A kép forrása itt található |
Igehirdetés 1Móz 3,14-19 alapján
Végre elkezdődött böjt! Akik jól ismerjük,
azok szeretjük. Nem kínlódást vagy sanyargatást látunk benne, hanem az Istennel
való még mélyebb kapcsolat lehetőségét. Lelki zarándoklatunkon ráfordultunk
Jézussal és a tanítványokkal együtt a Jeruzsálembe és a Golgotára tartó útra.
Ezen az első böjti vasárnapon nagyon
izgalmas igénk van. Közvetlenül a bűneset után
vagyunk, és közvetlenül az Édenkert elhagyása előtt. Ennek a pillanatnak nagyon is sok köze van a böjti, húsvétra
készülő időhöz. Mindjárt megnézzük majd, hogy miért. Előtte azonban fontos
szólni arról, hogy elképzelhetetlenül gazdag igénk van. Mindenkinek más és más
ragadta meg vagy most, vagy már korábban a gondolatát belőle. Nem tudunk
azonban a témagazdagság miatt mindent érinteni. Nem kikerülni akarom ezzel a
kérdéseket, sokkal inkább egyben tartani az igehirdetést. Most is egy témára
fűzzük fel a gondolatokat, ami ma így hangzik: A történetnek itt még nincsen vége!
Az első osztályos hittankönyv nagyon
szemléletesen mutatja meg ezt a jelenetet. Eleinte a képeken fantasztikus,
élénk színekkel látható a paradicsomi élet, az utolsón azonban fakó és sötét
színek vannak. Elszürkült és szomorú lett az élet. De a történetnek itt még
nincsen vége! Mi nem csak egymagában nézzük ezeket a sorokat, hanem egészen tág
perspektívában. Ezt egyenként fogjuk megtenni, ahogyan a kígyóhoz, az asszonyhoz
és az emberhez intézi Isten a szavait. Előtte azonban egyetlen dolgot
felelevenítünk még hozzá, amit egyszer szilveszterkor, és egyszer ősszel egy-egy
igehirdetésben már végiggondoltunk: az átok leginkább következmény. Ha ezt vagy
azt tettem, annak következményei vannak. Nem büntetés, nem megvert az Isten,
hanem a saját tetteim következményei. Nézzük hát az Isten által elmondott
következményeket egyesével!
A kígyó ugyebár a kísértőt jelenti, aki
rávette Évát, hogy egyen a jó és rossz tudásának fájáról. Vagyis ne konkrétan a
kígyóra, mint állatra gondoljunk, hanem a gonoszra, a sátánra, a kísértésbe
vivőre. Karácsony napján már idéztük ezt a részt: „Ellenségeskedést támasztok
közted és az asszony között, a te utódod és az ő utódja között: ő a fejedet
tapossa, te pedig a sarkát mardosod.” Ezt hívjuk úgy, hogy proto-evangélium. Az
evangélium prototípusa, vagyis első megjelenése. Abban a pillanatban, ahogyan
megtörténik a Éden tragédiája, Isten bejelenti a kísértőnek, hogy le fogja őt
győzni. Csak ideiglenes és látszólagos a sikere, amit aratott. Máris készül a
megváltó terv.
Láttak már olyan Golgota-ábrázolásokat,
ahol a kereszten függő Jézus lábánál egy kígyó van? Az erről az igeversről
szól: „ő a fejedet tapossa, te pedig a sarkát mardosod”. Vagyis a kereszten
függő Isten Fia, aki éppen a halálával aratott győzelmet, rátapos a kereszten a
kígyóra, a kísértőre. Ha csak önmagában nézzük az átkoknak, a következményeknek
az igénkben szereplő sorát, végtelenül szomorú, szürke és kiábrándító lenne az
egész. De a történetnek ugyebár itt még nincsen vége! Isten azonnal bejelentette
az evangélium, az örömhír prototípusát, és mi már tudjuk, hogy aztán be is
teljesítette ezt. Böjt egyik örömhíre, és különösen az első vasárnap üzenete
ez: Jézus legyőzte a kísértőt. Már csak ideiglenes a hatalma, ami alól Krisztussal
ki tudunk kerülni már ebben az életben is.
Az asszonynak azt mondta Isten, hogy
fájdalommal fogja világra hozni gyermekeit, illetve hogy uralkodni fog rajta a
férje. A végén kezdjük. Az, hogy mennyire nincs vége itt a történetnek,
mutatja, hogy Pál apostol az efezusi levélben arról beszél, hogy a férj uralkodása
Jézus uralkodását jelenti. Ő pedig úgy uralkodik, hogy életét adta értünk. Az
uralkodás tehát nem azt jelenti, hogy ronggyá és a szolgámmá teszem a másikat,
hanem hogy én vagyok érte a felelős.
Nézzük a másik felét! Az asszony
fájdalommal fogja megszülni gyermekeit. Így is mondhatnánk: az édeni élet elvesztése
után az a következmény, hogy fájdalommal, és nagy nehézségek árán érkezik már
az új élet a világba. És a történetnek itt sincsen vége! Jézus, az Isten Fia,
ugyanis pont ezt a fájdalommal teli érkezést választja, hogy megszülessen
általa az igazi élet a világba. Mária az asszony fájdalmával szüli bele a
világba a megváltást. Asszonytól jött a baj a világba, és mint egy feloldásként,
asszonytól jön rá az orvosság. Az asszony utóda pedig a kígyó-kísértő fejét
tapossa majd a Golgotán. Mert a történetnek itt, az Éden kapujában még nincsen
vége!
A kígyó-kísértő és az asszony
következményét már megnéztük. Most a férfiét vizsgáljuk meg. Pontosabban itt az
ember szó szerepel. És érthető is a leírtakból, hogy nem csak a férfira, hanem
a nőre is vonatkoznak. Vagyis minden emberre.
Arról szól ez a következmény, hogy minden
fáradtsággal lesz csak elérhető. Míg az Éden kertjében egyszerűen csak adott
volt minden, itt már keményen meg kell dolgozni azért, amire szükség van. Nos,
ahogyan tudjuk, hogy fájdalommal jár megszülni egy gyermeket, ugyan úgy azt is
tudjuk, hogy ez is így van… De a történetnek ugyebár most sincsen még itt vége!
Jézus születhetett volna palotába. Élhette
volna az urak életét. Ő mégsem tette. Atyjával úgy látták jónak, ha egyszerű
emberek gyermekeként nő fel. Mária és József egyszerű munkásemberek voltak.
József ács volt, így a kor szokása szerint a fiú az apja munkájába tanult bele,
tehát Jézus is ács lett. Akkoriban azonban nem azt takarta a szó, amit
napjainkban. Az ács mindenféle fával kapcsolatos munkát végzett. Nem csak a ház
építésénél, vagy az egyszerű bútorok esetében, hanem például a szerszámok
készítésénél és javításában is. Jézus így nőtt fel. Önként vállalta azt, hogy
30 éves koráig, amíg útnak nem indul, ugyan úgy fáradtsággal él a munkájából,
ahogyan azt mi mindannyian tesszük.
Másfelől azért sincs vége még itt a
történetnek, mert éppen Jézuson keresztül ingyen adja nekünk Isten a legnagyobb
ajándékot. A kegyelemért, a bocsánatért, a mégis folytatni tudásért, az eltört
életek gyógyításáért nem kell fáradtsággal megdolgoznunk. Éppen az az egyetlen
momentum hasítja át az átok-következményt, ami az élet fájához vezet vissza.
Két fa volt ugyanis az Éden kertjében, amiről konkrétan tudunk. A
jó és rossz tudásának fája (És nem egyszerűen a tudás fája!), valamint az élet
fája. Csak a jó és rossz tudásának fájáról volt tilos enni. Az élet fájáról
nem. A bűneset után azonban Isten lángpallost tartó angyalokkal zárta le az
Éden kapuját az ember elől. Nem szeretetlenségből, hanem szeretetből. Ha nem
tette volna, és szakít az ember az élet fájáról, akkor a bűn, a rossz, a
fájdalom, a fáradtság és a kínlódás vált volna örökösen tartó életté. Helyette
azonnal készen volt a megváltó terve: Jézust küldi el a világba. Az élet fáját
pedig a Golgotára ültette át. Jézus keresztje lett az. Aki erről szakít, aki
benne ismeri fel a Megváltóját kínjaiból, annak már ez a megváltott élet válik
örökké tartóvá. Olyan élet, ahol nem kell belepusztulni a fájdalmakba, ahol van
feloldozás a saját bűneink és mások rajtunk elkövetett megnyomorítása alól is.
És minden más alól, ami így vagy úgy terhel bennünket.
Böjt első vasárnapján a kígyó-kísértő, az
asszony és az ember átoknak mondott, de következményként érkezett útját hozta
elénk Isten. Nem önmagában néztük meg őket, mert azok csak az események elejét
jelentik. A történetnek ugyanis már tudjuk, hogy nincsen vége. Mi az
ószövetségi történeteket is Jézus felől nézzük. Rajta keresztül értelmezzük.
Az Önök történetének sincsen még vége! Mindaz,
ami az életútjukon még Önök előtt áll, telis-tele van olyan lehetőségekkel,
ahol átélhetik azt, hogy milyen boldogságot jelent a Jézussal való találkozás.
Az idei böjtre, és húsvétra való megérkezésre azt kívánom, hogy Önökben legyen
a kíváncsiság erre! Legyenek felfedezők! Mert a történetüknek még nincsen vége.
Szakíthatnak az élet fájáról, a keresztfáról. Ámen.
Annyira belemerültem az olvasásba, hogy alig vettem észre, hogy vége van a prédikációnak. Kár... Szívesen olvastam volna még tovább... :-)
VálaszTörlésEnnél jobb böjtindító nem is kell! Miért? Szerintem azért, mert:
1) A teljes első bekezdés miatt.
2) Az első blikkre látszólag talán nem ide való igeszakasz tökéletes és érthető kibontása miatt.
3) Amiből megtudjuk, hogy a történetnek itt még tényleg nincs vége. (És nemcsak azért, mert folytatódik a Biblia...!)
4) És ismét kiderült, hogy az Ószövetség is csak és kizárólag Krisztus felől értelmezhető.
5) "Az élet fáját pedig a Golgotára ültette át." Ez a mondat felbecsülhetetlen értékkel bír!
+1 Az utolsó bekezdés (és persze a cím) miatt is! :-)
Köszönöm szépen, hogy olvashattam! Ízlelgetni fogom még őket. És az az igazság, hogy ez most bennem is ledöntött egyfajta korlátot, hiszen korábban mindig összerándult a gyomrom, mikor ezt olvastam - de mostantól jó esély van rá, hogy másképp fogom tudni értelmezni ezt a történetet. :-)
Megtisztelô az ismetelt, felemelô reakciója! Köszönöm!
VálaszTörlésTényleg hihetetlen mélységben tud egyre jobban és jobban megnyílni elôttünk egy-egy ige.
Nem tudom, tudja-e, hogy idén rendhagyó igerendet követünk, így csupa izgalmas ige jön, ami nem szokktt szerepeni igehirdetési igeként. Most éppen Jeremiástól.
Én köszönöm, hogy olvashatom! :-)
TörlésŐszintén szólva nem néztem meg pl. a tavalyi Útmutatót (speciel nincs is nálam...), és nem hasonlítottam össze az ideivel, de ha izgalmas igék jönnek - akkor jöjjenek csak! :-)
Apropó, igék! Egy aprócska kérdésem lenne: jól tudom, hogy egyházunkban "perikópa-rendszer" van, és hétévente kell "ugyanazt prédikálni?"
Igen, perikópa-rendet követünk. (A reformátusok például nem, de van közülük, aki önként a miénk alapján prédikál, főleg hogy nekünk van rendszeres felkészítő anyagunk hozzá.)
TörlésBevallom, ezzel a hétévenkéntivel megfogott. Erről nem tudok. És azt is bevallom, hogy nem szoktam azt nyomon követni, hogy éppen melyik van soron, "csak" az igét figyelem. Ami biztos: van ún. óegyházi rend (egy tényleg ősi rend), "A" és "B" rend. Ezeknél az szokott váltakozni, hogy a három ige közül melyik az igehirdetési ige. Ez is nagy változatosságot jelent összességében... A "C" rend évtizedek óta létezik, de nem volt használatban. Idén viszont megtették. A fogadtatás vegyes a részünkről, ami nem véletlen, de ezt itt és most, nyilvánosan nem taglalom. Viszont tagadhatatlan, hogy vannak benne gyönyörű kihívások. :)
Köszönöm szépen a választ! :-)
TörlésNe zárjuk ki, hogy jómagam olvastam valahol korábban valamit ezzel a bizonyos "hét évvel" kapcsolatban, aminek a perikópához semmi köze nincs, de valamiért mégis idecitáltam...! :-O
:)
Törlés:-)
Törlés