visszafogja a
hitedet? Mit látsz most, mi az, amin még dolgozzunk, hogy alkalmas legyél arra,
amit én ott látok benned, hogy gátol téged?”
Mindjárt összegyúrjuk
mindezt, amiről eddig szó volt. Előtte azonban mesélek valamit. Volt egyszer
egy apa, de nem a képzeletben, hanem a valóságban. Minden este, a közös családi
vacsoránál megkérdezte a gyermekeitől egyesével, hogy „Miben vallottál ma
kudarcot?” Mivel mi nem ültünk ott velük a vacsora-asztalnál, gondolhatnánk
amolyan szőnyeg-szélére állítósnak a kérdést, ahol az apa előre feltételezi,
hogy szégyenszemre valamiben felsülnek rendszeresen a gyermekei, és azért
kérdezi őket, hogy jól ledorongolhassa őket. Ő azonban nem így, hanem
szeretettel kérdezte: „Miben vallottál ma kudarcot?” Gyermekei, mivel ismerték
a rendszert, előre összegyűjtötték ezeket. Nem csak nagy dolgokat, hanem
egészen aprókat is. Édesapjuk pedig nap mint nap megerősítette őket abban, hogy
büszke rájuk, mert ez azt jelenti, hogy sok új dolgot próbáltak ki. Évtizedekkel
később egyik gyermekét kérdezték arról, hogy olyan sok pofonnal, mint amit ő
kapott az élettől, hogyan tudott újra és újra talpra állni, és egyre sikeresebb
lenni. Ekkor mesélt édesapjáról, aki megtanította őket arra, hogy a kudarc nem
feltétlenül negatív dolog, hanem annyit jelent, hogy „most még nem sikerült, de kipróbáltam magamat benne, és sok mindent
megtanultam általa”.
Láttam már több olyan
képet Jézusról és Péterről ebben a megmentős helyzetben, ahol Jézus a víztükör
tetején állva lehajol, és a habokban már süllyedő Péternek az erős, alkar fog
alkart erőfeszítésével tartja őt. Én türelmesnek ismerem az Istent, éppen ezért
nem tudom elképzelni, hogy ebben a helyzetben ledorongolta volta Pétert. Inkább
gondolom olyannak, mint az előbb hallott édesapát. „Kedves Péter! Kipróbáltál
ma valami újat. A többiek nem merték megtenni. Te viszont kiléptél a
komfortzónádból. Büszke vagyok rád! Mentél már jó pár lépést a vízen, de még
sok gyakorlás kell a hitedben. Mit gondolsz, miért nem sikerült tovább a vízen
járnod? Mi tarthatott vissza? Mi zavart meg? Én persze tudom a választ, de
szeretnék segíteni, hogy Te is meglásd ezt. Fejlődhetsz velem a kudarcot által.”
Jézus tanítványai közül
senkinek nincs annyi és olyan mély kudarca feljegyezve, mint Péternek. Ő volt
az, aki megtagadta Jézust az utolsó éjszakán. Az ő szavaira mondta azt Jézus,
hogy „Távozz tőlem sátán!” És sorolhatnánk tovább a történteket. És mégis:
Péter a legnagyobb a tanítványok közül. Maga Jézus jelölte ki ezt a
megkülönböztetett helyét. A püspök a mai napig Péter székében ülnek, hiszen ő
lett az első püspök. És ő, a legsikeresebb tanítvány szenvedte el a legtöbb
kudarcot.
Világszerte ismert
emberekről, tényleg igazi nagymenőkről rendszeresen ki szokott derülni, hogy
hihetetlen megtört életből jönnek. (Persze azokról beszélünk most, akik nem
pünkösdi királyságként tűntek fel, hanem stabilan jelen vannak, és letettek
valamit az asztalra.) Olyan sok kudarcot éltek meg, amit mi el sem tudunk
képzelni. De mondom a fordítottját is: néhány hónappal ezelőtt egy csoportban
beszélgettünk. Azt mondta ott valaki, hogy eddig mindig egyfajta csendes
büszkeség töltötte el, hogy alig volt kudarc az életében. Ott és akkor a
csoportban viszont rájött arra, hogy ez azért van, mert mindig is biztonsági
játékos volt. Inkább messziről kikerülte a kudarccal fenyegető helyzeteket, de
ezáltal nagyon sok mindenről le is maradt.
Mi általában azt
hisszük, hogy valamit vagy tudunk, vagy nem. Ha nem sikerül elsőre, akkor kár
vesződni vele. Yoda mesternek van a Star Warsban az a híressé vált monda, hogy
„Tedd vagy ne tedd, de ne próbáld!” Nos, kedvelem Yoda karakterét, de ezzel
egyáltalán nem érted egyet. (Mármint ahogy én értem a mondatát…) Ha csak az
azonnal sikerülő dolgok számítanának, akkor nem tudnánk sem járni, sem
beszélni, írni vagy olvasni. Helyette inkább minden fenékre tottyanás után
felálltunk és tovább próbálkoztunk. És lám, kellett hozzá sok-sok gyakorlás, de
sikerült, nem? Tudunk járni, méghozzá jól és biztonságosan.
Így van ez a hittel is.
Nem úgy működik, hogy valaki egyszer megérzi a lelkében Jézus szeretetét, és
akkor az örökké úgy marad. Inkább megannyi kudarcos hithelyzet jön, amikor
elbukunk, és megfakul a hitünk. Jézus pedig kimondja nekünk először is, hogy
kicsinyhitűek vagyunk. Talán ez sem feddés, hanem helyretevés: „Ha kicsi még a
hited, hogyan vársz el nagy dolgokat magadtól?” Másodsorban pedig megkérdezi
tőlünk, hogy mi az, ami miatt most nem sikerülhetett ez a helyzet? Mivel
foglalkozzunk? Mire kellene időt szánnunk? És rögtön a vacsoraasztalnál a
kudarcról kérdező édesapa juthat eszünkbe, aki büszke a gyermekeire, hogy mernek
fejlődni. Nem kikerülik a kudarcot, hanem szükséges lépcsőfokként vállalják.
Ma górcső alá vettük
Péter látszólagos kudarcát, és egyúttal végére érétünk Jézus és Péter vízen
járásának is. A napokban azt mondta egy kollégám, hogy az, hogy elköltözöm
Miskolcra, és egy hatalmas iskolakomplexum lelkésze leszek, felér a hitemben
egy vízen járással. Nos, ez legalább megmagyarázza a remegő gyomromat és érzelmi
hullámvasutamat… De egyúttal felvértez azzal is, hogy tanuljak majd a
kudarcaimból. Ne végleges elbukásnak, hanem tanulási eszköznek fogjam fel őket.
Az az Isten lesz velem is és Önökkel is, aki tud vízen járni, és a
hitünkben minket is meg tud tanítani rá. Ezért merem elengedni az ő kérésére az
Önök kezét, és mások áldó kezeire bízni Önöket. Ámen.
Nagyon nehéz bármi "okosat" írni egy ilyen minden szempontból tökéletes prédikáció után. Tényleg...
VálaszTörlésMindent körbejár, okosan, logikusan, alaposan, hitelesen... És ismét minden szava igaz. Minden egyes szó!
Jómagam is nagyon de nagyon sokat kaptam az elmúlt kb. picit több, mint másfél évben az itt olvasottaktól (asszem kb azóta kommentelek ide), és nagyon szépen köszönöm mégegyszer Juditnak azt, hogy az írásait megosztotta itt velünk! :-)
Talán nem túlzok, ha azt írom: az alásonyiak, dabronyiak, szalókiak, nyárádiak és vidiek kivétel nélkül büszkék lehetnek Önre, a miskolci diákok pedig hálásak lehetnek azért, amiért ilyen (lelki)pásztoruk lesz! :-)
Köszönöm a sorait, Ludwig! Ahogyan pedig a facebookon láthatta, a költözésem a blogot nem értini. :)
TörlésBitte sehr! Örülök neki! :-)
Törlés