Alapige:
Mt 18,21-35
Akkor Péter odament [Jézushoz], és ezt kérdezte tőle: Uram,
hányszor kell megbocsátanom az ellenem vétkező testvéremnek? Még hétszer is?
Jézus így válaszolt: Mondom neked, nemhogy hétszer, hanem még hetvenszer
hétszer is. Ezért hasonló a mennyek országa ahhoz a királyhoz, aki el akarta
számoltatni a szolgáit. Amikor hozzákezdett, egy olyan embert vittek elé, aki
tízezer talentummal volt adósa. Mivel nem volt miből fizetnie, megparancsolta
az úr, hogy adják el őt és feleségét, gyermekeit és mindenét, amije van, és úgy
fizesse meg. A szolga ekkor leborult előtte, és így esedezett: Légy türelemmel
irántam, és mindent megfizetek neked. Az úr pedig megszánta a szolgát,
elbocsátotta, és elengedte az adósságát. Amikor azonban kiment az a szolga,
találkozott egyik szolgatársával, aki száz dénárral tartozott neki. Megragadta,
fojtogatni kezdte, és ezt mondta neki: Fizesd meg, amivel tartozol! Szolgatársa
ekkor leborult előtte, és így kérlelte: Légy türelemmel irántam, és megadom
majd neked. De az nem engedett, hanem elmenve börtönbe záratta őt, amíg meg nem
fizeti a tartozását. Amikor szolgatársai látták ezt, nagyon felháborodtak.
Elmentek, és jelentették uruknak mindazt, ami történt. Akkor magához hívatta őt
ura, és így szólt hozzá: Gonosz szolga, elengedtem minden tartozásodat, mivel
könyörögtél nekem. Nem kellett volna neked is megkönyörülnöd szolgatársadon,
amint én is megkönyörültem rajtad? És ura haragjában átadta őt, hogy kínozzák,
amíg meg nem fizeti neki az egész tartozását. Így tesz majd az én mennyei Atyám
is veletek, ha szívetekből meg nem bocsátotok, mindenki az ő testvérének.
A kép forrása itt található |
Ma a megbocsátás útjáról és a hozzá tartozó határokról
fogunk együtt gondolkodni. Nehéz téma. Akkor is, amikor mi nem tudunk, vagy nem
akarunk megbocsátani. És akkor is, ha nekünk nem tudnak, vagy nem akarnak. Most
körüljárjuk hozzá az isteni perspektívát.
Péter odamegy Jézushoz, és megkérdezi, hogy hányszor
kell megbocsátanom az ellenem vétkezőnek. Tudnunk kell, hogy az akkori zsidó
szokásjog szerint háromszor kellett. Péter ehhez képest jóval gálánsabb, amikor
ezt kérdezi: „Még hétszer is?” Jézus pedig azt válaszolja erre, hogy még
hetvenszer hétszer is. Vagyis 490-szer. Ez persze nem konkrét határszám akar
lenni, hanem azt fejezi ki vele, hogy nincs mértéke. Bármennyiszer. Majd egy
példázatot mond:
Egy király összehívta a szolgáit, hogy elszámoltassa
őket. Ez azt jelenti, hogy olyan adósról van szó, aki a hivatala miatt kapott
pénzt, a munkájához kapcsolódóan. Mi ezt ma – hivatalos szóval – elszámolási
előlegnek mondanánk a munkáltatótól. A 10.000 tálentum pedig azt mutatja, hogy
egy magas beosztású hivatalnokról van szó. Hogy ez mennyit érhetett, arról
minden szövegmagyarázó más mértéket mond. Azonban azt határozottan tudjuk, hogy
nagyon nagy összegről van szó. Mondjuk például 100 millió Forintról. Mivel nem
tud a szolga elszámolni a mérhetetlen nagy összeggel, mérhetetlenül nagy lesz a
büntetése is. Családtagjait és minden vagyonát eladva kell kifizetnie a
királyt. De kegyelemért könyörög. És kegyelmet kap. Minden adósságát elengedi a
király, és szabadon bocsátja.
Amikor kijön innen a szolga, találkozik egy emberrel,
aki 100 dénárral tartozik neki. Mivel az előbb tálentumról volt szó, most pedig
dénárról, így nem egyszerűen a százszorosával tartozott a királyi tisztviselő,
hanem még annál is jóval többel. Itt egy nagyon kis összegről van szó. Ha az
előbb példának 100 millió Forintot mondtunk, akkor is mondjuk 10.000 Forint. Annak
dacára, hogy a királyi tisztviselőnek mérhetetlenül nagy összeget engedett el a
király, ő nem engedi el a mérhetőt sem. Börtönbe záratja őt, amíg meg nem adja
a tartozását. Szolgatárai azonban jelentik ezt a királynak, aki gonosznak
nevezi őt, és börtönbe záratja, amíg meg nem fizeti neki a 10.000 tálentum
adósságot.
Van számunkra ebben a történetben egy logikai buktató.
Nevezetesen hogyan szólhat ez a végtelenszer történő megbocsátásról, amikor
ebben az utolsó esetben már börtönbe kerül a királyi tisztviselő? A válasz
abban rejlik, hogy a király Istent jelenti. Ő az, aki végtelen adósságot enged
el nekünk. Végtelen sok bűnt, amit nem ró fel nekünk, hanem Jézusért
megbocsátja azokat. Eszerint Jézus példája Péternek arról szól, hogy ha Isten
végtelen és mérhetetlen bűnt megbocsát nekünk, akkor mi már csak végest,
mérhetőt teszünk meg. Hogyha átéljük, hogy mekkora dolog az ő bocsánata, akkor
egészen más fényben látjuk azt, amikor a mi bocsánatunk a kérdés.
A mi megbocsátásunknak pedig van útja és vannak határai.
Az út azt jelenti, hogy ez egy folyamat. Nem kényszeríthetjük ki sem mások
bocsánatát, sem a magunkét. Nem összeszorított ököllel kell kipréselnünk
magunkból. Az időbe telik, mire megszületik a szívből jövő megbocsátás. Volt
egy tanárom a lelkigondozó képzésen, aki ilyenkor mindig azt monda, hogy ha
csak annyit jegyzünk meg, hogy „folyamat, folyamat, folyamat”, akkor már a legnagyobbat
tudjuk. Sok mindenre igaz ez. A megbocsátásra is: „folyamat, folyamat,
folyamat”. Be kell járnunk azt a lelki utat, ami elvezet hozzá. Ennek egyik
része az, hogy felfogjuk, mennyire határtalan Isten bocsánata felénk. Egy másik
része pedig az, hogy a konkrét sérelmünket ne elfojtsuk, hanem szembenézzünk
vele, és feldolgozzuk: boncolgassuk és megértsük, miről is szól a mi számunkra.
Tehát a megbocsátásnak van útja. És vannak határai is.
Jézus már az elején kijelenti, hogy végtelen a megbocsátás, így természetesen a
határ nem erre vonatkozik. Sokkal inkább arra, ami a történet végén szerepel: a
királyi tisztviselő mégis börtönbe kerül, és mégis ki kell fizetnie a teljes
adósságot, holott egyszer már arról volt szó, hogy nem így lesz. Ha az örök
élet felől nézzük, akkor ez azt jelenti, hogy eljön az a pont, ami után már nem
dönthetünk Jézus mellett. A halálunk után már nem változtathatunk rajta. Ezért
imádkozza egyébként 2000 éve a keresztyénség, hogy „A készületlen haláltól
ments meg Uram minket!” Ha ugyanis nem tudok készülni rá, lemaradhatok róla.
Ezt értjük egyfelől a megbocsátás határán.
Másfelől pedig azt, hogy attól, hogy mindent megbocsátok,
még nem kell mindent eltűrnöm. A bocsánattal ugyanis együtt jár ez a kérdés. Ha
mindig megbocsátok valakinek, nem leszek-e tutyimutyi? Nem fog-e visszaélni
vele? Sőt, többnyire tudat alatt, olyat is tudunk produkálni, hogy gerjesztünk
valamilyen haragot, amire majd nagy kegyesen bocsánatot mondunk ki, ezzel pedig
eltereljük a figyelmet valami egészen másról.
Azzal, hogy a király végül börtönbe veti a szolgáját,
megmutatja, hogy a bocsánat mellett vannak határok is. Az, hogy ő megbocsátott
a mérhetetlen összeget elherdáló szolgájának, nem jelenti azt, hogy ő innentől
bármit megtehet. De azt sem jelenti, hogy akkor és ott ne bocsátott volna meg
neki. Sokkal inkább arról van szó, hogy nem engedi meg neki, hogy kénye-kedve
szerint használja a megbocsátást. Erre pedig mi is hajlamosak vagyunk. Úgy is,
hogy nekünk kelljen megbocsátani, úgy is, hogy mi bocsássunk meg, és ezen kívül
számos más határ feszegetéséhez. A példázat azonban megmutatja, hogy attól még,
hogy a megbocsátás határtalan, ez nem töröl el minden más határt is.
A megbocsátás útja és a határok. Ezt a gondolatot
jártuk ma körbe. És még csak egy kis szelete volt a megbocsátásnak! De legyünk
türelmesek magunkhoz! Elvégre ez egy folyamat. Egy út, amit be kell járnunk! Közben
azonban legyünk tisztában azzal, hogy az idő nem végtelen hozzá. Nem tudjuk,
mikor jön el az a pont a mi életünkben, amikor már nem változtathatunk. És ott
vannak a határok is. A bocsánatunk miatt nem tehetnek meg velünk bármit, de mi
sem élhetünk vissza vele.
Áldott megbékélést kívánok mindenkinek! Áldott folyamatot!
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése