Alapige:
1Pt 3,8-15
Végül pedig legyetek mindnyájan egyetértők, együttérzők,
testvérszeretők, könyörületesek, alázatosak. Ne fizessetek a gonoszért
gonosszal, vagy a gyalázkodásért gyalázkodással, hanem ellenkezőleg: mondjatok
áldást, hiszen arra hívattatok el, hogy áldást örököljetek. Mert aki szeretne
örülni az életnek és jó napokat látni, óvja nyelvét a gonosztól, és ajkait,
hogy ne szóljanak álnokságot; forduljon el a gonosztól, és cselekedjék jót,
keresse és kövesse a békességet; mert az Úr szeme az igazakon van, és füle az ő
könyörgésükre figyel, az Úr arca pedig a gonoszt cselekvők ellen fordul. De ki
az, aki bántalmaz titeket, ha buzgón igyekeztek a jóra? De még ha szenvednétek
is az igazságért, akkor is boldogok vagytok; a fenyegetésüktől pedig ne
ijedjetek meg, se meg ne rettenjetek. Ellenben az Urat, Krisztust tartsátok
szentnek szívetekben, és legyetek készen mindenkor számot adni mindenkinek, aki
számon kéri tőletek a bennetek élő reménységet.
A kép forrása itt található |
Szakaszunk nagyon különös történelmi korban keletkezett.
Legalábbis keresztyén szemszögből. Útnak indult már az apostolok és az újonnan
megtérők lábaival az evangélium, és egyre jobban terjedt. Azonban új volt még a
számtalan vallás között. Péter első leveléből, és számos más bibliai és Biblián
kívüli forrásból tudjuk, hogy a nagy lendület dacára is vészterhes idők voltak
ezek, mivel ellenségesen ítélték meg az egykori názáreti Jézus követőit. Hogy
milyen mérvű volt ez a támadás, attól függ, hogy pontosan mikor keletkezett
Péter levele. Ezt azonban biztosan nem tudhatjuk. A Római Birodalom történelméből
adódóan ez a korábbi időkben még kimerült az ellenséges, de békés reakciókban,
majd nyilvános kigúnyolásokba csapott, végül hivatalosan is üldözötté vált (nyílt
tereken és arénákban is).
Különös történelmi kor. Akkor azért, mert friss volt
még a keresztyénség. Most pedig azért, mert az utóbbi évtizedekben is nagy
hatást gyakorolt egy olyasmi ellenséges közeg, ami a Római Birodalomban élőket
sújtotta. Csak mi fordított sorrendben ismerjük: először a hivatalos üldözés és
kegyetlenkedés jött, majd ez az időszak megágyazott annak, hogy az abban felnövők
többsége gúnyolja a Krisztusban hívőket, ellenséges legyen velük szemben, vagy
egyszerűen elfordítsa a fejét.
De ebbe mi most nem megyünk bele. A gondolatébresztésen
felül az most ezzel a célunk, hogy a saját bőrünkön keresztül beleérezzünk
abba, ami a textusban (alapigében) van. Péter azt mondja a levele
címzettjeinek, hogy bármi is történik velük és körülöttük, maradjanak hűek
Jézushoz. Ne viszonozzák a kapott gyalázkodást, hanem legyenek egyetértők,
együttérzők, testvérszeretők, könyörületesek, alázatosak. Vagyis szabályozzák
az életüket. Ha így tesznek, akkor egyfelől kevesebb baj érheti őket, másfelől
amit nem tudnak elkerülni, abban is van szabályozási lehetőségük arra, hogy mi
kerül ki tőlük mások felé.
Ezzel meg is érkeztünk a mai központi gondolathoz: zsilipelés
– egy pszichológiai fogalomtól a bizonyságtételig. Először végiggondoljuk, hogy
mit jelent a zsilipelés. Egy része szintén gondolatébresztés lesz a saját
életünkhöz. Ezt a szálat vihetjük majd tovább magunkkal. Más részét azonban
együtt gondoljuk át, a bizonyságtételről beszélve.
A zsilipelés a hajózás és vízszabályozás területéről került
át a lélektanba. (Nem vagyok szakértő a területen, így nem a pontos informálás
a célom, hanem az, hogy nagyjából ráérezzünk az áthallásra, ahogyan a lelki dolgokhoz
kapcsolódik.) A zsilipek mérnöki munka eredményei folyókon, vagy mesterségesen
létrehozott csatornákon. Hivatalosan arra szolgálnak, hogy a különböző
magasságú vízfelületek dacára is tudjanak közlekedni a hajók, azonban ebből
eredően már a hajó nélküli vízszint szabályozására is használják a kifejezést. Vagyis
a zsilip nem egy nagy, felépített gát, amin van egyetlen átengedő kapu. Nem
arra van, hogy csak tartsa a felgyűlt vizet. Sokkal inkább egy mobilizálható
szerkezet, ami lehet sok kapuval rendelkező, lépcsőzetes kialakítású, árvízi
vagy például az árapályt kezelő. Ha védekezni kell, akkor a zsilipet
védekezésre használják, ha azonban több víz kell, akkor átengedésre használják.
A zsilipelés a pszichológiában azt jelenti, hogy én is
tudatosan létrehozhatok kapukat. Eredendően olyan vagyok, mint a szabályozatlan
folyó: kitéve a lelki apályok és dagályok sorozatának. Ahogyan azonban a
mérnökök kitalálták a szabályozást, én is megalkothatom magamnak tudatosan. Mi
az az én életemben, ami ellen védekeznem kell, és mi az, amit nem szabad
elzárnom magamtól. Vagy mikor szabad
megengednem, és mikor nem. Spontán persze többször sikerült mindegyikünknek,
ahogyan a folyókon is kialakulnak spontán szabályozások egy-egy természeti
jelenségből. De ez lehet tudatos is, jóval több eredménnyel.
Erről beszél Péter a levelét olvasóknak. Nemcsak ki vannak
téve egyszerűen az eseményeknek, hanem ők zsilipelhetnek. Mi az, ami
meggyötörheti a lelküket, és mi nem? Vagy mennyire gyötörheti meg őket: akár
tönkre is mehetnek belé, vagy csak valamennyire szenvednek tőle? És mi indul tőlük
mások felé? Nem muszáj csak a spontán reakcióikra hallgatniuk, hanem tudatosan
eldönthetik, hogy mit engednek meg maguknak, és mit nem.
Amikor mi zsilipelünk, akkor elkezdjük szabályozni egyfelől
a külvilágot. Mi az, amit megengedünk, hogy elérjen bennünket, és mit nem.
Például milyen műsort nézünk meg a tévében vagy a neten, és milyet nem?
(Elméletben persze tudjuk, hogy minden hatással van ránk, akkor is, ha nem
érezzük ezt nyíltan.) Milyen témájú beszélgetésbe megyünk bele és milyenbe nem?
Kivel találkozunk többet, és kivel kevesebbet? És így tovább. Mindezek a
helyzetek befolyásolják, hogy a lelkünkben mikkel és milyen mértékben kell
megküzdenünk.
Másfelől, amikor zsilipelünk, elkezdjük szabályozni a
belső világunkat. Minek van helye bennünk, és minek nem? Mit kell kincsként
megőriznünk, mit talonba tenni, mit kidobni? Mi maradjon meg csak nekünk, mi
egy szűk körnek, és mi tartozik a nyilvánosságra? Vagyis mennyit mondunk el egy
adott témából.
Ahogyan azonban az elején beszéltük, ezt a kötegnyi szálat
most függőben hagyjuk. Mindenki a saját életére továbbgondolhatja, hogy mit
adhat neki a zsilipelés. Egyetlen szálat viszünk csak tovább belőle: ez a bizonyságtétel.
Péter ezt írja: „legyetek készen mindenkor számot adni mindenkinek, aki számon
kéri tőletek a bennetek élő reménységet”.
A keresztyén szókincsben a bizonyságtétel szót használjuk
erre. Bizonyságot tenni annyi, mint elmondani vagy leírni másoknak azt, hogy
hogyan tértem meg, milyennek ismerem Istent, milyen helyzeteket éltem át vele.
Ha jobban belegondolunk ebbe, akkor rájövünk, hogy
végtelenül személyes területre érkeztünk. Mert kinek mi köze ahhoz, hogy én
miből jövök? Vannak ennek nagyon érzékeny részei, amit nem szeretnénk
kiteregetni… Illetve van olyan is, hogy mi készek vagyunk rá, de az az illető
nem, aki hallja. Itt lép be a zsilipelés.
Mennyit mondok el az adott témából, és mennyit nem? Tehát
nem feltétlenül mindent tárok fel. Azért mert vagy én nem vagyok felkészülve
rá, vagy ő. De úgy is zsilipelhetek, hogy kinek mennyit mondok el, vagy kinek
mit tárok fel? Van, aki erre vevő, van, aki arra. Van, akinek ilyen jellegű
témában nyílok meg a bizonyságtételemben, van, akinek amolyan jellegűben.
És hogy miért fontos beszélnünk erről? Az elejére visszakanyarodva:
olyan ellenséges világban élünk Magyarországon (is) mi keresztyének, hogy mobilizálható
és két irányban (oda-vissza) használható zsilipek helyett inkább gátakat építünk.
Inkább nem engedünk ki semmit, vagy csak éppen szivárgást csepegtetünk.
Láthatják például, hogy belépünk a templomba, vagy oda tartunk, de nem
beszélünk senkivel sem róla. Vagy egy minket rosszul érintő szó után
bezárkózunk, és senkinek semmit nem mondunk el a hitünkről.
Az evangélium azonban akkor tud eljutni sokakhoz,
hogyha hangzik és elhallatszik a fülekhez. A lelkészek csak egy-egy ember a
gyülekezetükben. Az ő beszédük nem elég ehhez. Egyre többek és többek
megszólalása szükséges. Ehhez azonban nem kell feltétlenül kiszolgáltatnunk
magunkat mindenféle helyzetnek. Zsilipelhetünk. És tegyük is meg, mert az
országunk lakossága lelkileg már nagyon áhítozik a változásra! De éppen készül
szomjan halni az oázis mellett. Mi vagyunk a segítség, aki el tudja mondani,
hogyan frissülhetnek fel, és élhetnek a vizéből. Megnyithatjuk feléjük a
zsilipet. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése