A kép forrása itt található |
Igehirdetés Lk 18,17 alapján
„Mint gyermek, aki már pihenni vágyik
és el is jutott a nyugalmas ágyig
még megkérlel, hogy: „Ne menj el, mesélj” -
(igy nem szökik rá hirtelen az éj)
s mig kis szive nagyon szorongva dobban,
tán ő se tudja, mit is kiván jobban,
a mesét-e, vagy azt, hogy ott legyél.”
Így kezdi József Attila a Thomas Mann üdvözlése című versét. Sok különleges este emlékét hozza ez elő bennem. Kisgyermekek
voltunk még a bátyámmal. Feküdtünk lefekvéskor az ágyunkban, és amikor már
minden esti rituálén túl voltunk a szüleinkkel, mindig nyaggattuk Aput még az
utolsó, nagy kívánsággal. Olyan mennyezeti lámpánk volt, aminek meg lehetett
csavarni az üvegburáját. Apu megcsavarta, és Anyuval azt hallgatták, ahogy mi
kacagunk. Feküdtünk a bátyámmal az ágyban, és a pörgő-forgó-táncoló
fénycsodákat lestük a plafonon. Mesés volt…
Ma egy egészen rendhagyó igét hallottunk
az igehirdetés alapigéjeként. Jézus zárószavait, amit a gyermekek megáldásánál
mondott Lukács szerint: „Bizony mondom nektek, aki nem úgy fogadja az Isten
országát, mint egy kisgyermek, semmiképpen nem megy be abba.”
A Bibliában egy Nikodémus nevű férfi volt annyira vagány, hogy egy hasonló ponton – a beégést kockáztatva – fel merte
tenni őszintén a kérdést, Jézusnak, hogy akkor ez azt jelenti, hogy újra be
kéne menni az anyaméhbe, és újra megszületni?
Persze finoman szólva is
megmosolyogtató a kérdés, de hát első olvasatra nem igazán tudunk mi felnőttek
mit kezdeni azzal, hogy csak az mehet be az Isten országába, aki gyermekként fogadja…
De ahogy Édesapám mindig csavart egyet a lámpaburán,
mi is csavarjunk egyet az igén! Ha Jézus ilyet mond, akkor ez valamilyen
úton-módon mégis lehetséges. A kérdés már csak az, hogy hogyan… Mielőtt azonban
a hogyan csízióját megnézzük, álljunk meg egy pillanatra! „Micsoda abszurdum” –
mondhatják jogosan –, „hogy Jézus ilyet kér tőlünk! Gyermekként fogadni az ő
országát? És ráadásul csak az mehet be oda? Mi ez? Elvárás? Egy szabvány,
aminek meg kéne felelni? Hát akkor engem nem érdekel az Isten…”
Önök lehet, hogy így ismerik Istent. Én
viszont ugyan ezt az Istent úgy ismerem, hogy nem elvárásokat támaszt, hanem azzal,
hogy kijelöl egy célt, azt az üzenetet adja, hogy képes vagyok rá. Ha 100
centire tette a magasugró lécet, akkor addig gyakorlom, amíg nem sikerül, mert
szerinte képes vagyok rá. Vagyis ha azt mondja Isten, hogy a gyermeki módon fogadással
lehet bejutni az Isten országába, akkor ez nem elvárás, hanem mint egy
projektor, előre kivetíti, hogy én képes vagyok erre. Még nem tudok olyan lenni,
de a fejlődés útján képes leszek erre. Én türelmesnek ismerem Istent. Megvárja,
mire képes leszek rá. Ez az Isten már esetleg érdekli Önöket?
Most térjünk vissza arra a pontra, ahonnan
kitérőt tettünk! Hogyan lehetséges az, hogy gyermekként fogadjuk az Isten országát?
Bár szenteste van, nem arról szól ez, hogy van egy gőgicsélő Jézuska a
jászolban. Nem ennyi pusztán a kapocs. Nézzük mi!
Képzeljék maguk elé azt a jelenetet, amit
ez elején meséltem a lefekvés előtti fénycsodáról! Ott fekszenek gyermekként az
ágyban. Fűtött szoba, puha és tiszta ágy, szerető szülők Önök mellett. Nem a
táncoló fény a fontos itt – ma már én is tudom –, hanem a cikázó érzések és benyomások:
„Szeretnek.” „Biztonságban vagyok.” „Odafigyelnek rám.” „Az idejüket adják nekem.”
„Tartozom valahová.”
Létezik erre egy összefoglaló szó:
ősbizalom. Ősi bizalom. Gyönyörű szó. Ősi módon ott él bennünk a vágy már csecsemőként,
hogy észrevegyen édesanyánk vagy édesapánk, mert akkor érkezik a segítség. Ha
ekkor – tényleg még csecsemőként – megkapjuk ezt az élményt, kialakul bennünk
az ősbizalom. Ha azonban valami miatt nem tudják megadni nekünk ezt a szüleink,
akkor kialakul az ősbizalmatlanság.
Nálunk, azoknál a felnőtteknél, akik
gyermekként megkaptuk ezt az ősi érzést, az évek, évtizedek során már szintén
eltört, megtört az ősi bizalmunk. Azóta ezt keressük. Észrevesznek-e egy
társaságban? Észreveszik-e a hiányomat? Megadja-e a szerelmem a csecsemőkori
élményt a kapcsolatunkban az ölelésekkel, simogatásokkal, összebújással,
testmeleggel és határtalan szeretettel? Ha nagyon nem, akkor egy idő után ennek
az ősi hiánya átvisz minket más karjaiba, akitől megkaphatjuk. És sorolhatnánk
tovább a példákat. Akár elismerjük, akár nem, mindannyiunknak – akik egyáltalán
gyermekként megkaptuk –, felnőtt korunkra összetört ez az ősbizalom. Emberileg
nézve képtelenség meggyógyítani ezt. Ezért kiált bennünk őrült kereséssel, vagy
éppen látszólagos elidegenedéssel a hiánya.
Isten azért vitte véghez a karácsonyi, a
húsvéti és a pünkösdi események sorát, hogy ezt a lehetetlennek tűnő küldetést
– a „mission impossible”-t – véghezvigye. Hogy a lelkünkben létező legmélyebb
és legkínzóbb, emberileg nézve gyógyíthatatlan sebet begyógyítsa. Az ősbizalmat
helyreállítsa. Ez az ő országának gyermeki módon fogadása. Az a helyzet, amikor
nem ökölbe szorított kézzel ölelünk, hanem teljes valónkkal. Amikor nem
szakítjuk meg mással csak azért a kapcsolatot, mert attól félünk, hogy előbb
vagy utóbb majd ő szakítaná meg velünk a kapcsolatot. Tele vagyunk ilyen
helyzetekkel. Isten ezeket gyógyítja. Ez az evangélium. Ez az örömhír, ami betlehemi
fényes csillagként beragyogja a világot. Isten gyarló emberi testet vesz fel,
rászánja a felnövekvés éveit és maga tesz azért, hogy nekünk segíthessen. Ő
dolgozik meg értünk. Karácsony üzenete arról szól, hogy helyreállhat vele is az ősbizalom. És ha vele
helyreáll és gyógyul, akkor az embertársakkal is gyógyul.
A lélektan azt mondja, hogy az emberi
lélek legnehezebben gyógyuló sebe az ősbizalom eltörése. Isten pedig karácsony
éjszakáján azt üvölti bele némán, de mégis zsigerig hatóan az éjszakába, hogy ő
ennek a szakterületnek a specialistája.
Mondd, akarod biztonságban érezni magadat?
Akarod szeretve érezni magadat? Akarod azt, hogy fontos legyél, szeretettel
számon legyél tartva, és valaki a végsőkig küzdjön érted? Ha igen, akkor az
ősbizalmat áhítod. Íme, a szentesti örömhírem: megszületett és eljött a világba
már az a Valaki, aki be tudja tölteni minden hiányodat. Nem csak isteni úton a
vele való kapcsolatban, de az emberi kapcsolataidat is meggyógyíthatja. Vagy-e
elég vagány gyógyulni, vagy jobban esik önmagadat siratni és sajnálni? Tiéd a
választás, hogy melyik utat áhítod… Ámen.
Judit ismételten remek prédikációjából ma is tanultam valamit. Pontosabban két dolgot is! :)
VálaszTörlés1) Isten "azzal, hogy kijelöl egy célt, azt az üzenetet adja, hogy képes vagyok rá. (...) Megvárja, mire képes leszek rá." Őszintén szólva nem emlékszem, hogy én korábban ezt így valaha hallottam volna. Ez olyan szinten erőt ad, hogy... le sem tudom írni, mennyire! :) És azt is bevallom, hogy bizonyos értelemben most "megvilágosodtam". Most már (azt hiszem) értem, miről szól az ominózus példázat. És nem csak ez, hanem más is. A fenti idézetrészt szerintem odateszem az "Isten nem az alkalmasakat hívja el, hanem az elhívottakat teszi alkalmassá" mellé.
2) Ősbizalom. Ezt sem hallottam korábban soha. Arról persze tudok, hogy a gyerekkor az alap, abból jön szinte minden és hogy a szüleinkkel való kapcsolat (legyen az bármilyen) meghatározó maradhat az életünk későbbi szakaszának több területén (saját tapasztalat) - de hogy ősbizalomnak nevezik ezt... Na ezt máig nem tudtam.
Ugyanakkor karácsonykor is jó rájönni arra, hogy már itt van az az Illető, aki segíteni tud ezen is.
Sőt, akkor ez már három dolog, amit ma megtanultam, köszönöm szépen! :)
Áldott, szép, meghitt, békés, boldog karácsonyt kívánok Önnek, kedves családjának és gyülekezetének egyaránt! :)
Akkor együtt tanulunk, kedves Ludwig! :) És fedezzük fel az igék mélységeit. Újra és újra többet belőlük...
TörlésÁmen! :)
Törlés