A kép forrása itt található |
Igehirdetés Ez 20,32-37.42-44 alapján
A kéz a fára feszül. Talán érzi a test a
belőle áradó fájdalmat, talán nem, mert a sokk megkíméli ettől. Szegek tartják,
mégis mozdulnia kell, mivel máshogy nem kap levegőt. Mellkasát úgy tudja
oxigénnel megtölteni, ha kezeivel és lábaival megemeli magát a kereszten. Aztán
megpihen. Majd újra kezdi. Amikor látszólag mindennek vége, akkor is áldást
oszt a Messiás. Erős kézzel, kinyújtott karral öleli magához a világot. Három nap
múlva majd, amikor feltámadott testén is ott lesznek a sebhelyek, kihirdeti
majd, hogy nincs még semminek sem vége. Most kezdődik még csak az élet!
Két héttel ezelőtt úgy gondolkodtunk a
bűnesetről, hogy „A történetnek itt még nincsen vége!”. Ma is ezt hordozzuk szívünkben
a következő központi gondolattal együtt: erős kézzel, kinyújtott karral.
Ezékiel könyvéből hallottuk mai
alapigénket. Ezékiel a babiloni fogság korának prófétája volt, akit az első
ostrom után, Kr. e. 597-ben deportáltak. Igénk azt a kérdését örökíti meg a Babilonba
kerülteknek, hogy váljanak-e olyanná, mint más népek? És hogyan vészeljék át
ezt az elképzelhetetlen időszakot?
Ezékiel azt hirdeti ki nekik, hogy éppen
az volt a baj, hogy olyanok akartak lenni, mint a többi nép, és így elfelejtkeztek
Istenükről. Neki azonban mégis terve van velük. Bármilyen nehéznek is tűnik a
most kezdődött időszak, éppen a megmentő terv felé haladnak. És gyönyörű
prófétai nyelven elmondja nekik, hogy Isten összegyűjti majd őket a népek
sivatagába mindenfelől, és szemtől szemben ott ítélkezik majd felettük. Erős
kézzel és kinyújtott karral áttereli őket pásztorbotja alatt.
Ennek a képnek azonban kétszeresen is
része a lángoló harag. Így szól az ige: „erős kézzel és kinyújtott karral, de kiáradó,
lángoló haraggal is”.
Ez Ezékielnek és kortársainak
élethelyzete. Mielőtt azonban megnéznénk a miénket, rajzoljunk először egy
ívet! Amikor a bűneset után elhatalmasodott a gonoszság a földön, Isten özönvízzel
árasztotta el a földet. Noén és a vele levőkön kívül mindenki elpusztult. Isten
azonban a szivárványt tette annak jelévé, hogy többé nem lesz ilyen. Amikor
Izráel népe került bele mélyen a gonoszságba, valóban nem tette meg ezt már
velük. Bár megmaradt lángoló haragja, mégis kegyelmi tervet készített el. A
fogság útját. Közben pedig mindvégig készült a mindenek felett álló tervvel,
Jézus, a Krisztus érkezésével.
Ahogyan két héttel ezelőtt mondtuk: a
történetnek itt még nincsen vége. Számunkra nincs vége a lángoló haragnál
Ezékiel sorainak. Eljött utána ugyanis a történelmi karácsony éjszakája, amikor
megszületett a Messiás. Aztán eljött a történelmi nagypéntek napja, amikor erős
kézzel és kifeszített karral odaadta önként életét a Megváltó. Végül eljött a
történelmi húsvét hajnala, amikor a halálból élet lett, és feltámadt Jézus.
Isten lángoló haragjából lángoló szeretet
lett. Féltőn szeret bennünket. Erős keze és kinyújtott karja nem a hátunkat verő
botot jelenti, hanem a kereszten a világot átölelő karokat. A kezeket, amiken
Istenként nem kellett volna, hogy feltámadva meglátszódjanak a szegek nyomai, ő
mégis megőrizte őket. Tamás ezekbe márthatta bele ujjait, hogy megbizonyosodjon
a feltámadásról.
Ezékiel könyvében azt mondta Isten, hogy a
népek pusztájába vezeti ki őket, és ott mond ítéletet felettük. Mivel azonban a
történetnek ott még nem volt vége, nekünk a népek pusztája már a Golgota hegyének
kopár helyét jelenti. Más néven ugyanis Koponya-hegynek hívták akkoriban. A
halálbüntetések helye volt, a városon kívül. Kopár, keserű és komor hely. Épp,
mint egy sivatag. Ide vezette az emberiség történelmét Isten. Nem lángoló
haraggal, hanem lángoló szeretettel, erős kézzel és kinyújtott karral. A
kereszten függve.
Presbitériumaink beiktatására készülünk a
hetekben. Ott is a kéz kap majd szerepet. Csak látszólag lesz az az én kezem! A
valóságban Isten erős, kinyújtott és szerető karja lesz az, amivel kezet fognak
majd a kérdések után, és ami áldást ad Önöknek esküjük és beiktatásuk után.
Ugyan úgy az ő keze az, ami megérinti a kisgyermeket vagy felnőttet
keresztségekor, a konfirmandust vallástételekor, a házasulandókat esküvőjükkor,
a lelkészeket szentelésükkor, és minden tisztségviselőt beiktatásakor.
Az a kéz érint minket ilyenkor, ami a fára
feszül. Talán érzi a test a belőle áradó fájdalmat, talán nem, mert a sokk megkíméli
ettől. Szegek tartják, mégis mozdulnia kell, mivel máshogy nem kap levegőt.
Mellkasát úgy tudja oxigénnel megtölteni, ha kezeivel és lábaival megemeli magát
a kereszten. Aztán megpihen. Majd újra kezdi. Amikor látszólag mindennek vége,
akkor is áldást oszt a Messiás. Erős kézzel, kinyújtott karral öleli magához a
világot. Három nap múlva majd, amikor feltámadott testén is ott lesznek a
sebhelyek, kihirdeti majd, hogy nincs még semminek sem vége. Most kezdődik még
csak az élet! Ámen.
Nagyon de nagyon szépen köszönöm ezt az újabb 10/10-es prédikációt, hiszen a böjt "közepén", félúton, amikor az ember már elindult a rajtvonalról, fut egy ideje, elhivatott, hogy igenis végigcsinálja, de...
VálaszTörlésElkezd szúrni a mellkasa - persze nem annyira, mint a Megváltóé (sőt!), de akkor is tud azért fájni. Hiába van "befeszülkinyúlik", mégis elkezdenek fájni a karok, a lábak. Messze nem annyira, mint Jézusé, de akkor is érezzük a fájdalmat.
És amikor elérkezünk a holtponthoz, akkor már most sokszor nehéz minden, de mégis meg kell tennünk azt, amiről hiszem és tudom, hogy tenni kell: továbbküzdünk!
Ha nem is pont úgy, ahogyan az Úr tette (teszi!) értünk, de a magunk emberi mivoltából sem tehetjük meg, hogy feladjuk!
Úgyhogy nekem sincs más dolgom, mint ezen remek igehirdetés elolvasása után továbbspannolni magam, hiszen "nincs még semminek sem vége", és "most kezdődik még csak az élet!"
Szóval: SDG, előre! :-)
Isten áldja meg Önt és a presbitériumot egyaránt! Kívánom, hogy a Mindenható vezesse Önöket tovább úgy, ahogyan eddig is tette!
Örülök, hogy hozzájárulhatok a kitartáshoz és a folytatáshoz.
TörlésPresbitériumból pedig van három is, amit iktatunk, és egy negyedik, ún. "közös" a háromból, úgyhogy nem unatkozunk... :)
Azt elhiszem... :-) De ez szerintem minden szempontból jó, hogy (ha jól értem) az egyházközség szinte minden településén van "rendes" presbitérium! :-)
TörlésIsmerek sajnos olyan helyet, ahol a "presbitériumot" évtizedek óta egyetlen egy ember alkotja (és ő a mindenes is egyben...). De ha jobban belegondolok: azért valahol ez is komoly eredmény tud lenni! :-)
És fantasztikus figyelni, ahogyan a tisztújításnál újulnak, változnak helyzetek. :)
Törlés