De törekedjetek a fontosabb
kegyelmi ajándékokra! Ezen felül megmutatom nektek a legkiválóbb utat.
Ha emberek vagy angyalok nyelvén szólok is, szeretet pedig nincs bennem, olyanná lettem, mint a zengő érc vagy a pengő cimbalom. És ha prófétálni is tudok, ha minden titkot ismerek is, és minden bölcsességnek birtokában vagyok, és ha teljes hitem van is, úgyhogy hegyeket mozdíthatok el, szeretet pedig nincs bennem: semmi vagyok. És ha szétosztom az egész vagyonomat, és testem tűzhalálra szánom, szeretet pedig nincs bennem: semmi hasznom abból. A szeretet türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. Mindent elfedez, mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr. A szeretet soha el nem múlik. De legyen bár prófétálás: el fog töröltetni; legyen nyelveken szólás: meg fog szűnni; legyen ismeret: el fog töröltetni. Mert töredékes az ismeretünk, és töredékes a prófétálásunk. Amikor pedig eljön a tökéletes, eltöröltetik a töredékes. Amikor gyermek voltam, úgy szóltam, mint gyermek, úgy gondolkodtam, mint gyermek, úgy értettem, mint gyermek; amikor pedig férfivá lettem, elhagytam a gyermeki dolgokat. Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről színre; most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni, ahogyan engem is megismert Isten. Most azért megmarad a hit, a remény, a szeretet, e három; ezek közül pedig a legnagyobb a szeretet.
Ha emberek vagy angyalok nyelvén szólok is, szeretet pedig nincs bennem, olyanná lettem, mint a zengő érc vagy a pengő cimbalom. És ha prófétálni is tudok, ha minden titkot ismerek is, és minden bölcsességnek birtokában vagyok, és ha teljes hitem van is, úgyhogy hegyeket mozdíthatok el, szeretet pedig nincs bennem: semmi vagyok. És ha szétosztom az egész vagyonomat, és testem tűzhalálra szánom, szeretet pedig nincs bennem: semmi hasznom abból. A szeretet türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. Mindent elfedez, mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr. A szeretet soha el nem múlik. De legyen bár prófétálás: el fog töröltetni; legyen nyelveken szólás: meg fog szűnni; legyen ismeret: el fog töröltetni. Mert töredékes az ismeretünk, és töredékes a prófétálásunk. Amikor pedig eljön a tökéletes, eltöröltetik a töredékes. Amikor gyermek voltam, úgy szóltam, mint gyermek, úgy gondolkodtam, mint gyermek, úgy értettem, mint gyermek; amikor pedig férfivá lettem, elhagytam a gyermeki dolgokat. Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről színre; most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni, ahogyan engem is megismert Isten. Most azért megmarad a hit, a remény, a szeretet, e három; ezek közül pedig a legnagyobb a szeretet.
Megérkeztünk böjt kapujához. Három nap, és elkezdődik
hamvazószerdával a negyven napos időszak. Böjt egyik sarokpontja a csend. Mi
ezt kezdjük el ízlelgetni most. Központi gondolatunk ez lesz: Amikor megszólal
szereteted a csendben.
Ma olyan igénk van, amit a legtöbben – legalább részleteiben
– fejből tudunk. Pál apostol szeretethimnusza állandó vendége esküvőknek,
ballagásoknak, anyák napjának, képeslapoknak és még ki tudja minek. Én is így
nőttem fel. Ismertem és szerettem ezeket a sorokat, örömmel forgattam, de
valahogy mindig kényelmetlenül éreztem magamat már kamaszként is, amikor ilyen
helyzetben elhangzott. Felnőtt fejjel, már lelkészként értettem meg ezt a
bennem lakozó kettősséget. Ez a himnusz ugyanis nem az emberek, hanem Isten szeretetéről szól. Mi pedig
ballagáson ezzel indítjuk a gyereket, hogy így szeressen. De tud-e ő türelmes,
jóságos és nem irigykedő lenni mindig? Vagy tudja-e az ifjú pár egy életen át
tökéletesen szeretni másikat úgy, hogy például nem viselkedik bántóan, nem
gerjed haragra és nem rója fel a rosszat? Akkor érzem tehát kényelmetlenül
magamat, amikor az emberi szeretettől várjuk el ezeket a sorokat. És akkor
érzem át a szépségét, hogyha Isten szeretete bomolhat ki belőle. A kettő persze
a hitben összefűződik, és az emberi szeretet átalakul Istené nyomán. De ez már
következmény. Mi pedig éppen ezt keressük most!
Az utóbbi hetek egyik új gyöngyszemét híjuk segítségül
hozzá: a Leander Kills együttes Élet című számát. Akik nézték A dal euróvíziós
műsorát, azok
láthatták és hallhatták őket. Egészen a döntőig jutottak. Köteles
Leander, aki a dalt szerezte és énekli, elmondta, hogy két barátja halála után
írta meg. Az, hogy mennyire valóban belőle táplálkozik a dal, látszik is a tekintetén
és sugárzik az egész lényéből, ahogyan énekli. Zenésztársai pedig
fantasztikusan rákapcsolódnak erre. Olyannyira sikerül ez, hogy sokan úgy is
megszerették a dalt, hogy ez a zúzós zenék közé tartozik. Leadner úgy definiálja
magukat, hogy ők egy rock-[kötőjel]-metál
zenekar. De még a kemény részek is helyén vannak: nem véletlen az sem a
dalszövegben, hogy hol szólal meg ilyen mély hangból a mondanivaló. Most
felolvasom a szöveg egy részét, ami egyébként a legjobb dalszövegért járó díjat
kapta. Próbálják úgy hallgatni, hogy Isten mondja ezt Önöknek!
Beszélj hozzám és ne rólam
Én az életem nem a falra írtam
Mondd a nevem
Mert ha te mondod:
Akkor én is más vagyok
Vess keresztet
S a csendet hallgasd meg:
Mi az, amit elfelejtenél?
Élet, a halál előtt
Itt hagyni bárki képes
Hát éld meg
A tegnapot a holnap előtt
Hagyd a félelmet magad mögött
Éld az életet a halál előtt
Inkább gyűlölve szeress
Mint hogy elfogadsz és megvetsz
Én megvárom csendben
Amíg igazam lesz
Pál apostol így mondja: „Ha teljes hitem van is,
úgyhogy hegyeket mozdíthatok el, szeretet pedig nincs bennem: semmi vagyok.”
Köteles Leander pedig így: „Beszélj hozzám, és ne rólam!” És valóban! Milyen
gyakori, hogy csak beszélünk és beszélünk Istenről, de vele egyáltalán nem,
vagy csak alig! Pedig ha az ő felénk áradó szeretetét éreznénk – anélkül, hogy
valami elhomályosítja azt bennünk –, sokkal többet beszélnénk vele is. Nem csak
néha, néhány percig.
Aztán ezek a sorok: „Mondd a nevem / Mert ha te mondod:
/ Akkor én is más vagyok.” Tudjuk, hogy a saját, ugyan úgy hangzó nevünket
egészen más hallani különböző emberek szájából. Van akitől a nevünk kimondása
balzsam a lelkünknek, és van akitől karcoló vagy hideg szó. Mindenkiének van
egy külön, sajátos hangzása, ahogyan megszólít bennünket. Jelen esetben Isten
is így lehet vele. Pontosan felismeri és tudja azt, hogy mi milyen hanggal
ejtjük ki az ő nevét. És tudja a hangulatunk változását is belőle.
Pál ezt mondja: „Nem viselkedik bántóan, nem keresi a
maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. […] Mindent elfedez,
mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr.” Leander pedig ezt énekli: „Inkább
gyűlölve szeress / Mint hogy elfogadsz és megvetsz”. A kettő ugyan azt jelenti,
mivel Pál sorai Isten tökéletes szeretetéről szólnak, nem a miénkről. Hogy
miért? A gyűlölve szeretés egy aktív cselekvés. Ugyan azt a gondolatot
folytatja, mint hogy Istennel (is) beszéljünk, ne csak róla. Legyünk élő
kapcsolatban vele. Az élő kapcsolatnak pedig jellemzője, hogy feszültség, harag
és indulatok vannak benne. Ezek eszközök, hogy valami megváltozzon. Isten pedig
nagyon sokszor kifejezi a Szentírásban, hogy inkább beszéljük és harcoljuk meg
ezeket vele, mint hogy megszakadjon és elhidegüljön vele a kapcsolatunk. Ez a
passzív cselekvés. Amikor látszólag elfogadom, de közben megvetem vagy félreteszem
őt. Isten nagy szeretetével nem ró fel ebből semmit és nem gerjed haragra
irántunk. Leander szavaival élve: „Én megvárom csendben / Amíg igazam lesz.” A
csendben várakozása pedig nem tétlenséget jelent. Sokkal inkább a csendességben
való találkozást, beszélgetést velünk. Nézzük hogyan!
Leander ezt írja: „A csendet hallgasd meg: / Mi az,
amit elfelejtenél?” Itt a két mondatrész között kettőspont van: azért hallgasd
meg a csendet, hogy rájöjj, mit akarsz elfelejteni! Mi az, ami gátol? Mi az,
amit nem akarsz meghallani, ami elől menekülsz, és ami miatt nem vagy nagyjából
semmire sem megszólítható?
Többször beszéltem már a csendről. Arról, hogy bár paradoxon,
mégis a csendben van a legtöbb mondanivaló. Arról, hogy napjainkban menekülünk
előle. Életkortól függetlenül valami kell, hogy szóljon: a rádió, a tévé vagy a
zene. Csak ne halljam, mi van a fejemben! Inkább irányítsák a gondolataimat!
(Milyen veszélyes ez!) Többször beszéltünk már arról is, hogy ha merünk
csendben ülni, akkor tényleg előkerülnek azok a dolgok, amikkel hogyha
megvívunk, boldogabb és élhetőbb életünk lesz. Amíg csak menekülünk, addig
összegyűjtjük a saját múzeumunkba életünk roncsait, fájdalmait, vívódásait, aggodalmait
és még ki tudja mit. Ha nem nézünk szembe velük, hogy a manóba tűnnének el?
Mindennek megőrzi a lenyomatát a lelkünk és az elménk.
Logikailag nagyon is érthető persze, hogy menekülünk
ezek elől a gondolatok elől. Elvégre ki akarna szenvedni? Viszont így magunkat
ítéljük szenvedésre, mivel mindig ezeknek az árnyékában élünk. Pedig Isten
feloldani szeretne minket minden teher alól. Az ő türelmes, csendben váró,
teremtő szeretete erről szól. Leander ezt énekli: „Élet, a halál előtt / Itt
hagyni bárki képes.” Igen. Bárki képes arra, hogy végigszenvedje az életet, vagy
passzív (esetleg aktív) eszközökkel itt hagyja. De azt a boldog életet, amire
Isten elhívott bennünket, már kevesen merik átélni! Kevesen merik megvívni érte
a csendességben felbukkanó fájdalmak harcait. Pedig Isten tényleg boldog életre
hívott meg bennünket! A dal szerint: „Hát éld meg / A tegnapot a holnap előtt /
Hagyd a félelmet magad mögött / Éld az életet a halál előtt” A holnap előtti
tegnap a mai napot jelenti. Megélni azt, amit ma rejtett el nekem Isten. Ez nem
lehetséges akkor, hogyha menekülök minden elől. Hogyha állandóan el kell fojtanom
életem megannyi fájdalmát. Így a figyelmem és az erőm erre megy el. A
mennyország tökéletes lesz majd, de a földi élet rengeteg olyan szépséget
hordoz, amit csak itt lehet átélni. Ha ezeket elszalasztjuk, és elhisszük a
hazugságot, hogy az élet szenvedés, lemaradunk minderről.
Amikor megszólal Isten szeretete a csendben, az elsőre szenvedésként is
jelentkezhet. De ez a fájdalom előre vivő, feldolgozó és aktív folyamat. Olyan,
mint a műtét utáni fájdalom: a gyógyulás velejárója. Isten ott vár ránk a
csendben. Végtelen, teremtő szeretetével azt ajánlja fel újra és újra ebben a
böjtben is, hogy ne csak róla, hanem vele is beszéljünk. Mi csak a töredékes szeretetet
ismerjük, ami tud bántani, felróni, a maga hasznát keresni és együtt örülni a
hamissággal. Az ő szeretete azonban Jézus keresztjére van felírva. Ide
készülünk a böjti úton. A csendben megszólaló szeretetét sóvárogjuk. Ámen.
Ilyenkor, ötvened vasárnapján, pár nappal a böjt kezdete előtt a Szeretethimnuszt hallgatva/olvasva is mindig hevesebben ver picit a szívem, hiszen közeleg már lassacskán a húsvét... :)
VálaszTörlésÉs persze igyekszem ilyenkor - amennyire csak tudok - elmélyülni, a csendet keresni, az Úrral beszélgetni...
Bevallom őszintén: nekem idén a Dalból a Soulwawe "Kalandor" c. száma tetszett a legjobban... ;)
Nekem ötvened vasárnapján az a legkedvesebb mindig, amikor a köszöntő igét mondom: "Most pedig felmegyünk Jeruzsálembe, és az Emberfián beteljesedik mindaz, amit a próféták megírtak." - És ráfordulunk a jeruzsálemi útra.
TörlésA Soulwawe nekem még a rádióban tűnt fel, tetszik is a számuk. De a legnagyobb hatást a Leander Kills érte el nálam. :)
Igaz...! A köszöntő igével együtt sokkal hatásosabb! :)
VálaszTörlésMegmondom őszintén: én a Soulwawe-re csak a fináléban figyeltem fel... de a Leander Kills is jó volt! :)