Alapige:
Zsid 4,14-16
Mivel
tehát nagy főpapunk van, aki áthatolt az egeken, Jézus, az Isten Fia,
ragaszkodjunk hitvallásunkhoz. 15Mert nem olyan főpapunk van, aki ne
tudna megindulni erőtlenségeinken, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan kísértést
szenvedett mindenben, kivéve a bűnt. 16Járuljunk tehát bizalommal a kegyelem
trónusához, hogy irgalmat nyerjünk, és kegyelmet találjunk, amikor segítségre
van szükségünk.
A kép forrása itt található |
Elkezdődött nagyböjt időszaka. Az egyházi év szerint tekintetünkkel
már teljes egészében a Golgota hegye és a nyitott sziklasír felé fordulunk.
Böjt első vasárnapján a fókuszban mindig Jézus, mint a sátán legyőzője áll. Mi
ezt – központi gondolatként – így fogalmazzuk meg: amikor segítségre van
szükségünk.
Ma különösen nehezen érthető igénk van. Nem önmagában
nehéz, hanem a zsidó teológia mélysége miatt. A felolvasott (olvasott) alapige
ugyanis egy ismeretlen szerző műve, aki a zsidókhoz szólt. Pál apostol levelei
többnyire hellén vagy római szellemiségűeknek szóltak, így azok gondolatmenete
és szimbólumai egészen másfélék. A zsidókhoz írt levél viszont hihetetlen
mélységben és jártasságban a zsidó teológiában gyökerezik. Olyasmi így
számunkra, mintha minden szónál szótárat kellene fognunk, hogy megértsük, miről
van szó. Az értő fülnek azonban fantasztikusan szólal meg az ige.
Mi emiatt a központi gondolatra fókuszálunk csak, és
nem akarunk mindent megérteni. (Ebben az esetben ugyanis még kevesebb maradna
meg számunkra.) Ez az elhangzott gondolat az alapigénk utolsó szavaiból áll:
„amikor segítségre van szükségünk”.
A segítség szó rögtön meglepően sok mindent árul el.
Ez azonban éppenséggel nem a zsidó teológiából, sokkal inkább a hajósok
szókincséből ered. A „segítség” szó helyén álló kifejezés ugyanis egy
tengerészeti szakszó. Azt a műveletet jelöli, amikor
a hajótörzset kötelekkel
átkötötték, hogy szét ne essen a viharban. Az Apostolok cselekedeteiben Lukács
le is írja ezt, amikor Pál apostollal viharba kerülnek a tengeren, és a
hajótörzset alul kötelekkel kötik át, hogy megmenekülhessenek.
Az a kifejezés tehát, hogy „amikor segítségre van szükségünk”, ezt a mondanivalót hordozza: amikor életem viharai
megtépáznak, akkor jön a Segítő, aki kívülről összetart. A kötelet azonban a
tengerészek előbb kötik oda, mintegy megelőlegezve a segítséget. Nem a tajtékzó
hullámokban tudják átkötni alul a hajótörzset, hanem előtte. Nézzük hát,
hogyan tette meg ezt Jézus!
Az ige ezt mondja: „nagy főpapunk van, aki áthatolt az
egeken”. A főpap kifejezést és a hozzá tartozó világot az akkori zsidók közül
mindenki ismerte. Nekünk ezért valamelyest meg kell értenünk ezt, hogy
átjöhessen az ige üzenete. Kicsit messziről kell kezdenünk.
A 40 éves pusztai vándorlásnál többen emlékezhetnek
arra, hogy Mózes azt a feladatot kapta, hogy építsék fel a néppel a szent
sátrat. Ezen belül volt a Szentek Szentje (szentéje), benne pedig a szövetség
ládája. Amikor vándoroltak, mindig vitték magukkal. Később, amikor Salamon
felépítette a jeruzsálemi templomot, ebben alakították ki állandó helyét.
A papság Árontól, Mózes testvérétől indult, illetve
Jákób fiának, Lévinek a leszármazottai lettek a papi rend, a léviták. Közülük
került ki a főpap, aki egyedüliként léphetett be a Szentek Szentjébe, és csak
egy évben egyetlen napon, a nagy engesztelés napján. Itt mutatott be áldozatot
az egész népért, akik kint várták, hogy élve jön-e elő. Ha ugyanis igen, akkor
elfogadta áldozatukat Isten. Ha nem, akkor engesztelhetetlen volt bűneik miatt.
