A kép forrása itt található |
A gyertyák csonkig égnek. Márai Sándornak ez a regénye
máig az egyik legnagyobb hatású olvasmány-élményem. Ahogyan a napokban az
alapige kapcsán újra eszembe jutott ez a beszélgetés-folyam, meg is lepődtem
azon, hogy úgy is bemászott a bőröm alá, hogy nagyon fiatalon olvastam. Mindaz
a mélység, ami a réges-régen ki nem mondott, elfojtott, elhallgatott, néma pokollá
változtatott múltbeli sebekről szól a regényben, az életkorral mélyül el
igazán.
A csonkig égő gyertyák mellett, negyven év elteltével,
Henrik és Konrád újra találkozik. Életük vége felé közeledve már tudnak és
akarnak beszélni a múltról. A katonaiskolában köttetett barátságukról, majd
Krisztináról, aki az egyikük felesége volt, de a másik is szerette. Mi történt
velük? A két férfi egyetlen éjszakát beszélget végig erről, miközben a szobában
a gyertyák csonkig égnek.
Mai igénket ennek a monológ-regénynek a hangulatán
keresztül értelmezzük. A központi gondolatunk ez lesz: Jó, ha a gyertyák csonkig
égnek. Csak nem mindegy mikor!
Pál apostol, a gyerek-cipőben járó keresztyénség nagy alakja,
a görög Korinthusban élőknek írja ezt a levelét, amiből az alapigét hallottuk.
Létezik már itt egy keresztyén mag, akik között viszály támad. Pált egy Khloé
nevű férfi emberei értesítik erről. A feszültség oka az, hogy pártokra
szakadnak a gyülekezeten belül. Vannak, akik azt mondják, hogy ők Pál apostol
emberei. Mások azt, hogy ők Apollósé, aki szintén nagy misszionáriusa volt a
kornak. Megint mások azt állítják, hogy ők Kéfáshoz tartoznak. (Kéfás Péter
apostol neve az akkori kor arámi nevén.) Az utolsó csoport pedig Krisztusénak
vallja magát. Pál arról ír a közösségnek, hogy ez nem működhet ilyen versengős,
pártoskodós módon. „Hát részekre szakítható-e Krisztus?” – teszi fel a kérdést.
A szakasz kulcsa a legelején, a 10. versben van. A
legújabb fordítású protestáns Bibliánk ilyen kifejezéseket használ, hogy
„egyféleképpen szóljatok”, illetve hogy „gondolkodásotokban és
meggyőződésetekben jussatok egyetértésre”. A szavak igazi kulcsa azonban az
eredeti, jelen esetben ógörög szavakban van. Ezekben az állt itt, hogy „rendeződjenek
soraitok”, illetve ez a szakkifejezés a kificamodott végtag helyreigazítására
is.
Eszerint tehát azt írja Pál apostol, hogy a
kificamodott helyzeteket tegyék helyre. Az összekuszálódott sorokat fésüljék
ki. Mindannak, ami összegabalyodott, álljanak neki. Ha ebből az irányból
nézzük, akkor legújabb Bibliánk fordítása is hozza ezt a jelentést azzal, hogy
„jussatok egyetértésre”. Az egyességre jutás ugyanis ugyan úgy egy sok lépésből
álló, idő és energiaigényes folyamat, mint a sorok rendezése és az
összegabalyodott szálak kibogozása.
Engem újra és újra megrendít, amikor megnyílik ilyen
mélységében a Biblia egy-egy része. Ilyenkor ugyanis mindig kiderül, hogy Isten
idő, odafigyelés és energiaigényes folyamatokat ért mindazon, amin mi egy röpke
észbeli döntést értünk csak. Ha nem mentünk volna le most ekkora mélységbe a
szövegben, akkor felültünk volna mi is annak a magyarázatnak, hogy a békére úgy
kell törekedni a gyülekezetben, hogy semmi
nem történhet, ami nem békés. Tehát ne tegyen fel senki bevállalósabb kérdést,
mert azzal békétlenséget szít. Ne álljunk ki semmi olyannal, ami bárkit
felkavarhat. Ne változzon semmi sem, mert lesz olyan, akiben békétlenség
születik.
Ez azonban nem a sorok rendezése lenne, hanem a kusza
sorok letakarása egy lepellel. Keresztyénként nagyon csábító az az út, hogy állandóan
a békességre és az egyetértésre törekszünk, ami azonban gyakorlatilag úgy
fordítható le, hogy a domináns ember vagy emberek érvényesülnek, mások pedig
csendben maradnak, és elfogadják azt, ami történik. Ez pedig tényleg annyit
jelent, mint letakarni az összekuszálódott szálak csomóját egy gyönyörű,
hófehér lepellel. Még meg is nyugtatja a lelkünket – ideig, óráig –, mert
látjuk az ártatlan, tiszta színét. De ami alatta van…
Úgy is mondhatjuk, hogy Pál apostol arra bíztat
bennünket, hogy ne várjunk 40 éveket, mint Henrik és Konrád a csonkig égett
gyertyák mellett. Jussunk egyetértésre minél előbb! Vagyis csináljuk végig a
folyamatokat! Most rendezzük
sorainkat, bogozzuk ki az összekuszálódott szálakat, és tegyük helyre a
kificamodott végtagokat! Nem erőszakkal, ismételten nem a dominancia
megfélemlítésével a nem dominánsakra, hanem Henrik és Konrád higgadt
őszinteségével. Nem mindegy, hogy mi minden történik velünk addig, ameddig
leégnek ezek a bizonyos gyertyák a fontos beszélgetések alatt.
