Alapige:
1Pt 2,11-20
Szeretteim,
kérlek titeket, mint jövevényeket és idegeneket: tartózkodjatok a testi
vágyaktól, amelyek a lélek ellen harcolnak. Tisztességesen éljetek a pogányok
között, hogy ha valamivel rágalmaznak titeket, mint gonosztevőket, a ti jó
cselekedeteiteket látva, dicsőítsék Istent a meglátogatás napján.
Engedelmeskedjetek
minden emberi rendnek az Úrért, akár a királynak, mint a legfőbb hatalomnak, akár a helytartóknak, mint akiket ő
küld a gonosztevők megbüntetésére és a jót cselekvők megdicsérésére. Mert
Isten akarata az, hogy jót cselekedve némítsátok el az értelmetlen emberek
tudatlanságát, mint szabadok:
nem úgy, mint akik a szabadságot a gonoszság takarójául használják, hanem mint
Isten szolgái. Mindenkinek adjátok meg a tiszteletet,
a testvéreket szeressétek, az Istent féljétek, a királyt tiszteljétek.
Ti
szolgák pedig teljes félelemmel engedelmeskedjetek uraitoknak, ne csak a jóknak
és méltányosaknak, hanem a kíméletleneknek is. Mert
kegyelem az, ha valaki Istenre néző lelkiismerettel tűr el sérelmeket, amikor
igazságtalanul szenved. De milyen dicsőség az, ha kitartóan
tűritek a hibátok miatt kapott verést? Ellenben ha kitartóan cselekszitek a
jót, és tűritek érte a szenvedést, az kedves az Isten szemében.
A kép forrása itt található |
Érdekes csavar van a mai igében. Ma ugyanis az
igehirdetési igénk pontosan az előzménye a múlt vasárnapinak. Illetve az akkori
kezdő vers a mai záró sora. Hogy miért nem fordítva van? Egyfelől azért, mert
ugyebár ezt nem mi, igehirdetők, döntjük el, hanem a magyar evangélikus
lelkészek országosan ugyan arról az igéről prédikálnak (ami a bibliaolvasó
Útmutatóban benne van), másfelől azért, mert az igék a vasárnap témájának
felelnek meg. A múlt vasárnapé a jó Pásztor volt, a mai alkalomé pedig az ujjongás.
Ehhez kapcsolódnak az igénk.
Ma ez lesz a központi gondolatunk: a késleltetésből fakadó
öröm. Mielőtt belevágnánk, fontos tisztáznunk, hogy mit értünk a késleltetés
szón. (Sokszor ugyanis azért van nézeteltérésünk az életben, mert
ugyan azon a
szón mást értünk, és ezt nem tisztázzuk.) A késleltetést most kizárólag
pozitívan értelmezzük: amikor azért nem most rögtön teszek meg valamit, hogy
később jobb legyen. Hogyha azonban lekések valamit, amihez viszont elég
fürgének kellett volna lennem, azt késlekedésnek mondjuk. Tehát a késleltetést
pozitívan értjük most, a késlekedést negatívan. Vágjunk bele!
Múlt alkalommal szó volt róla, hogy Péternek ez a
levele valamelyik keresztyénüldözés idején íródott. (Valószínűleg Néróé alatt,
de ez nem biztos.) Ez a háttér az egyik forrása a mai szakaszunknak, a másik
pedig a keresztyéneket körülvevő pogány világ, ahol minden más volt. Mindkét ok
miatt nehéz volt gyakorló keresztyénnek lenni. Vagy azért, mert a testi épségükbe
és az életükbe került, vagy azért, mert – finoman mondva – bolondnak nézték
őket: miért nem élnek olyan könnyedén, mint mások? Miért nem halmozzák az
élvezeteket? (Ha ebből áthallás érződik a mai korra, az nem a véletlen műve…)
Péter azt a választ adja erre, hogy azért van így,
mert jövevények vagyunk. Aki csak a mostani pillanatban és életben gondolkodik,
vagyis nem törődik a következményekkel (nem csak a túlvilágiakkal, hanem az
evilágiakkal sem), az úgy él, hogy állandó lakosa a „most”-nak és ennek a
világnak. Aki azonban képes mérlegelni a jövőre nézve, és ezért késleltetni
adott esetben az örömét, az jövevény.
A jövevény jött valahonnan, és soha nem fog teljesen
elszakadni onnan. Lélekben oda tartozik. Felveszi a ritmust, de nem csak aszerint él. Például amikor én az
Amerikai Egyesült Államokban voltam, ugyan úgy megünnepeltem velük a hálaadást,
vagy az ő nemzeti ünnepeiket. De attól, hogy nekik fogalmuk sem volt róla, hogy
mit jelent a névnap, vagy a magyar nemzeti ünnepek, én ünnepeltem őket. Az ő
tempójukban éltem, de jövevény voltam: őriztem saját kultúrámat.
Péter azt mondja, hogy ilyen jövevények vagyunk mi,
gyakorló keresztyének. Tudjuk, hogy Isten szeretetéből jövünk, és tudjuk, hogy
oda szeretnénk majd az örök életben visszajutni. Pekka Simojoki, finn zenész,
akinek az Új ének c. evangélikus ifjúsági énekgyűjteményben számos éneke
szerepel, így mondja egyik szövegében: „egyszerre az otthonom két ország”.
Ha jövevény vagyok, és egyszerre két ország az
otthonom, akkor máshogyan hozom meg a döntéseimet. Ez azt jelenti, hogy sokszor
a más számára láthatatlanért, vagy érthetetlenért késleltetek. Bolondnak néznek
persze – ismét csak ilyen finom kifejezéssel –, de míg ők csak egy „országot”
néznek, én kettőt… Nézzünk egy hétköznapi példát!
