A kép forrása itt található |
Egy héttel ezelőtt, szombaton tartottuk
Nyárádon az ökumenikus világimanapot. Erre minden évben más-más ország asszonyai
készülnek, a világ valamelyik pontjáról. Idén a dél-amerikai Suriname országa
alkotta meg a programot és a szöveget. Ahogyan életre keltek a szavak,
megrendítő volt az ő nézőpontjukból is szembesülni azzal, hogy világszerte
mennyire kizsigereljük a földet. Át- meg átszőtte a liturgikus szöveget az
aggódás. Közben pedig elhangzott a teremtéstörténet, ahol azt mondja Isten az
első emberpárnak, és általa mindannyiunknak, hogy uralkodjuk a földön és az
élőlényeken.
És itt van a félreértés, ami minket most
rá fog állítani a központi gondolatmenetünkre. Rosszul értelmezzük az uralkodás
szót. Az nem kizsigerlést jelent, amikor bármit megtehetünk az uralmunk alatt
állókkal, hanem éppen az ellenkezőjét. Az uralkodó szolga. Felelős azokért,
akik felett uralmat kapott.
Mi most ennek a gondolatát visszük
magunkkal az igehirdetésben, ezzel a központi gondolattal: Szolga-király.
Igénk Ábrahám történetének elejéről való.
Megkapta már az elhívást Istentől, és elváltak már az útjai unokaöccsével,
Lóttal. Kánaán földjén vannak azonban mindketten, ahol éppen hatalmi harcok
dúlnak. Nem megyünk most bele a részletekbe, csak annyit kell most tudnunk,
hogy a harcok folyamán, a zsákmányszedéskor Lót és családja is fogságba esik.
Amikor Ábrahám ezt megtudja, útnak indul, hogy kiszabadítsa unokaöccsét. Olyan
jól sikerül ez, hogy a hódító királyt és szövetségeseit is megveri. Ez az
alaphelyzete igénknek, és innentől következik az, amit hallottunk. Melkisédek,
Sálem királya kivonul a győzelemből hazatérő Ábrahám elé, kenyeret és bort visz
neki, és Isten papjaként megáldja Ábrahámot.
Böjt ötödik vasárnapja van. Jövő héten már
virágvasárnap lesz. De mit keres itt, a böjti úton Ábrahám és Melkisédek? A
főpapságot hozzák elénk. Ezen a vasárnapon ugyanis Jézus főpapi szerepe kerül
elénk évről évre. És ez magyarázza meg központi gondolatunkat, hogy Jézus miért
Szolga-király. De nézzük először a főpapságot!
A mi világunkban külön meg kell már
magyarázni ezt, míg a Jézus korában élőknek egyértelmű volt. A főpap mindig engesztelő
áldozatot mutatott be a zsidó húsvét ünnepén az egész népért. Csak ilyenkor
mehetett be a szentek szentjébe, ahol helyettes áldozatot készített. A
hibátlan, hím, egyéves bárány helyettesítette halálával a népbe tartozó egyes
embereket. Így nem az embereknek kellett meghalniuk bűneikért, hanem a báránynak.
Itt már talán ismerős a gondolatvilág. Jézus
éppen ennek a zsidó húsvétnak az ünnepét választja arra, hogy megengedje
elfogatását és megölését. Így pedig ő egyszerre válik az igazi főpappá, aki az
áldozatot bemutatja, és egyszerre a báránnyá, akit megölnek a nép bűnei miatt.
A zsidókhoz írt levélben pedig Jézus nem
csak mint főpap szerepel, hanem mint a Melkisédek rendje szerinti főpap. Természetesen
nem szó szerint kell ezt értenünk, hiszen egyértelmű, hogy Jézus nagyobb
Melkisédeknél, így hivatalosan nem tartozhat az ő rendjébe. Melkisédekről viszont
a titokzatossága mellett olyanokat tudunk, hogy ő a felséges Isten papja volt,
illetve hogy Sálem királya volt. Sálem két szempontból is érdekes. Egyfelől a
„sálom” szóból ered, vagyis békességet jelent. A békesség királya tehát ő.
Illetve Sálem Jeruzsálem városának régi neve is. Tehát Melkisédek a felséges
Isten papja, aki a békesség és Jeruzsálem királya. Úgy érkezik meg Ábrahámhoz,
hogy kenyeret és bort hoz neki, és áldását adja rá.
Készen is van az út Jézushoz. A békesség
és Jeruzsálem királyához, aki majd jövő vasárnapi evangéliumunkban bár szamáron,
de királyként vonul be a városba. Aki áldást oszt még a kereszten is,
kifeszített karjával, és aki kenyeret és bort ad, vagyis önmagát töri meg
értünk.
Szolga-király. Olyan főpap ő, aki
szolgálni jött. Olyan, aki pontosan tudja, hogy az uralom nem kizsigerlést,
megalázást, kifosztást jelent, hanem szolgálatot. Tudja, hogy meddig tartanak a
határai. Egyazon napon engedi meg a bűnös asszonynak, hogy hajával megkenje őt,
aztán térdel le, köt kötényt és mossa meg tanítványai lábát. Mert szolga is, és
király is ő.
Mi emberek viszont nem nagyon szoktuk
megtalálni ezt az egyensúlyt. Sem magunkkal, sem Jézussal kapcsolatban. Jézusban
gyakran csak az egyik oldalt látjuk. Vagy azt, hogy király ő, és nem látjuk meg
azt, hogy szeret bennünket és törődik is velünk. Vagy azt, hogy szolga ő, és
csak kérünk és kérünk tőle, és elfelejtjük, hogy Mindenható Istenként nem csak
kívánság-automataként kéne igényt tartanunk rá.
De amúgy sem nagyon meg nekünk ez az
egyensúly. Hol van a határ abban, hogy partnernek tekintsük a gyermekünket, de
ne nőjön a fejünkre? Hol van a határ abban, amikor bármilyen szinten vezetők
leszünk? Hogyan tudunk megbirkózni vele, hogy egészségesen viselkedjünk benne?
Hogyan tudunk beosztottak lenni, szintén bármilyen szituációban? És folytathatnánk
napestig a felsorolást.
Mi csak a mondás szerinti jó papok
lehetünk: holtig tanuljuk ezeket az arányokat. Jézus viszont igazi főpap, aki
pontosan tudja, ismeri ezeket. Ő Szolga-király. Úgy tud uralkodni, hogy közben
szolgál. És úgy tud szolgálni, hogy közben uralkodik is. Vagyis azt teszi,
amire a világimanap liturgiájában a Suriname országában élő asszonyok felhívták
a figyelmünket. Az, hogy a föld felett uralmat adott Isten a kezünkbe, nem
kizsigerlést jelent, hanem szolga-királyságot. Tanuljunk a Mestertől! Ő tudja,
hogyan kell. Ámen.
Végre itt az új prédikáció, juhéjjj! :-)
VálaszTörlésAmi ráadásul nemcsak 10/10-es, hanem egyszerűen tökéletes.
Tökéletes, mert:
1) Egy látszólag nem "a böjtbe illő" igeszakaszt mégis kitűnően összekapcsol a húsvéttal (is!).
2) Rávilágít egy tényleg nagy félreértésre, és tisztázza azt.
3) Ilyen mondatok is szerepelnek benne, mint pl. "Aki áldást oszt még a kereszten is, kifeszített karjával, és aki kenyeret és bort ad, vagyis önmagát töri meg értünk." Micsoda ereje van ezen szavaknak!!!
4) És mindeközben reflektál a mindennapi problémákra is.
5) Megerősíti, hogy "tanuljunk a Mestertől!"
És még sokáig lehetne sorolni...
Tökéletes prédikáció, köszönöm szépen hogy olvashattam!
Kedves Ludwig!
TörlésA nagyheti és húsvéti időszakban inkább a szolgálatokkal foglalkoztam, nem az internettel. Bocsánat, hogy csak most reagálok!
Köszönöm a szavait! Örülök, hogy segíthettem az ünnepre való felkészülésében!
Kedves Judit,
Törlésugyan, kérem - én köszönöm, hogy olvashatom, amiket ír, és hogy azokat is szemlézhetem, amiket Ön reagál az én reakcióimra! :-)
Bocsánat, kimaradt: a fénykép!!!!! Perfekt!
VálaszTörlés