A kép forrása itt található |
Igehirdetés 1Móz 28,10-22 alapján
Gyönyörű szép igénk van mára. Lelket
üdítő, tüdőt friss levegővel feltöltő, szívet melengető történet. Nem csak
szép, de mélységesen mély tartalommal is rendelkezik. Több napig lehetne beszélni
róla, vagy több, egészen különböző témájú igehirdetést lehetne egymás után írni
róla. De ne aggódjanak! Ma is haza fogunk menni…! Ma is van nem csak eleje, de
vége is az igehirdetésnek. Most nem önmagában vizsgáljuk meg a történetet,
hanem ún. holisztikus képet alkotunk vele, vagyis a nagy egész összefüggésébe
állítjuk. Isten tervét fogjuk megvizsgálni. A központi gondolatunk ez lesz: a
lemez két oldala.
Ó, azok a bakelitlemezek! Hogy szerettem
őket gyerekként! Emlékszem, a könyvespolc legtetején álltak a lemezek, mellettük
pedig a titokzatos doboz. Kellően magasra volt téve előlünk, gyermekek elől, és
csak a kanapé tetejéről csodálhattuk. Aztán egyszer csak a tű olvasni kezdett,
és szólt az Edda, az Omega, az Illés, Máté Péter vagy épp a Hungária. Én pedig
elkértem a bakelit papírtokját, és figyeltem a számok sorrendjét. Nagy pillanat
volt számomra mindig, amikor a szüleim megfordították a lemezt, és jött a B
oldal. Soha nem értettem gyerekként, hogy ez a másik oldalról miért nem
hallható…
A lemez két oldala. Az egyiken is
belevésve a tartalom, a mondanivaló, a megérlelt és kidolgozott üzenet. Aztán a
másikon is folytatódik. És a tű csak olvas és játszik…
Jákób történetében is két oldala van a
képzeletbeli lemeznek.
Az egyik oldal Isten története. Az örökké létező Mindenhatóé,
aki jókedvében teremtett minket, embereket. A másik oldal pedig – jelen esetben
– Jákób története. Az emberé, akit jókedvében teremtett Isten, és aki számára
személyes üzenete van. Nézzük először a lemez „A” oldalát, Isten történetét! Nézzük
azt, ami megágyaz Jákób álmának, a mennyei grádicsokon lépkedő angyalokról
álmodva!
Isten valóban jókedvében teremtette az
egész világot, és benne az embert. (Ez egyébként a jövő heti alapigénk lesz.) A
bűneset után, amit mi csupán megátkozásnak szoktunk mondani, ő rögtön elmondja
az ún. proto-evangéliumot, vagyis az evangélium prototípusát. Már ott és akkor
megígéri, hogy végül mindent helyre fog állítani. Innentől kezdte, ő, az Isten,
a Mindenható, folyamatosan esküt tesz. Esküt tesz Ádámnak és Évának, hogy
véghezviszi megváltó tervét. Esküt tesz Noénak, hogy nem pusztítja el többé a
földet. Esküt tesz Ábrahámnak, hogy annyi utóda lesz, mint égen a csillag, és
visszaér majd erre a helyre. Aztán egyesével esküt tesz minden
leszármazottjának, köztük Jákóbnak is. Esküt tesz Dávid királynak, hogy háza
fennmarad, és tőle származik majd a Messiás. Esküt tesz a prófétáknak, és sorolhatnánk
végestelen-végig.
Isten esküt tesz az embernek. Fogadalmat
fogadalomra fogad. Nem tudom most hirtelenjében végigolvasni ilyen szemmel a
Bibliát, de nem is rémlik olyan hely, ahol az embert szólítja fel eskütételre.
Ez a lemez „A” oldala. Isten terve, Isten
hűsége, Isten esküje az ember számára. De nézhetjük úgy is, hogy lemez helyett
fonalat képzelünk el. Egy kötést, ahol egyszerre két szállal dolgoznak a
kötőtűk. (A tű azért megmaradt a lemezjátszós képből…) Az egyik szál Istené, a
másik az emberé. A két szálat pedig szét is bonthatnánk. Újra és újra Isten
önmagát ismétli, ahogyan esküt tesz és hűséget fogad. A nagy egészről beszél.
Közben azonban végig ott vonul a másik szál, az összhangzat, hogy ez nem kívül
van az egyes emberen, hanem az ő története is része az egésznek.
Úgy is olvashatnánk hát a Szentírást, csak
Isten eskütételeit vizsgálva, hogy: „Isten hűséget fogad” – „személyes történet”
– „személyes történet” – „Isten hűséget fogad” – „személyes történet” –
„személyes történt” – „Isten megint hűséget fogad” – és így tovább.
Nézzük akkor a „B” oldalt, a kötés másik
szálát, Jákób személyes történetét! Jákób éppen menekül bátyja, Ézsau gyilkos haragja
elől. Bár a múlt vasárnapra, Káin és Ábel történetére hajaz ez a motívum, de
most máshogy áll az esemény-folyam szénája. Jákób ugyanis csúnyán átverte és
kifosztotta őt. Nem más segítővel az oldalán, mint a saját édesanyjukkal, Rebekával.
Rebeka nyíltan jobban szereti egyik gyerekét, mint a másikat. Ézsau viszont
korábban már egy tál lencsefőzelékért eladta ezt a bizonyos elsőszülöttségi
jogát Jákóbnak. És sorolhatnánk tovább a „Ki?”, „Kivel?”, „Mit csinált?”
kérdésre a választ. Szép kis család! Ha itt élnének a faluban, mindenki rajtuk
köszörülné a nyelvét…
Ebben a helyzetben – a hazugsággal
kicsikart atyai áldással a birtokában –, Jákób ott tölti az éjszakát, ahol
éppen a sötétség éri. Egy követ tesz – puha párnaként… – a feje alá, és
elalszik. Álmában egy lépcsőt lát a földön állni, teteje pedig az égig ér. A
lépcsőfokokon – grádicsokon – pedig angyalok járnak fel és le. Isten pedig
esküt tesz Jákóbnak. Megígéri neki, hogy mindvégig vele lesz, hogy sok utódja
lesz, és visszahozza majd erre a földre. Annyira ismerjük, és megszoktuk már a
történetet, hogy talán fel sem tűnik, hogy mi igazából mást várnánk ezen a
ponton. Jákób, akinek a neve is csalót jelent, most verte át – anyjával az
oldalán – az apját és a bátyját. Ráadásul áldást csalt ki. Minimum dorgálást és
feddést várnánk, bűnbánatra buzdítást. Ehelyett mit tesz Isten? A csalással
kicsikart áldás után önként adja áldását neki. Az angyalok meg fel és le járnak
a lépcsőn. Vagyis fentről az Isten jön le. Mi nem tudunk hozzá felérni – lásd a
történet fordítottját, Bábel tornyát –, de ő úgy dönt, hogy „lejön” hozzánk.
Jákób a maga módján reagál. Esküt tesz Istennek.
Megfogadja, hogy ha minden úgy lesz, ahogy álmában hallotta, akkor az Úr lesz
az ő Istene. Micsoda emberi vonás! Ha Isten betölti az esküjét, akkor az
ember-Jákób megengedi neki, hogy az Istene legyen… De ilyenek vagyunk… Majd a
követ megszenteli, és szentnek mondja a helyet, ahol az álom érte. Ez is emberi.
A megfoghatót, a helyet keresi benne, és nem azon kezd gondolkodni, amit
hallott, kapott. Isten azonban nem von vissza semmit. Nem sértődik meg, nem
oktatja ki Jákóbot. (Most sem.) Helyette továbbra is hűségét adja neki.
Sok-sok év és évtized után Isten betölti a
Jákóbnak tett esküjét. Ami még az ő életére vonatkozott, mindazt meglátta. Ő
pedig – többek között – apja lett Józsefnek, aki különös módon vitte tovább a
családi áldást.
Szeretett testvéreim Jézusban! Én
gyermekkoromban nem hallhattam egyszerre a lemez két oldalát. Isten lemezjátszója
azonban máshogyan működik. Ő egyszerre, megfordítás nélkül képes játszani a két
oldalt. Mintha két tű olvasná a bakelitet. Hol az egyik szól, Isten kegyelméről,
tervéről, hűségéről és ígéretéről, hol a másik oldal, a személyes, emberi
történetekről. Hol meg a kettő együtt szólal meg, gyönyörű dallamokat hívva életre.
A mi életünkben is szól a lemez két
oldala. És úgy az egészséges, ha mindkettőt figyeljük és kutatjuk is. Hol Isten
újra és újra visszatérő hangját halljuk kegyelméről és szeretetéről, hol pedig
a saját, személyes élettörténetünk folyamát. Utóbbira pedig nekünk is ígéretet,
ígéreteket tesz. Mert nekünk is van sajátunk! Hozzánk is szól személyes hangjával,
egyedül hozzánk szóló üzenetével. Ha ezt még nem hallottuk, akkor hatalmas élmények
várnak ránk!
Jákób, a csaló, nem tudott olyan rosszat
tenni, amivel Isten megszegte volna esküjét. És senki más sem. Isten önmagához
hű. Ezért nem veszi le rólunk soha a kezét. Letett ezért a földre egy kereszt
alakú lépcsőt, ami összeköti a mennyet a földdel. Mi nem érhetünk fel hozzá
soha. Éppen ezért ő jön le hozzánk. Mert soha nem múlik el a hűsége felénk.
Ámen.
Olyan jo predikacio lett ez is, annyira jo olvasni, es az is nagyon jo benne, hogy nehany kulcsszo, kifejezes menten (pl. tu, lemez, lejatszo, esku) az egesz megertheto.
VálaszTörlésAz alabbi mondasok jutottak a sorokat olvasva eszembe:
1) Isten útjai kifürkészhetetlenek.
2) Vigyázz mit kívánsz, nehogy megkapd egyszer.
3) Az Úr nem az alkalmasakat választja ki, hanem a kiválasztottakat teszi alkalmassá.
4) Isten mindig, mindenhol, minden körülmények között velünk van.
5) Az Úr mindig betartja az ígéretét.
Es ugye ott van az orok kerdes: az Ur egyszer miert ot, maskor miert egy masikat valaszt?
Miert Jakob, es miert nem Ezsau? Miert Pal lett az apostol, es miert nem mas?!
Nekem egyebkent van egy "elmeletem" rola: szerintem azert lehet, mert az Ur bizonyos tulajdonsagokat felfedezett bennuk, es tudta: ha ezt kepes benne a Jo fele forditani, akkor egy kvazi "szupereszkozt", es altala egy ujabb lokest kap az Isten ugye.
Lehet persze, hogy nincs igazam, de tobbek kozott abbol a mondasbol indultam ki, miszerint "az ember amilyen jo tud lenni, ugy tud olyan rossz is lenni."
Gondoljunk csak bele: amilyen hevvel uldozte Pal Krisztus kovetoit, a "palfordulas" utan ugyanolyan hivvel terjesztette, hogy Jezus a Krisztus...
Nagyon elkalandoztam igy a vegere, de nekem valamiert ezen sorokat olvasva (es picit hozzaveve a mult vasarnapi igeszakaszt) ezek jutottak eszembe. :)
Ea tenyleg csak annyi: koszonom szepen a rovid ravilagitast a jovo vasarnapi szakaszra is! :)
Kedves Ludwig!
TörlésÉn meg hatalmas erőt merítek a visszajelzésekből! :)
Bennem a soraiból nagyon megmaradt az, hogy az alkalmatlanokat teszi alkalmassá. Én meg ezt köszönöm, hogy újra elém hozta! Most elbíbelődöm ezzel. Sokat jelent nekem.
Tessék kérem abbahagyni, mert még elpirulok... :)
TörlésKomolyra fordítva a szót: hálás vagyok, hogy a sorait olvashatom, a visszajelzések nekem is sokat jelentenek, és örülök, ha (a magam egyszerű módján) egy picit is """segíthetek"""! :)
:)
Törlés:-)
Törlés