Alapige:
Mt 9,1-8
Jézus hajóra szállva
átkelt, és elment a maga városába. És íme, odavittek hozzá egy bénát, aki ágyban
feküdt. Amikor Jézus látta hitüket, így szólt a bénához: Bízzál, fiam, megbocsáttatnak
a te bűneid. Ekkor néhányan az írástudók közül így szóltak magukban: Istenkáromló!
Jézus pedig, mivel ismerte gondolataikat, ezt mondta: Miért gondoltok gonoszt
szívetekben? Ugyan mi könnyebb? Azt mondani, hogy megbocsáttatnak a te bűneid,
vagy ezt mondani: Kelj fel, és járj? De azért, hogy megtudjátok, az Emberfiának
van hatalma bűnöket megbocsátani a földön – ekkor ezt mondta a bénának: Kelj
fel, vedd az ágyadat, és menj haza! Ő pedig felkelt, és hazament. Amikor a
sokaság ezt látta, félelem fogta el őket; és dicsőítették Istent, aki ilyen
hatalmat adott az embereknek.
A kép forrása itt található |
Ma mélyre megyünk. Olyan mélységbe, amit mindannyian
ismerünk. Van, aki csak átmenetileg, és van, aki ebben él évek, évtizedek óta.
A tehetetlenség mélységébe szállunk alá. Nem azért, hogy elsüllyedjünk benne,
hanem hogy kiszabadulhassunk onnan. Ez a mai központi gondolatunk: szabadulás a
tehetetlenségből. Alapigénkből indulunk ki, majd végiggondoljuk, milyen is az
általunk átélt enerváltság.
Az utóbbi vasárnapokon nem először kerül elő Jézus
egyik gyógyítás-története. Most egy béna férfit gyógyít meg. A legtöbben tudják
már, hogy négy evangéliumi szöveg van: Máté, Márk, Lukács és János evangéliuma.
Vannak történetek, amik csak az egyikben szerepelnek, és vannak, amik többen
is. De valamiben mindig különbözik az, ahogyan ugyan azt a jelenetet leírják számunkra.
A mai történetünknél jó okunk van azt hinni, hogy Máténál ez ugyan az az eset,
mint amit Márk és Lukács úgy vezet be, hogy olyan sokan voltak Jézussal egy
házban, hogy a beteget vivők kibontották a tetőt, és ott engedték le barátjukat,
a hordágyon fekve.
Az együttes szövegek arra engednek következtetni, hogy
itt nem egy deréktól lefelé való mozgásképtelenségről van szó, hanem agyvérzés
következtében, a teljes test lebénulásáról. Ezt jól ismerjük. Amikor ott
fekszik valaki az ágyban, aki előtte mozgott, futott, dolgozott. Most pedig
teljes mértékben a mi segítségünkre szorul.
Jézus elé hozzák a férfit. Ugyan az történik, mint a
naini ifjú feltámasztásánál: Jézus a hozzátartozók hitéért gyógyítja meg.
Egyszerűen megszólal, és szavával egészséget teremt neki. Hogy pontosan hogyan,
azt kicsit később nézzük meg. Előbb azt gondoljuk végig, mi is lehet ez a fajta
tehetetlenség? Hogyan jelenhet meg az életünkben?
Olyasmi, mint amikor egy nagyon lapos kerekű biciklit
tekerünk. Van még benne annyi szufla, hogy
nem az abroncson járunk, de rég volt
már, amikor keményre volt fújva. Sokkal több erőt kell beleadnunk ahhoz is,
hogy sokkal kevesebb távot megtegyünk. Volt idő, mikor a jól felfújt kerekű
biciklire felpattantunk, és csak úgy suhantunk. Még akkor is, amikor fáradtak
voltunk. De ennek vége. Bárhogy erőlködünk a pumpálással, soha nem megy bele
több levegő. Ezért a kevésért is vért izzadunk. De a biciklit nem dobhatjuk el.
Ezzel kell haladnunk. Ha toljuk, akkor is magunkkal kell vinnünk. Rajta pedig
sok-sok csomag van.
De elhagyva a biciklis képet: a mély tehetetlenség
olyan, amiben nem lehet rendesen cselekedni. Mindenhez jóval nagyobb energia
kell, mint előtte. Sokkal kevesebb eredményért is jóval több energiát kell
belül megmozdítanunk. Akik már veszítették el közeli hozzátartozójukat, ismerik
ezt, amikor ahhoz sincs erő, hogy elmossanak egy poharat, vagy hogy egyáltalán
engedjenek maguknak egy pohár vizet.
Ez is egyfajta lebénulás, mint a Jézus elé hozott
férfi esetében. Akit valami elhordozhatatlan trauma ért, az szintén lebénul
lelke egy területén. Elsőként azt éljük csak át, hogy elkezd „szaladni” a
lakás. A környezetünket hirtelen nem tudjuk rendben tartani. Hogyha pedig nem
tudunk megbirkózni vele, az életünk része marad. Egy ideig megy az, hogy
legalább más ne lássa! De ahogy mélyül a tehetetlenség, ez is teljesíthetetlen
lesz.
Néhány éve volt a tv2-n egy Nagytakarítás című műsor.
Rendetlen, koszos és telezsúfolt lakásokat tettek rendbe. Mindegyik adásból
kiderült, hogy valami komoly törés volt a lakók életében. Persze nem
mindenkinél jut pont a lakásban ilyen szintre, hanem másoknál másvalamiben
mutatkozik meg. De az közös érzés, hogy bárhogy erőlködöm, nem megy. A minimumért
is vért izzadok.
Akinél néhány napnál vagy hétnél nem tartott tovább,
az hajlamos azt gondolni, hogy akaratgyenge emberekről van szó. Pedig ők nagyon
is erősek. Erősek, mert nem adták fel az életet még ilyen körülmények között
sem. Aki pedig benne él évek, évtizedek óta, az hajlamos azt gondolni, hogy ő
csak ennyit bír, és így kell leélnie az életét. De ez nem így van!
Nézzük, mit is tesz Jézus!
Ismét meghökkent mindenkit. Odaviszik a magatehetetlen
embert, és a tömeg füle hallatára azt mondja neki, hogy „Bízzál fiam,
megbocsáttatnak a te bűneid.” Hát ez olyan, mint ha bemennénk a háziorvoshoz,
és azt mondaná nekünk a legelején, hogy szívesen segít adózási kérdésekben. Hát
nem azért vitték oda ezt az embert, hogy az egészségét visszaadja?
Mi is történt valójában? A bűnbocsánat hirdetésével Jézus
nyíltan Istennek mondta magát. Hiszen csak Istennek van hatalma erre. Amikor
ellenségei istenkáromlónak nevezték emiatt, ő bizonyítékot adott. A bűnbocsánat
az emberi szemnek láthatatlan. Az egészség visszaadása viszont látható. Jézus
így a szemük láttára fejezte be gyógyítását azzal, hogy ezt mondta a bénának:
„Kelj fel, és járj!” Ő pedig felkelt és járt. Szavának ezzel a hatalmával pedig
bebizonyította isteni mivoltát is.
A rosszakarókat és a bizonyítást azonban emeljük ki
most a történetből! Ott marad egy magatehetetlen ember, aki először a
bűnbocsánat révén „belül”, a lelkében gyógyul meg, majd „kívül”, testében is. A
sorrend nem véletlen. Jézus először ott gyógyít, „belül”, ahol a fájdalom
történt. Csak utána orvosol láthatóan, „kívül”. Hogy miért? Azért, mert amíg a
valós ok, a kiváltó probléma nincs meggyógyítva, addig minden csak a pillanatnyi
tünetekről szól. Ha az egyiket meggyógyítjuk, akkor mást fog produkálni. A
pszichológia ezt hívja tünetváltásnak.
Jézus a mozgásképtelen embernél először az okot, a belső
problémát szünteti meg. Utána a külsőt, a bénultságot. Nekünk is ezt kínálja
fel. Ő látja azt, hogy miből ered a mi tehetetlenségünk. Látja, hogy mi cibálja
a lelkünket hónapok, évek vagy évtizedek óta. Ismeri a fájdalmunkat, amiről mi
vagy tudunk, vagy nem.
Szabadulást hirdet nekünk. Aki ismeri ezt a
tehetetlen, enervált életet, annak azt mondja, hogy ez nem kell hogy így
maradjon! Van gyógyulás számára! Aki még csak rövid időre ismeri, annak előre
felhívja a figyelmét: ha ezt érzi majd, akkor nem úgy kell tennie, mintha semmi
nem történt volna vele. Ellenkezőleg. Megállhat a saját fájdalma mellett
Jézussal, mint az emmausi tanítványok történetében.
Létezik ez a fajta tehetetlen lelkiállapot. Nem mese,
és nem a lusta emberek kitalált indoka. Tapintható valóság. Jézus azonban
mindenféle bénultságnak és tehetetlenségnek is az Ura. Gyógyítani szeretne
bennünket. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése