A kép forrása itt található |
Fekete Adrienn Mercédesz 5. éves teológus-lelkész szakos hallgató szupplikációs igehirdetése, ami 1Thessz 4,13-18 alapján hangzott el gyülekezetünkben az előző héten.
Szeretnék egy hónap múlva
levizsgázni, szeretném, hogyha pár éven belül megtudnám pályázni az
osztályvezetői állást, szeretnék meggyógyulni a betegségemből, hogy el tudjam
végezni a feladataimat, szeretném, hogyha meg tudnék annyi pénzt spórolni, hogy
egy új autót vehessek, amelybe gyerekeinkkel együtt elférünk. Azt hiszem, hogy
mindnyájan egyet érthetünk abban, hogy az emberek gyakran rágódnak,
gondolkodnak a jövőről. Majdnem mindenki megtudja mondani, hova szeretne
eljutni, mi az, amit el szeretne érni és még számtalan elképzeléssel lehetne
folytatni. Másrészt megkerülhetetlenül ott állnak azok a kérdések is, amelyek
túl mutatnak földi életükön, amik a halál utáni állaphoz fűződnek. Erről még
kevésbé van elképzelésünk, ez számunkra még ismeretlenebb. Akár földi
életünkkel kapcsolatos, akár földi életünkön túlmutató kérdéseket teszünk fel,
mindkét esteben a bizonytalanság is meghúzódik mögötte.
Alapvetően a
bizonytalanságot nem szeretjük, mert olyankor tétlenek érezzük magunkat. Így
inkább a bizonytalansággal szemben elviseljük a rossz hírt is. Azért mert a
bizonytalanság egy idő után fel tud őrölni bennünket és még jobban, ha nem jön
a várt megoldás, vagy egy válasz, ami megmondaná, hogy mire számítsunk.
A thesszalonikaiak
bizonytalansága itt most elhunyt testvéreikre irányult.
A gyülekezet és itt még
Pál is úgy gondolta, hogy Jézus még az ő életükben vissza fog jönni. Ez azonban
nem így történt. Több testvér is elhunyt a gyülekezetben, ami egyfajta
döbbenetet váltott ki belőlük. Rosszul értelmezték volna, amit az Úr mondott?
Pál értett volna félre valamit? Mihez kezdjenek most, hogyan rendezzék az
életüket? Mi lesz eltávozott testvéreikkel, vajon fel fognak-e támadni? Akkor,
hogyan és mikor fog visszajönni az Úr? S számtalan hasonló kérdést tehetek fel.
A thesszalonikai gyülekezeti
tagok is az evangélium hatására tértek meg. Az ő életükben is megjelent Jézus.
Hitték, hogy értük halt meg a keresztfán elvéve ezzel bűneiket és hitték, hogy
feltámadásával Jézus legyőzte a halált. S ami nagyon meghatározta a hitüket, a
mindennapjaikat, hogy Krisztus második eljövetele akár holnap is bekövetkezhet.
Erre készültek és ezt várták. De az idő telt és a gyülekezet tagjai közül
néhány testvér elhunyt. Pálhoz fordultak, hogy adjon valami eligazítást ebben
számukra, mert most teljesen elcsüggedtek és nehezen élik meg a kialakult
helyzetet.
Pál nem tanítói jelleggel,
hanem lelkipásztori attitűddel szólt hozzájuk. Nem arról beszél az apostol,
hogy egyáltalán ne szomorkodjanak elhunyt testvéreik miatt, hanem azt szeretné,
hogy a gyászukban benne látnák a reménységet. Természetes, hogy kizökkentette
és aggodalommal töltötte el mindaz, ami őket érte. De azt is mondja Pál, hogy
az is természetes, hogy van reménységet, vigasztalást adó ige. Ez az Ige
megjelent a mi földi életükben, Isten szava testté lett Jézus Krisztusban.
Így hát nem kell
reménytelenségben lenniük mondja Pál, mert itt e földi életben a Jézus
Krisztussal kötött szövetség megmarad függetlenül attól, hogy megélik-e az Úr
második visszajövetelét.
A görög gondolkodás azt
fogalmazta meg a halálról, hogy a halállal az élet lezárul, a szó szoros
értelembe véve ott végérvényesen minden befejeződik. Mennyivel más, amit Pál
mond itt nekünk és ami minden keresztény ember reménysége: „Ha hisszük, hogy
Jézus meghalt és feltámadt, az is bizonyos, hogy Isten az elhunytakat is
előhozza Jézus által, vele együtt.”
Ha hisszük, hogy Jézus
meghalt és feltámadt. Az apostol két olyan eseményt említ meg Jézussal
kapcsolatban, ami mellett nem mehetünk el a hitünk tekintetében. Mert ezek
adják az alapját reménységünknek. Az ő halála abban volt más, hogy nem a saját
bűnei miatt szenvedett, hanem magára vette a mi bűneink terhét. A másik
esemény, amit említ: Jézus feltámadt. Feltámadásával legyőzte a halált,
átlépte, ezáltal, akik hisznek Őbenne követhetik őt. Hisszük-e ezt igazán?
Az egyik legnagyobb baj,
hogy nem merünk önmagunkkal szembe nézni, a bűneinkkel, folyton próbáljuk
elkerülni az igazságot, hallogatjuk, mellékutakat keressük hátha sikerül kitérni
előle. Ha benne maradunk ebben a sodrásban, akkor sosem lesz egy biztos pont,
ahol megnyugvást találhatunk, ahol azt tudjuk mondani, hogy most helyemen
vagyok, így rendben vannak a dolgok. Miért lehet ez? Mert nincs merszem magamat
az Urra bízni, mert a büszkeségem nem engedi, hogy belássam, hogy itt nincs
igazam. Istennel szemben ugyanis soha sem lehet igazunk. De ha engedem, hogy
megláttassa velem Isten a tévedéseimet, akkor sokkal de sokkal jobban
megerősödőm, és a bizonytalan útról a biztos út felé kanyarodom, ha észre
veszem Isten áldását. Mert nem Isten a vádló, aki a vádlottak padjára akar
ültetni, hanem a Szatan, ami egyébként azt jelenti vádló. Isten pont azon van,
hogy felmentsen minket Fia által. Tudnunk kell tehát, hogy merre tartunk,
engedjük hatni Isten munkálkodását bennünk.
Hogy mikor jön el újra
Krisztus? Ezt természetesen nem tudjuk. Pál azt mondja, pár verssel később
„Ennek idejéről, órájáról nem szükséges írnom nektek.” Arra hivatkozik, amit
Jézus is mondott mennybemenetele előtt: „Nem a ti dolgotok, hogy olyan időkről
és alkalmakról tudjatok, amelyeket az Atya a maga hatalmába helyezett.” Ő
pontosan tudja tehát mikor jön el ez az idő, amikor dicsőséges uralma
megkezdődik. Ezt nem tudjuk behatárolni és nem is feladatunk. De az minél inkább,
hogy emlékeztessük magunkat és egymást arról, hogy az előttünk álló esztendő az
örök életre visznek bennünket és egyre közeleg ez a nap, amikor Jézus Krisztus
beteljesíti, amit halálával és feltámadásával megszerzett, vagyis végleg
eltörli a bűnt, a Sátán és a halál hatalmát.
Saját életünkre nézve
mennyire találják aktuálisnak a kedves testvérek, amit itt leír Pál? Mi már
eléggé eltávolodtunk a parúzia vagyis Krisztus második eljövetelének a
várásától. Sajnos, gyakran nincs meg bennünk ez az aktív váradalom. Őszintén
szólva ezen a téren a hitemben nekem is fejlődnöm kell még.
Azonban, ha a jövő felé
evvel a váradalommal, bizonysággal tekintünk, akkor egészen új távlatok
rajzolódnak ki előttünk, egészen más kompozíciók nyernek értelmet számunkra.
Isten előtti megállásunk abban rejlik, hogy elfogadjuk őt, mint Mennyei
Atyánkat. Luther példáján keresztül is megláthatjuk hogyan vezette őt az Isten,
mennyi kérdéssel kellett megbirkóznia, de egyáltalán nem volt hiábavaló az ő
küzdelme sem, mert eljutott hozzá Isten üzenete. A mi életünkben ugyanígy
eljuthat Isten igéje, amelyben nekünk is lépéseket kell tenni, néhol ugranunk
kell, hogy aztán valaki elkapjon bennünket, aki nem más, mint Jézus a Krisztus.
Így az Ige tükrében tudom
azt mondani a testvéreknek, hogy van reménységünk, még akkor is, hogyha a
félelem, a bizonytalanság körbe kerít bennünket, még akkor is, hogyha nagyon
nagy fájdalom van a szívünkben, akkor is ott állhat előttünk az a vigasztaló,
bátorító üzenet, amely azt mondja nekünk, hogy az Úrral leszünk.
Imádkozzunk!
Életünk Istene! Köszönjük
neked, hogy gondot viselsz rólunk, hogy nem hagyod magára a tieidet. Köszönjük
neked, hogy általad megláthatjuk azt a reményteljes jövőt, amelyet véghez
vittél értünk. Terelj és készíts bennünket a te dicsőséges napod eljövetelére.
Kérünk téged, hogyha bizonytalanság, szomorúság van a szívünkben küld el
vigasztaló Szent Lelked. Bátoríts minket a nehéz pillanatainkban, amikor
annyira elcsüggedünk, hogy azt érezzük, hogy teljesen ködössé válik minden
körülöttünk. Kérünk Téged, hogy nyisd fel a szemünket, láttasd meg velünk, hogy
Te neked hatalmad van arra, hogy megszabadíts minket, megszabadíts a
terheinktől. Így segíts bennünket, hogy mindvégig megálljunk a hitben. Ámen.
Nagyon szép prédikáció lett, nagyon tetszett.
VálaszTörlésFontos (és szerintem igaz) dolgokról beszél, mint pl. a félelem, a bizonytalanság, a hit, a feltámadás, szembenézés, várakozás...
És (bevallom őszintén) két olyan kifejezést is talán itt olvastam először (mint a "Szatan", a "parúzia"), amikről korábban nem is hallottam.
Egy kérdésem azonban lenne: a szupplikáció mint olyan "a teológushallgatóknak kötelezően előírt gyülekezeti látogatást/szolgálatot" jelent? :)
A Szatan a sátánt jelenti.
TörlésA parúzia-várás pedig azt, hogy Jézus újra visszajön, magában hordozva a feszültséget, hogy ez 2000 éve még mindig nem történt meg.
A szupplikáció pedig így van, azt jelenti, hogy a teológusok gyakorlatra érkeznek a gyülekezetekbe, és a vasárnapi istentiszteleteken szolgálnak. :)
Köszönöm szépen az infókat! :)
Törlés(Akkor nem tippeltem annyira 'mellé'...)