A kép forrása itt található |
Igehirdetés 2Pt 3,3-14 alapján
Májust írtunk. Egy kora
reggelen álltunk ugyan azok a középiskolások a buszmegállóban, akik nap, mint
nap ingáztunk a közeli város iskoláiba. De ez a nap más volt. Mindannyian
ropogósra vasalt ünneplőben feszítettünk álmosan, kómásan. Egyszer csak
megláttuk a buszt, ahogy messze a kanyarnál kifordult. Lassított. Aztán a sofőr
széttárta a karjait, mutatta, hogy nem férünk fel. Gázt adott és elment.
Megkönnyebbült sóhaj
szakadt fel közöttünk. De jó! Haza lehet menni! Majd más díszíti a ballagók
termeit, majd más elbúcsúztatja őket! Az osztályfőnök ezt meg fogja érteni. És
mindenki boldogan, immáron az álmosság legkisebb jele nélkül indult haza.
Kivéve engem. Én ott álltam a matrózblúzomban és a kétségbeesésemben. Én
ugyanis aznap ballagtam. Velem mi lesz? Mobiltelefonom nem volt még, mint annyi
más embernek akkor. És nem volt autónk, hogy a szüleimet megkérjem, vigyenek
be. Latolgattam az esélyeimet. Aztán úgy döntöttem, ott maradok a buszmegállóban.
Majd csak eljutok valahogy a városba, és el tudom intézni ballagás előtt azokat
a feladatokat, amiket az egész osztály nevében én vállaltam magamra.
Egyszer csak felbukkant egy
busz, amire nem is számítottam így hétvégén. Már messziről láttam, hogy a pesti
járat az, ami nálunk soha nem áll meg. Rám egyáltalán nem jellemző módon
integetni, hadonászni kezdtem a sofőrnek. Ahogy lefékezett és megállt a buszmegállótól
távolabb, én még a nagy, vizes fűbe is örömmel gázoltam bele szoknyában,
harisnyában és magas sarkúban is…
Ma, az egyházi év utolsó
vasárnapján, a várakozásról szól igénk. Ez lesz a központi gondolatunk:
bizonytalan várakozás a biztosra. Várakozás, mint a buszmegállóban, a ballagás
reggelén. Bizonytalan és elbizonytalanító várakozás. De közben mégis ott van
benne az egészen biztos: valahogyan el fogok jutni a saját ballagásomra.
Bizonytalan várakozás a biztosra.
Ott folytatjuk, ahol a múlt
héten abbahagytuk.
Akkor Pál apostol írt a thesszalonikai gyülekezetnek az őket
foglalkoztató örökélet-várakozásról. Jézus mások eljöveteléről, amikor majd
vége lesz ennek a világnak, minden elhunyt feltámad, és eljön végre Isten
országa. Akkor elhangzott, hogy a tesszalonikai levél már olyan embereket
érint, akik nem éltek Jézus korában. Mások már a kérdéseik. Most még inkább így
van. Péter második levele az Újszövetség legfiatalabb írása. Valamikor Kr. u.
120-140 körül keletkezet, vagyis több mint 50 évvel az evangéliumok, és még
több évvel Pál levelei után.
Jézus keresztre feszítése
és feltámadása óta tehát 70-90 év telt el. Már egyáltalán senki nem él, aki
tudna még mesélni nekik Jézusról. Csak az írások és a szájhagyomány van. Ezek
pedig többek között arról szóltak számukra, hogy azonnal, illetve a
közeljövőben, bármelyik nap visszajöhet Jézus, és elhozhatja az új eget és új
földet. 70-90 éve álltak már Jézus követői a „buszmegállóban”, és nem jött az a
„busz”…
A levél írója ekkor egy
fontos mondatot jegyez le, amit azóta is sokat emlegetünk keresztyén körökben:
„az Úr előtt egy nap annyi, mint ezer esztendő, és ezer esztendő annyi, mint
egy nap”. A relatív időt mi is ismerjük. Egy 10 perces szünet a munkahelyen
vagy az iskolában csak egy szösszenet, de a boltban vagy a postán állva a
sorban egy örökkévalóság. A pár pillanatnyi várakozás valakire semmi, de ha pár
pillanattal késtük le a vonatot, akkor nagyon is sok. És sorolhatnánk tovább a
példákat, amikor ugyan azt az időt végtelenszer nagyobbnak vagy kisebbnek
érezzük. A levél írója ezt fedi fel titokként a kétsége esett címzettek előtt.
A mi számunkra is relatív az idő. Hát még az isteni perspektívából! Sőt! A
lassan 2000 éve az örökélet „buszmegállójában” álló keresztyénség azt a választ
találta, hogy éppen az a jó, ha mindig
úgy élünk, hogy ez bármikor, a mi életünkben eljöhet. Ha így hozzuk meg a
döntéseinket.