Van itt még egy fontos gondolat. Pál apostol így
fejezi be ezt a szakaszt: „hanem hogy az evangéliumot hirdessem, de nem
bölcselkedő beszéddel, hogy Krisztus keresztje el ne veszítse erejét.” Ez ennek
a fenti szakasznak az összegzése nála. Vagyis tegyük meg ezt a helyreállító
folyamatot, máskülönben Krisztus keresztje elveszíti az erejét. Mármint
természetesen nem önmagában, hanem a mi közösségünkben. Mert mi történik?
Hogyha csak letakarjuk a rendezetlen sorainkat azzal a
bizonyos hófehér lepellel, akkor így éljük tovább az életünket. Úgy teszünk – a
békességre igyekvő döntéssel –, mintha minden rendben lenne. Közben pedig
csendben mérgesedik el az, ami a lepel alatt van. Ahogyan Pál ír a
szakadásokról, átéljük mi is, hogy a kimondatlan feszültségek egyre messzebb és
messzebb szakítanak minket egymástól. Önmagukban is szomorúak és tragikusak
ezek. Hogyha azonban a gyülekezetben, illetve bármilyen keresztyén
szerveződésben zajlanak, akkor a titkos, megtört sorainkkal már nem tudunk
hitelesen beszélni az evangélium gyógyításáról. A letakart lepel miatt azonban
a látszatot fenn kell tartanunk, tehát a szavakat ugyan úgy használjuk, mint
amikor volt még hiteles jelentésük a számunkra. De a kiüresedett szavak már
csak konganak, és üresen is hullanak le. Mi pedig megéljük, amit Pál apostol
ír: bár bölcsek a szavaink, de hitelesség nélkül csak bölcselkedésnek hatnak,
amivel – rajtunk keresztül legalábbis – elveszíti Krisztus keresztje az erejét.
Benne élet és gyógyítás van, amit azonban mi nem tudunk tovább adni, mert nem
éljük meg. Beszorult a hófehér lepel alá.
Jó és áldott az, amikor kettő vagy több ember le tud
ülni, és akár a csonkig égő gyertyák mellett meri elkezdeni rendezni a sorait.
Csak nem mindegy, hogy mikor történik meg ez. Olyan ugyanis a lepellel
elhallgatás, mint a mágnes, ami összegyűjti a többi tárgyat. Az egykori
feszültség ezernyi más haragot ragaszt magára. Minél később állunk neki, annál
nagyobb munkánkba kerül az, hogy lebontsuk azt, ami rárakódott.
A legfontosabb az, hogy felejtsük el, hogy egy pillanatnyi
döntéssel szabadna elfojtanunk a feszültségeket! Jézus egy hosszú folyamatban
vált történelmileg is a Megváltónkká. Ráadásul azt jelenti az evangélium, hogy
nem eltitkolja a nyomorúságainkat, hanem nyíltan kezeli, kimondja és kimondatja
velünk, és ebből ad gyógyulást. Hadd történjen meg ez minél előbb úgy, hogy
beleállunk és vállaljuk a jelen feszültségeit! Akár gyülekezeten belül, akár
kívül. Henrik és Konrád higgadtságával. Hadd égjenek minél hamarabb csonkig a
gyertyák! Hadd éljük át Jézus gyógyítását a szálak kibogozásában is! Ámen.
Komolyan mondom: amikor ezt a zseniális prédikációt olvastam, akkor egyszerre öntötte el a melegség a szívemet, és közben mégis futkározott rajtam a hideg!
VálaszTörlésElőbbi azért, mert ismét kiderült - többek között az is - belőle, hogy mennyire jóságos, szerető az Úr.
Utóbbi pedig azért, mert szinte csontig hatolt a fehér lepel (és ami alatta van) példája, nem is beszélve Henrikről és Konrádról...
Bevallom őszintén: noha nem olvastam Márai ezen könyvét (sem...), de kedvet kaptam hozzá! :-)
Isten áldja felvidéki testvéreinket is, akiknek biztosan nagy örömöt okozott a fenti sorok hallgatása! :-)
És a végére az eleje: a cím ismét telitalálat!!! És a prédikáció pedig zse-ni-á-lis!
Köszönöm a visszajelzést! Sokat jelent az, hogy kapok. :)
TörlésÖrülök, ha kedvet hoztam Máraihoz. Az "Egy polgár vallomásai" is nagyon sokat adott nekem. Arról szól, hogy a felmenőinktől mi mindent kaptunk.
Bitte sehr! :-)
TörlésIgyekszem azt is elolvasni. Még nem tudom, mikor, de valamikor biztosan igyekszem időt keríteni rá! ;-)