Alapige:
1Pt 2,20b-25
Ellenben ha kitartóan cselekszitek a jót, és tűritek érte
a szenvedést, az kedves az Isten szemében. Hiszen
erre hívattatok el, mivel Krisztus is szenvedett értetek, és példát hagyott
rátok, hogy az ő nyomdokait kövessétek: ő
nem tett bűnt, álnokság sem hagyta el a száját, mikor
gyalázták, nem viszonozta a gyalázást; amikor szenvedett, nem fenyegetőzött,
hanem rábízta ezt arra, aki igazságosan ítél.
Bűneinket maga vitte fel
testében a fára, hogy miután meghaltunk a bűnöknek, az igazságnak éljünk: az ő
sebei által gyógyultatok meg. Mert
olyanok voltatok, mint a tévelygő juhok, de most megtértetek lelketek
pásztorához és gondviselőjéhez.
A kép forrása itt található |
Továbbra is a húsvéti
ünnepkörben vagyunk. Az ősi alapok szerint ilyenkor – a második vasárnapon –
Jézusról, mint a jó Pásztorról gondolkodunk, magunkról pedig mint a pásztorolt
gyülekezetről. A központi gondolatunk így hangzik hozzá: „Nem kell feltalálnom
a spanyolviaszt! Vagy mégis?”
Az igénk Péter első
levelében található. Úgynevezett „katolikus levél”. Ez a Pál apostol által
írtakhoz képest érthető: ő vagy személyeknek (pl. Titusz, Timóteus), vagy
településeknek, gyülekezeteknek írta őket (pl. Filippi, Róma). A „katolikus
levelek” csoportja onnan kapta a nevét, hogy a katolikus szó egyetemeset
jelent. A fordítása tehát
„egyetemes levelek”: sem egy konkrét személy, sem egy
település gyülekezete nem címzett az írótól. Ez esetben keletkezett egy levél,
ami az akkori keresztyén vidéken „utazott” az utazók által. Felolvasták, átbeszélték,
valószínűleg lemásolták, aztán küldték tovább.
Nem tudjuk, hogy Péter első
levele mikor keletkezett pontosan. Annyi biztos belőle, hogy megírásakor már
dúl a keresztyénüldözés. Ez lehetett a Néró-féle őrjöngés is (lsd. a Quo vadisc. könyvet), de későbbi kegyetlenkedés is. Innen érthető szakaszunk kezdete,
amikor a szerző arról beszél, hogy lehet kitartóan bírni a szenvedést. Nem azt
mondja ezzel, hogy vegyünk minden nyomorúságot a nyakunkba, és válogatás nélkül
szenvedjünk abban, amiben csak tudunk. (Ebben ugyanis nagy művészek tudunk
lenni, mivel a szenvedésben önigazolást nyerhetünk…) Sokkal inkább arról
beszél, amikor a jót cselekedve nem dicséretet, hanem szenvedést, bántást
kapunk. Jelenti ez a keresztyén-üldözéseket is, de ebben a szakaszban a szolgák
életkörülményeit is.
Ez a téma önmagában elegendő
lenne arra, hogy beszéljünk róla, azonban mi nem állunk meg itt, mivel a
Pásztor és a pásztorolt gyülekezet vasárnapja van. Nézzük, mit mond erről a
folytatás!
Először is folytatja az
előző gondolatot: Jézus a jót cselekedte, de szenvedést kapott érte sokaktól.
Olyan Pásztor ő, aki úgy segített nekünk a történelmi nagyhét eseményeiben,
hogy egészen a kereszthalálig kitartott a jogtalan gyalázásban és bántásban.
Azért tette ezt, hogy az ő sebei árán meggyógyulhassunk saját bűneinkből, mások
kegyetlenkedéseinek következményeiből és minden más nyomorúságunkból. Ő a
Pásztor.
Mi pedig a pásztorolt
gyülekezet vagyunk. Ezt írja Péter: „Mert olyanok voltatok, mint a tévelygő
juhok, de most megtértetek lelketek pásztorához és gondviselőjéhez.” A Jézushoz
tartozók világméretű, minden korláton átívelő gyülekezete – amiben a már
előrement szeretteink is ott vannak – tehát olyan „hely”, ahol az előzőleg
szenvedők és nyomorgók egyfelől megváltást, kegyelmet kapnak, másfelől közösséget
Jézussal és egymással. Mi ezt így fogalmazzuk meg ma: „Nem kell feltalálnom a
spanyolviaszt! Vagy mégis?” Nézzük először az első felét, a spanyolviasz
„nem-feltalálását”!
Mi a spanyolviasz? Amikor a
leveleket és hivatalos dokumentumokat pecsételni kezdték – hogy hitelesítsenek
vagy titkosítsanak egy iratot –, érzékelték, hogy az egyszerűen gyertyából
rácsepegtetett viasz nagyon könnyen törik. Így nem tudta betölteni funkcióját.
A több összetevőből álló pecsétviasz azonban igen, mivel sűrűbb állagú. Nevét
az akkor leginkább Spanyolországban fellelhető cinóberről kapta, ami a
jellegzetes vörös színt adja. Erre vonatkozik a mondás, hogy „Úgy csinál,
mintha ő találta volna fel a spanyolviaszt!”
Aki nem beszél mással a
dolgairól – legyenek azok akár technikai problémák, akár lelkiek –, annak
magának kell rájönnie mindenre. Vagyis rákényszerül arra, hogy feltalálja a spanyolviaszt.
Ahogyan Jézus mondja: ők a tévelygő, vagy eltévedt juhok. Mivel nincsenek
közösségben, mindent maguknak kell megtenniük. Akik azonban egy nyájat
alkotnak, megértő közösségben vannak egymással, azok igénybe vehetik a közösség
segítségét.
Mai példa: egy édesanya,
akinek két kicsi gyereke van, egyszer csak kifakadt a védőnőnek, hogy mennyire
megviseli, ami a két kicsivel jár. Ezt eddig soha senkinek nem merte kimondani,
mert azt gondolta, hogy vele van valami gond. Amikor azonban magányos lelki
bolyongása helyett kettejük közösségébe merte bevinni a problémát (és tegyük hozzá,
hogy értő fülekkel találkozott), kiderült, hogy ez természetes. Semmi baj nincs
vele.
Vagy egy immáron minimum 10
éve terjedő kép az internetről, amikor Bart, „A Simpson család” nevű
rajzfilmsorozat szereplője áll az iskolai tábla előtt, kezében krétával.
Egyetlen mondatot kellett felírnia rá, büntetésből ismételgetve: „I will use
Google before asking dumb questions.” Magyarul: „Előbb használni fogom a
Google-t, mielőtt bugyuta kérdéseket tennék fel.” (Az internet nem ismerők kedvéért:
a google egy kereső, amibe ha beírjuk a szavakat, kiadja a rá vonatkozó
találatokat. Mint egy gigantikus mérető lexikon.) Ezt úgy is szokták mondani,
hogy minden, ami nálunk problémaként merül fel, az már más számára is felmerült.
Nem kell feltalálnunk a
spanyolviaszt. Nem kell mindenre magunktól rájönnünk, nem kell mindent egyedül
csinálnunk, nem kell elveszettnek lennünk. Vagy egy közösség, amibe mindenki
beletartozik, aki szereti és Megváltójának tartja Jézust. Ebbe beletartozik mindeni,
aki a világ számos különböző pontján lakik. Sőt! Beletartoznak a már meghalt
szeretteink is. Ez az igazi egyház, amiről azt mondja a Szentírás, hogy
Krisztus teste. Ő a fej, mi pedig a tagjai vagyunk. Itt nincs megbántás, becsapás,
irigység vagy gúnyolódás. Viszont van segítség, összetartás, megértés,
gyógyulás, reménység és minden más, ami Jézus szeretetéből fakad a számunkra.
Nem kell feltalálnunk a
spanyolviaszt, mert tagjai lehetünk ennek a közösségnek. Vagy mégis fel kell
találnunk? Mire vonatkozik ez? A válasz: más valamire. Az, hogy nem kell
feltalálnunk a spanyolviaszt, a pásztorolt gyülekezeten belüli életre vonatkozik.
Ahhoz viszont, hogy ide tudjunk tartozni, „fel kell találnunk”. Rá kell jönnünk,
rá kell éreznünk magunknak.
Attól, hogy mások elmondják,
milyen szerelmesnek lenni, még egyikünk sem tudja. Attól, hogy egy kicsit mintha
már éreztük volna (napokig, egy-két hétig), nem tudjuk, milyen igazán, őszintén
és tisztán, el nem múlóan szerelmesnek lenni. Ilyen a Krisztus-szelem is.
Attól, hogy hallom: „Jézus meghalt érted. Végtelenül szeret téged.”, én még nem
fogom érezni. Attól, hogy kicsit mintha már éreztem volna (napokig, egy-két
hétig), még nem tudjuk, milyen az igazi kapcsolat Jézussal. Ide egyénileg, különböző
utakon vezet az utunk.
Amikor már a nyájban, a
közösségben, a Krisztusban hívők közösségében vagyunk, nem kell mindent
önállóan kitalálnunk. El fogják mondani például nekünk – ha merünk kérdezni –,
hogy a hitnek szakaszai vannak. Nem olyan, hogy elértem egy szintre, és ott is
maradok. Vannak intenzívebb, de vannak nehezebb, „munkásabb” szakaszok is. Nem
kell tehát feltalálnom a spanyolviaszt a közösségen belül. De nekem kell végigjárnom
a saját utamat, hogy találkozzak a Pásztorral, és vele is akarjak maradni.
Ehhez mindenképpen fel kell találnom.
Szeretett testvéreim! Éljük
a magunk életét. Van, amiben merünk kérdezni, van, amiben nem. Van, amelyikünk
eljutott már Jézus megváltó szeretetéhez, és ebben szeretne növekedni, és van,
amelyikünk még úton van hozzá. Ma mindannyiunknak szól a Pásztor üzenete:
fontosak vagyunk neki. A legnagyobb ajándékot készítette el nekünk a kereszten.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése