A kép forrása itt található |
Készülünk tovább a Jeruzsálembe vezető böjti
úton. Bár még az elején vagyunk, jókorát haladtunk már. Újabb hamuban sült
pogácsát kapunk most a tarisznyánkba az igén keresztül, aminek ez lesz a
központi gondolata: a történelem ismétli önmagát. Három szálat fogunk hozzá
egyesével felvenni, és összefonni egy egésszé.
Jeremiás próféta személye adja nekünk az
első szálat, akiről igehirdetési igénk szól. A prófétáknak talán az a legszembetűnőbb
jellemzőjük, hogy tovább kell adniuk azt, amit Isten mond nekik. Hol csak egy
embernek, hol egy település lakóinak, hol pedig az egész országnak.
Jeremiásnak Jeruzsálem városának
lakosaihoz kell szólnia, amit ő meg is tesz, és nem játszik Jónást. A templomban
azonban, ahogyan hallgatják a papok, más próféták és a nép, istenkáromlónak
mondják. Az eleje még egészen klasszikus, amit hallanak: meg kell jobbítaniuk
útjukat, máskülönben baj lesz. Az elmúlt igehirdetések mintájára így is
mondhatnánk: ha nem változtatnak, akkor megkapják a tetteik következményeit.
Beszédének vége azonban kiveri náluk a biztosítékot, mivel a várossal együtt a
templom pusztulásáról beszél. Ez pedig istenkáromlásnak számított. Jeremiásnak
így a halálát követelik. Lincselés-szerű állapot alakul ki.
Júda vezetőihez vagy elszalad valaki ezzel
a hírrel, vagy meghallják a zavargást. Elsietnek ugyanis ezek a vezetők a templomhoz,
és ősi szokásuk szerint leülnek a templomkapu elé, hogy lefolytassák a
tárgyalást és döntést hozzanak.
Jeremiás ekkor újra elmondja azt, amit
Isten rábízott. Most azonban tovább megy, és önmagáról is beszél. Elmondja,
hogy bármit megtehetnek vele. A kezükben van. Azonban gondolják végig azt, hogy
ha megölik, egy ártatlan ember vére tapad a kezükhöz.
A nép ekkor megváltoztatja a véleményét,
és ugyan azt vallja, mint a vezetők: Jeremiást tényleg Isten küldte. A papok és
a többi próféta azonban kitart a halálra ítélés mellett. Mi csak ennek a
tényszerű leírását hallottuk, de vajon mi áll mögötte? Az, hogy kb. 70 évvel
korábban Mikeás próféta már megjövendölte a város és a templom pusztulását, és
neki akkoriban elhitték úgy, mint Isten üzenetét. A népnek és a vezetőknek
eszébe jut ez, a papok és a próféták azonban kitartanak a saját álláspontjuk mellett.
A prófétákból így lesznek hamis próféták. Bár látszólag Jeremiás társai,
kiderül, hogy nem Isten, hanem a maguk gondolatait hirdetik.
Ez az első szál, Jeremiás szála, miközben
az van ma a fókuszunkban, hogy a történelem ismétli önmagát. De jelen esetben
miért is? Kiemelek bizonyos részeket a történetből, és szerintem Önök is rá
fognak jönni, ha félreteszik Jeremiás személyét most, és csak az eseményekre
figyelnek.
Isten küldötte megérkezik a zsidó néphez
Jeruzsálembe. Elmondja az üzenetet, de a többség fellázad ellene. Istenkáromlónak
nevezik. Többek között a város és a templom pusztulását jövendöli meg. A
vallási vezetők azonban a halálát kívánják. „Meg kell halnod!” – mondják neki.
Azután a hatalom dönt. Isten küldötte megengedi, hogy azt tegyenek vele, amit csak
akarnak. Nem tiltakozik semmi ellen. Azonban tény, hogy ártatlan ember vére fog
a kezükhöz tapadni.
Jeremiás esetében úgy fejeződik be ez az
epizód, hogy a hatalom hisz neki, és életben hagyják. Amikor azonban a történelem
megismétli önmagát, és Jézussal kapcsolatban történik meg ugyan ez az
eseménysor, nála a nép nem pozitívba, hanem negatívba fordítja a végét. Ők
magukra veszik a vérontás felelősségét, és ezt mondják: „Vére rajtunk és
gyermekeinken.” Tovább kiáltják a „Feszítsd meg!”-et, és győznek.
A történelem ismétli önmagát. Bár Jeremiás
könyve jóval korábban keletkezett, mint amikor Jézus élt, gyakorlatilag a történet
vezérfonala szinte szóról szóra egyezik. Ahogyan az előbb végiggondoltuk
Jeremiás történetének ezt a részét, teljes volt az áthallás Jézus passiójára.
Ez volt a második szál. Jeremiásé összeér
Jézuséval. De van még egy utolsó szál. A történelem ugyanis napjainkban is ismétli
önmagát. A mi időnkről ugyan úgy szól ez a történeti vezérfonal, mint Jézuséról
és Jeremiáséról.
Napjainkban is vannak ugyanis hamis és
igaz prófétái, papjai, hírnökei Istennek. Semmivel sem könnyebb megítélnünk,
hogy ki melyik közülük. Sőt! Akkoriban megszokott volt, hogy szól valakihez az
Isten, napjainkban azonban ha valaki ezt szó szerint így mondja, azt többnyire
pszichésen zavartnak szoktuk ítélni. Nem feltétlenül tévesen. Ráadásul nekünk,
Isten mai hírnökeinek sem könnyű beazonosítanunk magunkat, hogy az igaz vagy
hamis küldöttek közé tartozunk – legyünk lelkészek vagy gyülekezeti tagok. Hogy
miért? Azért, mert nagyon könnyen megszokássá válik a hitünk, és észre sem
vesszük, hogy már csak a magunkét fújjuk, és nem az Istentől jövőt.
A történelem azonban ismétli önmagát. Isten
követeket küld hozzánk is. Álruhás kiválasztottakat. Olyanokat, akik egyszerű
emberként élnek a világban, és csak egyesek ismerik fel bennük Isten végtelen
kegyelmét és ajándékát. Csak kevesen látják meg bennük azt, hogy ők igaz
próféták. A történelem ugyanis ismétli önmagát. A hamis próféták elképzelhetetlen
meggyőzőerővel képesek aláásni a hitelüket. És ne legyen kétségünk: ha Jézust,
magát Istent félre lehetett így tenni az útból, akkor az ember-küldötteit is!!!
Mit tehetünk hát? Ugyan azt, amit a
Jeremiás idejében élő vezetők tettek, és amit az elmúlt hetekben mi is
emlegettünk már. Pál apostol fogalmazza meg ezt gyönyörűen: „Mindent vizsgáljatok
meg!” Ezt tették a jeruzsálemi vének, és ismerték fel Jeremiásban mégis az Isten küldöttét.
Nekünk is a megvizsgálás a lehetőségünk,
hogy ne veszítsük el Isten köztünk élő küldötteinek hangját. Ne egyszerűen
vakhittel bólogassunk bármire, mint a Jézusra „Feszítsd meg!”-et kiáltó tömeg.
Ne becsüljük le a tömegpszichózist! Képesek vagyunk a tömeg után menni, és nem
gondolkodni.
Nekünk azonban mégis könnyebb már, mint a
Jeremiás korában élőknek. Nekünk már ott van a tökéletes mérce Jézus szavaiban és cselekedeteiben. De vigyázzunk! Ez
sem olyan könnyű, mint gondolnánk! Élő hit kell hozzá, hogy ne csak a fát,
hanem az erdőt is lássuk! Mert a történelem a félremagyarázásban is állandóan
ismétli önmagát.
Három szálat néztünk meg. Jeremiásét,
Jézusét és a sajátunkat. Mert a történelem ismétli önmagát. Böjt egyik színéhez
jutottunk vele, miszerint az elcsendesedéssel időt és megfelelő lelki mélységet
lehet teremteni ahhoz, hogy éberen tudjuk az Istenről szóló hangokat és
magyarázatokat vizsgálni. Így haladunk tovább a Golgota felé, és várjuk a
sziklasír megnyílását.
Briliáns, briliáns, briliáns - ez a prédikáció (is) egyszerűen tökéletes. Tényleg! :-)
VálaszTörlésŐszintén szólva: nagyon régen hallottam/olvastam ezt a történetet, és amikor ma reggel először nekikezdtem, akkor tényleg meg kellett néznem, hogy biztosan Jeremiás-e, és nem Jézus...!
Komolyan felrémlett bennem, ami a címben is szerepel, és az egész prédikáción végigvonul: a történelem ismétli önmagát.
És bár látszólag óriási különbség, hogy Jeremiást végül elengedik, Jézust pedig nem, mégis... Az ember ilyen jellegű gyarlóságai, bűnei mintha soha nem akartak volna (és nem is akarnak) megszűnni. Nem akarok senki felett pálcát törni, de akkor is: kár... :-(
Nagyon fontos ""hozzáfűznivaló"" még, amit az utolsó részben olvashatunk. Tényleg, honnan tudjuk?! Háááát... Jézus a fáról és annak gyümölcseiről beszélt, én pedig bátorkodom azt mondani: tessék megnézni pl. ezt a blogot, és akkor már tudni fogja! Ilyen egyszerű...
Az utolsó bekezdés pedig - zseniális! Köszönöm, hogy olvashattam! :-)
Sokat hallgatom a Jónás és Jézus c. CD-t, evangélikus büszkeségünket. Ismeri?
TörlésEbben is fantasztikus párhuzamok és ellentétek vannak. Többek között ott is kiemelik azt, hogy Jónás szavára megtér Ninive, Jézuséra pedig nem teszi ezt Jeruzsálem.
Izgalmas számomra az idei böjt. Örülök, ha Önnek is adhatok ebből valamit.
Közben pedig Ezékiellel készülődünk, egy nem kevésbé katartikus igével...
Eddig még nem hallottam róla, de ha időm engedi, felkutatom! :-)
TörlésÉn köszönöm, hogy olvashatom a prédikációit! :-)
És persze: várós, várós! :-)
Húsvét viszont érdekes lesz. Éppen ebben a bizonyos extra igék évében a klasszikus húsvéti történet érkezik. Már várom!
TörlésKöszönöm szépen az infót - én is, én is! :-)
Törlés