Alapige:
1Thessz 4,1-8
Egyébként
pedig, testvéreim, kérünk titeket, és intünk az Úr Jézus nevében, hogy amint
tőlünk tanultátok, hogyan kell Istennek tetsző módon élnetek - s amint éltek is
-, ebben jussatok még előbbre. Hiszen tudjátok: milyen rendelkezéseket
adtunk nektek az Úr Jézus nevében. Az az Isten akarata, hogy megszentelődjetek:
hogy tartózkodjatok a paráznaságtól, hogy mindenki szentségben és
tisztaságban tudjon élni feleségével, nem a kívánság szenvedélyével, mint a pogányok,
akik nem ismerik az Istent; és hogy senki túlkapásra ne vetemedjék,
és ne csalja meg testvérét semmiféle ügyben. Mert bosszút áll az Úr
mindezekért, ahogyan már előbb megmondtuk nektek, és bizonyságot is tettünk
róla. Mert
nem tisztátalanságra hívott el minket az Isten, hanem megszentelődésre. Aki tehát ezt megveti, az nem embert
vet meg, hanem az Istent, aki Szentlelkét is reátok árasztja.
A kép forrása itt található |
Böjti időben járunk. Böjti szelekkel, az évszakhoz
képest meglepően sok esővel és az igazi tavasz várásával. Mindeközben Isten
meghívott bennünket arra a böjti útra is, hogy több elcsendesedéssel és
tudatossággal készüljünk húsvét ünnepére.
Mára egy meglepő igét jelölt ki egyházunk ehhez.
Meglepő a témája miatt, és meglepő amiatt, hogy ez mennyire sok mindent tud
megmutatni nekünk. A központi gondolat ez lesz számunkra: „Nem törvények, hanem
következmények.” Nézzük hát!
Az ige Pál apostolnak a thesszalonikai gyülekezethez
írt első levelében található. A város az Égei-tenger partján fekszik, a maga
korában jelentős központként. Nevét Nagy Sándor testvéréről, Thesszalonikéről
kapta, aki egyben a városépítő felesége volt. Mint az akkori kikötővárosokban,
itt is megtalálható volt mindenféle vallás. A görög és római istenek mellett a
zsidóság, és megszámlálhatatlan keleti vallás. Ide érkezett meg Pál apostol is,
és kezdett Jézusról beszélni. Akik megtértek, mind ebből a vallási
sokszínűségből és megengedésből jöttek. Pál ezért beszél nekik arról a
számunkra meglepő témáról, ami ma elénk kerül: a szexualitásról.
Mivel a mi ősi gyülekezeti életünk és az
istentiszteleti átlagéletkor számára meglepő, hogy ilyen igehirdetési
alapigeként előkerülhet, nem fogok elkezdeni a konkrét témáról beszélni. (Egy
ifjúsági óra vagy fiatal felnőttek köre azonban tud foglalkozni vele.) Annyit
azonban szükséges értenünk, hogy Pál apostol miért ír róla a thesszalonikai
gyülekezetnek. A városban jelen lévő mindenféle vallás nagyon szabadelvű volt a
szexualitásban. Még a mai kor számára is hajmeresztő dolgok voltak ott. Attól viszont,
hogy megtértek, még ugyan ebben a környezetben éltek. Pál tanítása nyomán
gondolhatták így végig azt, hogy a krisztushitükből mi minden következik erre
nézve.
Ezzel meg is érkeztünk a mai fókuszunkhoz: nem
törvények, hanem következmények. Pál ugyanis nem egyetemleges törvényeket
mondott nekik a nemiségről, amik bejegyzett szabályokként működnek. Sokkal
inkább következményeket és következtetéseket, amiket levont.
Ezen a levelén, és a többi munkásságán is az érződik,
hogy odaállítja a középpontba Jézust, és az ő áldozatából, kegyelméből és
szeretetéből von le következtetéseket. A thesszalonikai gyülekezetnek fontos
témával ez így néz ki: Jézus azt mondja, hogy szeresd felebarátodat, mint
magadat. Ezek szerint nem használhatjuk ki önzően a másikat a saját vágyaink
miatt. Nem csinálhatunk eszközt a másik emberből a magunk örömére, mint egy
tárgyból, hanem tisztelnünk kell az ő testét és lelkét is.
Pál apostol tehát nem törvényeket mond. Nem olyan
kötelező szabályokat, amiket Jézus mondott, lejegyezték őket, hitelesítették és
paragrafusokkal ellátva publikáltak. Sokkal inkább következményekről beszél:
az, hogy Jézus meghalt értünk, majd feltámadt és mennybe ment, ez a
kiindulópont. Az, hogy hogyan éljünk – mi, személy szerint, a saját életünkben
–, ebből következik.
Nézzük egy példával! Eldönti a család, hogy változtat
a lakásban cipővel közlekedés gyakorlatán. Eddig mindenki ki-be járkálhatott a
kinti cipőjében, csak a hálószobákba kellett levenni. Így a változás
kiindulópontja és indoka az, hogy minél kevesebb kosz kerüljön be kívülről a
lakásba. Ebből az értékrendből következmények lesznek: például kerti papucsokat
tesznek a teraszra, hogy csak bele kelljen lépni, ha kimennek az udvarra; kicserélik
a bejáratnál a szőnyeget ún. „koszfogóra”; bent tilos cipővel közlekedni;
mindenkinek lesz végre rendes papucsa, stb.
Az értékrend – jelen esetben a minél tisztább lakás,
kevesebb munkával – hozza a következményeket. Ugyan így beszél Pál apostol a
thesszalonikaiakhoz. Az értékrend origója az, hogy érzik, mennyire szereti őket
Jézus. Személyes kapcsolatuk van már vele. Ebből kiindulva nem marad érintetlen
a korábbi életük. A vele való kapcsolatnak következményei vannak – jelen
esetben – a testiségre nézve is.
Hogy jobban értsük ezeket a következményeket,
megnézzük a szakasz egyik kulcskifejezését. A megszentelődést. Napjainkban ismeretlenül
csengő szó már, így először értelmezzük! Többnyire a katolikus szentek nyomán a
tökéletes szó jut eszünkbe arról, hogy „szent”. Ez azonban csak sarkítás. A
Szentírás tanúsága szerint szent az, aki és ami Istennek van félretéve. Jól
szemlélteti, amikor azt mondjuk például, hogy templomszentelés. Annak
szenteljük, hogy Isten háza legyen. Másképp mondva: félretesszük erre a célra.
Nem lesz belőle például orvosi rendelő. De hétköznapi értelemben is mondjuk,
hogy „most több időt szeretnék a családomra szentelni”.
A megszentelődés ennek a folyamatáról beszél. Magyar
nyelvünk nem ismeri a folyamatos igeidőt, mint számos más nyelv. Ezek ki tudják
ugyanis fejezni önálló igeidővel azt, hogy egy cselekvés elkezdődött, de még
nem fejeződött be. Mi más nyelvtani megoldással így mondjuk például, hogy
„elkezdtem készülni a veteményezésre”. Ezzel elmondom, hogy nekiálltam, de ez
egy folyamat, és még jó ideig fog tartani.
Ilyen a megszentelődés is. Folyamat. Elkezdtük – Isten
meg én –, de azóta is folyamatosan tart. Rengeteg szál van ugyanis az életünkben.
Házasság, gyerekekkel való kapcsolat, a saját gyerekkorunk megtapasztalásai,
szerelmek, barátságok, munkahely, háztartási feladatok, betegségek, halálesetek,
feszültségek és így tovább. Ezernyi rétege az életünknek. A megszentelődés az,
hogy az élő hitben ezeket folyamatosan átbogarásszuk, Isten meg én. Van, amikor
a házasság kerül előtérbe, máskor a saját gyerekkori megtapasztalásunk, vagy
egy szerettünk halála. Ezt a szálat elkezdjük megvizsgálni. Hogyha kapcsolatban
vagyunk Jézussal, akkor az ő szeretetéből adódóan kezdjük vizsgálni. Milyen
például a gyerekkori tapasztalataimat így vizsgálni? És milyen következménye
van ennek a saját gyerekeimmel való kapcsolatomra? Megvizsgáljuk a szálat. Van
ahol nehéz végiggöngyölíteni, van ahol összegabalyodott, van ahol ki kell
javítani, van ahol meg kell erősíteni. De a kiindulópont, a viszonyítás és a
nézőpont Jézus szeretete lesz.
Ez a megszentelődés. Folyamatosan azon vagyok, neki
tudjak odaszentelni mindenféle szálat az életemben. Nem azért, mert nem
vállalom a felelősséget, hanem azért, mert ha neki odaszentelem, akkor
megszentelve kapom vissza. Kijavítva, felgöngyölítve, kicsomózva, megújítva.
Szeretett testvéreim! Ma Isten a megszentelődés útjára
hívott bennünket. Tudom, hogy egyszerűbb lenne szigorú szabályok szerint élni,
ahol nem kell gondolkodni, csak beleférni a képzeletbeli kockába. Ezért mennek
sokan a szekták felé. Viszont Jézus nem gigantikus törvénykönyvet adott nekünk,
ami aprólékos szabályozással rendelkezik minden történelmi kor különböző
kérdéseire. Helyette a vele való személyes kapcsolat lehetőségét adta.
Végigbeszélhetünk vele mindenféle kérdést, ami foglalkoztat bennünket. A saját
élettörténetünk alapján visszagombolyíthatjuk vele a szálat, hogy mi és miért
foglalkoztat bennünket.
Lehet, hogy mások törvényeket állítottak elénk. Most
megtehetjük, hogy ezeket szálanként megvizsgáljuk Jézussal. Következmények
vonatkoznak ránk ugyanis, gúzsba kötöttség helyett, amik Jézus személyesen
megtapasztalható szeretetéből erednek. Feloldozást élhetünk meg ebben. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése