A kép forrása itt található |
Igehirdetés Hós 10,12 alapján
Bevallom, hogy a tegnapi és a mai
igehirdetési igét kicseréltem. Még nem csináltam ilyet, de számomra fordítva szólaltatják
meg az óévi és újévi gondolatokat. Ez azt jelenti, hogy míg tegnap Mózes 5.
könyve került elő, ma Hóseás prófétával foglalkozunk. A központi gondolatot nem
árulom még el.
Vannak ún. nagy- és kispróféták az
Ószövetségben. A megnevezés nem a betöltött szerepükből, hanem a könyvük terjedelméből
jön. A kispróféták egy-egy könyve csak néhány lapot tölt meg. Némelyiket pedig
könnyű megjegyezni valamiről. Jónást a cethalról, Habakukot meg Malackáról a
Micimackóban, hiszen ő Szent Habakukozik mindig… J Hóseás
elsőre nem ugorhat be, azonban utána már könnyű lesz megjegyezni. Megrendítően
kezdődik ugyanis a könyve. Őt, a prófétát, arra kéri Isten, hogy egy parázna,
vagyis házasságtörő nőt vegyen feleségül. Hóseás pedig megteszi. A
házasságtörés ugyebár évezredeken keresztül az egész társadalom előtt főbenjáró
bűn volt, amiért – főleg akkoriban – ki is vetette magából az illetőt. Az Úr
pedig azt kéri prófétájától, hogy egy ilyen házasságtörő és kitaszított nőt
vegyen feleségül.
De itt még nincs vége! Ahogyan gyermekeik
születnek, Isten azt kéri, hogy Hóseás beszédes nevet adjon nekik. Az elsőt
Jezréelnek hívják, ami a város nevének említésével egy történelmi
szégyenfoltját idézi fel a népnek. A második és harmadik gyermek neve pedig még
csak nem is név. „Nincs irgalomnak” és „Nem népemnek” kéri, hogy nevezze őket.
Hogy miért?
Azért, mert Isten választott népe
állandóan több vasat tartott a tűzben. Betartották a hivatalos egyistenhit
kultuszát, ám közben csábító volt mindenféle idegen nép istenének követése is.
Hóseás próféta az, akitől kezdve megjelenik a paráznaság szimbolikája a nép
Istennel való kapcsolatában. Hóseás házasságával azt tartja oda Isten az
emberek arca elé, hogy „A tényleges házasságtörőknek nálatok nincs irgalom. De
Ti is házasságot törtök velem, amikor más istenekkel háltok, holott nekem esküdtetek.
Ezért igazából nem vagytok már a népem.” Gyermekeinek neve – Jezréel, Nincs
irgalom és Nem népem – mégis azt
jelenti, hogy van irgalom nekik, mert Isten számára ők akkor is a népe. Viszont
személyenként kérdés, hogy észhez térnek-e, vagy továbbra is paráznák lesznek
istenkapcsolatukban.
Érdemes végigolvasni Hóseás könyvét! 13
fejezet mindössze. Megrendítő látni benne, hogy Isten micsoda lobogó lánggal szerei
népét. Hogy mennyire küzd azért, hogy észhez térjenek, és mennyire kész
megbocsátani nekik. Így, hogy ismerjük a hátteret – hogy ő maga mondja ki
önmagára, hogy ő a megcsalt, szerető fél –, sokkal jobban fogjuk érteni a szöveget.
Mai alapigénk egyetlen igevers ebből:
„Vessetek magatoknak igazságot, akkor hűséget arathattok! Törjetek föl új
szántóföldet, mert ideje, hogy keressétek az Urat, míg majd eljön, és hullatja
rátok az igazság esőjét.” A vetés és aratás ugyan úgy a megcsalt Istenről szól.
Össze-vissza, mindenhova mindent ültettek – előkészítés és gondozás nélkül –,
aztán meg voltak lepődve, hogy az életükben minden össze-vissza, elkorcsosulva
nőtt fel.
Emlékszem, hogy amikor először jártam
annak idején az USA-ban, mennyire megdöbbentett a supermarket christianity (szupermárket-keresztyénség) kifejezés,
ami – most már elárulom – a mai központi gondolatunk. Szarkasztikusan ugyan azt
írja le, mint a bárkivel paráználkodó istenkapcsolat. Bemegy az ember a
gigantikus méretű boltba – ahol mindent lehet kapni –, és kényére-kedvére
válogat a vallási dolgok közül. Ebből levesz egy kis ezt, abból meg a kosarába
tesz egy kis azt. Púposan megrakott bevásárlókocsinyi cuccát hazaviszi, és egészen
addig nem megy, amíg ki nem ürülnek a készletei. Akkor újra kezdi majd a válogatást.
Ebbe a szupermárket-keresztyénségbe persze belefér egy kis horoszkóp, babona,
reinkarnáció (lélekvándorlás) vagy bármi más.
A környező versekben arról olvasunk Isten
népének vetésével és aratásával kapcsolatban – vagyis a szupermárketben megvásárolt
vallási kénye-kedvéről –, hogy meg vannak lepődve, hogy nem azt kapják, amit
várnak. Azt gondolja a nép, hogy ha ő Istenhez is fordul, meg minden más
kisbetűs istenhez is, akkor bebiztosítja magát, és minden a lehető legjobban
fog alakulni. Meg vannak sértődve, és istenverte módon élik meg kínlódásaikat,
holott a saját tetteik következményét élik meg egyszerűen.
Máshogy fogalmazva: eszik az ember az
ünnepek alatt egész nap, másfél héten keresztül. Az ecetes uborkára lecsúszik
egy kis bejgli, amit áthozott a szomszédasszony, és hát illik megkóstolni. A
karácsonyi süti nem csak a tejszínhabban forog, hanem a halászlében, a
pulykában és a pogácsában is. A rossz gyomrunkat pedig végül virslivel és egy
kis másnapossággal kúráljuk. Aztán meg vagyunk sértődve, hogy milyen nehezen
indul az év. Elsősorban testileg, de ezáltal lelkileg is.
A szupermárket keresztyénség a tényleg
gyakorló keresztyén világ szarkasztikus, észhez téríteni akaró kifejezése. A
jelenség pedig nálunk Magyarországon ugyan úgy fennáll. Most egy magyar
bölcsességet teszek hozzá, ami nem jelenti azt, hogy mi jobbak lennénk náluk.
(Sőt, ott hihetetlenül sok gyakorló keresztyén van, nálunk meg nagyítóval kell
keresni. Itthon az ufó-kategóriába tartozom a társadalomban azzal, hogy lelkész
vagyok, ott meg mindenki azt mondta erre, hogy „De jó! Az én tesóm/unokatesóm/nagynéném/barátnőm
stb. is az!”)
No, de térjünk vissza a magyar bölcsességre!
„Aki sokat markol, keveset fog.” Isten nem egyszerűen féltékeny, és ebből fakadóan
akar az egyetlen lenni az akkori és a mostani emberek életében. Sokkal inkább
arról van szó, hogy ő – velünk ellentétben – látja a
vegyesfelvágott-keresztyénség következményeit is. Látja, hogy pontosan az
ellenkező irányba tartunk, mint ami a célunk. Úgy járunk, mint Hóseásnál a nép:
az aratáskor csodálkozunk, hogy miért olyan vetés nőtt számunkra, ami az orrunk
előtt van. Ezért lobog olyan hűségesen és szerelmesen felénk Isten aggodalma,
és aggodalmából fakadó figyelmeztetése.
Ő tudja, hogy mindent megkaphatunk, amire
vágyunk. No, nem az anyagi javakról van persze szó, hanem a biztonságról, a szeretetről,
a megbecsültségről és a hasonló értékekről. Ott van a kezében mindez, és lobog
a vágytól, hogy nekünk adhassa. Ehhez képest mi csak oda- odarohanunk hozzá – amikor
szükségünk van rá –, és ki-kikapunk a kezéből darabokat. Mintha úgy kéne elcsennünk.
Pedig ő azért talált ki mindent a bűneset óta, hogy újra nekünk adhassa a
mindenséget.
Hóseáson keresztül belenyúlt a nép
gondolatvilágába Isten. Persze ismét szeretetből. A házasságtörő nővel történő
házasságával, és gyermekeinek meglepő nevével a meghökkentés eszközét
választotta, hogy átadhassa üzenetét.
Az új év kezdetén a mi gondolatvilágunkba
is a meghökkentés eszközével nyúlt bele Isten. Nem csak Hóseáson keresztül, de
a szupermárket-keresztyénség fogalmán keresztül is. Azt mondja igéjében, hogy
törjünk fel új szántóföldeket. Ez nem pusztán az új év első napjáról szól
számunkra. Ott lüktet benne az, hogy tényleg van irgalom. Lehet tiszta lappal
indulni, lehet tudatosan és elkötelezetten újrakezdeni a vetést. Nem úgy, mint
eddig, amikor előkészítés és a szükséges földmunkán nélkül – persze lelki
síkon!!! – bármit bárhová vetettünk.
Új szántóföldet kínál nekünk Isten. Az a
kérdése, hogy elkötelezettek vagyunk-e? Mert ugyebár (a magyar bölcsesség ezt
is mondja) egy fenékkel csak egy lovat lehet megülni… Csak akkor várhatjuk el
azt, hogy olyan vetést hozzon az életünk, amiről áhítozunk, ha az ő szeretete mellett
nem kacsintgatunk mindenféle másra is. Nem önmagáért féltékeny ő, hanem értünk.
Nem akarja, hogy bántódásunk essen. Ámen.
Bevallom, hogy tegnap és ma is káprázott a szemem, amikor az óévi prédikáció és az idei Útmutató igéjét néztem, de most pár perce "megnyugodtam" - már csak azért is, mert egyrészt nem "az én készülékemben volt a hiba", másrészt mert így egy tökéletes évindító prédikáció született. :)
VálaszTörlésMondjuk már közhelyes a részemről, de leírom: ma is tanultam valami újat, hiszen most már hallottam a kis- és nagyprófétákról is, és bevallom, hogy kedvet kaptam a fent említett próféta könyvének elolvasására is (remélem, hogy abszolválni tudom majd! :-) ).
A címben említett kifejezést is most hallottam először, de magával a jelenséggel már korábban találkoztam. Pálcát nem akarok senki felett törni, és dicsekedni sem akarok azzal, hogy "bibibi, én nem szoktam horoszkópozni, sem ezotériázni, sem más ilyesmit" (ennél azért toleránsabb vagyok), de ettől függetlenül leírom: boldog vagyok, hogy evangélikus lehetek! Mást nem is tudnék elképzelni, csak és kizárólag ezt! (Muszáj önkritikusnak lennem: próbáltam korábban sokszor egy fenékkel két - néha akár három - lovat is megülni, és tapasztalatból tudom, hogy ez semmi jóra nem vezet...! De amióta visszataláltam a helyes útra, azóta mégjobban a fejembe vésődött a fenti mondás és annak minden tanulsága.)
És annak is örülök, hogy az Úr szeme rajtam is ott van, ez továbbra is muníciót ad nekem. :)
(És igen, amiatt is happy vagyok, hogy ezt a prédikációt is olvashattam! :-) )
Kedves Ludwig!
VálaszTörlésAzt hiszem utólag mindig azt látjuk, hogy ránk is sokszor igaz volt ez a szupermárket-keresztyénség valamilyen egészen egyéni módon. De ebből is van kegyelem. Én azt szeretem Istenben, hogy ő ilyenkor sem szemrehányó módon szól, hanem szeretettel. És ráadásul teszi ezt azért, mert tudja, mi lenne a következménye annak...
Ezzel nehéz lenne nem 1000%-ban egyetérteni... :) Hála az Úrnak érte!
Törlés