A kép forrása itt található |
Igehirdetés Mt 14,22-33 alapján
(A sorozat első része itt található.)
Ezekben a hetekben,
amikor búcsúzunk a gyülekezetekkel egymástól, ugyan arról az igehelyről szólnak
az igehirdetések, de vasárnapról vasárnapra annak más részéről, és a blogon érnek
össze. Jézus és Péter vízen járásáról van szó. Múlt héten, a történet első
harmadában, addig jutottunk, hogy az 5000 ember megvendégelése után Jézus
egyedül akart maradni egy fél napot, és a tanítványokat is magukra akarta
hagyni gondolkodni, amolyan csoportos lelkigondozásként. Amikor éjjel utánuk
indult, „egyszerűben” elsétált hozzájuk 4-5 kilométert a víz tetején… Az előző
nap eseményeitől, és a kísértetnek hitt jelenségtől halálra rémült tanítványok
Jézus hangjától azonban megnyugodtak. Péter szívében pedig már készülődött
valami…
Központi gondolatunk ma az
ő vízen járásához kötődik, és így szól: a biztonságérzet ≠ a függőséggel vagy a
felelőtlenséggel hanem… Hanem valami mással egyenlő a biztonságérzet. Hogy mivel,
az később derül csak ki.
Biztonságérzet. Az érzés,
hogy biztonságban vagyok. Nem azért, mert be van zárva a lakás és a riasztó be
van kapcsolva. Nem azért, mert kötöttem biztosítást. Nem azért, mert sok pénzt
keresek. De nem is azért, mert nincs körülöttem olyan, akitől állítólag félnem
kell. Vagyis nem eszközzel, valamilyen pótlékkal aládúcolt biztonságra való
vágyakozás ez, hanem tényleges biztonságérzet. Olyan, amikor önmagamban az a
belső élményem és bizonyosságom, hogy bármi is történjék, akkor is biztonságban
vagyok.
Péter szívét hirtelen ez
az élmény tölthette ki, amikor rájött, hogy Mestere közeledik úgy a víz
tetején, hogy bár minden kétségen kizáróan az embert el nem bíró vízen jár, a
természet törvényeivel ellentétben mégsem süllyed el. Ahogy átélte Jézusnak a
minden logika felett álló jelenlétét, nem csak a Mester helyzetét találta
biztonságosnak, hanem az ő szívében is hasonló készülődött. Persze némi emberi
szkepticizmussal: „Uram, ha te vagy
az, parancsold meg, hogy odamenjek hozzád a vízen! Ő pedig így szólt: Jöjj!” Nos,
hogy a „jöjj” szó parancs-e vagy sem, ízlés kérdése, mindenesetre Péter
nekiindult, mert nem csak nézni, hanem érezni is akarta ezt. És így lett. Kiszállt
a hajóból, és életében először nem a vízbe, hanem a víz tetejére lépett. Egyik lábát
tette a másik után, és a víztükrön haladt Jézus felé. Akik ismerjük a
történetet tudjuk, hogy nem lett happy end a folytatás, de egyfelől ma ezt még
nem nézzük meg, másfelől csak látszólagos benne a kudarc. Jövő héten elárulom
majd, hogy miért. Most nézzük az élményt, a kimerevített pillanatot, amikor
Péter áll a víz tetején, és az emberi logika dacára biztonságban érzi magát!
Pontosabban még nem ezt
nézzük, csak efelé haladunk. Így szól a mai központi gondolatunk: a
biztonságérzet ≠ a függőséggel vagy a felelőtlenséggel hanem… Most azt nézzük
meg először, hogy mivel nem egyenlő a biztonságérzet, utána pedig lehull a
lepel arról, hogy mivel egyenlő.
Végtelenül egyszerű
meghatározás következik most, mégis messzire fog vinni bennünket: a
biztonságérzetet azért áhítjuk annyira, mert félünk a biztonság hiányától. A félelem önmagában csak egy érzés. Sem
nem rossz, sem nem jó. Egyszerűen van. Az a kérdés, hogy lebénít, leblokkol-e
bennünket, vagy pedig erőt ad. Mert igazából erre való. Hatalmas,
felszabadítható energia van benne. Egyszer talán majd erről is beszélünk, de a
témánk a félelem negatív, görcsös, bénító, zsibbasztó hatása felé visz
bennünket. (Akit azonban érdekel bővebben a téma, annak szeretettel ajánlom Al Ghaoui Hesna Félj bátran c. nagyszerű könyvét, aminek készül a folytatása gyermekek számára.)
A biztonságérzetünk
hiánya mögött a félelem van. Még akkor is, ha nem ismerjük fel. Félünk mindentől
és mindenkitől, aki és ami veszélyt jelent ránk. A biztonságérzet azért nem
egyenlő sem a függőséggel, sem a felelőtlenséggel, sem semmi hasonlóval, mert a
félelem van mögöttük. Tele vagyunk például függőségekkel. Mindannyian. Vannak társadalmilag
elítélt függőségek, mint az alkohol, a drog, a szerencsejáték és hasonlóak. És vannak
társadalmilag elfogadott függőségek, amik azonban attól még ugyan úgy
függőségek. Pótlékok, amik helyettesítenek valamit. Eszközök, amik rövid távon
nem olyan veszélyesek, mint a fentiek, de nem a megoldás felé visznek
bennünket. Csak ha megkapjuk belőlük az adagunkat, és pillanatnyilag jobban érezzük magunkat. Ugyan úgy nem tudjuk
letenni őket, mint az alkoholista az alkoholt, vagy a drogos a drogot. Ilyen társadalmilag
elfogadott függőség például a sport, de az állandó, kőkemény munka is. De bármi
más, önmagában pozitív cselekedet is válhat függőséggé. Nem az a lényeg ugyanis,
hogy mi a függőség tárgya, hanem az, hogy függők vagyunk. Ha nem kapjuk meg az
adagunkat, akkor elvonási tüneteink lesznek.
A biztonságérzet ezért
nem egyenlő a függőséggel. Hiába érzem biztonságban magamat attól, hogy
alkohollal, étellel, munkával, sporttal vagy bármi mással elnyomtam a
félelmemet. Csak pillanatnyilag hat.
Álltat.
De a felelőtlenséggel
sem egyenlő a biztonságérzet! Az, hogy valaki magasról tesz arra, hogy nincsen
biztonságban, és direkt megy bele félelmetes helyzetekbe, csak az oroszlán bajszának
a ráncigálása. Ilyen például az, amikor valaki anyagilag nincs biztonságban, de
annyira vágyik rá, hogy inkább nem osztja be a pénzét, hanem „majd csak lesz
valahogy” alapon költekezik. Az anyagi felelőtlenség azonban nem jelenti azt,
hogy biztonságban lenne érzelmileg. Ez is a félelem egy másik olvasata: attól,
hogy úgy csinálok, mintha nem lenne, sajnos még nem szűnik meg létezni…
A biztonságérzet tehát
nem egyenlő sem a függőségekből adódó, pillanatnyi érzék-csillapítókkal, sem a
felelőtlenséggel, amikor úgy teszünk, mint a kisgyerek, aki eltakarja a szemét,
mert azt hiszi, hogy „Ha én nem látlak, Te sem látsz engem!” Akkor mivel
egyenlő a biztonságérzet? Mindjárt válaszolok rá. De csak mindjárt. Először ugorjunk
át Péterhez és Jézushoz! Mi is ott állunk képzeletben harmadikként velük a víz
tetején. Milyen érzés? Stabilan megállunk ott, ahol a logika szerint nem lennénk
biztonságban. És éppen ezért bárhova mehetünk most, mert nem köt meg minket
mindaz, ami másokat, akik azt hiszik, hogy nem lehet ilyet tenni. Szabadok vagyunk
hát.
A történet a
biztonságérzetre azt a választ adja, hogy az a stabilitással és a szabadsággal
egyenlő. Aki biztonságban van, az stabil. Tehát nem valami külső eszközzel,
pótlékkal csepegteti magának az adagját, hanem önmagában, a saját belső
lényében van biztonságban. Éppen ezért szabad. Szabad, mert őt a félelmei nem
korlátozzák be sem a négy fal közé, sem el nem zárják olyasmiktől, amiket
előtte megvontak tőle. Stabilnak és szabadnak senki sem születik. Csak azzá
válik. De nem önmagától. Az igazi biztonságérzet, vagyis az igazi stabilitás és
az igazi szabadság csak és kizárólag Jézussal élhető át. És hogy nem maradandó
az élményeink között az sem, amit ő ad? Az már más lapra tartozik. A következő,
harmadik része fog ehhez kulcsot adni majd a sorozatnak.
Azt a gondolatot jártuk körbe, hogy a biztonságérzet nem egyenlő a
függőségeinkkel vagy a felelőtlenségünkkel, hanem a stabilitással és a
szabadsággal egyenlő. Ha valódi
biztonságban szeretnénk érezni magunkat, akkor küzdenünk kell érte. Olyan világban
élünk, ahol tudatosan és tudattalanul is a félelemben akarnak marasztalni
bennünket. Aki ugyanis stabil és szabad, az még a fogyasztói társadalomban élve
sem fog megvenni nagyon sok terméket, mert rájön, hogy nem azoktól lesz
biztonságban. A piacnak az az érdeke, hogy féljünk, mert akkor bármit és
bármilyen mennyiségben el tudnak adni nekünk. De az is igaz, hogy nem szeretik
a stabil és szabad embereket sokan azért, mert ők önállóan hozzák meg a
döntéseiket. Egészen hétköznapi esetektől ugyanis a nagy színterekig a legjobb
eszköz a félelemkeltés. Azzal, hogy pontosan milyen tárgyú félelemet generálnak
a tudatalattinkban, manipulálni
tudnak bennünket, és úgy döntünk, ahogyan más akarja. A stabil és szabad ember
azonban önmagában, a lényében van biztonságban. Nem manipulálható. És minél
több egyén eljut majd erre a pontra, és tud megmaradni benne Jézus által, annál
inkább meglátja majd a társadalom, hogy mégis ők a leghasznosabb tagjai, mert
nem rövid, hanem hosszú távban képesek gondolkodni. És strapabíróbbak, mint
mások. De hogy milyen út vezet el idáig, arról már tényleg a következő
alkalommal fogunk beszélni! Ámen.
Jól van, jól van, örülök neki személy szerint, hogy a "trilógia" középső része nem sötét lett, hanem sokkal inkább reménytkeltő! :-)
VálaszTörlésSokmindent lehetne most írni, de nekem az ötlött a fenti sorokat olvasva leginkább az eszembe, hogy mennyire tetten érhetők ezekben Juditnak a pszichológia terén szerzett tapasztalatai (is!) - ahogyan körüljárja a témát, ahogyan írja a példákat, ahogyan érvel, ahogyan alátámaszt... Zseniális, de tényleg! És nem is száz, hanem 1000%-ban igaz minden egyes általa leírt szó!
A vége pedig... Várom a befejezést, na! ;-)
Igen, sötéten kezdődött a függőség miatt, tudom. De a fény csak a sötétségből fakad...
TörlésÍgy van! És ne feledjük el, hogy mindig hajnal előtt a legnagyobb a sötétség, mint ahogyan azt sem, hogy nincs fény árnyék nélkül...! ;-)
Törlés