Képzeljük el, hogy gyűjtünk valami nagyobb álmunkra!
Képzeljük is el most, hogy mi az! Eldöntjük, hogy erre félreteszünk havi fix
összeget, és/vagy azt, ami hónap végén megmarad. Aztán egyszer elmegyünk
vásárolni, nézelődni, sétálni valakivel. Ott állunk egy ruha, cipő, könyv,
fagyi vagy bármi más előtt, és látszik rajtunk, hogy mennyire vágyódunk utána.
Némi idő után továbbindulnánk. Velünk lévő ismerősünk megkérdezi: „Nincs Nálad
annyi? Adjak kölcsön?” Erre föl mi egyenesen megmondjuk, hogy bár van rávaló,
mégsem vesszük meg. Ő pedig nem érti, hogy ha lapul annyi a pénztárcánkban,
vagy a bankkártyánkon, és ennyire vágyunk rá, miért nem vesszük meg? Ő tehát
nem késleltet. A „most”-ot látja: most éppen megtehetem, hogy megveszem
magamnak. Nem látja azt, hogy én párhuzamosan benne élek abban, hogy folyamatosan
teszek félre a nagy álmomért. Bár ő késlekedésnek veszi, én késleltetésnek.
Késleltetem a mostani kisebb örömömet valami sokkal nagyobbért.
Pszichológusok mondják, hogy a késleltetést
csecsemőkorunktól tanuljuk. Először azonnal kell minden. A kisbaba ugyebár rögtön
üvölt, hogy éhes, fáj a hasa, tisztába kell tenni, vegye fel valaki, stb.
Később azonban megtanulja, hogy lehet, sőt érdemes is várni. Persze különböző
környezeti hatások miatt nem mindenki tud egyformán eszerint tenni. De van egy
jó hírem: ez fejleszthető, tanulható!
Gyerekeknél úgy szokták mérni a szakemberek, hogy
elmondják nekik, hogy vagy most kapnak rögtön egy csokit, vagy ha most nem kérik,
és holnap visszajönnek, akkor kettőt kapnak. Ha viszont valaki ma is kérne
egyet, és holnap is, olyan nincs. Vagy ma egy, vagy holnap kettő. (Zárójelben
jegyzem meg, hogy azt tanultam valahol nemrég, hogy a hitelkamat nem a pénz
ára, hanem az azonnal rendelkezésre
állás ára. Jobban belegondolva, nagy különbség van a kettő között…)
Péter így beszél az akkori keresztyéneknek a
késleltetésről. Nem késlekedést ért alatta! Vagyis nem arra buzdítja őket, hogy
mondjanak le a jó, vagy a fontos dolgokról! Sokkal inkább a késleltetés
áldásaira mutat rá: ha van célom, érdemes várni, és ezzel együtt tűrni érte.
Akár hétköznapi dolgokért, akár mennyei célokért.
Ő három példát hoz alapigénkben. Először:
„tartózkodjatok a testi vágyaktól, amelyek a lélek ellen harcolnak”, vagyis a
szexuális élet tisztaságát. Másodszor: „ha valamivel rágalmaznak titeket, mint
gonosztevőket, a ti jó cselekedeteiteket látva, dicsőítsék Istent a
meglátogatás napján”, vagyis ha megrágalmaznak, a hirtelen felindulással a
„most” pillanatnyi örömének engedek. De ha késleltetek, akkor a bölcsesség teret
tud kapni, és békére törekvő módot találhatok. A harmadik: „engedelmeskedjetek
minden emberi rendnek az Úrért”, vagyis adjuk meg a tiszteletet és az
engedelmességet mind a rangban felettünk állóknak, mind a tisztségeiket
betöltőknek.
Péternek ez a három példája is számos részét lefedi
ugyan az életünknek, de ezek csak példák. Mi hozzátettük ehhez az előbb a
pénzzel való gazdálkodást. De késleltetés van a szeretetben, a gyereknevelésben,
sőt a gyászban is. Utóbbiban azért, mert a gyász akkor lesz átdolgozott,
feldolgozott, ha úgy döntünk, hogy késleltetjük, hogy minél előbb jól legyünk.
Aki ugyanis tudatosan és aktívan gyászol, az mélyebben át meri élni az
érzéseit: így van lehetősége kifelé, „felfelé” menni majd, letéve azt, amit
áldolgozott belőle. Aki azonban itt és most akar jobban lenni, az hosszú távon
elnyújtja és súlyosbítja ezt magának.
Késleltetés. Nem pedig késlekedés. Van itt még sok
minden más is. Mindenkit bíztatok arra, hogy a most következő napokban aktívan
keresse, hogy mi mindenben merül fel a késleltetés lehetősége! És ízlelgessék,
hogy mennyivel nagyobb öröm tud felfakadni belőle, mint az „itt” és „most”-ból!
A késleltetésből fakadó öröm. Sok hétköznapi kérdés
fakad belőle. De ne felejtsük, hogy gyakorló keresztyénként mi két ország lakosai
vagyunk! A mennyországért, az örök életért is késleltetünk. Sokszor persze –
ugyebár finom szóval – bolondnak néznek bennünket miatta, de mi látjuk azt,
amit ők nem látnak: Jézust, a Megváltót, aki tökéletes életet készített el nekünk
a folytatásban. Ezért éri meg késleltetni annak, aki hiszi ezt. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése