A kép forrása itt található |
Igehirdetés 2Sám 12,1-15a alapján
Ma arra a kérdésre keressük a választ,
hogy miért szeretjük annyira „az ember” megfogalmazást. Az olyan szófordulatokra
gondolok, mint amikor azt mondjuk, hogy „hát ugyebár az ember már csak olyan”,
vagy „nem tudja az ember, mit csináljon”, no meg „fontos az embernek, hogy ez
meg ez így legyen”. Közben pedig arról van szó, hogy nem az ember olyan, hanem
én vagyok olyan. Nem az ember nem tudja, hanem én nem tudom, hogy mit
csináljak. Nem az embernek fontos, hanem nekem fontos, hogy valami így és így
legyen.
A lélektan következetesen odafigyel arra,
hogy ne használjuk ezt az „emberes” általánosítást. Akik pedig az önismeret
tudatos útjára lépnek, tudatosan kijavítják magukat. Ez eleinte viccesen dühítő
helyzeteket szül, amikor elmondjuk „emberes” megfogalmazással, majd megállítjuk
magunkat, és elmondjuk egyes számú „én” megfogalmazással ugyan azt. Aztán idővel
már ritkán kell csak javítani.
De miért fontos ez? Miért ne lehetne csak
úgy simán „emberezni”? És egyáltalán miért szeretjük annyira ezt a megfogalmazási
formát? Erre keressük ma a választ Dávid király, Nátán és Betsabé története
nyomán.
Először némi ismétlés, a régvolt
hittanórák okán.
Dávid király igazságos és istenfélő király volt. A mostani szakasz
azonban a szennyesét teregeti ki. Az előző fejezet arról szól, hogy bár az
akkori kor szerint több felesége is van, megtetszik neki egy Betsabé nevű házas
asszony. Elcsábítja őt, majd kiderül, hogy teherbe esett. Dávid ekkor Úriást,
Betsabé férjét megöleti. A katona Úriás felettesének azt a parancsot adja, hogy
a csatában a legelső sorba állítsa. Dávid hideg számítása pedig bejön. Betsabé
özvegyen marad.
Dávid mindent alaposan kitervelt és
elrendezett. Ki sem kell tudódnia a dolognak. Az előző fejezet legutolsó
mondata azonban ez: „De az Úrnak nem tetszett, amit Dávid elkövetett.” Olyan ez
a mondat, mint egy baljós jel egy könyvben, vagy filmben. Tovább fog még menni
ez a szál. És valóban. A következő fejezetben – ami a mi alapigénk – Nátán,
Dávid király udvari prófétája, bemegy urához. Isten küldi őt oda, ő pedig engedelmeskedik
neki. Egy történetet ad elő, ami teljesen valósághűen hangzik. Tudni kell, hogy
a királynak kötelessége volt a szegényt éppen úgy megvédeni, mint a gazdagot.
Az igazságszolgáltatás nevében hallgatja hát a történetet.
Volt két ember. Az egyik ember
gazdag, a másik szegény. A gazdagnak sok-sok állata és java volt, a szegény embernek viszont csak egy báránykája,
amit pénzen vásárolt. Ez a bárányka a családdal együtt élt, nagy szeretetben.
Amikor a gazdagnak vendége érkezett, a kor szokásjoga szerint kötelező volt
vendégül látnia a jövevényt. Zsugori volt azonban. Bár számos jószága volt,
mégis a szegény ember egyetlen
báránykáját vette el és vágatta le. Dávid király erre „nagy haragra lobbant ez
ellen az ember ellen, és ezt mondta Nátánnak: Az élő Úrra mondom, hogy halál
fia az az ember, aki ezt elkövette! A
bárányért négyszer annyit kell fizetnie, mivel ezt tette, és mivel könyörtelen
volt.”
