Alapige:
Jn 3,1-11
Volt a farizeusok
között egy Nikodémus nevű ember, a zsidók egyik vezető embere. Ő egy éjjel
elment Jézushoz, és így szólt hozzá: „Mester, tudjuk, hogy Istentől jöttél
tanítóul, mert senki sem képes megtenni azokat a jeleket, amelyeket te teszel,
hacsak nincs vele az Isten.” Jézus így válaszolt: „Bizony, bizony, mondom
néked: ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg az Isten országát.” Nikodémus
ezt kérdezte tőle: „Hogyan születhetik az ember, amikor vén? Bemehet anyja
méhébe és megszülethetik ismét?” Jézus így felelt: „Bizony, bizony, mondom
néked, ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet be az Isten
országába. Ami testtől született, test az, és ami Lélektől született, lélek az.
Ne csodálkozz, hogy ezt mondtam neked: Újonnan kell születnetek. A szél arra
fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így
van mindenki, aki a Lélektől született.” Nikodémus megkérdezte tőle: „Hogyan történhet
meg mindez?” Jézus így válaszolt: „Te Izráel tanítója vagy, és ezt nem tudod? Bizony,
bizony, mondom néked: amit tudunk, azt szóljuk, és amit láttunk, arról teszünk
bizonyságot, de nem fogadjátok el a mi bizonyságtételünket.
A kép forrása itt található |
A pünkösd ünnepe utáni vasárnapot Szentháromság ünnepeként
tartjuk számon. Eddigre ugyanis – történeti síkon – a teremtő Atyaisten és a
megváltó Fiúisten után a megszentelő Szentlélek is jelen van a világban. Vagyis
a Szentháromság mindegyik személye érzékelhető az emberek számára. Ezen a napon
a központi gondolatunk így hangzik ma: az újjászülők vasárnapja.
Gyülekezetünkben ennek a szülők kapcsán különös apropója van, mivel nem csak az
anyák napját tartjuk, hanem istentisztelet keretében készülünk az apák napjára
is (június harmadik vasárnapjára). Így van vasárnapja az édesanyáknak, az
édesapáknak, ma pedig az ujjá-szülőknek*, némi szójátékkal élve.
Alapigénk egy igazán hangulatos történet János evangéliumából.
A hangulatot az adja, hogy Nikodémus éjjel érkezik beszélgetni Jézushoz. Ha
magunk elé képzeljük, hogy Nikodémus ekkor bekopog Jézushoz, a csendes házban
egy lámpás fénye mellett beszélgetnek, az érzékelteti számunkra a beszélgetés
mélységét és hangulatát saját, késő éjszakába nyúltó élményeinkből merítve.
Hogy miért ment éjjel?
Nem tudjuk az okot, csak találgathatunk.
Talán azért, mert a farizeusok vezető embereként nem volt még itt az ideje,
hogy kivívja maga ellen a többiek haragját. Vagy talán azért, mert Jézus körül
mindig nagyon sokan voltak, és csak ekkor volt szabad ideje rá. Bármi is legyen
az oka, a történetben éjszaka van. Nikodémus, a vezető farizeus, akiről
Josephus Flavius azt írja, hogy a zsidók harmadik leggazdagabb és legfontosabb
embere, bekéredzkedik Jézushoz.
Néhány kommentár megjegyzi, hogy mennyire különbözik a
hozzáállása másoktól. Mindenki konkrét kérdéssel megy ugyanis Jézushoz:
„Szabad-e szombaton dolgozni?” „Mi a helyzet a válással?” „Hányszor kell
megbocsátani”, és így tovább. Nikodémus azonban nem kérdez. Egyszerűen Jézus
jelenlétében akar lenni. Ezzel kezdi: „Mester, tudjuk, hogy
Istentől jöttél tanítóul, mert senki sem képes megtenni azokat a jeleket,
amelyeket te teszel, hacsak nincs vele az Isten.” Itt elhallgat. Kifejezi Jézusnak, hogy tudja: ő Isten küldötte. Aztán
csendben marad. Ahelyett, hogy valami konkrétat kérdezne tőle, arra fülel, hogy
Jézus mit fog mondani neki.
Ő pedig az élet közepéről, lényegéről és értelméről
kezd beszélni. Az üdvösségről és az újjászületésről. Arról, amikor mi emberek
víztől és Szentlélektől új emberré leszünk. Amikor nem értjük mi sem, és a
környezetünk sem, de egyszer csak megtörténik a csoda: nem azok vagyunk már,
akik voltunk. A legjobb és legnemesebb értelemben.
Egy képet hoztam. Egy jól ismert kávéházi jelenetet látunk:
két ismerős, valószínűleg hosszabb kihagyás után, újra találkozik. Mikor
megkapták már az innivalójukat, a hernyó kimondja a pillangónak, ami benne
motoszkál: „Megváltoztál.”
Ez most a jó értelemben vett változás. Nem az, amikor
megtörünk, beletörünk és életbe, és törődöttségünk virít testünkről-lelkünkről.
Ez nem ilyen. Hanem olyan, amikor valaki ebből az állapotból kibújik, mint a
hernyó később a bábból. A fájdalmai, amiket addig teherként hordozott magán,
egyszer csak áldolgozottakká válnak, és ezek dacára is boldog, újjászületett
élete lesz.
Van egy gyönyörű videó az interneten, ami bemutatja a királylepke fejlődését. (Azt gondoltam, hogy undorító lesz, de megnyugtatásként mondom, hogy nem az.) Ezt írják hozzá: „A veszélyeztetett fajnak számító pompás királylepke
így lesz dagi kis hernyóból gyönyörű, kifejlett pillangó”. Közeli
feltételeken látszik, hogyan lesz a hernyó, hogyan változik aztán a színe, majd
bábozódik be fokról-fokra. Ez a kész báb is alakul, változik. Mire
hártyaszerűvé válik, látszik már, hogy az összehajtott szárnyak ott simulnak
belül. Amikor ezt leküzdi magáról, nem megy még sehová. Túl kicsik ugyanis a
szárnyai. Belekapaszkodik a báb szélébe, és ott függeszkedve várja, hogy megnőjenek
a szárnyai, és elbírják a testsúlyát. Végül útra kel a gyönyörű, tarka színű
pillangó. (Az oldalon található egyébként egy második videó is, ami csak magát
a kibújás folyamatát mutatja, még részletesebb és közelebbi felvételről.)
„Megváltoztál.” – mondja az előttünk lévő
képen a hernyó a pillangónak. „Megváltozhatsz!” – mondja nekünk az újjá-szülő
Szentháromság. Az Atya, aki teremtett és fenntart bennünket. A Fiú, aki meghalt
és feltámad értünk. És a Lélek, aki megszentel bennünket és folyamatosan jelen
tud lenni bennünk.
„Megváltozhatsz.” Erről beszél Jézus
Nikodémusnak. Hogy hogyan? Azt mi emberek nem értjük. Hogy miért, azt
gyönyörűen mondja Jézus: „A szél arra fúj, amerre akar; hallod a
zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a
Lélektől született.” Igen,
mint a szél. Attól hogy soha nem láttam még, tudom, hogy van. Látom a nyomát a
növényeken és a tárgyakon. Érzem a hajamon, a ruhámon és a bőrömön. De nem
tudom, honnan jön, és hová megy. Ugyan így nem tudom, nem látom, nem értem az
újjá-szülő Szentháromságot sem. Ettől viszont még látom a hatását egy ismerősömön
a kávéházban, az érettségi találkozón, a boltban, az utcán vagy bárhol máshol
találkozva vele.
Nikodémus ekkor megkérdezi, hogy hogyan
születhet újjá az ember. Az éjszaka furcsa lelkiállapotában bevállalja az abszurd
kérdést is „Hogyan születhetik az ember, amikor
vén? Bemehet anyja méhébe és megszülethetik ismét?”. Mint Nikodémus, mi
is egy másik testre, egy másik életre gondolunk. Jézus azonban egy ennél is
nagyobb csodára: ebben a földi életben, ebben a testben válhatunk megújultakká!
Nem csupán egy új frizura vagy öltözködési stílus erejéig, hanem teljes valónkban.
Jézus válasza ez: aki víztől és Lélektől
születik. A víztől születés a keresztséget jelenti. De nem babonás cselekedetet,
hogy „Huh, rajtam van a jel!”, hanem a belőle fakadó lelki folyamatot. Az
Apostolok cselekedetei több helyen is leírja az első, történelmi pünkösd után,
hogy vízzel már meg voltak keresztelve, de Szentlélekkel még nem. Vagyis
elkezdődött bennük egy folyamat a víz-keresztséggel, de a Lélek-keresztség, az
újjászületés „fürdője” még várt rájuk.
Újjászületés. Hallani másoktól, és érezni
azt, hogy megváltoztam. Jó értelemben. Nem egy szó szerint új életben, hanem a
mostani életemben. Az alap mindannyiunknak megvan: az átélt fájdalmak, sebek,
tudatos vagy tudattalan kínlódások, veszteségek, kiáltó hiányok. Talán még csak
kúszni tudó hernyók vagyunk ezek miatt, vagy már bebábozódtunk, és készülünk a
hártya szétrepesztésére. Elvégre repülésre születtünk. Ott van még ahernyó-létünkben is ennek a készsége, ahogyan a sasnál végiggondoltuk, néhányhete. De az is lehet, hogy már kibújtunk a burokból, csak még a szélén kell
csimpaszkodnunk, hogy megnőjenek a szárnyaink. Sőt, vannak már köztünk repülő
pillangók…!
Bárhol vagyunk a folyamatban, az Isten
ígérete, hogy ott van bennünk a pillangó. Akkor is, ha szőrös kis hernyónak érezzük
magunkat, aki ide-oda kúszik csak, és akkor is, ha bebábozódva küzdünk. Isten
tenyerén vagyunk. Általa tölthetjük be azt, ami lényünkbe van írva: újjászületve
élni. Ámen.
* Megjegyzés: a szó helyesírása „újjászülő”. Itt a szójáték miatt
szerepel kötőjellel (újjá-szülő).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése