A kép forrása itt található
|
A reggeli áhítat eredeti, írott szövege a Kossuth iskolában a 2018. szeptember 17-i alkalmon, ApCsel 17,23b alapján. (Az alsósoknak Brekeke, a béka mondta el ezt egy egyszerűbb mese formájában.)
Egy stand-up
comedy blokkot le lehetett volna forgatni a belső gondolataimról annak idején,
amikor az USÁ-ban voltam. Ha ugyanis vidám voltam azt mondták, hogy „Jé, a
magyarok milyen vidámak!” Ha fáradt vagy szomorú voltam, akkor rögtön úgy szólt
a mondat, hogy „Jé, a magyarok milyen mélabúsak!” Ha pedig éppen én, általuk
ismert egyetlen magyar valami miatt dühös voltam, akkor egyenes következtetésre
jutottak, hogy „Jé, a magyarok milyen dühösek!”
Pedig az egy
ember az nem az egész nép. Értjük és tudjuk. Mármint ha valaki így felhívja rá
a figyelmünket. De más helyzetben beleesünk mi is a csapdába. Ha például
elfelejtünk valamit, akkor a fejünkhöz csapunk, hogy „De hülye vagyok!” Ekkor
ugyan ezt tesszük:
egyetlen hibánk miatt az egész személyiségünket selejtesnek
nyilvánítjuk. Vagy ha a másik mondjuk elejt valamit, akkor neki sem azt
mondjuk, hogy „Egy valamit elejtettél.” Hanem az egész személyiségét ítéljük
meg, hogy „De szerencsétlen vagy!” (Ez egyébként nálunk nemzeti betegség lett.
Minket is észrevétlenül ebbe neveltek bele, és mi is ezt adjuk tovább.)
Pál apostoltól
viszont az előbb ezt fordított irányból hallottátok, pozitív cselként. Athén
városában sétált, ahol minden telis-tele volt istenszoborral. Ő meg az egyetlen
Isten követeként volt jelen. Kiborulhatott volna, hogy micsoda istentelen
népség között van, ehelyett taktikát váltott. A sok felől közelített az
Egyetlen felé. Az ókori görögök ugyanis mindig féltek attól, hogy nem tudnak véletlenül
egy istenről, aki aztán majd jól megbünteti őket ezért. Pál apostol ennek a
biztonságból létrehozott istenszobornak a feliratára hivatkozott, hogy ő az
ismeretlen Istent, a világ egyetlen igazi Istenét hirdeti nekik. Mi tehát a
végtelen sok tulajdonság helyett szoktunk az egyetlenre szorítkozni, ő pedig az
egyetlen felirat alapján közelít a végtelen Istenhez. Az ismeretlen Istenhez.
Mi, emberek,
címkéket szoktunk gyártani. Feljegyezzük magunknak, hogy valaki elejtett
valamit, ezért szerencsétlen. Hibázott egyet ezért vesztes, és így tovább.
Olyan, mintha minden eset után egy-egy post-it cédulát gyártanánk, és
ráragasztanánk valakire. De megéljük úgy is, hogy olyan, mintha egy-egy helyzet
után ránk ragasztanának ilyen
címkéket, post-iteket, és ki sem látszanánk már alóluk.
Pál apostol
nyomán azt mondom, hogy én is az ismeretlen Istenről beszélek Nektek. Hiába
hallottatok már róla, nem ismerhetitek igazán őt. Én sem ismerem őt a maga
teljességében. Csak címkéket aggatunk rá. És ezt bezzeg szorgalmasan végezzük… „Kötelező
áhítaton kell ülni?” Puff, egy negatív cetli az Istenről. „Imádság az
iskolában?” Puff, egy negatív post-it Istenről. „Szenvedést éltem át?” Nos,
mivel Istenre a legegyszerűbb mutatni ha bűnbak kell, hát puff, még egy elítélő
post-it róla. És folytathatnánk tovább a felsorolást.
Tele
aggatnak tehát minket is címkékkel és képzeletbeli post-itekkel, pedig nem is
vagyunk leírhatóak általuk. Viszont élve el vagyunk temetve alájuk. Kedves
diákok! Kedves dolgozók! Én tudatosan nem akarom ezekkel a rátok aggatott
előítéleteket elfogadni! Engem Ti érdekeltek! Be akarok látni a rátok aggatott
címkék alá, és az értékeiteket látni! Ezért keresem olyan sokszor a szemeteket.
Ott az igazi lényetek látszik.
Kérlek
Benneteket, hogy Ti is igyekezzetek a többiek megbélyegzése mögé látni! Ahogy
rólatok is sok hamis állítás született, a többiekről is. Aki meg meri élni a
kíváncsiságot közületek, hatalmas csodák átélője lehet. És arra kérlek
Benneteket, hogy adjátok meg az esélyt annak, hogy Isten sem olyan, mint
amilyen címkéket, post-it cédulákat rá aggattatok, rá aggattunk! Ő élő, eleven
létező. Nem kategorizálható be. Mi készíthetünk róla feljegyzéseket, de lehetetlen,
hogy körül tudjuk írni velük őt magát.
Kíváncsiságot kérek tehát Tőletek három irányba. Egyfelől a valódi
önmagatok irányába. Nem vagytok szerencsétlenek, hanem Isten tökéletes alkotásai
vagyok! Másfelől kíváncsiságot kérek Tőletek a társaitok és a tanáraitok
irányába! Ők is tökéletesebb alkotásai Istennek, mint amilyennek látjátok őket.
Isten nem teremt selejtet. Harmadszor pedig kíváncsiságot kérek Tőletek Isten
irányába! Mivel ő végtelen, ezért nem lehet igaz az, hogy ismeritek a valódi
énjét. Én sem ismerem teljesen. Viszont tudok már róla annyit, hogy megosszam
Veletek: érdemes belesni a róla alkotott címkéink alá. Ő a legjobb, akit valaha
kaphattok az életetekben. Az ismeretlen Isten, akivel mégis lehet találkozni.
Ámen.
Azon gondolkoztam, miközben a fenti remek sorokat olvastam, hogy Isten tényleg olyan (vagy legalábbis olyan, mintha az lenne), mint egy enigma. Mindent tudunk róla (elvileg), de valójában mégsem.
VálaszTörlésTudjuk, hogy szeret minket, hogy irgalmas, megbocsátó, hogy egyszülött fiát adta értünk.
De Ő ennél sokkal több!
Igen, érdemes kíváncsinak lenni felé! :-)
Nagyon köszönöm az enigma képét! Fantasztikus! :)
VálaszTörlésÉs szítja az én kíváncsiságomat is...
Bitte sehr! :-)
TörlésÖrülök, hogy nem vagyok egyedül. ;-)