Alapige:
Róm 10,3-11
Mert azzal, hogy Isten igazságát
nem értették meg, hanem a maguk igazságát igyekeztek érvényesíteni, nem
engedelmeskedtek Isten igazságának.
Mert a törvény végcélja Krisztus,
minden hívő megigazulására. Mózes ugyanis azt írja a törvényből való igazságról,
hogy „aki megcselekszi azokat, él általuk”. A hitből való igazság pedig így
szól: „Ne mondd szívedben: Ki megy fel a mennybe?” Azért tudniillik, hogy
Krisztust lehozza. Vagy: „Ki megy le az alvilágba?” Azért tudniillik, hogy
Krisztust a halálból felhozza. Hanem mit mond? „Közel van hozzád az ige, a te
szádban és a te szívedben”, mégpedig a hit igéje, amelyet mi hirdetünk. Ha
tehát száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten
feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz. Mert szívvel hiszünk, hogy
megigazuljunk, és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk. Az Írás így szól:
„Aki hisz őbenne, nem szégyenül meg.”
A kép forrása itt található |
499 évvel ezelőtt, 1517. október 31-én, valami sokkal
nagyobb történt, mint ami csak a protestáns felekezetek belső ügye. A
wittenbergi vártemplom ajtajára kiszegezett 95 tétel apró hógolyóként indult,
és lavina lett belőle. (A havat az elő-reformátorok hordták össze.) Azt az
üzenetet hozta, hogy személyes hitünk, személyes kapcsolatunk lehet Istennel.
Rámutatott a személytelen, emberek által irányított vak-hitre, és Jézusra, a
Krisztusra mutatott. Erről fogunk ma együtt gondolkodni: a személyes és a
személytelen hitről.
Evangélikus egyházunkban, reformáció ünnepén, stílszerűen
a római levélből jelölték ki alapigét. Mielőtt végiggondoljuk, hogy mi szerepel
benne, fontos látnunk azt a mélységet, ahonnan Luther Márton számára indult
a
személyes hittel és a Bibliával való kapcsolat. (Az idézetek a Virág Jenő által
szerkesztett, dr. Luther Márton önmagáról
c. könyvéből származnak.)
„Ifjúkoromban, az 1500-as évek elején senki sem
olvasta a Szentírást, úgyhogy mindenki előtt ismeretlen volt. […] Például én
húszesztendős voltam már, de Bibliát még nem is láttam. Abban a hitben éltem,
hogy a vasárnapi prédikációs könyvekben megírt szentírási részeken kívül nem is
létezik evangélium és epistola. […] Az erfurti egyetem könyvtárában láttam először
a Szentírást. Olvasni kezdtem Sámuel könyvénél, de megszólalt a csengő s
előadásra kellett mennem. Nagy kedvem lett volna elolvasni az egész könyvet, de
akkor nem volt rá alkalmam. […] Később, amikor beléptem a szerzetesrendbe és elhagytam
mindent, magam felől kétségbeesve ismét a Bibliát óhajtottam. Adtak is egyet a
testvérek. Ezt szorgalmasan olvastam és emlékezetembe véstem. De csakhamar
elvették tőlem és skolasztikus könyveket adtak. Még Erfurtban, fiatal magister
koromban, a Biblia olvasása közben – nagy aggodalmamra – odáig jutottam, hogy a
Szentírás puszta szövege alapján a pápaság sok tévelygésére rájöttem. […] Az
ilyen megfontolások akadályoztak a Szentírás olvasásában.”
Ehhez képest sokkal jobban fogjuk már érteni alapigénket,
amikor ezt szerepel a Luther számára legfontosabb római levélben: „»Közel van
hozzád az ige, a te szádban és a te szívedben« […] Ha tehát száddal Úrnak
vallod Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt a halálból,
akkor üdvözülsz.” Vagyis nem szabad egyszerűen az igét közvetítőkre hagyatkozni.
Saját bibliaolvasás, saját istenkapcsolat, személyes hit kell.
Luther azt élte meg, hogy magával Isten igéjével nem lehetett
foglalkozni. Helyette magyarázatokat adtak a kezükbe. Sőt! Számos magyarázat is
anélkül született meg, hogy magát a bibliai könyvet elolvasták volna.
Egyszerűen az előző magyarázatokra támaszkodtak. Olyan ez, mint a játék, amikor
a sor végén lévő kitalál egy mondatot, és belesúgja az előtte álló fülébe. Amit
ő értett belőle, azt továbbadja, egészen a sor elejéig. Amikor pedig az elöl
álló hangosan kimondja, mindig nagy a derültség, hiszen valami teljesen más
mondanivaló születik meg, mint ami elindult.
A Szentírással azonban cseppet sem vicces, hogy ugyan
ezt csinálták. De nem véletlenül tették. Az egységes, keresztyén hittel Contantinus
császár óta kiválóan egységben lehetett tartani az embereket. Dehogy volt
fontos nekik, hogy bárkinek személyes istenkapcsolata legyen! Hiszen akkor megtapasztalták
volna, hogy a hit szabadságot jelent… Helyette úgy magyarázták Isten dolgait,
ahogyan a céljaik szempontjából jó volt.
Most viszont 2016 van. Mindenki elérheti már számos
formában a Bibliát, mégis még a templomba járók közül is kevesen és keveset
olvassák. Másokról nem is beszélve. Mi történt? Elhittük újra, hogy csak
kevesen érthetik meg azt. Míg sokáig Bibliából is kevés volt, meg könyvből is,
addig mára megszokott, hogy ott áll valahol a lakásban. Ahogyan pedig az állami
törvényeknek a magyarázatát keressük, amikor egy adózási, társadalombiztosítási
vagy bármilyen egyéb témában kérdésünk van, ugyan úgy a Bibliának is a
magyarázatát keressük. Azt gondoljuk, hogy nem fogjuk megérteni az eredetit. Nem
mondom, hogy feltétlenül könnyű lenne a Szentírás egésze, de nem is olyan
bonyolult, mint egy jogi szöveg a civilek számára. Illetve vannak nagyon
könnyen érthető könyvek benne, és nehezebben értelmezhetőek.
Szeretett testvéreim! Az igehirdetés hallgatása nem helyettesíti
a Biblia olvasását. Inkább étvágyat szeretne gerjeszteni hozzá. De egy áhítatos
könyv, vagy bármilyen magyarázat sem. Szükségesek és fontosak, de nem a
Szentírás maga.
És hogy miért fontos ez? Azért, mert nem uniformizált,
egységes kapcsolatra hív minket Isten, hanem egészen egyedire, személyesre.
Olyanra, ahol nem elméletben értjük meg a megváltás-tant, hanem személyesen
éljük át Jézus bocsánatát. Olyan hitre, ahol nem mások kérdéseiből és
válaszaiból csipegetjük csak fel a számunkra fontos morzsát, hanem a saját
kérdéseinket beszélhetjük át vele. Olyanra, ahol nem kell közvetítő, fordító
vagy tolmács, hanem egészen egyszerűen megszólal számunkra az ige.
Szabad kimondottan sokat forgatni a Szentírást! Szabad
az eddig meglévő, szívünkhöz kedves példányt olvasni, de szabad egészen új fordítást
venni is belőle, hiszen a változó nyelvhez hozzáigazítják a Bibliát is, hogy
legyen esélyünk megérteni. Szabad beleírni, használtra gyűrni és elejétől a
végéig végigolvasni is. Mert egészen közel van hozzánk: a szánkban és a szívünkben.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése