A kép forrása itt található |
Igehirdetés Ézs 60,19-22 alapján
Adott egy felnőtt születésnapos. Éppen saját magának szervez bulit aznap
estére. Kicsit furcsa, nem? Alapvetően az a magyar mentalitás, hogy nem illik elárulni,
ha aznap van a szülinapunk, mert zavarba hozhatunk vele másokat. Köszöntést
pedig vagy szerveznek az embernek, vagy nem… Képzeletbeli szülinaposunk persze
tényleg lehet, hogy azért szervezkedik, mert több figyelmet szeretne ezáltal
kicsikarni a környezetéből. Arra vágyik, hogy mindenki őt ünnepelje. Viszont
van egy másik forgatókönyv is! Hogyha meglátnánk és beszélnénk vele róla lehet,
hogy az derülne ki, hogy emlékezni, megállni, visszatekinteni, mérleget
készíteni hívja a többieket. Nem azt várja, hogy őt ünnepeljék, hanem hogy vele ünnepeljék meg azt, hogy megérte
ezt a kort. Képzeletbeli szülinaposunkról tehát könnyű lenne ítélkezni. Viszont
egyáltalán nem mindegy, hogy őt kell-e elvárás-szerűen ünnepelni aznap este,
vagy vele együtt ünnepelni azt, ami neki fontos…
Ma így szól a központi gondolatunk: Most
akkor ki kit ünnepel karácsonykor? Isten várja el, hogy őt ünnepeljük ilyenkor?
Rendez magának egy világra szóló szülinapi bulit minden évben, és elvárja, hogy
mindenki hajbókoljon előtte? Nos, én nem így ismerem az Istent. De nézzünk a
mélyére ennek!
Izgalmak igéink vannak idén karácsonykor.
Sehol nincsenek a klasszikus betlehemi istállós leírások, helyette egészen más igehelyekből
szólalnak meg az igehirdetés alapját adó bibliai igék. A mai Ézsaiás próféta
könyvéből. Egy gyönyörű szép, szívet melengető, hömpölygő folyam.
Nap és hold. Erről kezdi a beszédet Isten.
Az égitestek, amik életünk ritmusát adják. A nap adta világosság és sötétség,
illetve a holdnak nem csak a fénye, hanem testünk és ünnepeink menetrendje.
Világítótestek, amiket a teremtés során megteremtett Isten. Most pedig azt
mondja, hogy nem ezek lesznek többé azok, amik a világosságot adják nekünk,
hanem ő maga fog világítani. Mit jelent ez? Már megint a világ végéről van szó?
Cseppet sem. Egy icurka-picurka fényforrás is betölti a sötét szobát. De
ismerjük a helyzetet, amikor fényes nappal elmegyünk úgy otthonról, hogy égve
marad egy lámpa, mert világosban és ragyogó napsütésben még ez a fényözön sem
tűnik fel számunkra.
Azt jelenti tehát, hogy nem a nap és a
hold fog többé világítani, hogy maga a fény forrása, Isten válik megtapasztalhatóvá.
Nem kell már a teremtmény égitestekre bízni magunkat – mint a zseblámpára,
gyertyára, satöbbire –, hanem maga a világosság jön el közénk. Jézus születésének
éjszakáján először még csak a betlehemi csillag fényével töri át az eget,
húsvét hajnalára viszont maga a fény támad fel, és győzi le teljes mértékben a
sötétséget.
Ugyan az a dinamika van mögötte, mint
abban a kérdésben, hogy ki kit ünnepel karácsonykor, vagy szülinapkor. Attól
függ, hogy milyen szemszögből nézem… Ha a Szentírás szemszögéből, akkor azt
látom, hogy nem dörgedelmet hoz a nap és hold nélküli világ leírása, hanem a
létező legnagyobb boldogságot. Eltűnhet ugyanis az Éden kertjéből történt
kiűzetés után a távolság Isten és ember között, és újra vele lehet sétálni
életünk kertjében szellős alkonyatkor, mint egykor Ádám és Éva tette.
Ugyan ezt a gondolatot folytatja az ige,
amikor azt mondja, hogy letelnek gyászunk napjai. Hogy senki nem veheti el
tőlünk az – átvitt értelmű – országunkat. A kevés is ezerré fog nőni, a kicsi
is hatalmassá. Tudják, hogy van az evangéliumnak is prototípusa? Amikor
megtörténik Édenben a bűneset, és Isten Ádámhoz, Évához és a kígyóhoz szól, úgy
mondjuk, hogy elhangzik a proto-evangélium. Az evangélium prototípusa. Már ott
és akkor megígéri és kihirdeti Isten, hogy helyre fog állítani mindent. Ha
mélyen belegondolunk ebbe, mélyen megrendítő is, hogy ettől a pillanattól
kezdve azon dolgozik Isten, hogy közvetlenül vele lehessünk gátak és falak
nélkül.
Mielőtt összefűzzük ezeket a gondolatokat,
és megnézzük, hogy ki kit ünnepel karácsonykor, maradt még egy fontos gondolat
az igéből. Az idő-faktor. Gyönyörűen bomlik ez ki igénkben! Először
facsemetéről beszél Isten, amelyet ő ültetett. Azt szoktuk mondani, hogy a
facsemetét a jövőnek ültetjük. Nem akkor élvezzük a gyümölcsét vagy a hatalmas
árnyékát, amikor elplántáljuk, hanem csak évekkel, vagy akár évtizedekkel később.
Sőt, lehet, hogy nem mi élvezzük majd, hanem az utánunk jövő generációk. Isten
facsemetében gondolkodik. Elültette a gondolatot már rögtön az Éden
tragédiájakor, és plántálta, nevelgette azt.
Az idő-faktor másik része az ige vége: azt
mondja Isten, hogy ő nem tétovázik, hanem véghezviszi facsemete-tervét a maga
idejében. De az eredeti héber nyelv itt is nagyon izgalmas. A „nem tétovázom
részt” úgy is lehet fordítani, hogy nem sürgetem. Vagyis Isten sem nem siet,
sem nem rohan. Mindennek megvan a maga ideje, és éppen akkor teszi meg Isten.
(De figyelem! Ez róla szól, és nem rólunk! Nekünk nem lehet mentség ez a halogatásra!
De ez egy önálló téma lehetne…)
Szóval akkor ki kit ünnepel karácsonykor?
Nekünk kellene ilyenkor hajbókolnunk Isten előtt, hogy milyen szuper? Nos, a
fentiekből azt gondolom egyértelmű, hogy ő nem ilyen Isten. Aki „lemegy
emberbe”, aki facsemetében gondolkodik, aki az átmeneti időre fantasztikus
átmeneti fényforrásokat teremt nekünk, ő nem szorul rá arra, hogy mi elismerjük
és felismerjük őt. Sokkal inkább nekünk
van szükségünk arra, hogy felfedezzük őt!
Napjainkban egyre inkább abba az irányba
hajlik a helyzet, hogy emberek ünnepelnek embereket karácsonykor. „Ünnepeljük a
gyerekeket karácsonykor!” De ők egyszer csak felnőnek és kirepülnek. „Ünnepeljük
azt, hogy szeretjük egymást!” De problémáink is vannak egymással, és karácsony
csak még jobban felerősíti ezeket. És sorolhatnánk tovább az emberi kapcsolatainkhoz
kötődő szálakat. Hiszen mennyi szerettünk nem él már, és lüktet a gyász
fájdalmas szúrása szívünkben. És ott vannak világszerte millióan, akik egyedül
szenvedik végig az ünnepeket.
Most akkor ki kit ünnepel karácsonykor? Nézzük
először a szülinapost! Bár a mi gondolkodásunk távol áll a „magadnak szervezz
szülinapi köszöntést” gondolattól, ez attól még nagyon áldott lehet.
Fantasztikus lenne egyszer kiélni a belső késztetésemet, és a hozzám közel álló
szeretteimet azért hívni egybe, hogy kifejezhessem ezáltal mindazt, ami ott él
bennem. Nem magamat ünnepeltetném, hanem arra hívnám a szeretteimet, hogy velem
ünnepeljenek.
Én még szégyenlősen nem merem megtenni
ezt, Isten viszont igen. Karácsonykor nem magát akarja ünnepeltetni a világgal.
Nem is azt akarja, hogy emberekre építsük az ünnepet, mert kártyavár csak az. A
csalódás melegágya. Inkább ő ünnepel bennünket. Ünnepli, hogy Jézus legyőzte az
Édenben elszabadult kígyót. Ünnepli, hogy átszakította az eget, és leomolhat a
közte és köztünk lévő fal. Ünnepli azt, hogy ha meg merjük élni a facsemete
felnövekvését, akkor úgy sétálhatunk vele a világunkban szellős alkonyatkor,
mint egykor Ádám és Éva az Édenben. Ünnepli azt, hogy eljött a megfelelő idő,
és valóra válthatta a minket megmentő tervét. Ünnepli azt, ha az ő szeretetében
élünk már. És sok más minden között ünnepli azt, hogy ha még nem vagyunk az ő
szeretetében, most már minden esélyünk meg van rá.
Nos, ki kit ünnepel karácsonykor? Ez a
valóságban változó. Vannak, akik fuldokolnak attól, hogy úgy érzik, Isten elvárja
tőlük a hajbókolást. Hát a hátukat mutatják neki. Vannak, akik embereket
ünnepelnek, de érzik a kártyavár-szerű múlandóságát ennek. És vannak, akik
felismerik, és egyszerűen megfürösztik a lelküket abban, hogy valójában Isten
ünnepli őket ilyenkor. Ámen.
Gyönyörű prédikáció, nagyon jó volt olvasni! És jogos a kérdésfeltevés is!
VálaszTörlés"Proto-evangélium"... köszönöm, hogy ezt hallhattam. Így talán... bocsánat, nem "talán", hanem biztosan jobban fogom érteni a kiűzetés előtti pillanatokat! :)
Két mondatot fontosnak tartok kiemelni:
1) "Jézus születésének éjszakáján először még csak a betlehemi csillag fényével töri át az eget, húsvét hajnalára viszont maga a fény támad fel, és győzi le teljes mértékben a sötétséget." Jó értelemben vett brutális erő és hit van ebben a mondatban. Ezt külön köszönöm!
2) "Ünnepli azt, hogy ha meg merjük élni a facsemete felnövekvését, akkor úgy sétálhatunk vele a világunkban szellős alkonyatkor, mint egykor Ádám és Éva az Édenben." A mai világban, amikor a türelem és a szeretet egyaránt sokszor sajnos hiánycikk, akkor különösen felértékelődik egy ilyen mondat.
Köszönöm szépen, hogy olvashattam! :)
Örömmel, kedves Ludwig! :)
TörlésMár készülnek az óévi és újévi igehirdetések!
Jól van, jól van, örömmel hallom s már nagyon várom őket! :)
Törlés