Alapige:
Mt 21,1-9
Amikor közeledtek Jeruzsálemhez, és Betfagéba, az
Olajfák hegyéhez értek, Jézus elküldött két tanítványt, és ezt mondta nekik: „Menjetek az
előttetek fekvő faluba, és ott mindjárt találtok egy megkötött szamarat a
csikójával együtt: oldjátok el, és vezessétek hozzám. Ha valaki szól nektek valamit,
mondjátok meg, hogy az Úrnak van szüksége rájuk, és azonnal elengedi azokat.” Mindez pedig azért történt, hogy
beteljesedjék a próféta mondása: „Mondjátok
meg Sion leányának: Íme, királyod jön hozzád, szelíden és szamáron ülve, igavonó
állat csikóján.”
A tanítványok elmentek, és úgy cselekedtek, ahogy Jézus parancsolta
nekik: odavezették a szamarat a
csikójával együtt, ráterítették felsőruhájukat, Jézus pedig ráült. A sokaság legnagyobb része az útra
terítette felsőruháját, mások ágakat vagdaltak a fákról, és az útra szórták. Az előtte és utána menő sokaság pedig
ezt kiáltotta: „Hozsánna a Dávid Fiának! Áldott, aki jön az Úr nevében!
Hozsánna a magasságban.”
Octavio Ocampo: Palm Sunday - A kép forrása itt található |
Pálmaágak, földre terített
ruhák, hozsannázás, szamárcsikó, üdvrivalgás és tolongó tömeg. Jézus
megérkezett Jeruzsálemhez. Mi pedig vele együtt érkezünk meg nagyhét nyitányához,
újraélni az üdveseményeket.
Idén egy egészen egyedi kép
segítségével indulunk, aminek a nyomán így szól központi gondolatunk: Jézus
virágvasárnapi arca. A kép Octavio Ocampo „Palm Sunday”, vagyis szó szerint
pálmavasárnap című képe. (Pálmavasárnapként hangzik a legtöbb nyelven amit mi
virágvasárnapnak nevezünk.)
Ocampo egy ma élő, mexikói,
szürrealista festőművész. Művészcsaládból származik, így egészen a kezdetektől
szívta magába a legkülönfélébb alkotói területeket. Az utóbbi évtizedekben már
leginkább festményeire fókuszál, amelyek jelentős része vallási témájú. Saját
stílusát metamorfnak, vagyis átalakulónak, átváltozónak nevezi. Optikai
illúziót hoz létre, többrétegű értelmezési lehetőséggel, soha ki nem apadó
részletezéssel. Ha akarom így értem,
ha akarom úgy. Ha másféle szögből és távolságból nézem, megint mást látok benne.
ha akarom úgy. Ha másféle szögből és távolságból nézem, megint mást látok benne.
Virágvasárnapi képén jól
láthatjuk ezt a technikát. A képnek egymagában is van jelentése: Jézus arca.
Máshogyan nézve azonban csak az ujjongó, virágvasárnapi tömeget látjuk. A szeme
két sötétbőrű ember (hiszen Jézus zsidóként barna szemű volt), akik turbános
tunikát viselnek. Arcát az emberek arca és redőződő ruhája teszi ki. Szemöldöke
két pálmaág, amit egy-egy kéz emel a magasba. Orra, szája és szakálla pedig önmaga:
a szamárcsikón bevonuló Jézus. Megint máshogyan nézve azonban önálló életre
kelnek a részletek: a háttér egy téglafal, aminek bal felső sarkában egy
vaskarika lóg. Az, amihez hozzá lehet kötözni azt, akit korbácsolásra ítélnek.
A szamár feje előtt (bal oldalt, alul) az én értelmezésemben egy asszony
esdekel, csecsemőjével a karjában. Felnőttek, gyermekek és eltérő bőrszínűek is
örömmel vártak nála. Az emberek mély barázdát hagynak arcán. És sorolhatnánk
tovább.
Mi most három vonást
olvasunk le Jézus virágvasárnapi arcáról: szelídségét, szomorúságát és
reményteliségét. Erre fűzzük fel az igehirdetést.
Nézzük az elsőt! Jézus arca
szelíd a mostani események közepette is. Igénk le is írja ezt, méghozzá egy ősi
prófécia miatt. Máté evangélista elmondása szerint Jézus azért hozatja oda a
szamárcsikót, hogy beteljesítse, amit Zakariás próféta ír: „Mondjátok meg Sion
leányának: Íme, királyod jön hozzád, szelíden és szamáron ülve, igavonó állat
csikóján.”
Szelíd és alázatos. Pedig
körülötte hatalmas tömeg tombol. A nevét kiabálják. Felismerik, hogy ő Dávid
király megígért leszármazottja: a Messiás. Ujjonganak, hozsannáznak,
pálmaágakat lengetnek. És mint a mi korunkban a vörös szőnyeget, odaterítik
ruháikat az útra, hogy ne lehessen poros Jézus lába.
Hogy lehet eközben szelídnek
maradni? Nem kellene inkább ujjongania, hogy végre meglátták benne az
Üdvözítőt, és hangosan ki is kiáltják? Vagy nem kellene inkább haragosnak
lennie, mint nem sokkal később a templom udvarán, amikor felborítja a
pénzváltók és árusok asztalát? Hiszen előre tudja, hogy nem emberi király lesz,
hanem keresztre feszített. Ő mégis szelíd. Istenként ugyanis nem csalja tőrbe a
tömeg szuggesztív ereje. Önmaga tud maradni. Viszont nem is állítja le őket. Ahogyan
más helyen mondja, ha az emberek elhallgatnák ezt az üzenetet, a kövek
kiáltanának. Ő nem a szavaival, hanem a tettével igazolja ezt, amikor
szamárcsikóért küldet. Akik ugyanis ismerik a próféciákat, érteni fogják, hogy
ő ezzel legitimálja a hozsannázást. Ez az első vonás Jézus arcán. A szelídség.
A második a szomorúság. Ezzel
az érzésével talán egyedül volt. Hiszen a tömeg ujjongva örült, az írástudók és
farizeusok többsége pedig tajtékzott dühében, hiszen ők elítélték a názáreti
ácsot. A szomorúság a sajátja. Mint ahogyan annak forrása is. Szomorú, hiszen
az őt királyságra kívánók csak féligazságot látnak. Király ő, de nem emberi
tróné, hanem az istenié. Szomorú, hiszen öt nap múlva a kereszten látják majd
függni követői, és azt hiszik majd, mindennek vége. Szomorú, hiszen ő tudja,
hogy halni érkezik. A fájdalmak embere. Tudjuk jól ezt a nagycsütörtök esti
tusakodásából is, amikor lelkében gyötrődik a rá váró kínok miatt, a Gecsemáné
kertben. Teljes mértékben ember volt – teljes isteni mivoltában is –, így nem
látszat-szenvedést élt át, hanem valóban a húsába, csontjába, idegszálaiba és
lelki zsigereibe vágtak ezek a napok.
Szomorúság. Atyjával, az
Atyaistennel együtt. Mert ő három napra valóban elveszítette saját Fiát. És ő
is tudta, mi vár rá. Atyai gyászába beleremegett a világ. Nagypénteken, Jézus
halálakor, földrengés volt, a nappali világosság eltűnt, és a sötétségben a
templom kárpitja felülről az aljáig kettéhasadt. Az Atyaisten gyászolt. Az ő
szomorúsága is ott van a Fiúisten arcán.
Jézus szomorúsága. Ott van
benne anyja fájdalma, a közelebbi és távolabbi tanítványi kör leendő
kétségbeesése, Júdás árulása. Szomorú, de közben szelíd. És mégis reményteli.
Ez a harmadik gondolatunk.
A remény keresztyén
értelmezése elengedhetetlenül fontos ehhez. A konfirmandusokkal minden évben
tanuljuk, hogy ez nem „talán”, hanem „egészen biztos”. Az én emberi reményem
„talán”, hiszen „talán nem felelek holnap az iskolában”. A keresztyén reménység
alapja azonban Jézus ígérete. Ezért egészen biztos.
Ilyen remény van Jézus
arcán. Ő egészen biztosan tudja, hogy fel fog támadni. Tudja, hogy nem marad
raja a világon fekete lepelként a nagypénteki fájdalom, hanem harmadnapra
felvirrad húsvét hajnala. Fehér lepel friss levegője érződik majd. Ő akkor
előlép majd a sírból, élettel telve.
Remény, mert ő tudja, hogy
mit miért tesz és vállal. Remény, mert több ezer éve készen áll már az
Atyaisten üdvözítő terve, aminek csúcspontjához közeledik. És remény, mert értünk
megy halni. Értem, és mindannyiunkért. Azért, mert nélküle a fekete lepel
borítaná életünk egészét, és venné el üdvösségünket. Vele azonban fehér lepel
érkezik szívünkre, és megadja az üdvösséget.
Ha nem menne most halni,
akkor én halnék meg végleg. Ha nem ütnék korbáccsal, és nem szegeznék
keresztre, én szenvednék az örökkévalóságig. Ha nem kerülne be a sírba, akkor
én záródnék be oda minden időkre.
De ő megtette. Virágvasárnap
úgy megy be, reménnyel az arcán, hogy tudja: véghez fogja vinni. Lesz még
hajnala az emberiségnek. Lesz még hajnala az egyénnek. Nem kell örökké
szenvednünk, örökké összetörve lennünk saját fájdalmaink terhétől. Ezért van
ott arcán a szelídség és a szomorúság mellett a remény. Tudja, hogy mit miért
tesz. És tudja, hogy mindannyiunknak megadja ezzel a terheinktől való megszabadítás
lehetőségét.
Szeretett testvéreim! Jézus
elérkezett virágvasárnappal Jeruzsálem kapujához. Arcán szelídséggel,
szomorúsággal és reménységgel. Mi pedig elérkeztünk nagyhét nyitányához. A
böjti időszak utolsó hetéhez, a szenvedéstörténet stációinak végigjárásához. Adja
meg a Szentlélek, hogy lelkünkben megérkezhessünk a nyitott sziklasírhoz, az
élet, a megváltás és a remény húsvéti örömhíréhez! Lesz még hajnala a
Megváltásunknak! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése