A kép forrása itt található |
Igehirdetés Mk 7,5-16 alapján
Fantasztikus filmet láttam a napokban.
Magyarul A számolás joga címet
viseli. Valós történetet dolgoz fel egy regény alapján, az USA ’50-es, ’60-as
éveiből. Nagyjából 30 fekete bőrű nőt alkalmaz a NASA, mint a nyugati
számolócsoport tagjait, kimagasló matematikai tudásuk miatt. Ők a telephely egy
félreeső helyén vannak. A keleti számolócsoport tagjait fehér nők alkotják. Ők
egészen központi helyen, sokkal jobb körülmények között dolgoznak.
A fekete nők közül hárman a többiek közül
is messze magasan kiemelkednek. Az egyiküket áthelyezik a központba, ahol a
mérnökök számolásait kell ellenőriznie. Egyre inkább rájönnek, hogy nélküle nem
tudják elérni céljaikat. Egyszer azonban a főnöke kiabálni kezd vele, mivel
rendszeresen nagyon hosszú időre eltűnik. Az éppen a szakadó esőből beérő,
holtfáradt nő ekkor maga is kiabálni kezd. Hosszú hónapok óta ott dolgozik, és
senkinek nem esett le, hogy mi ennek az oka: a fekete nők csak és kizárólag az
ő számukra fenntartott mosdót használhatják. A fehérekét nem. Ezért neki minden
alkalommal el kell mennie a nyugati csoportnak kijelölt fekete mosdóba. Ez végig
futva is 40 percet vesz igénybe a hatalmas területen. A terem lefagy, beleértve
a főnököt is. Látszik rajta, hogy megdöbben, hogy e miatt az ok miatt veszítik
el mindig a legkiemelkedőbb képességű tudós drága idejét.
A hagyományok kialakultak a fehérek és a
feketék világára. Ők pedig megszokták ezt. Nem vették észre a hosszú szünetek
okát, mert a szokás nagy úr. Kialakít egy kerékvágást, egy automatizmust,
amiben nem kell gondolkodni. De ahogyan itt is történt, ez a megszokás kitakarhatja
a lényeget. A mai központi gondolatunk is ez lesz: „A szokás nagy úr” – de kitakarhatja
a lényeget…
Igénkben Jézusba éppen a szokások be nem
tartása miatt kötnek bele a farizeusok és az írástudók. Azt kérik számon tőle,
hogy ő, a mester, miért engedi meg a tanítványainak, hogy a kéz rituális
megtisztítása nélkül egyenek. Hangsúlyos, hogy itt nem az étkezés előtti egyszerű
kézmosásról, hanem egy vallási cselekedetről van szó. A farizeusokról ez sok mindent
elárul. Olyan vallási vezetők voltak ők, akik úgy gondolták, hogy akkor lehet
csak közel lenni Istenhez, ha kivétel nélkül minden előírást betartanak és
betartatnak. Ez a kultikus kézmosás jól mutatja, hogy mennyire fanatikussá
váltak benne. Ez ugyanis csak a papokra vonatkozott, és csak az áldozat
bemutatásánál. Ők azonban lemásolták tőlük, és minden alkalommal gyakorolták
evés előtt, biztos, ami biztos… Sőt! Elkezdték a néptől is kérni, úgy adva elő
nekik, mintha kötelező hagyomány lenne.
Jézus nem finomkodik a válaszában. Így
kezdi: „Ti képmutatók!” Azt hiszik ugyanis, hogy a szokások kialakítása és betartása
egyenes arányban áll az Isten iránti odaadással. Mindezt pedig olyan
rendszerben alakítják ki – a hagyomány nevével címkézve –, amivel másokat is
becsapnak, és ezáltal eltávolítanak Istentől. Az Isten előtti tisztaságot
egészen máshogyan fogalmazza meg Jézus. Azt mondja, hogy nem az teszi az embert
tisztátalanná, ami kívülről kerül a szervezetébe (ez vonatkozik ugyebár a
kultikus kézmosásra), hanem ami kijön az emberből, mert az a szívéből jön. A
szívet, a lelket, az érzéseket, fájdalmakat, sebeket, torzulásokat fedi fel
teljes valójában.
Úgy tűnhet tehát, hogy a szív – vagyis a
belső ember – elfedésére, eltitkolására vannak a szokások. Ez azonban nem teljesen
igaz. A szokások lehetnek jó szokások
is! Gondoljunk például azokra, amik a rendszerességül által segítő, megtartó
keretet adnak. Nagy igazság, hogy „A rend megtart!” Például azzal, hogy mennyi
ideig kell keresni valamit. Van egy olyan mondás, hogy „Nincs 1 percem arra,
hogy eltegyek valamit a helyére, de arra lesz 1 órám, hogy megkeressem, amire
szükségem van.” A rend megtart. Ezt fejezi ki a másik oldal nagy bölcsessége:
„Az, amit rövid idő alatt nem tudsz elővenni, az nincsen.” Mert hogy vagy nem
fogod megtalálni, vagy későn lelsz rá véletlenül, vagy nagyon értékes időt
veszítesz el.
Tehát a szokások lehetnek jó szokások is.
A hagyományok lehetnek jó hagyományok is. Hol van akkor a nyitja annak, hogy
valami jó vagy nem jó? És egyáltalán, ki mondja, ki mondhatja meg ezt? Nézzük
először ehhez a szokások alapját!
Adott jelen esetben a kultikus tisztaság
szokása. A pap nem mehet be akárhogyan bemutatni az áldozatot. A lényeg azonban
nem a kézmosáson van, hanem azon, hogy lelkileg is mosakodjon be abba a
helyzetbe, amit végezni fog. A kézmosás csak egy lehetőség ehhez. De mivel a
kézmosás a leginkább szembetűnő és megfogható cselekedet, ezért ez marad meg belőle
a farizeusoknak. Az ív egészéből kimerevítenek egy pontot. Idővel a tartalom
eltűnik mögüle, és csak a kimerevített, vagyis merevvé vált pont marad meg
belőle. Tehát a szokások alapját a kimerevített pontok jelentik. Így válnak
azok merevvé, és torzítják el a látásunkat. A lényeget pedig nem látjuk meg
tőlük, mert hát így szoktuk, és ugyebár fontos a hagyományok őrzése… Igen ám,
csak nem mindegy, hogy milyen hagyomány! Pontosabban nem mindegy, hogy milyen
lelkülettel, és miért végzem azt a hagyományt. Ismerhetjük a klasszikus
paródiát, amikor valaki át akarja segíteni a nénit a zebrán, csakhogy nem veszi
észre azt, hogy a néni nem akar átmenni rajta… Pedig a jó szokás szerint
segítünk az idősebbeknek…
Jézus azt mondja, hogy az a lényeg, hogy a
szív milyen állapotban van. Hogyha pedig a rossz tüneteit mutatja, akkor nem a
„Menj a pokolba!” felszólítás jön tőle, hanem itt már elkezdhet dolgozni.
Amikor már a kimerevített szokások szemüvegén keresztül nem csapjuk be
magunkat, és a hagyományok álcájával nem takargatjuk a belső világunk valódi
állapotát, akkor ő már fel tudja ajánlani nekünk a kegyelmét. Ott lehet velünk
vigasztalásával, erejével, gyógyításával és bocsánatával.
Szóval honnan tudjuk, hogy egy szokás jó-e
vagy rossz? Onnan, hogy Pál apostolra hallgatunk, aki azt mondja, hogy „Mindent
vizsgáljatok meg!” Nem lehet persze egyszerre mindegyiket, hiszen valószínűleg
sok ezer, ha nem tízezer szokásunk van. De ha megtanuljuk azt, hogy fontos
megvizsgálnunk ezeket, akkor hatalmas fejlődésnek indulhatunk. Idővel minden
szokásból kiürül ugyanis a tartalom. Még a nagyon szeretett embernek is lehet
gépiesen adni puszit, ölelést vagy megérinteni őt. Nem a szokás hordozza
ugyanis a tartalmat, hanem a szívünk. Az a kérdés, hogy onnan mi jön ki. Mert
lehet, hogy van egy jónak tűnő szokásunk, amit transzparensként fel tudunk
mutatni, csak közben rengeteg más cselekedetünk arról árulkodik, hogy a szívünkben
valami nagyon nincsen rendben…
Általános értelemben is nagy ereje van
ennek. Gyakorló keresztyénként azonban még nagyobb. A szokás ugyanis nagy úr,
ami kitakarhatja az igazi, nagybetűs Urat, Istent. A legnagyobb jóindulattal
gyakorlunk hagyományokat, de kitakarhatják előlünk azt, hogy éppen nincs élő
kapcsolatunk Istennel, csak a merev megszokások hitetik el velünk az
ellenkezőjét.
A szokás nagy úr. A fehér bőrű emberek
ezért nem veszik észre, hogy a legnagyobb géniusz értékes munkaidejéből órákat
veszítenek el minden nap. Amikor a főnök (Kevin Costner) ezt megérti, elmegy a
nyugati szárnyba, és egy feszítővassal addig küzd, amíg le nem tudja szedni a
hatalmas transzparenst, ami a fekete nőknek szóló mosdót jelzi. Amikor az sokak
szeme láttára a földre vágódik, közli, hogy mostantól mindenki egyfélét
használ. És így is lesz. De amíg valami olyan nem történt, ami kirívóan
felhívta a figyelmét, nem vizsgálta meg, hogy mi lehet az állandó távollét oka.
Mi most megtanulhatjuk, hogy mind az istenkapcsolatunkban, mind minden másban,
minél kisebb jelekre is tudjunk majd hallgatni, és mérlegre tenni a szokásainkat.
Mert vannak tényleg jó szokások. Azok, amik élő módon hordozzák a tartalmat. De
a kiüresedettek csak elaltatják a lehetőséget bennünk, hogy gyógyuljunk és a jó
irányba menjünk. Érdemes hát megvizsgálni őket! Ámen.
Kitűnő "kisböjtindító" prédikáció! :-)
VálaszTörlésBár ha jobban belegondolok, ez is bármikor, bárhol, bárki számára örök érvényű dolgokkal bír.
Őszinte leszek: amikor korábban ezt a történetet olvastam, akkor (és nemcsak ennél) mindig az jutott eszembe, hogy "milyen csodálatos most is azt látni, hogy Jézus pillanatok alatt átlát a képmutatókon, nem fél nekik visszaszólni, és milyen frappánsan, tökéletesen teszi ezt...!"
De a fenti sorokat olvasva elgondolkodtam: én vajon mennyire vagyok a szokásaim rabja pl. az Úrral való kapcsolatomban? Oké, olvasom a Bibliát, forgatom az Útmutatót, imádkozom, vettem Evangélikus naptárt, megvan az idei évi tévés és rádiós istentiszteletek listája is...
De mégis... van az úgy, hogy pl. úgy olvasom el a napi igéket, hogy közben egészen máson jár az eszem? Szoktam úgy imádkozni, hogy néha csak úgy "felmondom" az ima szövegét, de máshol járnak a gondolataim?
A válasz: igen, sajnos van ilyen... :-(
Felnőtt fejjel ismét rá kellett jönnöm, hogy időnként felül kell vizsgálni a szokásainkat, nehogy ellenkező esetben pont a lényeg vesszen el. És igen, visszautalva a múlt heti prédikációra, itt is életben kell tartani a tüzet...!
Szóval, köszönöm szépen, hogy olvashattam! :-)
(A filmet még nem láttam, de igyekszem majd megnézni!)
Mindannyian vagyunk úgy, hogy nem ér el a lelkünkig az ige. Ebben szerintem semmi rossz nincs. Természetes. Viszont ha a jeleket tudjuk olvasni, ezek gyakorlásával egyre többször, és egyre hamarabb rá tudunk jönni, hogy vakvágányon vagyunk, és átállítjuk a váltókat.
Törlés(Most böjt elő-időszaka van. Nem böjt ez még, hanem javában farsang. ;) Kisböjt az ádventi időszakot jelenti, nagyböjt a hamvazószerdától kezdődő időszakot húsvét előtt. Mindkettőnek lila a liturgikus színe is, innen könnyebb összekötni őket.)
Igyekszem bőszen a megfelelő irányba állítani a váltókat... :-)
TörlésKöszönöm szépen a fogalommagyarázatot, így akkor ez is (jóval) tisztább! :-)