Alapige:
Ézs 63,15-64,3
Tekints le az égből, nézz
le szent és dicső hajlékodból: Hol van féltő szereteted és hatalmad? Szíved
megindulása és irgalmad miért marad távol tőlem? Hiszen te vagy a mi atyánk,
Ábrahám nem ismer bennünket, Izráel nem törődik velünk. URam, te vagy a mi
atyánk, ősidőktől fogva megváltónknak nevezünk. Miért engeded, URam, hogy
letévedjünk utaidról? Miért engeded, hogy a szívünk kemény legyen, s ne féljen
téged? Fordulj szolgáidhoz, örökséged törzseihez! Szent néped csak kis ideig birtokolta
szent helyedet, azután ellenségeink taposták. Olyanok lettünk, mintha sohasem
uralkodtál volna rajtunk, mintha nem a te nevedről neveztek volna el. Bárcsak
szétszakítanád az eget, és leszállnál, hogy meginogjanak előtted a hegyek!
Ahogy a tűz lángra
lobbantja a rőzsét, és felforralja a tűz a vizet, úgy ismertesd meg nevedet
ellenségeiddel: reszkessenek tőled a népek, ha majd váratlanul félelmes
dolgokat művelsz: ha leszállsz, meginognak tőled a hegyek. Soha, senki sem
hallotta, fülébe nem jutott, szemével nem látta, hogy volna isten rajtad kívül,
aki ilyet tenne a benne bízókért.
A kép forrása itt |
Ma nem hoztam történetet. Egészen másféle
illusztrációnk lesz. A képzeletük szárnyait hívom. Innen kel majd életre egy
kép.
Képzeljék el, ahogyan belemarkolnak egy
textilbe! Mindkét kezük, mind a tíz ujjukkal, két marokba gyűri az anyagot.
Szeretnék eltépni, elhasítani, szétszaggatni, de még nem lehet. Viszont belemarkolnak
már most, mert ha már szabad lesz, akkor egyetlen pillanatot sem szeretnének
elmulasztani. Lehet, hogy van színe, vagy akár illata, szaga is ennek a
textilnek. Ezt Önök érzik. És lehet, hogy hallják a halk, mégis határozott
súrlódását az anyagnak, ahogyan összemarkolják. Érezhetik, hogy milyen anyag
az, amit fognak: finom, vagy durva szövésű? Könnyű vagy nehéz anyag?
Mindezt egyben érzékelik, amikor látják
maguk előtt a képet: két marokkal belekapaszkodnak a textilbe, minden pillanatra
készen arra, hogy végre megérkezzen az üzenet: Most lehet szétszaggatni!
Szeretett testvéreim! Ezt a képet visszük
most magunkkal a mai igehirdetés zarándokútjára. Ézsaiás mondja ezt: „Bárcsak
szétszakítanád az eget, és leszállnál!” Mellette pedig ilyeneket mondd még:
„Szíved
megindulás és irgalmad miért marad távol tőlem?” „Miért engeded, Uram, hogy
letévedjünk utaidról? Miért engeded, hogy a szívünk kemény legyen, s ne féljen
téged?” És folytatja, folytatja tovább, már-már a blaszfémia (istenkáromlás)
határát súrolva. Grandiózus panaszének ez. Ahogyan a textil magába szívja a
vizet, úgy szív magába minden lehetséges keserűséget ez a szakasz. Belé
itatódott már rengeteg keserűség, harag, indulat, lelki nyomor és értetlenség.
Ahogyan pedig a nedvességtől tocsogó ruhát kicsavarjuk, úgy önti ki ezt a panasz-áradatot
a szöveg Isten felé.
Igénk Ézsaiás könyvéből való. A könyv
előző részeiben a Messiás első eljöveteléről prédikál, az első, történelmi
ádvent idejében. Várják Jézus születését. Hosszú-hosszú évszázadokon keresztül.
A ma hallott igénkben – a könyv utolsó fejezeteiben – pedig már egy másik
ádventről, másik eljövetelre való várakozásról beszél. Arról, amikor Jézus már
élt emberként, meghalt, feltámadt és mennybe ment. Elkezdte már rajtunk a megváltást,
de még nem fejezte be. Lehet már vele élni, de sok nyomor és keserűség van még
bennünk és körülöttünk. Ebben az átmeneti állapotban várjuk vissza Jézust, hogy
szabadítson meg bennünket. A „már igen” és „még nem” feszültségének hívjuk ezt.
„Már igen”, vagyis már megszületett a Megváltó, és meghalt, feltámadt értünk.
Már elküldte Szentlelkét, vagyis már lehet hozzá tartozni. De közben „még nem”,
vagyis nem fejeződött még be a megváltás. Még sok minden nyomaszt bennünket. A
kettőnek pedig őrületes feszültsége tud lenni.
Most kétfelé vesszük a szálat. Az első
szál a történelmi szál lesz, a második a személyes. A történelmi szál a
Jézusban megtörtént eseményeket jelenti: várakozás az ő eljövetelére,
születése, emberi élete, halála, feltámadása és mennybemenetele. Nézzük ezt az
első szálat!
Isten már rögtön az édenkerti bűneset után
megígérte, hogy visszafordítja az eseményeket. Lehet újra vele lenni,
válaszfalak nélkül. Már ott és akkor megígéri, hogy Szabadítót küld ebből a
helyzetből. A kezdőképünkkel élve: ettől a pillanattól két kézzel markolta az
anyagot, hogy szétszakíthassa a válaszfalat, és legyőzze a távolságot. Ézsaiás
felkiáltásával élve ez a válaszfal az égbolt, ami képiesen elválaszt minket embereket
Istentől, a bűneset óta. Isten tehát az égbolt-válaszfalat az első pillanattól
markolta, hogy szétszakíthassa, és a lehető legközelebb lehessünk hozzá. Minden
pillanatban ez az üdvterv volt benne, erre készült, erre az égbolt-szaggatásra.
Hogy lehet egyáltalán kibírni ezt a
várakozást? Miért nem szakította el ezt a válaszfalat korábban Isten? Erre már
egy történettel válaszolok. Carl Rogers, a pszichológia egyik nagyja írt egyszer
egy férfiról, aki meglát küzdeni egy bábot. A báb izeg-mozog, küszködik, hogy
kinyíljon, és végre gyönyörű pillangó váljon belőle. A segítőkész férfi
odamegy, és segít neki hasítani az őt körülölelő burkot. A pillangó immáron
szabad. Azonban nem tud repülni. Ahhoz ugyanis erős szárnyak kellenek. Erős
szárnya pedig csak annak a pillangónak lesz, amelyik kiküzdi magát a burokban
lévő szárnyai folyamatosa mozgatásával.
Ezért tud Isten várni. Tudja, hogy ha túl
hamar szaggat szét minden burkot, válaszfalat, égboltot, akkor nagy
igyekezetében is elvesz tőlünk valami értékeset. Éppen ezért nem is szakította
szét rögtön teljesen az égboltot Jézus születésekor. Képiesen nézve: először
még csak egyetlen csillag bújhatott át a résen. A csillag, ami a bölcseket
elvezette a betlehemi istállóhoz. A csillag, ami Jézus születését hirdette.
Később egy kicsit tovább szakította már az eget: Jézus keresztelésénél olvassuk
azt, hogy „ekkor megnyílt a menny, és [Jézus] látta, hogy Isten Lelke galamb
formájában aláereszkedik és őreá száll.” Amikor aztán Isten teljesen szétszakította
az égboltot, abba az egész világ beleremegett. Jézus kereszthalálakor a
jeruzsálemi templom kárpitja – ami eltakarta az embereket szimbolikusan Isten
közvetlen jelenlététől – felülről az aljáig kettéhasadt, és földrengés volt.
Azzal, hogy Jézus meghalt, elérkezett az idő, hogy a már kissé megrepesztett
égboltot végleg szétszaggassa Isten. Ez a történelmi szál.
Most pedig felvesszük a másik, személyes
szálat. Az egész világon mindenkinek elérhető már az Istennel való találkozás –
a szétszakított égbolt miatt –, azonban Isten mindannyiunknál kivárja a
szükséges időt. Mindannyiunk életében megvárja, amíg bábként kell küzdünk. Ez a
mi burkunk. A mi oldalunk, a mi munkánk. Az égbolt pedig Isten burka, amit nem
szakíthat szét addig, ameddig mi a miénket le nem vetettük magunkról, mint a
pillangó. Ha nem várna a saját égboltunk szaggatásával, akkor úgy járnánk mint
Rogers történetében a pillangó, aki az elhamarkodott segítség miatt nem tudott
repülni. Isten viszont minden pillanatban két marokra fogva tartja a mi életünk
égboltját. Azt, ami elválaszt minket tőle. Vár. Értünk. Várja, hogy egy
bizonyos pontig eljussunk, ahonnan már tud segíteni. Térdelőrajtban van, mint a
futó, aki minden pillanatban készen van az indulásra.
Valami olyasmire vár, mint amit Ézsaiás
ír. Arra, hogy felé fröccsenjünk, felé öntsük ki a bennünk lévő félelmeket,
keserűségeket. Ebből tud ugyanis megszületni a sóvár kijelentés: „Bárcsak
szétszakítanád az eget és leszállnál!” De tudják, hogy lehetséges ez? Csak úgy,
ha a mi burkunk már megrepedt. Ha mi már kapcsolatba lépünk vele. A sóvárgás
ugyanis jó. Nagyon jó. Azt jelenti ugyanis, hogy tudjuk már, mire van szükségünk.
Ez a személyes szál.
Isten már évszázadokat várt, hogy
szétszakíthassa a történelmi égboltot. Marokra fogva tartotta azt. Amikor
eljött az idő, akkor először egy csillagot engedett át rajta, ami a betlehemi
istállóhoz vezette a bölcseket. Aztán egy galambot engedett át rajta. Ekkor
kimondta Jézusra: „Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” Majd
nagypénteken, Jézus halálakor teljesen szétszaggatta azt, ami elválasztott
bennünket, embereket tőle.
A saját életünkben azonban mindannyiunknak
végig kell járnunk a magunk útját. Ő nem tolakodik, mert tudja: a magunk
báb-burkát nekünk kell először megnyitnunk előtte. Addig egészen más úton-módon
ehhez ad erőt. Ahogyan néhány héttel ezelőtt gondolkodtunk róla, minden
pillanatban azon dolgozik, hogy nekünk segítsen. Addig vár. Marokra fogva
tartja saját, személyes életünk égboltját, és rajtra készen áll: mikor hasad felé
a burkunk? Mikor fordulunk felé sóvárogva? Akkor ő végre megérkezhet. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése