Hat nappal ezután Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot és
testvérét, Jánost, és felvitte őket külön egy magas hegyre. És szemük láttára
elváltozott: arca fénylett, mint a nap, ruhája pedig fehéren ragyogott, mint a
világosság. És íme, megjelent előttük Mózes és Illés, és beszélgettek Jézussal.
Péter ekkor megszólalt, és ezt mondta Jézusnak: Uram, jó nekünk itt lenni! Ha
akarod, készítek itt három sátrat: neked egyet, Mózesnek egyet és Illésnek
egyet. Miközben ezt mondta, íme, fényes felhő borította be őket, és hang
hallatszott a felhőből: Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm, őt
hallgassátok! Amikor a tanítványok ezt meghallották, arcra borultak, és nagy
félelem fogta el őket. Ekkor Jézus odament, megérintette őket, és így szólt
hozzájuk: Keljetek fel, és ne féljetek! Amikor pedig föltekintettek, senkit sem
láttak, csak Jézust egyedül.
Miközben jöttek le a hegyről, megparancsolta nekik Jézus:
Senkinek se mondjátok el ezt a látomást, amíg fel nem támad az Emberfia a
halottak közül.
A kép forrása itt található |
A vízkereszt ünnepe utáni utolsó vasárnap van. A mai
nappal lezárul a karácsonyi ünnepkör, ami ádvent első vasárnapjától idáig tart.
Jövő vasárnap, hetvened vasárnapjával, ráfordulunk a Jeruzsálembe vezető útra.
Kezdetét veszi majd a húsvéti ünnepkör. Most azonban még lezárjuk a vízkereszti
időszakot. Igénk ugyanis minden pórusából vízkereszt lényegét hirdeti:
láthatóvá vált Jézus isteni dicsősége. A központi gondolatunk ez lesz: Péter
felhőélménye a hegyen.
Igénk Jézus megdicsőülését mondja el. Furcsa cím ez a
történetnek. Csak az érti jól, aki jól érti a történetet. Nem akkor történt meg
ugyanis az, hogy dicső, isteni lényege lett. Neki mindig is az volt. Jézus, a
Fiúisten, mindig is volt. Nem teremtetett, hanem örökké létező. A megdicsőülése
azt jelenti itt, hogy
emberi testén is kívülről, szemmel látható lett az, ami
benne mindig is ott volt. A vízkereszti időszak is erről szól, hogy az emberi
szemnek és szívnek is megtapasztalható isteni mivolta.
Ott áll a hegyen Jézus. A tizenkét tanítvány közül
csak hármat vitt magával: Pétert, Jakabot és Jánost. Őket oszlop-tanítványoknak
hívjuk, mivel ők lettek később a közösség támaszai, és rajtuk nyugodott a
Jézustól kapott szolgálat felelőssége és súlya. A zsidók és görögök is
használták annak idején ezt a kifejezést azokra az emberekre, akik a hit
szempontjából kiemelkedően fontosak voltak.
Az oszloptanítványokkal a háta mögött ott áll Jézus a
hegy tetején. Vele szemben Mózes és Illés, akik beszélgetnek vele. Mózes, aki a
tízparancsolat kőtábláit megkapta Istentől, kifejezi a törvényt. Illés pedig a
prófétákat. A Szentírás ugyanis azt hangsúlyozza, hogy a törvény és a próféták
a Messiásról tesznek bizonyságot. Hát tessék! Most itt áll a törvény és a próféták
egy-egy embere, mennyei alakban! A názáreti Jézus mellett tesznek bizonyságot,
hogy ő Isten Fia. Mivel pedig Mózes és Illés ilyen nagy alakjai a hitnek – lepődjünk
meg –, őket is oszlopnak hívja a zsidó hagyomány.
Jézus tehát az Ó- és az Újszövetség oszlopul
kiválasztott emberei között áll. Ő maga olvasztja össze a kettőt. Ekkor elváltozik:
„arca fénylett, mint a nap, ruhája pedig fehéren ragyogott, mint a világosság”.
Biztos vagyok benne, hogy ezek csak töredékes szavak ahhoz, ami igazából rajta
látszódott. De az emberi érzékek számára lehetséges módon kifejezik a történteket.
A görög erre az elváltozásra a metamorfózis
szót használja, amit mi is ismerünk. Azt jelenti, hogy valakinek a külseje változik
el: a formája, az alakja, a megjelenése módosul ál. Ez pedig ismét vízkereszt
üzenete felé mutat, hiszen azt mondtuk, hogy Jézus mindig is létező dicsősége
vált láthatóvá. Kívül is megjelent az, ami mindig is ott volt „bent”.
Mi pedig a fókuszunkat most áthelyezzük Péterre, aki
nem csak oszlop, de kőszikla is, akire később ráhelyezte az egész egyházát a
feltámadott Jézus. Az ő felhőélményét ízleljük meg a hegyen.
Ott áll ő, Simon, Jóna fia, aki Jézustól a Péter
(kőszikla) nevet kapta. Ott áll ő, akit a testvérével, Andrással együtt elsőként
hívott tanítványai közé Jézus, Máté elbeszélése szerint. Ott áll ő, aki az
elsők között érezhette a saját környezetében a Mester hatalmát, amikor az
meggyógyította anyósát. Ott áll ő, aki az elmúlt napokban megjárta a mennyet és
a poklot is Jézussal való kapcsolatában. Amikor ugyanis megkérdezte tőlük a Mester,
hogy „Hát ti kinek mondotok engem?”, ő kimondta a világon elsőként az azóta is
lüktető hitvallást: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.” És igaza volt.
Aztán nem sokkal ez után meg olyat mondott, amire ez volt a Mester válasza:
„Távozz tőlem, Sátán, kísértesz engem, mert nem Isten akaratára ügyelsz, hanem
az emberekére.”
És mégis! Hat nap elteltével felviszi őt Jézus egy
hegyre Jakabbal és Jánossal együtt. Nem tudja, mi fog történni, csak érzi, hogy
valami rendkívüli szem- és szívbéli tanúja lesz. És tessék! Mellette áll a
másik két tanítvány, előtte az elváltozott, megdicsőülő Krisztus, őelőtte pedig
maga Mózes és Illés.
Ott áll a felhőben a hegy tetején. A felhőben, amit
mintegy válaszul eresztett le Isten az ő emberi szavaira. Neki pedig ez sokkal
többet mond, mint nekünk. Az Ószövetségből fakad ugyanis a kép. Isten sokszor
felhőben mutatta meg magát. Enged láttatni ugyanis a felhőn keresztül, de mégis
csak részleteket, soha nem az egészet. Szeretetből teszi ezt. Ha ugyanis teljesen
találkoznánk vele, nem élnénk túl. Szétfeszítené az emberi lényünk kereteit.
Amikor Mózes felment a Sínai-hegyre a tízparancsolat
kőtáblái miatt, felhő borította be a hegyet, és ott maradt mindaddig, ameddig
Mózes le nem jött onnan. Több más alkalommal is megjelenik ugyan így a hegy és
a felhő képe, de most nem kezdjük el felsorolni ezeket. A fontos az ebből, hogy
a felhő és a hegy sokszor együtt szerepel. A hegy kimagasodik a földből, és az
ég felé tör. A felhő pedig leszáll az égből, és hömpölyög a föld színén.
Összeér az ég és a föld. Az emberi és az isteni. Mindegyik közeledik a
másikhoz.
Nem tudom, ki volt már Önök közül felhőben. Nem
ködben. A köd és a pára teljesen más textúrájú. Én sokszor voltam már, de nem
tudom leírni. A különbség azonban olyan markáns, mint ahogyan érezzük a hideg
és a meleg közti különbséget. Nem látjuk, nem tudjuk pontosan leírni, de
tudjuk, hogy egészen másmilyenek. Ugyan így különbözik a felhő borította hegy a
köd által borítottól. Aki benne van, nem téveszti össze a kettőt.
Létező adomány ez napjainkban is. Saját tapasztalatom
is, hogy amikor felhőben kell felmenni egy hegyre, ott mindig különösen
tapintható módon a Szenttel fogok találkozni. Így járok Dobogókőre és
Pannonhalmára, és így éltem egy ideig a Sziklás-hegység magaslatain. (Sok
kolostort és rendházat pedig nem véletlenül alapítottak hegyek tetején…)
Tapintani lehet Istent. De mindig különösen meg kell küzdeni érte. Nem csak
arról beszélek, hogy mennyivel nehezebb felhőben autózni, mint ködben. Ezen túl
ez egy nagy lelki túra is. Valahogy jobban meg kell küzdeni belül a lélekben.
Mintha azt kérdezné Isten, hogy tudjuk-e, hogy vele fogunk ott találkozni? Fel
vagyunk-e készülve rá? Mert csak így menjünk fel, hogy nem véletlenül tévedtünk
erre, hanem elkészültünk a vele való találkozásra, beszélgetésre, együttlétre.
Péternek is meg kellett küzdenie, hogy felmehessen a
hegyre. No, nem mintha érdem lenne ez. Sokkal inkább a maga felkészülése a
találkozásban elkészített élményre. Hatalmas ajándékot kapott ott. Elkészült
egy „csomag” a számára, amit szívében-lelkében-elméjében levihet majd a
hegyről. Ő még nem tudja, de hosszú ideig ebből fog élni. Sőt! Évezredekre ezt
hagyományozza tovább. Mert amit ott megélt, az a jövő megízlelése volt.
Bepillantás abba, ami következett: Jézus isteni dicsőségébe, mennybemenetelébe
(ahol az Apostolok Cselekedetei szerint szintén a hegy tetején állt Jézus, amit
felhő borított be) és az oszloptanítvány sorsukba.
Akiknek már volt ilyen felhőélményük egy hegyen, azok
tudják, hogy mindig ott akarunk maradni, mint Péter. Nem véletlenül őt idézzük
mindig: „Uram, jó nekünk itt lenni!” Maradni akarunk. Maradni, hogy soha ne
legyen vége. Isten azonban mindig leküld minket a felhőélmények után a hegyről.
Nem maradhatunk ott. Hiszen ő mindig a „völgyben” végzett szolgálatért adja a
kiemelkedő találkozásokat nekünk.
Szeretett testvéreim! Mi nem egy hegyen élünk. Itt nem
száll ránk a felhő. Azonban mégis összeér nálunk is az ég és a föld. Jézus
keresztjében találkozik a fölfelé és a lefelé, és árad szét mindenkire, szó
szerint kereszt alakban. Mert megjelent az ő dicsősége. Már felhő és hegy
nélkül is.
Áldott felhőélményeket kívánok mindenkinek! Ámen.
Nekem személy szerint az az érzésem e sorok olvasásakor, hogy Jézus adott egy kvázi ízelítőt abból, hogy mi várhat azokra, akik hisznek benne és követik őt - és "ez" elég jól hangzik... :)
VálaszTörlésAz pedig, hogy Péter ismét ott van az események középpontjában, szintén érdekes dolgot világít meg számomra: ahogyan Lelkésznő is utalt rá, ő a kőszikla, akinek "speciális" viszonya van Jézussal, és bár én nem látok Urunk fejébe, de nem lennék meglepve, ha Ő ekkor döntötte volna el, hogy (történjék bármi is) rá fogja egyházát építeni. (Remélem nem mondtam most nagy hülyeséget...!)
Ehhez nem tudok mit hozzá fűzni. :) De ez szerintem nem is baj...
Törlés:)
VálaszTörlésMindig örömmel fogadok szinte bármilyen esetleges hozzáfűznivalót... :)
Köszönöm! Észben tartom. :)
Törlés:)
Törlés