És lám! Megszólal „az ember” kezdetű
általánosítás, és Dávid logikusan és igazságosan képes döntést hozni. Ám ekkor
Nátán próféta az általánosításból átvált egyes számba. Ezt mondja a szegény
udvari próféta a királynak: „Te vagy az az ember!” És fejére olvassa – Isten
nevében – Dávidnak a Betsabé megszerzéséért elkövetett bűneit. Ekkor következik
számunkra a legszörnyűbb rész. Nátán kimondja, hogy a gyermeknek meg kell
halnia, és így is lesz. Bár később újra gyermekük lesz, méghozzá a későbbi
király, Salamon származik az ő házasságukból, a mi szemünkben és szívünkben
döbbenetes ez az ítélet. Miért a gyermeknek kell meghalnia? És ezen a ponton,
amikor nagy hévvel elkezdünk reagálni erre, csak úgy záporoznak az általánosító
mondatok. „Hát az embernek a gyermeke a legfontosabb!” „Hogy bírja elviselni
ezt egy ember?” „Miért kell az embernek ennyit szenvednie?” És így tovább.
Dávid azonban máshogyan reagál. Négy szót
mond mindössze: „Vétkeztem az Úr ellen.” Majd böjtölni kezd. Úgy is mondhatnánk,
hogy Nátánnak a „Te vagy az az ember!” mondatára ő így reagál: „Igen, én vagyok
az az ember.” „Az ember” általánosítás, a történetben elhangzó példázat mögött
én állok. Rólam szól. Az én vétkemet tárja fel. És az én fájdalmamat vetíti
előre.
Azért szeretjük az „emberes”
általánosítást, mert érzelmileg távolságot tudunk tartani. Van az a közösségi
játék, amikor egy ajándékdobozban egy ártatlan, de azért pukkanó-füstölő bomba
van. Megy körbe, és válaszolni kell a kérdésekre. Aki jó választ adott, továbbadhatja.
Mindenkinek az a célja, hogy ne az ő kezében robbanjon fel. Ha pedig mégis, hát
kinyújtják a kezüket, hogy legalább minél messzebbről történjen meg. Ilyen az „emberes”
általánosítás. Hadd toljam minél messzebb magamtól! Hadd fájjon kevésbé! Hadd
ne kelljen rájönnöm, hogy mit hordoz számomra az a mondat, az az érzés!
Ismerjük azt a helyzetet is, amikor
magunkban kimondunk valami vagy nagyon örömteli, vagy nagyon nehéz dolgot.
Eddig minden rendben is van. De amikor először kimondjuk hangosan is, hirtelen
sokkal nehezebb és megindítóbb lesz. Akár el is sírjuk magunkat, holott belül,
a gondolatainkban már semmi ilyesmi nem volt. De más belül gondolni, mint
hangosan kimondani. Az olyan valóságos…
Ugyan ez a különbség „az ember”
általánosítás és a magam nevében beszélés helyett. Amikor a lélektan arra
törekszik, hogy az elhangzott „emberes” mondatot átfogalmazzuk, akkor hirtelen
minden élesebb, valóságosabb és megfoghatóbb lesz. Ezzel már lehet dolgozni.
Dávid király szörnyű bűnt követett el. Bár
istenfélőnek tartotta magát, mégis nem csak hogy elcsábította más feleségét, de
meg is ölette a férjet. És mint aki jól végezte dolgát, élte tovább az életét.
Mégis nagy királynak tartjuk őt. Hogyan lehetséges ez? Hát úgy, hogy képes volt
a prófétai szót magára vonatkoztatni. Nem bujkált hosszan „az ember” ártatlan
általánosítása mögé. Rövid ideig persze szívesen nézte így a történetet, és
tudta is mi a helyes, de utána hajlandó volt az „én” személyességével újra
fogalmazni azt. Sőt! A fia halálakor sem általánosságokkal dobálózott, hanem
megmaradt a személyességnél. Közel engedte magához a gyászt, és közel engedte
magához Istent. Nátán ekkor ezt mondta neki: „Az Úr elengedte vétkedet, nem
halsz meg.” És Dávid bocsánatot nyert.
Soha nem szabad elfelejtenünk, hogy ezek a
történetek Jézus előttiek. Az ő születése, halála és feltámadása óta egészen máshogyan
hangoznak. Dávid és Betsabé gyermekének meg kellett halnia. Azonban azóta
meghalt Isten egyszülött Fia. Abban a személyességben szólít meg hát bennünket,
hogy a mi bűneinkért az ő egyetlen Fia halt meg. Az Isten halt meg az emberért.
Most pedig csak az Istentől való megkülönböztetést szolgálja „az ember”
megfogalmazás. Mert nagyon is személyes üzenetet hordoz: az Isten halt meg
értem. El akarja venni nem csak a bűneimet, de a fájdalmaimat és terheimet is.
Szeretett testvéreim! Vannak helyzetek,
amikor könnyen fogalmazzuk úgy a mondatot, hogy „Én, én, én!” De a most végiggondoltakban
az áll a szánkra, hogy „az ember”. Isten most személyesen megszólított
bennünket. Ha a bűneinket érezzük előcibálva, az nem a szemrehányás élével történik.
A kegyelem mozgatja a szálakat. Végre letehetjük őket. Ha pedig a fájdalmainkat
is megmozdította, az sem a sebekben vájkálás miatt történik. Sokkal inkább a
gyógyítás ajándékáért. Ekkora különbség van „az ember” általánosítása és az
„én” személyessége között. Az egyik bujkálni, tagadni és titkolni hív. A másik
gyógyítani, feloldani és megváltani. Melyikre vágyom? Ámen.
Én az utóbbira vágyom: gyógyítani, feloldani és megváltani. Más kérdés, hogy szerintem sokszor nem egyszerű ez.
VálaszTörlés/Nekem egyébként az a véleményem, hogy nemcsak akkor általánosítunk, amire Judit is utalt (pl. érzelmi távolságtartás), hanem amikor pl. a felelősséget is hárítunk. Sajnos ilyenre is van példa.../
Éppen a múltkor került a kezembe az egyik áltsulis hittankönyvem ("Urunk szolgálatában"), és nem az elejébe lapoztam ugyan bele, de arra a mai napig emlékszem, hogy Sámuel történetével indít, majd jön Saul, utána Dávid.
Ez a történet Dávidról gyakorlatilag belém égett. Beszéltünk róla sokat hittan órán anno, és sajnos láttam olyat többször is a valóságban, ami ezen igeszakasz ""alapján"" történt, és azt mondom: nem szabad ilyet (sem!) csinálni!
Dávid kétségtelenül nagy király volt, és bár én nem leszek az soha, nem is csináltam olyat, amit ő tett, és bár "észbe kapott" Nátán szavai után... ítélkezni sem akarok... de bennem ez igen erősen megmaradt és nehezen tudok elvonatkoztatni tőle, ha ő kerül van szóba.
Tudom, becsülendő, hogy beismerte a vétkét, és senki sem bűntelen... de akkor is...
Ugyanakkor egyfajta "emlékeztetőnek" jó ez az eset: tudjuk, hogy Jézus meghalt értünk, és az Úr gyógyítani, feloldani és megváltani akar minket. És ez (is) kegyelem.
Érzem a vívódásait. Megérkeztünk ahhoz, amit egy hete beszéltünk, hogy milyen nagyon-nagyon nehezek egyes ószövetségi igék. Azt kívánom Ludwig, hogy merje végigvajúdni a lelkében és a gondolataiban ezt a folyamatot! Biztos vagyok benne, hogy egyszer majd nagy áldás fog fakadni belőle. Lehet, hogy mostanában fordul át az ige, de az is lehet, hogy hosszú idő kell még addig. Viszont valami egészen biztosan van itt, ami Önnek van elrejtve benne. Valami kulcsfontosságú mozzanat. A hozzá tapadó érzelmek olyanok, mint egy post-it cédula, ami azért van a könyv szélére odatűzve, hogy lehessen tudni, hol kell majd folytatni egyszer a munkát.
TörlésÁldott vajúdást kívánok!
Nem egyszerűek bizony, ilyenkor érzi át az ember, mennyire nem azok...
TörlésKöszönöm szépen, megpróbálom ezt végigvajúdni - az Úr segítségét kérem ehhez is! :)
Szeretettel! :)
Törlés:)
VálaszTörlés