A kép forrása itt található
|
Igehirdetés a Felvidéken (Lőkösházán, Sajógömörön és Tornalján [Királyiban]) 2019. január 27-én, 1Kir 8,41-43 alapján.
A mai napunkból két üzenet fakad. Egyfelől a
vízkereszt utáni időszakban járunk, aminek a mai napra szóló igehirdetési
igéjéről gondolkodunk. Másfelől pedig az egyetemes imahét zárónapja van, amibe
mi is belekapcsolódunk itt a Felvidéken. A központi gondolatunk pedig így szól:
Már megválaszthatom a helyemet! Hogy mit is jelent ez a mondat, az majd később
derül ki.
Előbb nézzük az alapigét!
Salamon király imádságának
egy részletét hallottuk, amit a jeruzsálemi templom felszentelésekor mondott.
Nagy pillanat volt ez. Apjának, Dávid királynak ígérte meg Isten azt, hogy
felépülhet majd ez a hely. És évtizedekkel később ott áll Salamon király a kész
templomban.
Imádságának több része van. A mi szakaszunk az a rész,
amikor azért imádkozik a király, hogy ne csak a zsidók, hanem még az idegenek
imádságát is hallgassa meg Isten. Mivel ez a kulcsa szakaszunknak, ezért
részletesen is megnézzük, miért fontos ez. Most nézzük meg azt a képet, amit
számítógéppel rajzoltam a mai alkalomra. A jeruzsálemi templom felépítését
látjuk rajta. Nem pontos rajz, hiszen számos részletet nem tudunk. Sőt! Nem
Salamon templomát látják a rajzon, hanem azt, ahogyan sokszáz évvel később
Jézus korában kinézett. A változás főleg az előudvarokra vonatkozik esetünkben.
Nézzük akkor végig!
A kép jobb szélén kezdjük. Itt udvarokat látunk, amik
egymásból nyílnak. Az első volt a pogányok udvara. Ez jelenti az idegeneket,
akikről Salamon beszél. Ők a nem zsidók. A két téglalap feliratokat jelez.
Tudjuk ugyanis, hogy Jézus korában görög és latin nyelvű táblák hirdették, hogy
halálbüntetéssel lakol az aki nem zsidó, de innen továbbmegy.
A következő az asszonyok udvara volt. Innen azonban ők
sem mehettek tovább. Majd a férfiak udvara következett. Ezeket tényleg
udvarként kell elképzelni, nem folyosóként, mint a rajzon. Ott csak jelöléseket
látnak.
Innen azonban a férfiak sem mehettek tovább, csak a
papok. Ráadásul az udvarok elválasztása sem átlátszó volt. Egyfelől kőfalak
húzódtak köztük, másfelől egy hegyen állt az egész templomi rész, így
magasodott is a terep. A pogányok felfelé néztek a többi udvar irányába, és a
férfiak is még mindig felfelé néztek a hegytetőn álló papok udvara és a konkrét
templomi rész felé.
Ez a rész először egy előcsarnokból, majd a
szentélyből állt. Ez után következett a templom szíve, a szentek szentje. Ide
vitték be a szövetség ládáját, ami a pusztai vándorlás alatt készült, és ami az
Istennel való szövetség jelképe.
A kettő között egy zászlószerű rajzot látnak. Azt
jelenti ez, ahogyan a szentély és a szentek szentje el volt választva
egymástól. A fából készült falon volt egy ajtó, ami azonban mindig nyitva volt.
Az ajtón viszont soha nem lehetett átlátni, mivel egy súlyos és nehéz függöny,
vagy ahogy ők mondták, kárpit takarta el azt. A szentek szentjébe még a papok
sem mehettek be. Egyedül a főpap, és ő is csak húsvét napján. (Ennek az
alaprajza tényleg négyzet alakú volt, sőt még a magassága is. Isten
tökéletességét szimbolizálta.)
Emlékeznek még az olvasmányra Márk evangéliumából? (Mk15,37-39) Jézus kereszthalálakor a templom kárpitja felülről az aljáig
kettéhasadt, majd a római százados – vagyis egy idegen, egy pogány ember – ekkor
kimondta azt, amire rájött, hogy Jézus valóban Isten Fia volt.
Most már talán jobban érthető mindez a fentiek
fényében. Salamon imádsága tehát világszinten meghallgatásra talált. Azt kérte,
hogy amikor a templomi erődítmény legszélén megáll az idegen, és úgy imádkozik,
hogy a kőfalakon kívül semmit sem lát, és semmihez sem mehet közel, hallgassa
meg akkor is Isten. Mindezt pedig azért, hogy végül a föld minden népe
megismerhesse Istent. És lám! Sok helyen olvassuk, hogy feljegyezték azt, hogy
a soha meg nem látott szentek szentjének a kárpitja széthasadt Jézus
kereszthalálakor. Nem volt már rejtve a legszentebb találkozás Istennel. Sőt!
Az sem véletlen, hogy felülről szakadt el az aljáig. Az Isten felől, felülről
szakadt el lefelé, az emberiség felé. És míg Jézus előtt a nem zsidók csak a
messzeségben, a legszélén állhattak az Isten templomának, addig Jézuson
keresztül már mindannyian a legszentebb helyen lehetünk. Isten szeretetében.
Ráadásul milyen fantasztikus az, hogy a kárpit
elhasadásakor fel is kiált a római – idegen – százados, hogy ő rájött, hogy az
Isten Fiát látja. Tényleg átszakadt a gát. A kárpit.
Azt mondtam, hogy a mai központi gondolatunk az, hogy Már megválaszthatom a helyemet! Nézzenek
újra a képre! Már megválaszthatjuk, hogy hol szeretnénk lenni Istenhez és
Jézushoz képest. Persze képletesen. Még mindig kívül az idegenek helyén, a
pogányok udvarában? Vagy egészen közel, a szentek szentjében, vagyis, a
legszentebb egységben Istennel? Vagy valahol a kettő között? Most már mi
döntünk.
És itt érkezünk el az ökumenikus imahét mondanivalójához
is. A szentek szentjében, Isten szeretetében nincsen megosztottság. Ott nincsen
külön hely a különböző felekezeteknek. Ott tényleg egyek vagyunk. Egységben
Jézuson keresztül egymással is. Akár evangélikusok, reformátusok, katolikusok
vagy más egyházhoz tartozóak vagyunk.
Végül pedig még egy kicsit tovább megyünk. Mi
választhatjuk meg ugyebár a helyünket. Azt, hogy Istenhez képest hol szeretnénk
lenni. Ez pedig a valóságban folyamatosan változik. Van, amikor meg tudjuk élni
Jézussal a tökéletes egységet. Van azonban olyan, amikor nagyon messzire
menekülünk tőle valami miatt. Tulajdonképpen úgy telik az életünk, hogy e
között a két végpont között hol itt, hol ott, hol meg amott vagyunk. Mert az
élő kapcsolat állandóan változik.
Erről gondolkodtunk ma. Salamon királynak az volt a
vágya, hogy az általa felszentelt templomban még az idegent is meghallgassa az
egyetlen Isten. Az imádsága pedig nem hogy teljesült, de végtelen távlatokba is
került. Hiszen Jézus által már nem vagyunk idegenek, hanem Isten gyermekei
vagyunk. Olyanok, akik megválaszthatjuk a helyünket, hogy Istenhez képest hol
szeretnénk lenni. Ő mindig tárt karokkal vár minket. Ámen.
Zseniális prédikáció! :-)
VálaszTörlésMár sok rajzot láttam arról a bizonyos templomról, de ilyen remekül összefoglalva a dolgot róla... még soha! Nagyon könnyű vizualizálni is az egészet, szinte láttam magam előtt az egészet, a vonuló népeket, szertartásokat...
És persze a kettéhasadt kárpitot is! :-) És mekkora hatása volt a hozzá kapcsolódó "jézusi történésnek" is! Még most is keresem az állam... (tényleg)
Nem tudom, mondtam-e már, de (sokminden más mellett persze) azért is szeretem Jucus prédikációit, áhítatait, mert "közérthető". Nincsenek benne elvont dolgok, hanem világosak, egyértelműek, gyakorlatiasak, minden korosztály megtalálja azt, amit keres benne. :-)
Kedves Ludwig!
TörlésÉn pedig a visszajelzést köszönöm! :) Annak pedig különösen, amit a közértetőségről ír, ugyanis tényleg tudatosan törekszem erre.
Én köszönöm! :-)
Törlés