A kép forrása itt található |
Igehirdetés 1Pt 4,1-6 alapján
Van, aki felvállalja, van, aki takargatja.
Van, aki beszél róla önmaga és mások érdekében is, és van, aki azt hiszi, hogy
önmaga és mások érdekében sem szabad beszélnie róla. Találós kérdés is lehetne,
hogy mi ez? Sok válasz létezhet rá. A mi mai válaszunk a mocsár. A
lelkiállapotunk mocsara. Az, amikor érezzük, hogy süllyedünk egy posványos
részen, ami a mocsaras tulajdonsága miatt túlontúl sokáig nem enged minket. Központi
gondolatunk ehhez kapcsolódik: Mit csináljak a mocsárral az életemben?
Az ige, amiből kinőtt ma ez a mondanivaló,
Péter első levelében található. A gyülekezetek születésének eleje-felé vannak.
Az első, eufórikus időszak véget ért már, amikor friss megtértként úgy érezték,
hogy az egész világot elbírják. De beköszöntöttek a hétköznapok, amik többek
között magukkal hozták a hitükért kapott bántást. Nem csak direktben az
üldözésekkel, hanem ebből a szakaszból az is megmutatkozik, hogy azért is, mert
nem folytatják azt a dorbézoló életet, mint előtte. Megdöbbenve tapasztalják,
hogy ebből is szenvedés nő ki.
Igénk a szenvedésről szól. Annak bizonyos
szempontból vett eredetéről és tűréséről. Sőt! Annak egyetemességéről! Arról,
hogy nem lehet nélküle élni, legalábbis földi, emberi testünkben. Függetlenül
attól, hogy Jézust nagyon szeretjük-e, vagy nélküle élünk. Mi ennek a
szenvedésnek a hosszú ideig tartó epizódjait mondjuk most mocsárnak. Később
vissza fogunk még térni a szóhoz, de előbb begyűjtjük az ige munícióját.
Sokszor mondom, hogy nem elég önmagában
nézni egy-egy szakaszt, mert a környezetéből kiemelve félreértjük. Most is ez a
helyzet. Az elhangzott igénk első versében ez áll: „aki testileg szenved, az
elszakad a bűntől”. Vagyis ez azt jelentené, hogy minden szenvedés pozitív,
előre vivő. Ezt viszont rögtön meg tudjuk cáfolni. (A testi szenvedés itt az
ebben a testben, a földi életben valóra vonatkozik.)
Előtte néhány verssel (3,17) azonban ez
áll: „Mert jobb jót, mint gonoszt cselekedve szenvedni, ha ez az Isten akarata.”
Vagyis lehet jót, és lehet rosszat cselekedve szenvedni. Lehet azért szenvedni,
mert jót tettem, de ezért is lesz, aki belém rúg. És lehet azért szenvedni,
mert valamit nagyon rosszul csináltam. Ez azt jelenti, hogy van negatív és pozitív
előjelű szenvedés. A negatív előjelű az, ami elkap, mint egy örvény, és állandóan
önmagát mélyíti. Nem csak rövid, de hosszú távon is egyre mélyebbre és
mélyebbre süllyedek. A pozitív előjelű szenvedés pedig az, amikor bár
rövidtávon szintén mélyre kerülök, de ez szükséges ahhoz, hogy valamit
megtapasztaljak és megtanuljak. Ide még vissza fogunk térni a mocsár képével.
A pozitív és negatív előjelű szenvedést
pedig úgy is átfogalmazhatjuk, hogy van aktív és passzív szenvedés. A passzív
az, amikor egyszerűen történnek csak velem a dolgok, amiknek passzív szenvedője
vagyok. Ha pedig próbálok csinálni valamit, csak annál rosszabb lesz. Vagy
nincsenek eszközeim a kiúthoz, vagy rosszakat, rosszul használok. Az aktív
szenvedés ezzel szemben az, amikor nem pusztán belesodródom, hanem önként
vállalom a nehéz időszakot. Aktív részese vagyok. Vannak is hozzá eszközeim – hogy
mit kell ilyenkor csinálni –, és folyamatosan (aktívan) nyitott is vagyok az
újabb és újabb eszközökre. Eszköz. Nem adottság. Vagyis tanulható, kutatható,
fejleszthető. Nem eredendően van, hanem megdolgozom érte.
Péter ugyan erről ír: „Mivel tehát
Krisztus testben szenvedett, vértezzétek fel magatokat azzal a felismeréssel,
hogy aki testileg szenved, az elszakad a bűntől”. A „vértezzétek fel magatokat”
ezt az eszközt, eszköztárat jelenti. Tudok tenni érte. Fel tudom vértezni
magamat a szenvedés küzdelmében.
Vízkereszt ideje van. A magyar szó csak
egyetlen szeletére vonatkozik az ünnepnek, Jézus megkeresztelésére. De ez
hármas ünnep. A napkeleti bölcsek látogatásának, és a kánai menyegzőnek is az
ünnepe. Mindegyik Jézus valamilyen szempontból hangsúlyos megjelenéséről szól.
Megmutatja magát a világnak. Megmutatja magát nekem. Ezt jelenti az eredeti epifánia
szó. És erről írt az előbb Péter: „Mivel tehát Krisztus testben szenvedett”.
Vagyis megmutatta a szenvedést. Megmutatta, hogy ő, az Isten is szenved.
Szenved emberi testben, de szenved Istenként is. Az Atyaisten nagypénteki
gyászába az egész világ beleremeg. És a Szentírás a megmondója annak, hogy
mennyire szenved amiatt is, ami nekünk fáj.
Jézus pedig különösen is hangsúlyozza,
hogy a szenvedés aktív része az életünknek. Akkor ne legyünk keresztyének? Éljünk
inkább a legalább pillanatokra lelket enyhítő kicsapongásnak, amiről Péter ír?
Idézzük fel ehhez az előbb végiggondolt pozitív és negatív előjelű szenvedést!
Így is, úgy is van szenvedés az életünkben. Nem lehet nélküle élni. (Annak meg
pláne nem, aki magát és a környezetét is átveri ennek az ellenkezőjével.) De
nem mindegy, hogy milyen íze, milyen illata van annak a szenvedésnek.
Áporodott, dohos és bűzös-e, vagy friss, tiszta illatot és tartalmas ízt hoz-e.
Péter ezt írja igénk végén: „de éljenek isten szerint lélekben”. Vagyis lehet a
szenvedés közben is végig stabilnak, rendíthetetlennek és tiszta tüdejű
embernek lenni.
Na most nézzük a mocsarat! A negatív
előjelű, áporodott, dohos, bűzös levegőjű, passzív szenvedés olyan, mint amikor
járunk-kelünk az életünkben, és hopp, egyszer csak egy mocsárban találjuk
magunkat. Hol kapálózunk, és így még mélyebbre süllyedünk, hol mozdulatlanul szenvedünk
benne. Nem látunk kiutat belőle. Fájdalomcsillapítózzuk mindenfélével a
lelkünket, de csak még rosszabbul leszünk tőle. Igazából azonban nem tudunk
semmit sem tenni, csak várjuk a végét. Mert egyszer csak mindig könnyebb lett
idáig is. Aztán csak reménykedni tudunk, hogy legközelebb hosszabb időt
tölthetünk majd mocsár nélkül.
A pozitív előjelű, friss, tiszta levegőjű,
aktív szenvedés ezzel szemben olyan, hogy már a szélén felismerhetjük az előjelekből.
Nem is megyünk tovább, hanem kicsit megállunk, megpihenünk. Ki azonban nem
kerüljük, mert csak még nagyobba kerülnénk. Végiggondoljuk inkább, hogy „Na,
megint itt van egy mocsár!” Nem kevésbé utáljuk, mint a passzívan szenvedők, de
aztán amikor úgy érezzük, hogy eljött az idő, kibiztosítjuk a kötelünket, és mi
magunk mászunk le rajta. Nem kötünk kompromisszumot: a legaljáig megyünk.
Szörnyű érzés. De legalább senki nem kényszerített bele. Magunk jöttünk. De
érezzük a biztosító kötelet. Ebbe kapaszkodunk. És bár az orrunk hegyéig sem látunk
a mocsárban, tudjuk, hogy minden mocsár
kincset rejt. Ezért jöttünk. Kérjük a kincsünket. És az állandóan fejlesztett
eszköztárunk révén egyszer csak tisztul a mocsár. Ragyogóan tiszta víz lesz
belőle. Mi pedig – fogalmunk sincs hogyan –, egyszer csak kint vagyunk már a
stabil szárazföldön. Sokkal rövidebb időt töltöttünk benne, mint passzív
szenvedéssel. De nincsenek illúzióink. Tudjuk, hogy sok mocsár vár még ránk...
Aki nem tud mit kezdeni Jézussal, az is
tud aktívan, a mocsárba biztosító kötelet leengedve szenvedni. Akinek azonban
Jézusért dobog a szíve, az sokkalta szélesebb eszköztárral rendelkezhet.
Mindenféle jónak ítélt eszközt használhat, amit a nem gyakorló keresztyének, és
ráadásul az övé Isten kegyelme. Az meg végtelen. J A
mocsarat pedig tovább vizionálhatjuk olyan képekkel, mint hogy Isten tartja
fent a biztosítókötelet. Vagy nem is kötél az, hanem a kereszt van a mocsár
aljába állítva, és azon mászunk lefelé. Vagy a kötélen lemászva a lábunkkal
kitapogathatjuk az ott fekvő keresztet, és ezen állhatunk, fekhetünk. És így
tovább.
Minden
mocsár kincset rejt. Akár
aktívan, akár passzívan szenvedünk benne, nem azért van ott, hogy megszívasson
bennünket, hanem azért, mert azt szeretné belekiabálni a szívünkbe, hogy
„Figyelj csak! Hatalmas kincset találsz alattam!” Ezért van a szenvedés. Ámen.
Ez a prédikáció egyszerűen tökéletes. Egy igazi mestermunka. (Tényleg... :-))
VálaszTörlésNagy bajban vagyok, mert tényleg nem tudom, mit írjak. :) De azért próbálkozok...
Talán nem én vagyok az egyetlen, aki fiatalon elhatározta, hogy márpedig szenvedés nélkül fogja az életét leélni, majd idővel mégis rájött, hogy ez nem megy. Hiába próbálkozunk, esélytelen. Belenyugodnunk, aggódnunk viszont talán aligha kell. Miért? Elég elolvasni ezt a prédikációt hozzá.
Ennyire komplex, mégis tökéletesen érthető módon még sohasem láttam senkitől leírva a szenvedésről semmit. És mivel már nekem is volt mindkét szenvedős korszak az életemben, így 100%-ban megtudom erősíteni a leírtakat.
És a végén a ""csattanó"" a kereszttel és a kinccsel... Tökéletes, köszönöm! :)
A szenvedés az egyik legnehezebb téma az életünkben. Talán a harag ilyen még.
TörlésÖrülök, ha segíthettem a saját szenvedésével való viszonyában!
Hát igen, a harag...
TörlésÉn köszönöm, hogy olvashattam! :)