A kép forrása itt található |
Igehirdetés Mt 14,22-33 alapján
Egy három részes
igehirdetés-sorozat első része következik most. Mindhárom igehirdetés Jézus és
Péter vízen járásának történetéről fog szólni. Az elsőben Jézus áll egyedül a
víztükör tetején. A másodikban Jézus és Péter is a vízen jár. A harmadikban
pedig Jézus továbbra is a víz felszínén van, Péter pedig süllyed a habokban. Ez
a hármas sorozat egyben a gyülekezetektől való búcsú-igehirdetéseimet is
jelenti.
A mai, első részben a
történet elejéről van szó, amikor még csak Jézus jár a vízen, Péter pedig a
többi tanítvánnyal együtt a csónakban van. A központi gondolatunk így szól: nem
minden helyzetből lesz csoda.
Játszunk először a képzeletünkkel!
Képzeljük el, milyen lehet vízen járni! Sőt! A történetből kiderül, hogy nagy
szélben történik mindez. Tehát úgy képzeljük el azt, hogy a vízen járunk, hogy
közben hatalmas hullámok csapkodnak! (A szörfösök élveznék…) Úgy haladunk a víz
tetején, hogy közben időnként be-beterít minket egy taréj. Mit érzünk a lábunk
alatt? A víz puhaságát, vagy inkább mintha szilárd lenne? Belesüllyed-e a
lábunk pár centire a vízbe – mondjuk amikor lépünk –, vagy teljesen a felszínen
járunk? És vizes lesz-e a lábunk, vagy lepereg rólunk minden csepp?
Fantasztikus lenne kipróbálni. De nem minden helyzetből lesz csoda, így este ki
tudjuk majd a vízzel vakarni magunkat a koszból… Nem fog csak úgy leperegni
rólunk a víz!
Jézus tudott a vízen
járni. Csak nem szokott. Mindössze ez az egyetlen eset – a feljegyzettek között
persze –, amikor ezt megtette. Amikor János megkeresztelte, akkor ugyan úgy
merült el a vízben, ahogy mi szoktunk. Amikor a víz hangosító-képességét
kihasználva korábban egy csónakból beszélt, a csónakkal bent be a vízbe. Vagy
amikor kérte Pétert, hogy vigye el halászni, a szokott módon ment vele. Nem
minden helyzetből készített csodát. Nem mindig a víztükör tetején jött-ment,
amikor élhetett volna ezzel a közlekedési móddal.
Vajon miért? Tudni nem
tudhatom a választ, csak a saját következtetésemet tudom megosztani Önökkel.
Én
úgy veszem észre, hogy akkor alkalmazta csak, amikor volt rá oka. Jó értelemben
vége, eszköznek használta, nem pedig látvány-elemnek, vagy
figyelemfelkeltésnek. Most a következő helyzet állt elő: közvetlenül ez előtt
történt az 5000 ember megvendégelése, ahol 5 kenyeret és 2 halat úgy
megszaporított Jézus, hogy mindenki jóllakott, és több maradék volt utána, mint
amennyiből ezt véghezvitte. Amint ezt átélték, nagyon érdekes, hogy először nem
a sokaságot, hanem a tanítványokat bocsátotta el Jézus. Az eredeti ógörög
szöveg nagyon hangsúlyos abban, hogy kimondottan kényszerítette őket, hogy
szálljanak hajóba. Csak ez után bocsátotta el a sokaságot, és ekkor még mindig
nappal volt. Felment a hegyre imádkozni. Arra volt szüksége, hogy egyedül
maradjon.
Hajnal volt már, amikor
úgy döntött, hogy ideje csatlakozni tanítványaihoz. Ő még az innenső partján volt
a hatalmas tónak, a tanítványok pedig – mivel vagy fél napja úton voltak –,
messze voltak tőle. Fogta hát magát, és a víz tetején odasétált hozzájuk. Nem
kis távolság volt ám ez! Úgy tűnik, hogy olyan 4-5 kilóméteres távot baktatott
végig a víz tetején.
Jézusnak tehát a vízen
járás eszköz volt egyfelől ahhoz, hogy ő egyedül lehessen. De eszköz volt a
tanítványokért is, hogy ők is
egyedül, nélküle lehessenek. Gondoljanak csak bele! Átélték azt, hogy a Jézus
által megáldott 5 kenyér és 2 hal az ő kezük között nem fogyott el soha! Önök
hogy éreznék magukat ettől? Ott van 5.000 férfi, plusz a nők és az asszonyok,
vagyis cirka 15-20.000 ember. Órákon keresztül osztják nekik az ételt, és az
egyáltalán nem fogy el. Egyértelműen megmutatta hát a tanítványoknak azt Jézus,
hogy ő isteni hatalommal rendelkezik.
Ezzel az élménnyel a
szívükben kaptak időt arra, hogy kicsit emésztgessék, ízlelgessék a felfoghatatlan
eseményeket. Amikor aztán Jézus úgy gondolta, hogy már elegendő idő telt el,
odasétált hozzájuk néhány kilóméternyi utat a víz tetején. Valószínűleg azonban
ebben egy újabb ok van amellett, hogy a tanítványokért is történt a vízen
járás. Nem csak azért, hogy az előbbi élménnyel bíbelődhessenek lelkükben, hanem
azért is, hogy megerősítse számukra azt, hogy neki uralma van a természet
törvényei felett. Uralma van az étel és a víz felett is.
Bár hajnal volt még
csak, a hatalmas hullámok keltette félelem miatt – és talán az előző nap
élményei miatt is – a tanítványok nem tudtak aludni. Ébren voltak, és egyszer
csak azt látták, hogy valaki minden tárgyi eszköz nélkül a hajójuk felé sétál. Képzeljük
el ezt is! Még félhomály van, és a hajnal jellegzetes lelkiállapota. Nem csak
az ébredéskor vagyunk kómásak, hanem tudjuk, hogy az ébren töltött órákban is a
hajnalnak van egy furcsa érzete bennünk. Sötétségben és homályban pedig még
ráadásul attól is meg szoktunk ijedni, amitől nappal nem. Na, most egy alak jön
a víz tetején – ez már önmagában véve kiakasztja a félelem-mércénket. És
ráadásul mindezt a hajnali kótyagosságban… Nos, az evangélista elmondása
szerint azt hitték, hogy egy kísértet közelít feléjük, és ijedtükben
felkiáltottak. Azt hiszem, mi is hasonlóan éltük volna meg a helyzetet…
Ekkor meghallják a
semmivel össze nem hasonlítható hangot. Azt a hangot, amit a magdalai Mária
meghallott Jézus feltámadásának reggelén. Ő sem ismerte fel Jézust, inkább a
kertésznek hitte. És amikor megkérdezte tőle, hogy hova vitte a szeretett
Mester testét, és válasz helyett a nevét hallotta meg az ismeretlen szájából,
rögtön felismerte a hangot: Jézus az.
Ez történt a hajnali
kótyagosságban a rettegő tanítványokkal is. Jézus ennyit mondott nekik:
„Bízzatok, én vagyok, ne féljetek!” Ne féljetek! Hogy szokták Önök érezni
magukat, amikor azt mondja valaki, hogy „Ne félj!” El fog-e múlni a félemünk
attól, hogy valaki kifejezi azt, hogy nem kellene félnünk? Hát, ha félünk,
akkor félünk! Nem a logika miatt félünk, hanem a lelkünkben egy „kapcsoló”
benyomódik, és az akaratunktól függetlenül működik. Ha valaki még a „Ne félj!”
szavakkal – minden szándéka ellenére
– azt is kifejezi, hogy nem helyes az, ami önkéntelenül történik bennünk, akkor
már nem csak, hogy minimum ugyan annyira félünk, mint előtte, de már
mérhetetlenül szégyelljük is magunkat. „Szuper” kombináció, nem?
Képzeljék, az egyik
legnagyobb kihívás az az igehirdetésekben, hogy az esetek többségében nem arra
emlékszünk, amit a prédikációban hallunk, hanem ahogyan mondják nekünk. Vagyis a szavak helyett az érzelmi
válaszunk a maradandó. Nem azért nyugodtak meg tehát a tanítványok, mert
elhangzott az, hogy „Ne féljetek!”, hanem azért, mert azt Jézus mondta,
méghozzá úgy, ahogyan arra nekik szükségük volt. Ha mi is megnyugodtunk már
valaha ettől a két szótól, hogy „Ne félj!”, akkor igazából a mögötte lévő
érzésektől nyugodtunk meg, mert annak az embernek elhittük, aki mondta azokat
nekünk.
Nem megyünk most tovább.
Majd a következő két részben folytatjuk az eseményeket. Helyette kimerevítjük a
képet. Ott áll Jézus a víztükör tetején. Mögötte jó pár kilométer, amit a vízen
járva megtett. A hajnali félhomályban és a csapkodó hullámokban kótyagos
tanítványok szívében ott volt már eddig is az előző nap elementáris csodája. Az
előbb meg majdnem rosszul lettek a félelemtől, mert azt hitték, hogy kísértet
közelít hozzájuk. Amikor azonban meghallották Mesterük semmivel össze nem
téveszthető hangját, nem csak hogy rájöttek, hogy ő az, de tova is illant a
félelmük. Ott állnak ők. Jézus a víz tetején, a tanítványok pedig a csónakban.
Találkoztak már ők úgy, hogy volt ott hajó is és víz is. De soha máskor nem
volt eddig vízen járás belőle. Sőt! Fognak is még találkozni ez után az
emlékezetes eset után is hajónál és víznél, de akkor sem fog mindez
megismétlődni. Nem lesz minden helyzetből csoda. Csak akkor, amikor Jézusnak
célja van vele. Mint most.
Péter szívében pedig
készülődik már valami… Legközelebb ebbe is belepillantunk. Ámen.
Wow, nagyon jó, csontig hatoló lett a "trilógia" első része - le a kalappal! :-)
VálaszTörlésNagyon szépen köszönöm ezt a vízenjárást remekül körbejáró, a benne lévő dolgokat alaposan megvizsgáló gondolatokat!
Milyen igaz: tényleg ez az egyetlen feljegyzett eset arról, hogy Urunk a vízen járt (megint csak most esett úgy igazán le...!)
És hihetetlenül vesébe látó gondolatok vannak a prédikációban - és sok olyan kérdés, ami sok embert elgondolkoztat: Milyen lehet vízen járni? Mi magunk vajon hogyan reagáltunk volna a tanítványok helyében? Félünk-e továbbra is, ha valaki azt mondja nekünk, hogy "ne félj"? Önvizsgálatra is kitűnő kérdések!
Várom a másik két részt is! :-)
És a végére smúzolás helyett: büszkék lehetnek az alásonyiak, dabronyiak, szalókiak, nyárádiak és vidiek, hogy ilyen lelkészük adatott meg nekik az elmúlt években!
Igen, már készül a másik két rész is!
TörlésKöszönöm az elismerő szavakat!
Bitte sehr! :-)
TörlésVárós, várós! ;-)