Alapige:
Ef 5,1-9
Legyetek
tehát Isten követői, mint szeretett gyermekei, és
éljetek szeretetben, ahogyan a Krisztus is szeretett minket, és önmagát adta
értünk „áldozati ajándékul, az Istennek kedves illatként.”
Ellenben paráznaság, bármiféle tisztátalanság vagy nyerészkedés még szóba se kerüljön közöttetek, ahogyan ez szentekhez méltó; se szemérmetlenség, se ostoba beszéd vagy kétértelműség: ami nem illik, hanem inkább a hálaadás. Hiszen jól tudjátok, hogy egyetlen paráznának, tisztátalannak vagy nyerészkedőnek, azaz bálványimádónak sincs öröksége a Krisztus és az Isten országában. Senki meg ne tévesszen titeket üres beszédével, hiszen éppen ezekért sújtja Isten haragja az engedetlenség fiait. Ne vegyetek tehát részt ezekben. Mert egykor sötétség voltatok, most azonban világosság vagytok az Úrban: éljetek úgy, mint a világosság gyermekei. A világosság gyümölcse ugyanis csupa jóság, igazság és egyenesség.
Ellenben paráznaság, bármiféle tisztátalanság vagy nyerészkedés még szóba se kerüljön közöttetek, ahogyan ez szentekhez méltó; se szemérmetlenség, se ostoba beszéd vagy kétértelműség: ami nem illik, hanem inkább a hálaadás. Hiszen jól tudjátok, hogy egyetlen paráznának, tisztátalannak vagy nyerészkedőnek, azaz bálványimádónak sincs öröksége a Krisztus és az Isten országában. Senki meg ne tévesszen titeket üres beszédével, hiszen éppen ezekért sújtja Isten haragja az engedetlenség fiait. Ne vegyetek tehát részt ezekben. Mert egykor sötétség voltatok, most azonban világosság vagytok az Úrban: éljetek úgy, mint a világosság gyermekei. A világosság gyümölcse ugyanis csupa jóság, igazság és egyenesség.
Oculi vasárnapja van. A szó a 25. zsoltárból van latinul:
„Szemem állandóan az Úrra néz.” És hogy hova néz a szemem? Az Isten Bárányára,
aki hordozza a világ bűnét. A mi fókuszunkba a következő címen keresztül
vonulnak be ezek a gondolatok: kis dolgok nagy nézőpontja.
A héten két napot Pannonhalmán tölthettem a bencés
monostorban. Ökumenikus lelkigyakorlatot hirdettek – első alkalommal –, és reformátusok,
katolikusok, evangélikusok voltunk együtt. Bár mi a helyben működő bencés
gimnázium épületében laktunk (egy másik épületszárnyban), mégis valamelyest
megtapasztalhattuk az ott élő szerzetesek életét. Mehettünk velük például
reggel hat órára napkezdő imaórára a bazilikába, és az ősi falak között
felcsendült a gregorián ének a szerzetesek ajkáról.
A mai igehirdetés címe – kis dolgok nagy nézőpontja –
előbb született meg, mint ott lettem volna. Közben azonban végig ezeket a szavakat
forgattam magamban. Igen, ők is álmosak még reggel hatkor. Egy-egy ásítás is
látszik köztük. Igen, van az úgy, hogy nem akaródzik
megtenniük valamit, amit a főapát kér tőlük. De engedelmességet fogadtak. És igen, közöttük is vannak feszültségek, nehézségek. Nem tudnak kilépni emberségükből. Mégis, valami egészen másképp működik közöttük. A kis dolgokat is egyetlen, nagy nézőpontból nézik.
megtenniük valamit, amit a főapát kér tőlük. De engedelmességet fogadtak. És igen, közöttük is vannak feszültségek, nehézségek. Nem tudnak kilépni emberségükből. Mégis, valami egészen másképp működik közöttük. A kis dolgokat is egyetlen, nagy nézőpontból nézik.
Az igehirdetési alapigét Pál apostolnak az efezusi
gyülekezethez írt leveléből hallottuk. Ezt a levelet önmagában is a következmények
levelének mondhatjuk. Tudniillik milyen következményei vannak a Jézushoz való
tartozásnak. Aki múlt vasárnap itt volt, annak ismerős lehet a gondolat. Így
fogalmaztuk meg: nem törvények, hanem következmények. Vagyis nem kötelező,
pontokba szedett szabályok erednek a Krisztus-követésből, hanem következményei
vannak, ha hozzá tartozunk. Mai igénk ezt a gondolatfüzért folytatja. Most azt
nézzük meg – oculi, a látás vasárnapján –, hogy hogyan tudjuk meglátni ezeket a
következményeket.
Pál apostol Jézus áldozatáról beszél először. Arról,
hogy önmagát odaadta értünk „áldozati ajándékul, az Istennek kedves illatként.”
Ezért legyünk – a magyar fordítás szerint – Isten követői. Az eredeti szövegben
az „imitator” szó szerepel, vagyis imitálói, utánzói Istennek. Ezt a kisgyermekek
világából érthetjük jól. Amikor a gyerek tanul, mindenben utánozza a felnőttet.
Másolással tudja magába olvasztani azt, amit lát és hall. Ezért vannak játékból
vasalók, sütők, kalapácsok és orvosi eszközök is. És ezért őrjítik meg időről
időre szüleiket, akik ilyenkor lépni sem tudnak tőlük. Mindig láb alatt vannak.
Így érti Pál az utánzást, Isten imitálását.
Maradjunk egy kicsit a nevelésnél, tanításnál! Ez a
pont fog elvezetni bennünket a központi gondolatunkhoz. Az a célravezetőbb módszer,
hogyha a felnőtt, szülő vagy az adott dolgot megtanító személy nem csak azt
mondja el, hogy például „így kell kezelni a vasalót”, hanem azt is, hogy miért.
Tudniillik ki ne gyulladjon az anyag, le ne essen a vasaló, össze ne koszolódjon
a kimosott ruha, stb. Tehát nem csak egy adott mozdulatsort jó megtanítani,
hanem azt a logikát, ami mögötte van.
Mondok egy példát a bencésektől is. Az egyikük egy
külföldi monostorban volt vendég néhány hónapig. Felkérték, hogy szolgáljon fel
az asztaloknál étkezésekkor. Az a testvér, aki a helyi szokásokat megtanította
neki ebben, elmondta, hogy mindent úgy és azért végezzen, hogy közben
Krisztusnak szolgál. Azzal, hogy felszolgál, az evangéliumot tölti be ugyanis.
Néhány nap elteltével, amikor biztosan mozgott új szolgálatában, le tudott már
ülni a többiek közé az étkezések idejében. Ekkor ugyan ez a testvér elmondta
neki, hogy ha befejezi, hogyan kell letenni az evőeszközöket a tányéron. Olyan
szöget mutatott neki, ami a magyar szerzetesnek új volt. Megtudta a
magyarázatát is: Krisztus szolgája szolgál fel az asztaloknál. Becsülje meg őt
azzal, hogy nem kell az evőeszközökkel összekennie magát közben! Legyen figyelmes
felé! Elvégre a mindenkori felszolgáló nem az ő szolgálatában áll, hanem
magáéban Krisztuséban.
Különbség van tehát aközött, hogy megmutatom az
újonnan érkeződnek, hogy „Itt így és így szoktuk letenni az evőeszközt. Pont.
Így kell csinálnod.” És aközött, hogy „Azért tedd így, mert Krisztus szolgája
fogja elvenni tőled.” Kis dolgok nagy nézőpontja.
Pál apostol ezért folytatja így az igét az imitálás,
jó értelemben vett utánzás leírása után: „Ellenben paráznaság, bármiféle tisztátalanság vagy nyerészkedés még
szóba se kerüljön közöttetek, ahogyan ez szentekhez méltó; se szemérmetlenség, se ostoba beszéd
vagy kétértelműség: ami nem illik, hanem inkább a hálaadás.”
Ha kis nézőpontból nézem a dolgokat – önmagukban –
akkor miért ne érezhetném jól magamat az adott pillanatban? Miért ne élhetnék a
kínálkozó lehetőségekkel? Legyen szó akár pénzről, testiségről, trágárságról
vagy bármi másról. De ha a nagy nézőponton keresztül nézem, hogy Jézus meghalt
értem is és érte is, akkor rögtön árnyalódni kezd a kép. Például a Pál apostol
által is említett trágár beszédnél nem arról van szó, hogy nem lehet humorosnak
sem lenni. Hanem azt, hogy helytelen, ha arra használjuk, hogy megszégyenítsünk
vele másokat, vagy kárt okozzunk a lelkükben.
Mi azonban nem szeretünk holisztikusan, átfogóan, nagy
nézőpontból nézni. Pedig az eredendő helyzetét nagyon jól ismerjük. Amikor
rögtön a Biblia harmadik lapján a kígyó a fára feltekeredve evésre csábítja Évát, tulajdonképpen beszűkíti a látóterét. Ott van az a hatalmas kert, tele finomabbnál
finomabb falatokkal, szabadsággal és minden mással, amit az Édenkert adhat. A
kísértő azonban mindezt elfeledteti vele. Kis nézőpontot enged neki: az almát.
Ha csak azt nézem, akkor valóban, miért ne haraphatnék bele? Ez egy alma, én
meg ember vagyok, aki gyümölcsöt eszik. De ha ki tudta volna Éva és Ádám ragadni
ebből magát, akkor meglátták volna az egész, nagy nézőpontot: a kertet, ami
tökéletes számukra. Ahol minden mást szabad. Ahol Isten a barátjuk, akivel beszélgetni
és sétálni szoktak szellős alkonyatokon. A beszűkült látómezőjük miatt azonban
nem tudtak jó döntést hozni.
Szeretett testvéreim! Böjti utunkat ezzel a
gondolattal folytathatjuk. Tény, hogy többnyire csak a rögtön adódó kis
nézőponttal nézzük a dolgokat. De ezek beszűkítenek bennünket. Mik ezek a
tényezők számunkra? Mik nem engednek gondolkodni bennünket, vagy azonnali, kis
nézőpontos cselekvésre hívnak? Mik azok a szinte elkábító foglalatosságaim,
amiket alapvetően szívesen végzek, de mégis beszűkítik a gondolkodásomat?
Arra bíztatok mindenkit az ige szava nyomán, hogy
próbálgassa minél többször a nagy nézőpontot, nézőpontokat! Ha egyes számban
mondjuk, akkor az az egy Jézus áldozatát jelenti. Ha többes számban, akkor a
nagy, logikai összefüggéseket, következményeket, együttható tényezőket. Utóbbit
is érdemes. A gondolkodásunkat Isten adta ugyanis ajándékba, így ez a logikai
út is része az egésznek.
Mi, itt a gyülekezetben, nem vagyunk sem bencések, sem
másmilyen szerzetesrendnek a tagjai. Azt hisszük, hogy szabad életet élünk. Aztán
egyszer csak kiderül, hogy rengeteg minden beszűkíti a látómezőnket. Kis
dolgokban enged ezek gondolkodni. A szerzetesekről meg kiderül, hogy bár
zártnak és megkötöttnek gondoljuk az életüket, szabadabbak, mint mi vagyunk.
Naponta tudatosan megdolgoznak a nagy nézőpontért.
Zárszóként viszont jó hírem van: nem csak az lehet szabad,
nagy nézőponttal rendelkező ember, aki egy monostorban él! Minket is szabadságra
hívott el Isten. Hála ezért neki! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése