Alapige:
Ézs 65,17-25
Isten mondja:
Mert én új eget és új földet
teremtek, a régire nem is emlékeznek, senkinek sem jut eszébe. Ezért
örvendjetek és vigadjatok mindörökké annak, amit majd teremtek! Mert
Jeruzsálemet vigasságra teremtem, népét pedig örömre. Vigadozni fogok
Jeruzsálemmel, és örvendezni népemmel. Nem hallatszik ott többé sírás és
jajkiáltás hangja. Nem lesz ott olyan csecsemő, aki csak néhány napig él, sem
öregember, aki magas kort ne érne. Mert a legfiatalabb is százévesen hal meg,
és aki nem ér meg száz évet, átkozottnak számít. Házakat építenek, és ők laknak
majd bennük, szőlőket ültetnek, és ők élvezik majd azoknak gyümölcsét. Nem úgy
építenek, hogy más lakjék benne, nem úgy ültetnek, hogy majd más élvezze. Mert
népem élete oly hosszú lesz, mint a fáké, és amiért megdolgoztak, választottaim
maguk élvezhetik. Nem hiába fáradoznak, nem veszedelemre szülnek, mert az ÚR
áldott népe ez, ők és leszármazottaik. Mielőtt kiáltanak, én már válaszolok,
még beszélnek, én már meghallgatom. A farkas a báránnyal együtt legel, az
oroszlán szalmát eszik, mint a marha, és a kígyónak por lesz a kenyere. Nem árt
és nem pusztít szent hegyemen senki – mondja az ÚR.
A kép forrása itt található |
A mai napon, örökélet vasárnapján, az elképzelhetetlen
teremtésről fogunk gondolkodni. Egy történettel indulunk, amit utána
összefűzünk a hallott ézsaiási alapigével.
Két magzat beszélget az anyaméhben:
-
Mondd, te hiszel
a születés utáni életben?
-
Persze. A
születés után jön az élet. Talán azért vagyunk itt, hogy felkészüljünk arra,
ami ezután következik.
-
Lárifári! A
születés után nincs semmi! Onnan még senki nem tért vissza! S különben is, hogy
nézne ki?
-
Azt pontosan nem
tudom, de úgy érzem, hogy ott mindenhol fények vannak... S talán a saját
lábunkon fogunk járni, s a saját szánkkal eszünk.
-
Ez már végképp
ostobaság! Járni nem lehet! S még, hogy szájjal enni?! Nevetséges! Hát nem látod
a köldökzsinórt? S ha már itt tartunk, gondolkodj el egy picit: azért nem lehetséges
a születés utáni élet, mert a köldökzsinór túl rövid.
-
Igen, de
szerintem valami biztosan lesz, épp csak máshogy, mint amit itt életnek
nevezünk.
-
Ostoba vagy. A
születéssel az élet véget ér, és kész.
-
Figyelj, nem
tudom pontosan mi lesz, de majd a Mama segít nekünk...
-
A Mama? Te hiszel
a Mamában?
-
Igen.
-
Ne nevettesd ki
magad! Láttad már valahol? Egyáltalán látta már valaki?
-
Nem, mert itt van
körülöttünk. Benne élünk. S bizony, neki köszönhetjük, hogy vagyunk.
-
Na, most már
hagyjál békén ezzel az ostobasággal, jó? Majd akkor hiszem a Mamát, ha látom.
-
Látni nem tudod,
de ha elcsendesedsz, akkor hallhatod az énekét, érezheted a szeretetét. Ha
elcsendesedsz, érezni fogod a simogatását, érezni fogod óvó kezét.
Érezhető a két áthallás: Létezik-e Isten? És létezik-e
élet a halál után? Mi örökélet vasárnapján a második kérdéssel foglalkozunk. (Az
elsőt is érdemes azonban szívünkön hordani. Nem szégyennel, hanem őszinte
kérdéssel, újra és újra megfogalmazni, hogy mit jelent ő nekünk.) De most
nézzük a halál utáni életet!
Néhány héttel ezelőtt volt már szó arról, hogy Istennél
fordított a sorrend: a halált mindig az élet követi. Ahogyan az elhaló búzaszemből
lesz majd a kalász, úgy az élet kapuja is mindig a fájdalom, a szenvedés és
valamilyen formában a halál.
Amit Ézsaiás próféta itt leír, az később a jelenések
könyvében is megtalálható. Az új ég és az új föld teremtése ez. A régire nem is
fogunk emlékezni. Senkinek sem jut majd eszébe. Olyan teremtés lesz – mondja Isten
– „ahol házakat építenek, és ők laknak majd bennük, szőlőket ültetnek, és ők
élvezik majd azoknak gyümölcsét. […] Nem úgy építenek, hogy más lakjék benne,
nem úgy ültetnek, hogy majd más élvezze. […] Nem hiába fáradoznak, nem
veszedelemre szülnek. […] A farkas a báránnyal együtt legel, az oroszlán
szalmát eszik, mint a marha, és a kígyónak por lesz a kenyere. Nem árt és nem
pusztít szent hegyemen senki – mondja az ÚR.”
El fog tűnni a fájdalom, a szenvedés, a kínlódás, a
betegség és a halál is. Nem lesz olyan, hogy jót akarok, és rosszul sül el. Nem
fognak hiszékenységemben becsapni. Nem lesznek bűncselekmények, természeti
katasztrófák, hitelcsapdák, munkanélküliség, gazdasági válság. A sort pedig
végtelenül folytathatnánk tovább. Nem lesz semmi, ami ártalmas ránk nézve. Isten
úgy döntött, hogy újat teremt. Ez az új viszont elképzelhetetlen. Túl van az
értelmünk és képzeletünk határán az a világ, amiben semmi rossz, fájdalmas s
nehéz nem lesz.
A halál utáni élet azonban kétféle lesz. Aki élete
utolsó pillanatáig Megváltójának fogadja el Jézust, az örök életre megy a
mennyországba. Aki pedig nem kér Jézusból, az örökké nélküle lesz. A Biblia ezt
hívja pokolnak. Ahogyan a konfirmandusokkal szoktuk tanulni, ez nem kénköves-bugyros-villásfarkú-ördögös
lesz, hanem az a hely, ahol nincs ott Isten. Ez maga az örök halál. Viszont nem
kell így lennie.
Egy életen át kínálja fel szeretetét nekünk Isten. Egy
életen át keresi annak a módját, hogy megértsük, megérezzük és megsejtsük,
mennyire végtelenül szeret bennünket. Azért teremt újat, mert a régi elromlott,
és káros ránk nézve. Ő pedig a legjobbat akarja nekünk. Amíg az első
teremtésben élünk, addig ezt csak töredékesen értjük és tapasztaljuk meg. A
halállal át kell vajúdnunk magukat a tökéletesbe. Az elképzelhetetlen teremtésbe.
A mai napon emlékezünk azokra, akiket az elmúlt egy
évben temettünk el gyülekezetünkben. Az ő hozzátartozóik közül vannak, akik már
majd’ egy éve hordják a gyászt, és vannak, akik még csak néhány hete vagy
hónapja. De mindannyian ismerik a halál megrendítését. Akár tudták előre, hogy
szerettüknek az az utolsó ideje, akár hirtelen jött a halál. A fátyol
fellibbentette a titkot, hogy utána minden megváltozik.
Addig azonban komoly munkánk van a gyásszal. Így is
hívja a pszichológia: gyászmunka. A mi számunkra ez a változás azt jelenti,
hogy szerettünk halála után minden megmozdult. Olyan emlékek törtek elő, amikre
évek, évtizedek óta nem gondoltunk. Mint a lakásban egy természeti katasztrófa
után: minden tárgy elmozdult a helyéről. Egyesével meg kell fognunk, és eldöntenünk,
hogy mi legyen vele. Van, ami a kukában fog landolni, van, amit megjavítunk, és
van, amit régen nem láttunk, de most díszhelyre tesszük. Ezt jelenti – többek
között – a gyászmunka.
Ez a folyamat pedig nem téveszthető össze a feltámadás
és az örökélet vigasztalásával. Hihetetlen mélységben vigasztalnak ezek,
azonban teljesen más lapra tartozik a szerettünk hiánya. Attól, hogy hiszünk
Jézusban, át kell még élnünk ennek a hiánynak a megtapasztalását, majd az
átformálódását a gyászmunkában.
Akinek élő, aktív hite van, az is szenved a haláltól. Hogy
miért? A válasszal vissza is érünk az igehirdetés kezdetéhez, a két magzat
beszélgetéséhez az anyaméhben. Fájdalmas az átmenet az anyaméhbeli életből ebbe
az általunk ismert életbe. Fájdalmas megszülnie a gyermeket az anyának, és
fájdalmas megszületnie a gyermeknek. Ezt senki nem spórolhatta, spórolhatja
meg. Az átmenettel jár. Ugyan így fájdalmas testileg-lelkileg az átmenet a
halál utáni életbe is. Nekik már nem
fáj, akik előre mentek, de nekünk nagyon. Ez pedig elmúlni nem fog, de csodával
határos módon átalakul, változik majd.
Elképzelhetetlen teremtés. Ennek a gondolatát jártuk
ma körbe. A tökéletes, új világét, amibe a halál lesz az átmenet. De még nem
most. Most még mindenki várakozik a föld porában, és Jézus visszajövetelekor
kezdődik el az új teremtés. A réi elmúlik. Nem baj, hogy nem tudjuk elképzelni.
Ettől még meg fog történni. Addig is, életünk minden napján, folyamatosan újabb
és újabb lehetőséget ad nekünk Isten, hogy megértsük, megéljük és megsejtsük,
mennyire végtelenül szeret bennünket. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése