A kép forrása itt található |
Igehirdetés 5Móz 11,26-28 alapján
Idén szilveszterkor rendhagyó hangulatú
igehirdetéssel búcsúzunk az óévtől. Ez lesz a központi gondolatunk: a vallássérültek
vigasztalója.
A vallássérült szó nem az én találmányom.
A valláspszichológiában létező szakszó. Teljes megértéssel és szeretettel azt fogalmazza
meg ez a kifejezés, hogy eltorzított módon kaphattunk képet a vallásról és
Istenről. Sokszor a kisgyermekkor légköréről van ilyenkor szó, de számos
esetben a kamasz- vagy akár felnőttkorról.
Van, amikor úgy érhető tetten, hogy a
szülő Istennel fenyegetőzik: „Vigyázz, mert ha én nem is látom, látja az Isten
és megver majd érte!” És mi ez, ha nem a végtelenül szerető Isten képének
eltorzítása? Van aztán, amikor úgy érhető tetten, hogy valakinek csak az Isten
haragjáról és a bosszúállásáról beszélnek. És sorolhatnánk tovább a példákat.
De nem csak a szülő okozhat
vallássérülést. Lehet az nagyszülő, testvér, lelkész, tanár vagy bárki. És ott
a korszellem. Az előző rendszer vallásellenessége önmagában árasztotta ezt mindenkire.
Éppen ezért létezik az, hogy akkor mégis virágzott a keresztyén élet, elvégre
az előző korszellemben nevelkedettek éltek. Mára azonban azok a generációk
nőttek fel, akik a társadalmi anyatejjel szívták magukba a vallássérültséget. Minimum
a kettős neveléssel. És még egy fájó csoportot meg kell említeni. A lelkészek
gyermekeit. Bár közel nem mindenki lett súlyosan vallássérült közülük, mégis
sokan kerültek ki mindig is közülük.
Nyomasztó kifejezést, és még nyomasztóbb
hangulatot hoztam most ide. De nem önkényesen tettem, és nem az ebben lévő tocsogás
a célom. Innentől már a feloldás felé haladunk. Ez ugyebár a központi
gondolatunk: a vallássérültek vigasztalója.
Látszólag az igénk is nyomasztó. De csak
látszólag! Álruhás evangéliumi hírnökről van ugyanis szó, amit alaposan meg
kell vizsgálnunk, hogy megtaláljuk a belőle fakadó élet forrását. Nézzük hát!
Az alaptörténetet nem hallottuk. Mózes 5.
könyvéről van szó. A törvény megismétléséről. A 40 éves pusztai vándorlásban
van még Mózes és a választott nép. Ekkor hangzik el – már jó előre – a
felkészítésük az ottani életre való berendezkedésre. Igénk ebben a gondolatban
szólal meg. Ha hallgatunk Isten parancsolataira, akkor áldást ad nekünk. Ha nem
hallgatunk rá, akkor átkot.
Már hallom is, micsoda fantasztikus terep
ez arra, hogy aki maga is vallássérült, másokat is azzá tegyen ezen keresztül!!!
Mert az Isten átkoz! Aki negatívan akarja látni ezt az igét, csak tessék!
Aki azonban befogadóan tudja tartani a gondolkodását,
annak elárulom azt, hogy az Ószövetség héber szövegében két szó létezik az
átokra. Az egyik a hérem szó, ami
megtiltást, elkülönítés, megsemmisítést jelent. Ez a klasszikus ősi gondolkodás,
hogy ha valami átkozott (romlott), akkor azt el kell különíteni, és meg kell
semmisíteni. A másik a hálal szó, ami
az áldás ellentétét jelenti. Igénkben ez az utóbbi, a hálal szerepel. Vagyis vagy az áldást, vagy az ellenkezőjét, a „nem
áldást” választjuk. A kegyelmet, vagy a „nem kegyelmet”. Vagy ahogy a szöveg
írja: vagy hallgatunk Istenre, vagy nem hallgatunk rá.
Szó sincs tehát is klasszikus értelemben
vett átkozásról Istentől, hogyha nem hallgatunk rá. Hanem ha nem hallgatunk rá,akkor nem hallgatunk rá... De akkor – egyértelmű következményként – nem is várhatjuk el, hogy részesüljünk a tőle jövő ajándékokból, az áldásból.
Látunk egy képzeletbeli poharat az
asztalon. Ugyan azt az egyetlent. Az egyikünk úgy fog fogalmazni, hogy az félig
üres. A másikunk úgy, hogy az félig tele van. Van, akinek az jut eszébe róla,
hogy szomjas. Más valakinek az, hogy a víz csak alapanyag, de nem innivaló.
Lesz, aki egy gyerekkori fürdőzésre gondol, más a kisgyermeke esti fürdetésére.
Lesz, aki arra, hogy szívesen belefojtana ebbe valakit. És lesz, aki a keresztvízre,
vagy a könnyekre. Végtelen a lehetőségek tárháza. És mindannyian ugyan azt az
egyetlen poharat látnánk, ami fele részben tartalmaz vizet.
Hogy mit látunk? Azt, ami az
élettörténetünkből ered. Ami a múltunkból fakadó jelenünk. Aki pedig már
tudatosan és bölcsen sokat dolgozott magán, az érezni fogja a pozitív változást
is a szemléletmódján: „Annak idején még a nehézséget láttam benne, ma már a jót
is észre tudom venni.”
Némi szójátékkal élve, a vallássérült
hallássérült és látássérült is. Olyanokat hallott ugyanis, amik eltorzították a
hallását. Olyanokat látott, amik eltorzították a látását. Azt hallotta annak
idején ezerszer, hogy amit lát az mondjuk sárga. Az a torzulás az ő számára,
hogy sárgának hiszi így azt, ami
amúgy egyértelműen kék színű. De ő ehhez fog mérni mindent. Úgy indították
útnak, hogy eleve a torhoz viszonyít.
December 31-e van. Az óév estéje. Holnap
egy egészen új kezdődik. Ez is a félpohárnyi víz esete. Kinek áldás, kinek átok
ez. Kinek remény, kinek fájó pont. Isten azonban más ó és új váltását is elénk
hozza ma. Valahol mindannyian vallássérültek vagyunk. Ki jobban, ki kevésbé.
Erről nem tehetünk. Ez a hozott „csomag” része. Ez van. Nem kértük. Lett. A
saját kevésbé vagy jobban torz látásmódunkat pedig rendületlenül tovább is
adtuk. Másoknak is sárgának kiáltva ki az amúgy kék színt. De most
fordulóponthoz értünk.
Ezt mondja Isten: „Lásd, én ma áldást és
átkod adok elétek. Áldást, ha hallgattok Isteneteknek, az Úrnak parancsolataira
[…]. De átkot, ha nem hallgattok Isteneteknek, az Úrnak parancsolataira.” (A parancsolat szóhoz lásd a szentesti „Ősbizalom” c. igehirdetést az Istenelvárása résznél.)
Fordulóponthoz értünk. Most az óév végét
kiáltja ki Isten. Eddig volt a tudatlan vallássérülésünk. Ahogy felnőttünk, úgy
kaptunk otthonról, a tanítótól, a lelkésztől vagy a társadalomtól hallás- és
látássérülést Istenről. Sárgának mondták a kéket. Ez a csomagunk része. De ez a
mostani pont a választás része. Innentől választhatunk, hogy az Istentől jövő
áldást választjuk-e, vagy ennek az ellentétét. Máshogy fogalmazva: megvizsgáljuk-e
a kapott vallási csomagunkat, és hajlandóak vagyunk-e mögé nézni annak, amit
kaptunk?
A vallássérültek vigasztalójaként szólal
meg ma Isten. Ő, az igazi Isten, tárt karokkal vár bennünket, hogy végre kíváncsiak legyünk rá úgy, amilyen ő valójában. Mi magunk is átéljük, hogy mennyi hamis
dolgot gondolnak rólunk, és mennyire mások is vagyunk mi valójában.
Elképzelhetjük, hogy fáj látnia Istennek azt, hogy azért van tőle távolságunk,
mert torz képünk van róla. Ha a valódi énjére lennénk kíváncsiak, végre a Szabadítónk
és Vigasztalónk lehetne.
Nem tehetünk arról, hogy mit kaptunk. De
arról igen, hogy mihez kezdünk vele. Örök áldozatok maradunk-e, vagy Jézus áldozatát
engedjük hatni? Az áldást magát. Mert nem csak az óév, hanem az óemberünk is
lezárható. A vallássérülés meggyógyítható. Itt van a lehetősége nem csak az új
évnek, hanem az újembernek is. Mi akarok lenni? Áldozat, vagy megmentett, megszabadított
ember? Ámen.
Perfekt, perfekt, perfekt! Tökéletes lezárása az idei év prédikációinak! :)
VálaszTörlésBevallom, az elején picit megijedtem, és nem értettem, miről lesz itt szó. De aztán más lett a helyzet... :)
Mindenkinek elolvasásra ajánlom!
Áldott, boldogságban, erőben, egészségben, kegyelemben gazdag új évet kívánok Önnek, családjának és gyülekezetének egyaránt! :)
Miután Ludwig ennyi ideje olvassa aktívan az igehirdetéseimet, bóknak tekintem, hogy meg tudom még lepni...
TörlésMár készen van a mai. Folyt.köv. néhány óra múlva!
Én is áldott új évet kívánok! Növekedést Istenben.
Ugyan kérem, én örülök, hogy olvashatom őket... :)
TörlésVárom! :)
Köszönöm szépen, viszont kívánom!