Az ige azonban Jézust mondja főpapnak. Illetve
időnként elő is került már igehirdetéseinkben, hogy mi azóta nem gyakoroljuk
ezt a fajta főpapi rendet. Ennek az a magyarázata, hogy Jézust tartjuk az
utolsó főpapnak. Ebből több gondolat is ered. Egyfelől Ő egyetlen egyszer
végezte el az áldozatot. Ez nem ismételhető meg. Másfelől a főpapnál azt
várták, hogy életben maradjon. Jézus pedig belehalt az áldozatba. Aztán a
Szentek Szentjébe csak a főpap mehetett be, nem láthatta senki más. Jézus
azonban nyilvánosan végezte el áldozatát. Végül a főpap egy évben egyszer
léphetett át a függönyön, Jézus pedig egyszer és mindenkorra átszakította az
eget.
Apropó, az ég átszakítása! Emlékeznek? Ádventben szerepeltaz ige, hogy „Bárcsak szétszakítanád az eget és leszállnál!” Akkor gondoltuktovább a képet, hogy Jézus emberi megszületése előtt Isten két marokra fogta azeget, és alig várta, hogy szétszakíthassa azt, ami elválaszt minket tőle. Ez
szerepel itt is. Ő egyszer és mindenkorra átszakította az eget, a Szentek
Szentjének függönyét. Nagypéntekről pedig egyenesen azt a tudósítást olvassuk,
hogy Jézus halálakor a templom kárpitja felülről az aljáig kettéhasadt. Amikor
pedig mennybe ment, ismét áthatolt az egeken. Ezt hordozza magában az, hogy
„nagy főpapunk van, aki áthatolt az egeken”.
Jézus tehát sokkal előbb adta meg nekünk a segítséget,
mint ahogyan életünk viharai jelentkeznének. Ugyan úgy, ahogyan a hajótörzset
rögzítő kötelet a tomboló vihar beállta előtt teszik fel. Igénk ezt írja: „Mert
nem olyan főpapunk van, aki ne tudna megindulni erőtlenségeinken, hanem olyan,
aki hozzánk hasonlóan kísértést szenvedett mindenben, kivéve a bűnt.”
Jézus tehát életünk mindenféle viharát ismeri. Őt is
tépázták a kísértések, bár ő Istenként soha sem vétkezett. De pontosan tudja, milyen
a kísértéseket átélni. De ismeri a fizikai fájdalmat is, a lelki gyötrődést, az
éhséget, szomjúságot, kialvatlanságot, pénztelenséget, hidegben didergést,
családi meg nem értettséget, a gúnyolást és minden mást is. Így amikor mi
szenvedünk, megindul erőtlenségeinken. Az eredeti szöveg a „szümpátia”, vagyis
szimpátia szót használja. Amikor pedig ő szimpatizál, vagyis együtt érez
velünk, az nem üres frázis. Inkább emlékeztetés: ő már előre odakötötte a
kötelet a hajótörzsre, hogy amikor darabokra hullunk kínjainkban, az ő kezébe
essünk. Védelembe.
A valóságban nem kötél, hanem fa és szeg. Ezek
hordozták akkor és ott a segítséget számunkra. A fa, ami a testét tartotta. A
szegek, amik rögzítették. És ő szenvedett. Szenvedett, hogy a mi kínjainkra
előre készen legyen a segítség. A védelem, ami nem engedi, hogy örökre
darabokra hulljon az életünk. Amikor esünk, az ő kezébe esünk. Ő ölel körül –
szeghelyes kezével –, hogy aztán újra összerakjon.
Szakaszunk így fejeződik be: „Járuljunk tehát
bizalommal a kegyelem trónusához, hogy irgalmat nyerjünk, és kegyelmet
találjunk, amikor segítségre van szükségünk.” A kegyelem trónusa stabilan, szilárdan
és örökösen létezik. Jézus, az igazi főpap uralkodik rajta. Ő, aki ismeri
szenvedéseinket, és megindul rajtunk a szíve. Ingyen adja azt a kegyelmet,
amiért ő mérhetetlenül drága árat fizetett ki a kereszten. Amikor életünk
viharaiban mi szétesünk és darabjainkra hullunk, ő kegyelmével jelen van, mert
segítségre van szükségünk. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése