A kép forrása itt található |
Igehirdetés Jn 10,30-42 alapján
Ha valami barkácsboltba, autósboltba,
szerelvényboltba vagy hasonlóba kell menni, én jobb szeretem elkerülni ezt a
feladatot, és másra bízni. Ennek egyetlen oka van. Ha visszakérdeznek, még a
kérdést sem értem, hiába az anyanyelvemen hangzik el. Viszont ha például
szövegszerkesztővel kell dolgozni, akkor nyeregben vagyok. Bármilyen
kinyomtatott oldalt reprodukálni tudok, ránézésre megmondani, hogyan készült,
és ráadásul tízujjas vakíróként gépelek. Szóval ez az én terepem.
Benedek Tibor olimpiai bajnokvízilabdázóval és egykori szövetségi kapitánnyal hallottam egyszer egyinterjút, ahol mesélte, hogy többször kinevették már, hogy mennyire nem tud
focizni. Őszerinte azonban ez teljesen természetes, mivel úgy nőtt fel, hogy
amikor mások az utcán rúgták a bőrt, ő uszodába ment a barátaival. Vagyis ha
focizott volna, tudna is focizni. Majd elmesélte, hogy hogyan tanult meg
nyilatkozni, amikor szükség lett erre. Holott előtte ezért is kinevették. Sokat
köszönhetek ennek a vele készült interjúnak, mert ezt a jelenséget szoktam
azóta én is jelezni, amikor vagy kinevetnek a hiányosságaim miatt. A
szövegszerkesztést és a gépelést évekig iskolában tanultam. A barkácsolásban
vagy az autószerelésben viszont nem vagyok jártas. Vagyis csak annyi a kérdés,
hogy időt, energiát és figyelmet fordítottam-e valamire vagy sem.
Ma arról fogunk beszélni, hogy a
megkülönböztetés művészete tanulható. Aki jártas a barkácsolásban, az szemre megmondja,
milyen csavar való valahová. Mert megtanulta és kitapasztalta. Rendelkezik a
megkülönböztetés művészetével azon a területen. Aki viszont nem töltött ezzel
időt, az természetes, hogy még a kérdést sem fogja érteni, és megijed.
Ez történik Jézussal és zsidó
hallgatóságával is. Jézus pusztán felhívja a figyelmüket arra, hogy Isten
dolgaival kapcsolatban nem rendelkeznek a megkülönböztetés művészetével. Erre
ők megijednek, zavarba jönnek, sőt bepöccennek. Jézus továbbra is észérvekkel
jön, ők viszont annyira leblokkolnak, hogy meg akarják kövezni. Ők annyit
tudtak – barkácsnyelven szólva –, hogy létezik a facsavar. Amikor pedig
Jézustól megtudják, hogy az nem fából van, hanem vasból, kiborultak…
Igénkből csak annyit látunk, hogy „újra
köveket ragadtak”. Az előzményekből azonban kiderül, hogy János evangéliumában
már negyedszer akarják halálra kövezni. Itt már úgy nyit a történet, hogy ott
szorongatják ezeket a kődarabokat, hogy lesújtsanak rá. Jézus szavai alatt
végig ezt fogják a kezükben. Ő azonban a megkülönböztetésére hívja fel a
figyelmüket. Azt, hogy sokkal több dolog van égen és földön, mint amihez ők érthetnek.
Ha pedig Isten dolgairól van szó, akkor ez különösen igaz. Időt és energiát
kellene fordítaniuk arra, hogy tanuljanak és minél több mindent
megtapasztaljanak róla, és csak azután döntést hozni. Ők azonban csak a saját,
meglévő ismeretükbe kapaszkodnak, hogy ha a facsavar facsavar, akkor fából kell
lennie és kész! Mivel pedig Jézus be akarja bizonyítani, hogy a facsavar vasból
van, és faelemeket rögzítenek vele egymáshoz, ezért újra meg akarják kövezni.
Jézus azonban kimenekül a kezük közül negyedszer is. Még nem jött el az ő
órája.
Hogyan mutat rá Jézus arra, hogy nincsenek
birtokában Isten dolgaiban a megkülönböztetés művészetének? A saját cselekedeteire
és a Szentírásra mutat rá. Lélektanilag fantasztikus, ahogyan János evangélista
rögzíti, hogy ezekkel egyáltalán nem tudnak vitatkozni. Ez természetes, hiszen
az említett megkülönböztetésben nem jártasak. Amit látnak, ahhoz nincs elég
információjuk és tapasztalatuk. Ezért belekapaszkodnak Jézus néhány szavába, és
csak ezeket ismételgetve vádként, hagyják, hogy az érzelmeik elragadják őket.
Vagyis az egy természetes dolog, hogy nem értünk mindenhez. A baj ott van, ha ennek
ellenére is megpróbáljuk bebizonyítani, hogy igazunk van…
A megkülönböztetés művészete.
Megkülönböztetni, hogy mi a facsavar és mi nem az. Hogyan lehet bebikázni az
autó lemerült akkumulátorát, és hogyan nem? Hogyan lehet megszerkeszteni egy
dokumentumot a számítógépen, és hogyan nem? Hogyan lehet megállapítani, hogy
Jézus Isten Fia, és hogyan nem?
Megkülönböztetni azt, hogy mi táplálja az
ádventünket és mi nem? Mi az, amire olyan szinten szüksége van a lelkünknek
ezekben a napokban, mint a levegőre, és mi az, ami bár látszólag szükséges,
mégis gúzsba köt minket? Megkülönböztetni azt, hogy nem egyszerűen a Kisdedhez
közelítünk a betlehemi istállóban, hanem az Isten Fiához. Megkülönböztetni,
hogy mi az, ami valóban táplálja a hitünket a hagyományból, és mi az, ami ragadós-cuppanós
mocsárként csapdába ejt belőle.
Megkülönböztetni a csavart a szegtől, az
autó ablakmosóját a hűtőfolyadéktól, a szövegszerkesztőben a kurzort a betűtől.
De hogy tudom megtenni ezt? Hát úgy, hogy megtanulom. Emlékszem, amikor az
USA-ban éltem, és azt sem tudtam, hogyan kell bezárni a lakásom ajtaját. Mivel
én soha nem láttam olyan zárat, meg kellett tanulnom. Ez a tanulás rejlik a
megkülönböztetés mögött. Sokan egyszerűen ösztönösek szeretnének lenni. Ám az
ösztön csalóka! Bármi, ami beidegződött, ösztönössé válik. A rossz is. Az a
megkülönböztetés művészete, hogy mérlegre teszem azt, amit csinálok, vagy
amivel találkozom. A mérlegelést pedig a tudásom adja.
Tanulni, hogy meg tudjunk különböztetni.
Karácsony fantasztikus szemléltetése ennek. Jézus nem egyszerűen eljön a
világba, és elkezd működni, hanem elkezd magzatként fejlődni Mária méhében,
majd felsíró újszülött korától elkezdi tanulni
és megtapasztalni az emberlétet. Időt ad magának.
Az alapigénkben szereplő zsidók úgy
gondolták, hogy ha ők az Istenről szóló hagyományban nőttek fel, akkor ők
fújják a passzátszelet. És ha sokan ugyan azt állítják, akkor pláne. Ám a
később Pál első thesszalonikai levelében leírt állítás lesz igaz: „A Lelket ne
oltsátok ki, a prófétálást ne vessétek meg, de mindent vizsgáljatok meg: a jót
tartsátok meg, a gonosz minden fajtájától tartózkodjatok!” Mindent
megvizsgálni, és ezzel lehetőséget adni a megkülönböztetésre.
Mi azonban ösztönösen mindannyian addig
jutunk – nincs ebben semmi szégyellni való –, hogy „Mivel tudom, hogy az facsavar,
ezért joggal mondom róla, hogy fából van.” Vagyis ha megtérünk, akkor aztgondoljuk, hogy már hirtelen mindent helytállóan tudunk Istenről. Pedig mégcsak ízelítőt kaptunk. Kutatni, gyakorolni, tanulni, tapasztalni kellene még.Gyönyörű volt látnom az USA-ban, hogy ott rengeteg keresztyén beiratkozik a
teológiára általános, alap szintű teológia szakra. Nem azért, mert egyházi
pályán szeretnének majd dolgozni, hanem azért, hogy mélyebben értsék, amit
átélnek. Azért, mert komolyan veszik. Mert mankókat szeretnének, amik segítik
őket a hitükben. Nem akarnak megtéveszthetőek lenni a hitükben, ezért tanulnak
és tapasztalatokat gyűjtenek a megkülönböztetés művészetéhez.
A megkülönböztetés művészete tanulható.
Erről gondolkodtunk ma. Jézus önmagára irányítja a figyelmet. Nem dicsekvésből,
hanem azért, mert belőle fakad élet. Belőle, aki Istenként embertestbe bújt.
Aki a magzati kort és a felnövekedés 30 évét sem sajnálta arra, hogy
beletanuljon az emberlétbe, és megtapasztalja azt. Példát mutatott alázatból.
Példát, amit követhetünk. Ráadásul nem vakhitet kér tőlünk, ahol szolga módra
végrehajtunk mindent, hanem ahogyan Tamásnak odatartotta tapintásra és
megvizsgálásra a sebeit, nekünk is odatartja önmagát, hogy nyugodtan vizsgáljuk
meg. Gyakoroljuk a megkülönböztetés művészetét. Mert élet fakad belőle. Ámen.
Szivesen olvastam felkészülését Judit.Elkezdtem beszélgetni, de rájöttem az életrajzomnál kötök ki.Nem tudom lesz e rá időm. Sokad magammal többször átélhettük a kirekesztést, megkülönböztetést. Utólag értékelhetjük, hogy rátaláltunk a járható élhető utra. Mennyivel megértőbbek vagyunk 50-60 év távlatában.
VálaszTörlésKedves Kommentelő! (Nevet nem látok, csak a gyárvárosi daloskört)
TörlésIgen, a megkülönböztetés nem csak pozitív, hanem más olvasatban negatív is lehet. De ahogyan olvasom, Ön megküzdött már vele, és életbölcsességgé tudta formálni.
Az "elkezdtem beszélgetni" mire vonatkozik? Azt a részt nem értem.
Judit
Talán furcsa lesz, amit írok, de ez a(z ismételten remek) prédikáció szerintem most sokkal inkább az emberi gyarlóság felől közelít Jézushoz, és nem fordítva.
VálaszTörlésMit értek ezalatt?
Pl. azt, hogy az ember sokszor ragaszkodik ahhoz, hogy "csak az a hiteles és elfogadható amit ő maga hisz/tud/meg tud csinálni", stb. Igen, még az Úrral szemben is. Inkább követ vesz a kezébe, szorongatja... És bár nem dobja végül el, de ez akkor is ijesztő.
A mai világban az ilyesmivel pedig minden szempontból csínján kellene bánni. Ne feledjük, hogy nem tudunk semmit az Úrnál jobban!
Arról meg ne is beszéljünk, hogy olyan gyorsan változnak a földi világ egyes dolgai, hogy azt nehéz követni még a "tényleg" szakembereknek is...
Advent harmadik vasárnapján talán nem is kell jobb üzenet annál, amit Judit a címben (is) leírt: A megkülönböztetés művészete tanulható.
Fontos, hogy megtanuljuk, mit tudunk és mit nem, mi hasznos és mi nem, mi számít és mi nem! Mihez értünk és mihez nem...
De talán a legfontosabb mégis az, hogy tudjuk: Istennel nem versenyezhetünk, viszont az Ő üzeneteit ki kell szűrnünk a ránk zúduló információs és egyéb özönökből egyaránt!
(Apróság még a végére: a facsavarral sokáig én is "úgy" voltam, és a ruha/táska/cipőboltokban szokott előfordulni velem, hogy sokszor csak kapkodom a fejem egy-egy kifejezés kapcsán... :))
Kedves Ludwig!
TörlésEngem is foglalkoztatott az a szál is amit ír a kövek szorongatásáról. Például a szójáték, ami ehhez kapcsolódik: kő vetés vagy követés. Milyen kicsi, és milyen nagy különbség!
Bennem maradt hiányérzet, mert úgy érzem, hogy töredékét sem tudtam átadni annak, milyen mélységesen mély üzenet a megkülönböztetés művészete, pozitív olvasatban. De majd biztos előjön még belőlem... :)
Judit
Nem tudom, hogy ez számít-e esetleg valamit, de jómagam 1000&-ban megértettem, mit akart mondani... :)
TörlésBiztos vagyok benne, hogy előjön, igen! :)
Ennek örülök! De tényleg van még ebben üzenet bőven... :)
TörlésÁmen! ;)
Törlés