A kép forrása itt található |
Igehirdetés 4Móz 20,6-13 alapján
„A harmadik kijáraton
hagyd el a körforgalmat!” – mondja a GPS. És milyen logikus, nem? Megvárjuk,
hogy jönnek-e balról, aztán elindulunk jobbra, és az adott kijáraton elhagyjuk
a körforgalmat. Persze sosem egyszerű, amikor egy hétköznapi kereszteződést
átvarázsolnak ilyenné, azonban tagadhatatlanul szeretjük a végeredményét: nem
kell már hosszan várakozni, mire a KRESZ szerint eljuthatunk a kívánt irányba.
Szeretjük, mert
ismerjük. Azonban nem mindenki van ezzel így. Amikor a 2000-es évek elején az
USA-ban tanultam, akkor legalábbis még nem nagyon volt ott nagyon ilyen. Amikor
a közeli kertvárosban szoktam sétálni (Tudják, olyan környék, mint például a
Született feleségek c. sorozatban!), egyszer csak megláttam egyet. Az
elképedésem csak ez után jött. Kinek hogyan volt ugyanis logikus, úgy
használta. Harmadik kijárat jobbról? Ugyan már! Balról az rögtön az első! És
már indultak is. Vagy szembe kéne átmenni? Hát az elég fájdalmas a kerékvetőkön
keresztül…
Én meg, akinek a
kisujjában van a körforgalom, csak álltam ott, és végre egyszer én is
megállapíthattam, hogy ők nem értenek valamit. Gondolom valaki Európából
lemásolta, megépítették, aztán rájöttek, hogy mivel az emberek nem ismerik, nem
is tudják használni. Mi, akik egyértelműnek vesszük a szabályait, segítségnek
tartjuk. Ők, akik nem ismerik (vagy akkor még nem ismerték), csak
hátráltatásnak és kitolásnak élték meg. Mi erről fogunk ma gondolkodni: nem
mindegy, hogyan használom. Adott valami az életemben, amit használatok így, használhatok
úgy, meg amúgy is. Csak nem mindegy, hogyan teszem…
Alapigénk, amiből kinőtt
ez a gondolat, a komoly elégedetlenséget és értetlenséget kiváltó történetek
egyike a Bibliában.
Itt hangzik el ugyanis az, hogy hiába élt meg annyi magasztos
élményt Mózes Istennel, és vezette hűségesen a népet 40 évig, mégsem mehet be
az ígéret földjére. Hárman voltak testvérek: Mózes, Áron és nővérük, Mirjám.
Igénk előtt az szerepel, hogy épp csak meghalt Mirjám, utána pedig nem sokkal
az, hogy a mostani incidens után meghal Áron is. Mózes azonban szintén nem
teheti be a lábát a megígért földre, Isten büntetéseként. Hogy miért történik
ez? Azért, mert nem volt mindegy, hogy hogyan használta azt, amije volt. Nézzünk
most ennek a mélyére!
Mózes úgy érezhette
magát a 40 év alatt a pusztában, mint egy tanító néni, aki 40 évig éjjel-nappal
össze van zárva a kisiskolás diákokkal. Hol kedvesek és aranyosak voltak az emberek,
és öröm volt rájuk nézni, hol meg nyávogtak, nyafogtak és rendetlenkedtek,
méghozzá elég gyakran. A mostani igénk a 4 évtized vége felé játszódik. Az idős
Mózesnek ennyi év alatt már rongyosak az idegszálai. A nép pedig ismét
panaszkodni kezd, most éppen a víz miatt, hogy nincs mit inniuk. Egyszer, a 40
elején már lejátszódott ugyan ez. Akkor Mózes Isten által vizet fakasztott a
sziklából. Majd 4 évtized eltelte azonban azt jelenti, hogy ők már egy másik
nemzedék. Többségében nem azok, akik átélték az akkori csodát.
Most azonban már Mózes
sem bírja. Elmennek még ugyan úgy Áronnal Isten szent sátrához, hogy
beszéljenek vele, és segítséget kérjenek tőle, de utána egyértelműen kiderül,
hogy Mózesnek már nagyon elege van. Ez vezeti el őt a saját tragédiájához.
Isten ugyanis azt mondta
neki, hogy kezében a botjával – ami végig fontos szerepet játszik –,
parancsolja meg a nép szeme láttára a sziklának, hogy adjon vizet. Mózes
ehelyett így kezdi: „Hallgassatok ide, ti lázadók!
Fakasszunk-e vizet nektek ebből a sziklából?” Hozzátehetnénk, hogy „mármint
Áron meg én”. Tehát a maguk szerepét emeli ki Mózes, mintha az ő képességeiken
múlna a csoda. Éppen ezért nem is parancsol a sziklának, ahogyan Isten mondta,
mivel ha nem pusztán beszél, hanem csinál valamit, akkor ők csinálták, és ők, Mózes
és Áron alkottak különlegeset. És a bottal – aminek csak a kezében kéne lennie
– rácsap a sziklára. Nem csak egyszer, hanem kétszer.
Isten ennek a dacára is
ad vizet. De a népnek teszi ezt meg. Mózesnek és Áronnak pedig ezt mondja:
„Mivel nem hittetek bennem, és nem mutattátok fel szentségemet Izráel fiai
előtt, nem vezethetitek be ezt a gyülekezetet arra a földre, amelyet nekik
adok.” Nem volt tehát mindegy, hogy hogyan
használták azt, amilyük volt…
Érdemes lenne tovább
folytatni ennek a végiggondolását, azonban mi az igehirdetésben másfelé kell,
hogy tartsunk. Két gondolattal fogjuk még összefűzni Mózes és Áron büntetését.
Az egyik az Újszövetség nézőpontja, a másik pedig a mai aktualitásunk,
miszerint mennybemenetel és pünkösd között vagyunk.
Nézzük az elsőt, az
Újszövetség nézőpontját, vagyis a Jézus felőli értelmezést! A történetben két
hangsúlyos tárgy van: a bot és a szikla. Mózes botja, és a szikla, amiből Isten
fakaszt vizet. A keresztyén szimbolikában a bot Jézus keresztje. A fa, amire rá
lehet támaszkodni, ami megtart, és amire egymás előtt mutatnunk kell, hogy ne
feledkezzünk el róla. A szikla pedig Jézus sziklasírja. A barlang, ahová
bekerül a halál, majd húsvét hajnalra anyaméhhé válik, és az élet jön elő
belőle. Máshogy megfogalmazva a szikla (sziklasír) az élő víz forrása, hiszen
Jézus magáról mondja, hogy ő ennek gazdája.
Mózes tehát csak a
kezében tarthatta volna a botot, és csak kérhette volna, hogy a szikla adjon
vizet. Tehát a keresztyén szimbolika felől nézve a keresztre kell mutatni, és
Jézustól kérni az élő vizet, az emberi lélek egyetlen igazi szomjoltóját. Mózes
viszont rácsapott kétszer a bottal a sziklára. Tehát a keresztre nem
rámutatott, hanem ütésre használta. Ezen keresztül mutatta ki dühét, és a saját
céljaira vetette be. Ráadásul a sziklát, az élő víz, és a feltámadt élet
forrását ütötte meg.
Van még egy fontos
többlete a történet Jézus felőli olvasatában. Mózes és Áron számára nem volt
bocsánat. Akkor és ott elkövették a bűnüket, és nem volt lehetőségük
változtatni rajta. Mi azonban Jézus óta más helyzetben vagyunk. A bűnökre ott
van a bűnbocsánat felajánlása a számunkra. Már nem a bűnösnek kell meghalnia,
hanem a bűntelen Isten hal meg, hogy nekünk megbocsáthasson.
Ez volt az első szál a
történet továbbgondolásában, az Újszövetség felőli értelmezés. A második – és
egyben utolsó – a két ünnep közti elhelyezkedés: mennybemenetel és pünkösd
között vagyunk. Jézus felment a mennybe, és megígérte a tanítványoknak, hogy
elküldi nekik Szentlelkét, hogy mindig velük legyen. Ők azonban nem tudják
ennek az idejét, csak azt, hogy Jeruzsálemben kell várakozniuk.
Jézus Péter apostolnak
mondta azt, hogy ő lesz az egyház alapja. Péternek, akit eredetileg Simonnak
hívtak, és ő adott neki új nevet. Péter jelentése pedig az, hogy „szikla”.
Ekkor, még pünkösd előtt, nem tudja azt, hogy ő is olyan – jó értelemben véve –
sziklává változik, akin keresztül a világnak az Istentől jövő élő víz fog
fakadni. Az idei pünkösdön az igehirdetési ige éppen az ő pünkösdi beszédének
egy részlete lesz. Az egyszerű halászember, a tanulatlan Péter, aki
valószínűleg sosem tartott nagy beszédeket, egyszer csak több ezer embernek
kezd el prédikálni, és háromezer ember tér meg. Miközben Jézus keresztjére
mutat, Isten Szentlelke által az élő vizet fakasztja fel önmagából, akit
sziklává tett Jézus. Biztos alappá.
Egyáltalán nem mindegy
hát, hogy hogyan használjuk azt, amit kapunk. A hétköznapi életben sem. Egy
körforgalom azért van, hogy segítsen nekünk. Használhatjuk így is, és úgy is,
hogy átírjuk önkényesen a logikus szabályait, de annak komoly következményei
lesznek. És nem mindegy az Istennel való kapcsoltunkban sem, hogy hogyan
használjuk azt, amit tőle kaptunk. Azért ad nekünk mindent, hogy segítsen
nekünk. Megalkotta a világunkat, benne minket és szeretteinket. Elküldte hozzánk
Jézust, és végigcsinálták a halált és a feltámadást. Miénk ez az ajándék. És
miénk lehet már kettejük Lelke is, a Szentlélek, akinek az ünnepére készülünk.
Mindezt elénk tárja Isten. Önmagát ajánlja fel. A kérdés az, hogy hogyan
használjuk őt. Kihasználjuk-e önkényesen, vagy jól használjuk azt, amit értünk
hozott működésbe? Ámen.
Nekem most nagyot koppant az állam, de abszolúte jó értelemben!
VálaszTörlésNemcsak azért, mert újabb 10/10-es prédikációt olvashattam, hanem mert olyan összefüggések tárultak elém, amilyenek korábban még soha.
Pl. ott van az igeszakasz. Az, hogy Mózes és Áron önmagát tolta előtérbe az Úr helyett... Olvastam már korábban ezt a szakaszt, de most már inkább megértem, miről szól a dolog - köszönöm szépen! :-)
Aztán ott van a két értelmezés + a példa a körforgalommal - mindegyik zse-ni-á-lis! :-)
Egyszer csak önmagukban, az írás folyamatában bomlottak ki ezek az összefüggések az én számomra is. Fantasztikus átélni a Lélek vezetését!
TörlésIgen, ezt tanúsíthatom. :-)
Törlés/Mondjuk értelemszerűen én nem prédikációt írtam, de velem is megesett már korábban többször is, hogy nagyon benne voltam az írásban, pörgött az agyam, és noha végül sokszor nem az jött ki a végére, amit szerettem volna, de ezeket nem nagyon bántam - már csak azért sem, mert menet közben megláttam bizonyos összefüggéseket, amiket korábban nem. Így aztán talán nem lett rosszabb a "mű". :-)/