Bizonytalan várakozás a
biztosra. Bizonytalan, hogy mikor történik meg. Bizonytalan, mert a hosszú
várakozásban mindent és mindenkit elkezdünk kétségbe vonni. Ismerős az érzés,
amikor ott állunk valahol, és semmi sem utal arra, hogy tényleg most kell itt
lennünk? Egy idő után elkezdjük kétségbe vonni, hogy mi jókor jöttünk-e,
tényleg annyi idő van-e, stb. Mivel nem az történik, amire számítottunk,
magunkat és minden mást is elkezdünk kétségbe vonni. A késlekedés elbizonytalanít
minket. Így is, úgy is bizonytalanul várakozunk. Nem tudjuk az időt, hogy mikor
fordul be az a valaki vagy valami a sarkon, és egy idő után semmi mást sem
tudunk már.
Ez a várakozás azonban
biztos is. Biztos, mert Jézus megígérte. Biztos, ahogyan a Messiás-jövendölések
is sok száz évig hangoztak, és egyszer csak megszületett a Názáreti Jézus a
betlehemi istállóban. Az időpontja és a születésének hogyanja kérdés volt.
Bizonytalan. De az érkezése egészen biztos.
Elárulom, hogy mi történt
volna, ha nem tartok ki a buszmegállóban a ballagásom reggelén. A rokonokat
vártam volna meg, és épp csak a kezdés előtt becsúsztam volna. (Csak ugyebár az
osztály nevében vállalt feladataim maradtak volna elvégezetlenek. Például
csokor nélkül ballagott volna az osztályfőnökünk.) De most a példa kedvéért
játszunk el a gondolattal, hogy nem értem volna oda egyáltalán a saját
ballagásomra. És játszunk el azzal a gondolattal is, hogy váratlanul közlik velem,
hogy így nem is érettségizhetek. Mert van az a helyzet, amit le lehet késni.
Van az a jó, amire hogyha nem várjuk meg a bizonytalan és elbizonytalanító várakozást,
akkor aki kimarad, lemarad…
Ilyen az örökélet „buszmegállója”
is. Bizonytalanok vagyunk. 2000 éve állunk itt, gyakorló keresztyének. Megtehetjük,
hogy elmegyünk, és nem várakozunk állandóan Jézus visszajövetelére, kétségbe
vonva már az érkezését is. De aki kimarad, lemarad. Ő ugyanis egészen biztosan
visszajön a földre, ahogyan meg is született ide. Az igénk írója pedig azt
írja, hogy éppen azért várakozik még Isten ezzel ez eljövetellel, mert azt
akarja, hogy mindenki ott legyen a buszmegállóban. Az ő „buszára” mindenki
felfér. És azt a kegyelmet ajánlja nekünk, hogy még mindig ad időt, hogy
mindenki „kiérhessen” ide. Hogy mindenkinek az örök életet adhassa ajándékba.
Szeretetből várakoztat még minket. De ki tudja, meddig? Rajtam áll a döntés,
hogy érdemes-e várakoznom. Ámen.
Errol az ismetelten remek predikaciorol az jutott eszembe, hogy:
VálaszTörlés1) Ennel jobbat az egyhazi ev vegen, az uj elejen nem olvashatunk. :)
2) Nalam valahol kapcsolodik az okt. 31-hez. Hiszen akkor "az alapnak latszodnia kellett", most pedig azt sugallja, hogy igenis erdemes varni.
Sot, kell is!
Nyilvan nem volt egyszeru a varakozas azoknak, akik kb 2000 eve vartak. De azoknak sem, akik meg Kr.e. elott eltek.
Es nekunk is nehezkes...
De megis megeri!
Jott a busz (igaz, hogy egy masik), de jott.
Tudtunk picit szuszanni a melohelyen. Picit, de tudtunk.
Nem volt hiabavalo.
Es a veget hadd zarjam egy kis szemelyessel: jomagam is voltam mar hasonlo helyzetekben, sok-sok idot toltottem a 2000-es evekben kulonbozo buszmegallokban, palyaudvarokon buszra, atszallasokra varva.
A jaratok altalaban elobb-utobb mindig jottek - de nagyon farasztoak voltak ezek a varakozasok...
Az ilyesmit mara mar meguntam, de hiszem azt, es bizom benne, hogy az orokelet buszmegallojaban egeszen addig ott tudok maradni, amig az Ur meg nem erkezik...!
Emlékszem, amikor én voltam még teológushallgató, mennyire hiányzott, hogy nem nőhetnek ki egymásból az igehirdetések. Az Ön visszajelzései alapján hála ébredt bennem, ahogyan rádöbbentem, hogy már milyen sok éve megadatik ez. Gyönyörűen összefonódnak az igék, és igazából együtt emelik egymást. Vállt vállnak vetve.
TörlésÉrdemes hát várakozni... ;)
Ugyan kérem, még elpirulok... :)
TörlésÉn csak egy olvasó vagyok, aki szokott néha kommentelni... :)
Egyébként a lényeg az az utolsó három mondatban van: "Gyönyörűen összefonódnak az igék, és igazából együtt emelik egymást. Vállt vállnak vetve. Érdemes hát várakozni..."
Ez 1000%-ban így van! :)
Márpedig igazán inspirálóak a kommentek, amiket ír!
TörlésÓh, igazán köszönöm - de ha nincsenek az Ön kommentre (is) inspiráló prédikációi, akkor... :)
Törlés